  • 11. Data: 2013-03-02 18:06:11
    Temat: Re: programował ktoś na taki sprzęt?
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu sobota, 2 marca 2013 17:27:44 UTC+1 użytkownik Edek Pienkowski napisał:
    > Miałem na myśli pamięć na karcie, poza samym procesorem gpu.
    > Transfery RAM cpu <-> RAM karty są dużo wolniejsze, zobacz na
    > wikipedii transfery PCI-express we wszystkich wersjach.
    Tak właśnie zrozumiałem.

    > Przesył danych do lub z cpu może mieć miejsce podczas obliczeń, pewnie
    > jakieś dane w tym wyniki będziesz chciał mieć częściej niż raz na
    > dobę.
    Jeśli się nie mylę, to właśnie będę mógł wszystko wrzucić
    do karty, włączyć algorytm i dopiero na drugi dzień wyniki przekopiować
    do RAM.

    Co innego jakbym chciał uruchamiać to na wielu kartach równolegle.
    Wtenczas karty by musiały się komunikować i to pewnie przez TCP-IP.
    Tuning programu na takie rozproszone środowisko to koszmar.
    Natomiast w przypadku jednej karty, gdy całe dane zmieszczą się w
    jej pamięci, wszystko wydaje się proste.

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2013-03-02 18:34:01
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 02 Mar 2013 09:06:11 -0800, M.M. wyszeptal:

    > Jeśli się nie mylę, to właśnie będę mógł wszystko wrzucić
    > do karty, włączyć algorytm i dopiero na drugi dzień wyniki przekopiować
    > do RAM.

    Napisałbyś mniej więcej co to ma robić? Ciekawość zżera.

> [...]
    > Natomiast w przypadku jednej karty, gdy całe dane zmieszczą się w
    > jej pamięci, wszystko wydaje się proste.

    Jest jeszcze SLI. Tak mówię na wszelki wypadek zanim zaprojektujesz
    klaster ;)

    --
    Edek

  • 13. Data: 2013-03-02 18:51:31
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    Z tego co ja czytałem artykul (dla zwykłych kart i już z rok temu artykul który też
    pewnie miał z rok) strumień przetwarzania takich instrukcji jak fmul przez wszystkie
    jednostki w gpu to byłoby właśnie ponad 100x w stosunku do jednostki procesora, z tym
    że

    1 trzeba być fachowcem od tego a to jest trudne
    2 nie wiem na ile rozmaite kody da sie wpasowac w te sztywne ramy obliczeń na gpu

    Mnie osobiście to nie pociąga jako za trudne dla mnie

  • 15. Data: 2013-03-02 19:10:53
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu sobota, 2 marca 2013 18:34:01 UTC+1 użytkownik Edek Pienkowski napisał:

    > Napisałbyś mniej więcej co to ma robić? Ciekawość zżera.
    W sumie to bardzo banalna sprawa, coś pomiędzy symulowanym
    wyżarzaniem, a algorytmem ewolucyjnym. Zwykła optymalizacja
    bardzo trudnej funkcji. Dane, model i parametry polecą do
    pamięci karty, karta będzie mieliła tyle czasu na ile tylko
    pozwoli cierpliwość operatora, w końcu znalezione parametry
    wypluje do ram.

    O zastosowaniu/dziedzinie nie mogę napisać, ale uwierz mi,
    jakbyś się dowiedział, to byś się rozczarował :) Generalnie
    muszę policzyć coś, co powszechnie uważa się za niemożliwe
    do policzenia, ale nie ja sponsoruję ten projekt... więc
    czemu nie spróbować, przynajmniej jest ciekawie.

    > Jest jeszcze SLI. Tak mówię na wszelki wypadek zanim zaprojektujesz
    > klaster ;)
    Są różne ciekawe rozwiązania do obliczeń rozproszonych. Ostatnio
    próbowałem bawić się BOINC do tuningu programu szachowego. Jednak
    konfiguracja tego nastręczała mi tyle problemów i uznałem że
    szybciej bym napisał z użyciem TCP-IP :)

    Inne rozwiązanie które wydaje się ciekawe to OpenMPI...

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2013-03-03 01:55:02
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sat, 2 Mar 2013 07:59:15 -0800 (PST), "M.M." <m...@g...com>
    wrote:
    > Twoja odpowiedź jest pomocna, wiem teraz z kolejnego źródła, że=

    > przyspieszenia rzędu 100 razy są w ogóle możliwe - to ważna infor=
    > macja
    > dla mnie.

    Jeszcze jedno - wg szefa projektu, najtrudniejsza częścią bylo
    przekonanie dzialu IT do kupna I zainstalowania kart :) ale tak na
    serio, to zoptymalizowanie kodu do tego stopnia zeby osiagnac
    przyspieszenie 100x kosztowalo grupe ludzi sporo czasu I wysilku. Nie
    wiem czy pojedynczy czlowiek podola w rozsadnym czasie.

    RW

  • 17. Data: 2013-03-03 10:50:56
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    Przypomniała mi się ta stronka marcin borowiec blog
    Tam jest zestawienie typu 4 rdzenie x 4 floaty (sse) x 2 (mul add) versus 30
    mikroprocesorów x 8 shaderprocesorow x 2 (mul add)
    Tak naprawdę trzebaby zacząć pisać żeby wiedzieć jak to wygląda a to masa roboty (o
    ile latwiej wynająć studenta kazać mu to robic i przyjść po miesiącu zobaczyć czy coś
    z tego wychodzi niż samemu to zacząć robić ;( Mi ostatnio diablo nic się nie chce

  • 20. Data: 2013-03-03 19:24:27
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu niedziela, 3 marca 2013 01:55:02 UTC+1 użytkownik Roman W napisał:
> [...]
    > przyspieszenie 100x kosztowalo grupe ludzi sporo czasu I wysilku. Nie
    > wiem czy pojedynczy czlowiek podola w rozsadnym czasie.

    Osobiście jestem coraz bardziej nakręcony na ten sprzęt, może
    kupię coś tak po prostu do zabawy. Mocno kusi nawet mała
    szansa na 100 krotne przyspieszenie, nawet zabawowego projektu.

    Nie wiem jak ocenić pracochłonność projektów na GPU. Myślę że
    jeśli grupa N osób napisał coś w C++, to w podobnym czasie
    napisze to samo na kartę. Oczywiście muszą umieć programować
    na daną platformę.

    Do nvidi widzę wszędzie masę wsparcia. Jest pełno ładnie
    opisanych przykładów na windowsa, linuxa i maca.
    http://docs.nvidia.com/cuda/cuda-samples/index.html

    Ostatnio w księgarni wpadła mi w ręce polskojęzyczna książeczka
    wprowadzająca do CUDA. Myślę że jakby przeciętny programista
    poczytał przykłady w których uzyskano przyspieszenie 100x, to
    nie powinien mieć większych problemów z optymalizacją własnych
    programów.

    Niestety, szacując na oko, nvidia wydaje się najdroższa w
    stosunku do wydajności. Materiały edukacyjne innych producentów,
    pewnie też są dostępne, ale jakoś tak łatwo nie wpadły mi w ręce.