  • 1. Data: 2010-08-20 06:15:13
    Temat: kolizja md5 dla duzego zestawu plikow
    Od: ptoki <s...@g...com>

    Mam duzy zestaw plikow.
    Jak ksztaltuje sie prawdopodobienstwo wystapienia kolizji md5-ek tych
    plikow w funkcji ich ilosci?

    Podchodząc do sprawy liniowo wiem ze skoro md5 jest 128 bitowe to
    2^128 plikow+1 wygeneruje kolizje.
    Ale nie wiem jak md5 sie zachowuje dla plikow ktore sa do siebie
    troche podobne (np formularze wypelnione podobnymi danymi).

    Czy ktos sie o temat otarl? Potrzebuje oszacowac spod grubego palca
    przy jakiej ilosci plikow prawdopodobienstwo powtorzenia md5-ki dla
    roznych plikow bedzie na poziomie powiedzmy 50%.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2010-08-20 07:10:59
    Temat: Re: kolizja md5 dla duzego zestawu plikow
    Od: "prorok" <p...@t...nie.adres>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    > Ale nie wiem jak md5 sie zachowuje dla plikow ktore sa do siebie
    > troche podobne (np formularze wypelnione podobnymi danymi).

    Wystarczy że rożnią się tylko jednym bajtem a md5 będzie zupełnie
    niepodobne.

  • 3. Data: 2010-08-20 07:27:07
    Od: "Bronek (bryx) Tatukl" <b...@k...com>

    prorok wrote:

    > Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Wystarczy że rożnią się tylko jednym bajtem a md5 będzie zupełnie
    > niepodobne.

    Ale i odwrotnie, jesli roznia sie znacznie to md5 moze byc taki sam.

    Jeśli chodzi o zabezpieczenie najprościej dać dwie sumy + długość.
    lub samą długość danych. md5+sha1 powinno być trudno kolizyjne.

  • 4. Data: 2010-08-20 07:32:18
    Od: "prorok" <p...@t...nie.adres>

    Użytkownik "Bronek (bryx) Tatukl" <b...@k...com> napisał w wiadomości
    > Ale i odwrotnie, jesli roznia sie znacznie to md5 moze byc taki sam.

    Jeżeli plików byłoby rzędu 2^128

    > Jeśli chodzi o zabezpieczenie najprościej dać dwie sumy + długość.
    > lub samą długość danych. md5+sha1 powinno być trudno kolizyjne.

    wystarczyłoby sha1

  • 5. Data: 2010-08-20 08:13:55
    Od: "Bronek (bryx) Tatukl" <b...@k...com>

    prorok wrote:

    > Użytkownik "Bronek (bryx) Tatukl" <b...@k...com> napisał w wiadomości
    >
    > Jeżeli plików byłoby rzędu 2^128

    > wystarczyłoby sha1

    Dlugość jest zazwyczaj mniejsza niż sha1. Co więcej długość zabezpiecza
    przed znanymi algorytmami kolizji md5. md5 nie zostało złamane a jedynie
    można znaleźc kolizje dla dłuższych plików. Długość ma znaczenie ;)

  • 6. Data: 2010-08-20 11:15:12
    Od: "Marcin 'Qrczak' Kowalczyk" <q...@k...org.pl>

    On Aug 20, 8:15 am, ptoki <s...@g...com> wrote:

    > Czy ktos sie o temat otarl? Potrzebuje oszacowac spod grubego palca
    > przy jakiej ilosci plikow prawdopodobienstwo powtorzenia md5-ki dla
    > roznych plikow bedzie na poziomie powiedzmy 50%.

    Około 2^64 (bardzo z grubsza).

  • 7. Data: 2010-08-20 12:35:51
    Od: hubert depesz lubaczewski <d...@d...com>

    On 2010-08-20, ptoki <s...@g...com> wrote:
> [...]
    > przy jakiej ilosci plikow prawdopodobienstwo powtorzenia md5-ki dla
    > roznych plikow bedzie na poziomie powiedzmy 50%.

    nie za bardzo chce mi się liczyć dla 50%, ale 40% prawdopodobieństwo
    jest przy 2^64 plików.

    depesz

    --
    Linkedin: http://www.linkedin.com/in/depesz / blog: http://www.depesz.com/
    jid/gtalk: d...@d...com / aim:depeszhdl / skype:depesz_hdl / gg:6749007

  • 8. Data: 2010-08-20 13:26:59
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 20.08.2010 14:35, hubert depesz lubaczewski wrote:

    > nie za bardzo chce mi się liczyć dla 50%, ale 40% prawdopodobieństwo
    > jest przy 2^64 plików.

    Z tym, że trzeba mieć niezłe zasoby, żeby przechować 2^40 plików.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 9. Data: 2010-08-20 14:41:21
    Od: "prorok" <p...@t...nie.adres>

    Użytkownik "hubert depesz lubaczewski" <d...@d...com> napisał w
    wiadomości news:7e92k7-ffc.ln1@depesz.com...
    > nie za bardzo chce mi się liczyć dla 50%, ale 40% prawdopodobieństwo
    > jest przy 2^64 plików.

    Skąd taka mała ilość? Przypuszczałbym że skoro dla dwóch plików jest rzędu
    1/2^128 to prawdopodobieństwo 50% byłoby jeśli nie dla ilości 2^128, to
    przynajmniej 2^127, skąd nagle wychodzi spierwiastkowana liczba?

  • 10. Data: 2010-08-20 14:44:03
    Od: "prorok" <p...@t...nie.adres>

    Użytkownik "prorok" <p...@t...nie.adres> napisał w wiadomości
> [...]
    > rzędu 1/2^128 to prawdopodobieństwo 50% byłoby jeśli nie dla ilości
    > 2^128, to przynajmniej 2^127, skąd nagle wychodzi spierwiastkowana

    Chyba że chodzi o to że przy ilości 2^64 ilość możliwych par każdy z każdym
    będzie rzędu 2^127