  • 11. Data: 2010-08-25 10:43:27
    Temat: Re: przewidywanie wartości cyklicznego wykresu
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 25 Sie, 10:14, "marek.hudyma" <m...@g...com> wrote:

    > Czy w takim przypadku Fourier jest w stanie mi pomóc ?
    A dużo masz danych? Kiedyś bawiłem się czymś podobnym dla
    małej ilości danych. Szukałem najlepszego dopasowania:
    min( suma_po_j (suma_po_i ( a_i * sin( b_i * x_j ) + c_i * cos( d_i *
    x:j ) ) - y_j ) ^ 2 )
    Gdy danych jest mało, to zwykłe symulowane wyżarzanie sobie
    radzi.

    Można tez o maple wrzucić i użyć jakiegoś optymalizatora dla kilku
    punktów startowych.

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2010-08-25 11:13:57
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 25 Sie, 09:12, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

    > A czy ty, Bartku-głupku-wioskowy, przeczytałeś już "Transforms and

    Oj, wczoraj myslalem, ze reprezentujesz jakas wiedze
    a tylko zapomniales o czyms w poscie wspomniec.

    Ale teraz sprawdzilem, ze jestes tym kre.. nie do konca
    obeznanym z tematyka czlowiekiem z watku o calkowaniu
    numerycznym.
    Widze, ze o jezyku polskim (sasiedni watek) i Fourierze
    masz podobny poziom wiedzy, za to przerosnietym
    mniemaniu o sobie i swojej wiedzy.

    Trudno, pozdrawiam reszte i bez odbioru.
    bartekltg

  • 13. Data: 2010-08-25 13:40:39
    Od: "Tomasz \"rocku\" K." <r...@n...spam>

    W dniu 24.08.2010 12:12, Mark pisze:
> [...]
    > nieco skracać, wydłużać. Wartości na wykresie mogą układać się w
    > ładne cykle, ale czasami mogą być niespodziewane piki.
    >
    > Mając taki wykres chciałbym podjąć próbę przewidzenia wartości w
    > przyszłości. Oczywiście jak każde przewidywanie jest obarczone błędem
    > i ryzykiem (zdaję sobie z tego sprawę).
    > Mając taki wykres w miarę intuicyknie można dorysować kolejny cykl
    > ołówkiem..
    >
    > Jakiego algorytmu, metody powinienem użyć do przewidywania wartości
    > cyklicznego wykresu ?
    > (mając np. 10 cykli wstecz chciałbym przewidzieć jeden do przodu).

    rrdtool posiada implementację algorytmu przewidywania Holt-Winters. Po
    odpowiednim dobraniu parametrów działa to całkiem sprawnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz "rocku" K.

  • 14. Data: 2010-08-25 14:49:28
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "marek.hudyma" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    g2000yqg.googlegroups.com...
    > Dziękuję za zainteresowanie i dyskusję na temat Fouriera. Aż wstyd się
    > przyznać, po skończeniu politechniki, niewiele mi już zostało w głowie
    > z tego tematu.

    Bo na politechnikach nikt tego porządnie nie uczy. Podobnie na
    uniwersytetach. Takie rzeczy najlepiej przejść na praktycznych przykładach
    (moim zdaniem), oczywiście taką praktykę można już mieć w czasie studiów.

    > Jak każdy inteligentny człowiek, jestem w stanie powtórzyć sobie
    > gruntownie wiedzę z tego zakresu.
    > Moje pytanie brzmi, czy powinienem ??

    Moim zdaniem matematyka jest przyjemnością samą w sobie. Ale w twoim
    przypadku - chwyć się za wavlelet toolbox z Matlaba. A jak nie masz
    Matlaba... to poszukaj czegoś, co używa "wavelets" i robi "scroll map".
    Cokolwiek to będzie, na pewno ci się przyda.

    Jak to działać będzie? Masz sygnał zależny od czasu, np. ciśnienie powietrza
    zarejestrowane miktofonem. Dzięki analizie falkowej (ew. fourierowskiej, ale
    w sieci znajdziesz mnóstwo przykładów od wyższości falek nad Fourierem,
    ostatecznie są to transformacje dość zbliżone) będziesz miał mapę
    (rzutowanie 3D wykresu na płaszczyznę) gdzie na osi poziomej będziesz miał
    czas - a na osi pionowej częstotliwość. Tak ogólnie to prawie jak zapis
    nutowy - w x-sie to jest "kiedy zagrać nutę" - w y-ku to jest "jaką nutę".

    Na takim wykresie zawsze coś wychodzi. Jak ci się spodoba, to poczytasz
    sobie jakieś książki czy inne teksty o falkach. Jak nie - to nie będziesz
    musiał tracić czasu na to, co ci się nie przyda.

    > W moim problemie "cykl" próbek może wahać się o kilka procent (oceniam
    > że raz cykl może być dłuższy raz krótszy do 15-20%). Czasem może
    > brakować próbek, a czasmi 'piki' mają nie być brane pod uwagę.

    Takie rzeczy to w teorii chaosu podobno normalne. Tzn. wlezienie w zastaną
    sytuację i próba coś-z-tym-zrobienia.

    > Czy w takim przypadku Fourier jest w stanie mi pomóc ?

    Ten Fourier już nie, bo nie żyje. Nazwisko we Francji dość popularne, więc
    jakiś Fourier może i tak ;)

    Natomiast analiza czasow-częstoliwościowa... Z sukcesów to można np. wczesne
    wykrywanie zawałów serca - na dwa tygodnie przed już można postawić diagnozę
    po wysokorozdzielczym elektrokardiogramie.

    slawek

  • 15. Data: 2010-08-25 14:59:49
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    grup
    0g2000yqb.googlegroups.com...

> [...]
    > x:j ) ) - y_j ) ^ 2 )
    > Gdy danych jest mało, to zwykłe symulowane wyżarzanie sobie

    Ależ ty po prostu zrobiłeś "wolną transformację Fouriera" według własnego
    pomysłu. Serio.

    Rozkład na widmo częstotliwości jest jednoznacznie określony (z dokładnością
    do czynnika 2Pi, który gdzieś musisz wstawić - albo w transformację, albo w
    transformację odwrotną).

    FFT jest fajne, bo jest gotowe, np. biblioteka fftw .

    Ma koszt N log(N), czyli nienajgorzej. (Falki mają mniej, sic!)

    Gdy danych jest mało, to... no pojawia się problem entropii - przy 10
    punktach masz 20 liczb rzeczywistych zmiennoprzecinkowych 8-bajtowych np. To
    razem 10*20*8*8 bitów. Czyli 2^12800 możliwości (pomijając +NAN i inne
    takie). Z tego np. nijak nie określisz 20 współczynników zespolonych
    zapisanych (także parach 8-bajtowych itd.) - bo możliwości jest wtedy
    2^25600. To oznacza, że niezależnie od tego jakie będziesz miał dane, masz
    za mało stopni swobody, aby określić te współczynniki.

    Przy 2-3 punktach nie wyznaczysz A,B,C i omegi we wzorku y = A sin(omega t)
    + B cos(omega t) + C, nawet jak będziesz przypiekał sobie pięty ciekłym
    ołowiem.

    slawek

  • 16. Data: 2010-08-25 15:03:14
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    1g2000yqa.googlegroups.com...
    > Oj, wczoraj myslalem, ze reprezentujesz jakas wiedze
    > a tylko zapomniales o czyms w poscie wspomniec.

    Bartek i myślenie? Jak dla mnie to fascynujące.

    slawek

    PS. A procedura całkowania numerycznego daje radę, także na jednym z
    komputerów z TOP500. Pa dzieciaczki.

  • 17. Data: 2010-08-25 15:11:36
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 25 Sie, 16:59, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

> [...]
    > 2^25600. To oznacza, że niezależnie od tego jakie będziesz miał dane, masz
    > za mało stopni swobody, aby określić te współczynniki.

    Mialem juz nie pisac, ale takich baboli lepiej nie zostawiac,
    jeszcze ktos uwierzy. Dyskretna transformata fouriera
    matematycznie od pocztku dziala na ciagach liczb rzeczywistych.
    Jesli wiec podajemy liczby rzeczywiste, jest to to samo
    co podanie liczb zespolonych o takeij czesci rzeczywistej
    i zerowej czesci zespolonej.
    Na wejsciu i na wyjsciu jest wiec 20 liczb zespolonych
    i nie ma sie co o entropie martwic.

    A jak to wygląda po stronie wyniku? po prostu nie wszytkie
    wektory transformaty da sie uzyskac z rzeczywistej probki
    na wejsciu.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 18. Data: 2010-08-25 15:22:27
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    g2000yqe.googlegroups.com...
    > Mialem juz nie pisac, ale takich baboli lepiej nie zostawiac,
    > jeszcze ktos uwierzy. Dyskretna transformata fouriera
    > matematycznie od pocztku dziala na ciagach liczb rzeczywistych.

    No to ja proszę sprzedaj mi komputer z CPU liczącym dokładnie na liczbach
    rzeczywistych niewymiernych. Skumałeś dowcip, czy mam się rozdrabniać
    tłumaczeniem?

    > Na wejsciu i na wyjsciu jest wiec 20 liczb zespolonych
    > i nie ma sie co o entropie martwic.

    Nie pikusiu - jeżeli masz chęć na wyznaczenie 20 współczynników na podstawie
    dwóch punktów - to jest to chory pomysł - i o tym pisałem.

    Przestań Bartuś klaskać dziobem w klawiaturę - przeczytaj lektury jakie
    wymieniłem - moim zdaniem to (serio!) najlepsze, co o transformacjach można
    zapodać ambitnemu studentowi informatyki.

    slawek