  • 31. Data: 2009-11-21 10:43:03
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Nov 2009 10:57:48 +0100, Atlantis wrote:

    >Hmm... Najważniejsze, że układ odbiorczy i wzmacniacz m.cz. będzie grał
    >jak w oryginale. Skoro chodzi o zapewnienie mu tylko odpowiedniego
    >zasilania, to chyba tutaj można pójść na kompromis. ;)

    Ja bym tam wstawil enkoder na galce, antenke wifi, i DSP.

    Dziekie enkoderowi wybieraloby sie odpowiednia stacje z Internetu, a
    DSP zapewnialby granie jak w oryginale :-)

    J.

  • 32. Data: 2009-11-21 17:45:44
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Sat, 21 Nov 2009 11:05:52 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    Atlantis <m...@w...pl> nadala:

    > Hmm... Przejrzałem pobieżnie zbiorek lamp w szafie i poza ECC88
    > znalazłem: EF22, EBL21, EAA81, PCF82, EF86, ECH84, EF80. Niektóre z nich
    > po kilka sztuk. Jest tego więcej, chociaż niektóre mają mniej lub
    > bardziej pozacierane oznaczenia. Te są jeszcze wyraźnie opisane.
    > Oczywiście nie wiem czy każda z nich jest sprawna, ale sporo z nich
    > zapewne tak.

    Na odbiornik reakcyjny masz wystarczający zapas lamp, pracukje tylko
    prostowniczej. Do superheterodyny brakuje ci lampy do przemiany, ECH84
    się średnio nadaje, choć oczywiście można zeobić mieszacz na pentodzie.
    I oczywiście EAA91.

    > I teraz pytanie: co mógłbym wykorzystać do takiego prostego
    > odbiorniczka? Jest kilka pentod, więc można by wykorzystać do budowy
    > takiego odbiornika z reakcją o jakim wspominał w tym temacie kolega
    > Grzegorz Kurczyk. Chcąc dodać głośnik musiałbym dawać jakiś preamp czy
    > dałoby się wysterować pentodę głośnikową, w rodzaju EBL21?

    Możesz zrobić dobrze grający układ reakcyjny tylko na dwóch pentodach:
    EF22 i EBL21. Jego czułość nie będzie porażająca, ale zagra. Jak masz
    możliwość to lepiej dołożyć dodatkowy stopień w.cz. na drugiej pentodzie,
    da to lepszy efekt od dołożenia stopnia m.cz - poprawi ci się czułość
    i selektywność, będziesz mógł dać sensowną regulację wzmocnienia w.cz.
    (tak się w reakcyjnych radiach regulowało głośność), odseparujesz obwód
    reakcyjny od anteny co plusuje w dwie strony (przy wzbudznej reakcji nie
    siejesz w powietrze, antena nie odstraja ci obwodu i stopnia reakcji).

    Reakcję lepiej zrobić w klasycznym układzie z regulowanym kondensatorem
    zmiennym w szereg z cewką reakcyjną, to jest układ pewny i skuteczny.
    Regulacja poprzez zmianę napięcia siatki drugiej lub oporności
    filtrującej napięcie siatki drugiej z w.cz. jest bardziej kłopotliwa
    w budowie i strojeniu.

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 33. Data: 2009-11-21 19:10:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tomasz Szczesniak pisze:

    > Na odbiornik reakcyjny masz wystarczający zapas lamp, pracukje tylko
    > prostowniczej.

    Wydaje mi się, że coś wyglądającego na lampową diodę prostowniczą też
    gdzieś w szafie leżało. Jeśli nie to zawsze pozostaje Allegro lub giełda.
    Hmm... A jest szansa na to, aby przy posiadanych lampach zorganizować
    jakieś zasilanie bateryjne? Przynajmniej tymczasowo, potem można by
    dorobić moduł do zasilania z sieci. Ile bateryjek 9V musiałbym połączyć
    szeregowo, aby uzyskać minimalne wymagane napięcie anodowe do tego typu
    zastosowań?

    > Do superheterodyny brakuje ci lampy do przemiany, ECH84 się średnio
    > nadaje, choć oczywiście można zeobić mieszacz na pentodzie. I
    > oczywiście EAA91.

    I tak nie mam odpowiedniego sprzętu do uruchomienia superheterodyny.
    Brak oscyloskopu, a mój częstotliwościomierz to prosty układ na PIC. Nie
    przeżyłby zapewne współpracy z lampą. :)
    Gdyby udało mi się zdobyć dostęp do sprzętu to pewnie w następnej
    kolejności (po jakimś czasie) nie rzucałbym się na budowę
    superheterodyny, ale uruchomił Pioniera i/lub stworzył jakąś homodynę. ;)

> [...]
    > zagra. Jak masz możliwość to lepiej dołożyć dodatkowy stopień w.cz.
    > na drugiej pentodzie, da to lepszy efekt od dołożenia stopnia m.cz -

    Hmm... Może to zabrzmi głupio, ale czy zastosowanie Pentod ma tutaj
    kluczowe znaczenie? Co by było, gdyby owe dwa stopnie zrealizować np. na
    duotriodzie ECC88?

    > poprawi ci się czułość i selektywność, będziesz mógł dać sensowną
    > regulację wzmocnienia w.cz. (tak się w reakcyjnych radiach regulowało
    > głośność)

    No tak, ale sygnał m.cz. po detekcji i tak będzie za słaby do
    wysterowania głośnika jak przypuszczam. Co prawda tuż obok lamp leżą
    odpowiednie słuchawki (2x250 omów oraz 2x1600 omów) ale odbiór na
    głośnik daje lepszy efekt. :)

    > odseparujesz obwód reakcyjny od anteny co plusuje w dwie
    > strony (przy wzbudznej reakcji nie siejesz w powietrze, antena nie
    > odstraja ci obwodu i stopnia reakcji).

    Hmm... Czyli jeśli dobrze rozumiem daję normalną cewkę z dwoma
    uzwojeniami przed siatką pierwszej lampy (obwód rezonansowy) i drugą
    między anodą pierwszej a siatką drugiej, przy czym uzwojenie łączę z
    siatką przez kondensator zmienny; to tutaj realizowana jest reakcja.
    Dobrze to zrozumiałem?

  • 34. Data: 2009-11-21 19:21:25
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 21 Nov 2009 20:10:08 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Co by było, gdyby owe dwa stopnie zrealizować np. na
    > duotriodzie ECC88?

    Mozna ich użyć po dwie triody na stopień w układzie kaskody. Prawie jak
    pentoda :)
    --
    Jacek

  • 35. Data: 2009-11-21 19:31:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jacek Maciejewski pisze:

    > Mozna ich użyć po dwie triody na stopień w układzie kaskody. Prawie jak
    > pentoda :)

    Rozumiem. Czyli jednak pentoda na stopień daje wyraźnie lepsze efekty
    niż trioda?
    Hmm... Dysponujesz może jakimś schematem, któremu mógłbym się przyjrzeć?
    Szczególnie chciałbym zobaczyć w jaki sposób zrealizować sprzężenie
    pierwszego i drugiego stopnia (wraz z cewką reakcyjną w tym miejscu).

    Chcąc dodać głośnik wystarczyłoby dodać pentodę głośnikową czy jakiś
    preamp m.cz. byłby konieczny?

  • 36. Data: 2009-11-21 19:58:03
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@s...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Tomasz Szczesniak napisał:

> [...]
    > Regulacja poprzez zmianę napięcia siatki drugiej lub oporności
    > filtrującej napięcie siatki drugiej z w.cz. jest bardziej kłopotliwa

    Witam
    Tu pozwolę sobie z Kolegą się nie zgodzić. Reakcja regulowana napięciem
    siatki drugiej jest bardzo wygodna. Nie mówiąc już o tym, że
    potencjometr jest tańszy i łatwiejszy do zdobycia niż kondensator
    reakcyjny, to reakcja regulowana napięciem siatki drugiej działa
    nadzwyczaj sprawnie. Reakcja ustawia się "miękko" tzn nie następuje
    gwałtowne wzbudzenie układu po przekroczeniu progu sprzężenia zwrotnego.
    Praktycznie wystarczy raz ustawić potencjometr na maksimum czułości i w
    całym zakresie przestrajania kondensatora obwodu wejściowego reakcja
    pozostaje na optymalnym poziomie. Tradycyjny układ z regulowanym
    kondensatorem reakcyjnym wymagał ciągłego regulowania reakcji przy
    zmianie częstotliwości odbieranej.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 37. Data: 2009-11-21 20:41:55
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@s...control.slupsk.pl> napisał
    w wiadomości news:he9gsu$dhi$1@atlantis.news.neostrada.pl...

> [...]
    > pozostaje na optymalnym poziomie. Tradycyjny układ z regulowanym
    > kondensatorem reakcyjnym wymagał ciągłego regulowania reakcji przy

    A jak by wygladała superreakcja na lampach?

    Włodek

  • 38. Data: 2009-11-21 21:05:57
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@s...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Włodzimierz Wojtiuk napisał:
    > Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@s...control.slupsk.pl> napisał
    > w wiadomości news:he9gsu$dhi$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > A jak by wygladała superreakcja na lampach?

    Bardzo dobrze !!! Czasem wydaje mi się , że lepiej niż na tranzystorach
    :-) Wieki temu sklecałem aparaturę do zdalnego sterowania modeli na
    lampach bateryjnych 3S4T pracującą w paśmie 27MHz. Również z powodzeniem
    uruchamiałem przystawki UKF na ECC85 lub jeszcze lepiej ECF82. Budowa
    detektora superreakcyjnego na triodzie jest prosta jak "budowa cepa" :-)
    Działa stabilnie tyle, żedość mocno "sieje" w eter. Dlatego w
    przystawkach UKF przed detektorem dawałem wzmacniacz w.cz., którego
    głownym zadaniem było odseparowanie anteny.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 40. Data: 2009-11-21 21:21:45
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Sat, 21 Nov 2009 20:58:03 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    Grzegorz Kurczyk <g...@s...control.slupsk.pl> nadala:

> [...]
    > pozostaje na optymalnym poziomie. Tradycyjny układ z regulowanym
    > kondensatorem reakcyjnym wymagał ciągłego regulowania reakcji przy

    Z własnych doświadczeń z lat młodości pamiętam, że wymagało to
    staranniejezego zaplanowania obwofdu detektora, sprzężenia reakcji
    z cewką siatkową i obwodu zsilania. Zwłaszcza, że potencjometr tu
    musi być trochę silniejszy niż zwykle. Dodatkowo czułość takiego
    detektora była mniejsza.

  • 39. Data: 2009-11-21 21:21:45
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Sat, 21 Nov 2009 20:10:08 +0100 na fali pl.misc.elektronika
> [...]

    > dorobić moduł do zasilania z sieci. Ile bateryjek 9V musiałbym połączyć
    > szeregowo, aby uzyskać minimalne wymagane napięcie anodowe do tego typu

    Stopnie reakcyjne pracują i przy małych napięciach. Ale jak chcesz
    uzyskać sensowną moc na głosnik to bez +200V nie podchodź. No i prąd
    rzędu 30mA rozładuje ci te baterie w trymiga. Lampowe radia bateryjne
    robiło się na specjalnych lampach (zabytkowe - seria K, późniejsze
    - seria D).

    > Hmm... Może to zabrzmi głupio, ale czy zastosowanie Pentod ma tutaj
    > kluczowe znaczenie? Co by było, gdyby owe dwa stopnie zrealizować np. na
    > duotriodzie ECC88?

    Można, ale pentoda da ci większe wzmocnienie stopnia reakcyjnego, w
    dwulampowym odbiorniku to dość istotne.

> [...]
    > wysterowania głośnika jak przypuszczam. Co prawda tuż obok lamp leżą
    > odpowiednie słuchawki (2x250 omów oraz 2x1600 omów) ale odbiór na

    Układ pentoda + pentoda głosnikowa był typowy w jednoobwodówkach,
    dawał dobre efekty. Zajrzyj do schematów na mojej stronie, to się
    przekonasz.

> [...]
    > między anodą pierwszej a siatką drugiej, przy czym uzwojenie łączę z
    > siatką przez kondensator zmienny; to tutaj realizowana jest reakcja.

    Nie (chyba). Masz dwie takie same cewki i dwie sekcje kondensatora
    zmiennego w postaci dwóch obwdów rezonansowych. Pierwszą cewkę
    sprzęgasz z anteną (polecam sprzęgnięcie indukcyjne, pojemnościowe
    jest prostsze, ale więcej śmieci zbiera), obwód rezonansowy łączysz
    do siatki lamp (w stopniu reakcyjnym przez mostek detekcyjny).
    Sprzężenie wzmacniacza w.cz. ze stopniem reakcyjnym uskuteczniasz
    kondensatorem kilkaset pF lub cewką sprzęgającą. Obejrzyj sobie
    np. schemat Elektrita Kordiala lub Kosmosa K83 (tam na wejściu
    masz filtr pasmowy, ale zasada jest ta sama).