eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaprocesory PC
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 45

  • 11. Data: 2010-10-11 15:36:57
    Temat: Re: procesory PC
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 11 Paź, 15:34, M <m...@g...com> wrote:
    > On 11 Paź, 12:58, ptoki <s...@g...com> wrote:
    >
    > > Bo architektura x86 jest taka specyficzna ze trzeba caly procek
    > > taktowac szybciej i z tego powodu wiecej tranzystorow musi sie
    > > bardziej grzac (Opisal to Jan Kowalski ponizej).
    >
    > Było tak z architekturą NetBurst (Pentium 4), potem weszła Core i
    > udało się poprawić wydajność a zmniejszyć grzanie z GHz.  Choć w sumie
    > to już było, nazywało się Pentium M tylko trochę wyprzedziło swój czas
    > (wtedy na oszczędność energii zwracano uwagę głównie w laptopach, a w
    > desktopach i serwerach mniej).  Teraz jeszcze Atom...  AMD też w
    > porównaniu z P4 wypadało lepiej.

    Mialem na mysli ciutke co innego. Chodzi o to ze jak procek "cos"
    liczy to relatywnie duzo jego elementow musi pracowac. Trudno osiagnac
    taki stan zeby film sobie lecial a 90% procka spalo. No, powoli do
    tego dorastamy ale dalej procek musi za duzo pierdół robic. Na amidze
    daaawno temu granie mod-a od strony procka ograniczalo sie do
    zaprogramowania dma zeby wgralo mod-a z dysku/flopa, zaprogramowaniu
    dma zeby slalo dane do bodajze "pauli" i powiadomieniu tejze o
    parametrach jak ma te dane grac. No i na czekaniu az ktos sie odezwie
    ze skonczyl.
    A w x86 jednak masa ukladow procka musi pracowac. No i jak sie nudzi
    to ewentualnie zwolni ale jak cokolwiek robi to sie taktuje szybciej
    prawie caly. Taka to architektura...

    >
    > > Przy taktowaniu 4GHz dlugosc fali jest porownywalna z rozmiarami
    > > komponentow na plycie i po prostu procek nie nadaza byc karmiony taka
    > > iloscia danych zeby byl sens zwiekszania jego wydajnosci w ten sposob.
    >
    > Taktowanie 4 GHz jest tylko wewnątrz CPU, pamięci mają już
    > kilkakrotnie mniej (np. FSB 1333 MHz to w rzeczywistości zegar 333 MHz
    > i dane przesyłane 4 razy w jednym cyklu).
    >
    Ale to nadal slabo bo dzisiejsze procki potrafia dosyc sprawnie liczyc
    (intele zawsze dobrze liczyly) i jednak jak sie zajrzy statystyki
    wewnatrz to dosyc duzo (od okolo 5-30%) czasu jest spedzone na
    czekaniu na dane czy to z ram czy z portow i to mimo cache, modulow
    predykcji i wielu potokow. A programisci nie maja nerwow zeby
    optymalizowac kod nawet na jeden typ cpu a co dopiero na kilka
    generacji...


    > > Dlatego widzimy objaw metody "dziel i rzadz" i procesory sa
    > > zwielokratniane i sama pamiec tez tego niedlugo bedzie doswiadczac.
    > > Juz teraz GPU ma swoja dedykowana pamiec na ktorej "liczy" i albo
    > > pojawia sie lepsze kontrolery pamieci ktore beda nadazac karmic
    > > rdzenie danymi albo architektura pojdzie w kierunku dedykowanych
    > > obszarow dla grupy rdzeni.
    >
    > Są już takie platformy (architektura NUMA) - wcześniej AMD, później i
    > Intel wprowadził CPU z zintegrowanym kontrolerem pamięci (wcześniej
    > była to część chipsetu, co było wąskim gardłem).  Kto wie, może
    > następnym krokiem będzie pamięć od razu wbudowana w CPU (by jeszcze
    > bardziej skrócić połączenia).
    >
    No niby juz dawno jest (cache) ale to nadal nie to co powinno byc. Od
    dawna czekam az przemysl dojrzeje to tego co miala amiga. Czyli procki
    specjalizowane i do tego dosyc samodzielne. Czesciowo zarzadzanie
    energia w wielordzeniowcach to realizuje ale to nadal pomysl stosowany
    w pojedynczych rejonach.
    Ale powoli do tego sie dochodzi (GPU, rdzenie, karty specjalizowane
    (MPEG) i takie tam).

    > A na nowym sprzęcie Vista i tak bardziej muli niż Win3.11 na starym
    > Pentium ;) - słuszna uwaga o rozwoju oprogramowania.  Linux ma tu
    > szansę coś tu poprawić (np. już wykorzystuje wielordzeniowość do
    > przyspieszenia startu systemu przez uruchamianie wielu procesów
    > równolegle, zamiast jak dawniej po kolei).

    Z tym zwielokratnianiem startu to nie tyle chodzilo o rdzenie co o
    opoznienia. Bo np. inicjalizacja samej sieci wymagala jakiejs
    komunikacji po sieci a tutaj czasy mogly skakac ponad sekunde. I tak
    kazdy agent zabieral swoje milisekundy to na sieci to na dysku a to na
    karcie ktora inicjalizowal i w sznurku wychodzilo dlugo mimo ze mozna
    bylo robic rownolegle i bylo by szybciej...
    Ale dlugo tego nie optymalizowano bo ile razy sie kompa bootuje? :)


  • 12. Data: 2010-10-11 15:45:28
    Temat: Re: procesory PC
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.10.2010 15:22, schrieb RoMan Mandziejewicz:
    > Hello Waldemar,
    >
    > Monday, October 11, 2010, 3:10:02 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    >>> Teoretycznie można by nawet zrobic hybryde asynchroniczną. Kiedys nazywało
    >>> się to transputerami. Kazdy procek działa sobie, ale komunikują się bardzo
    >>> mocno na poziomie procesorów. Trochę podobnie działa PS3 i nowe potwory 80 i
    >>> wiecej procesorowe Intela, ale z kolei obcinajac dosc mocno instrukcje. Nie
    >>> sa to zwykle procesory.
    >> Transputery to był dobry pomysł, ale miały mnóstwo błędów i były bardzo
    >> upierdliwe w programowaniu. Obecnie pomysł wraca do powszechniejszego
    >> użytku (komputery wojskowe do obróbki zdjęć radarowych już to mają od
    >> lat).
    >
    > Hmmm... Współczesne karty grafiki zawierają bardzo ciekawe procesory,
    > które niekoniecznie muszą liczyć grafikę... Oprogramowania
    > wykorzystującego możliwości procesorów kart grafiki powstaje coraz
    > więcej.

    są nawet drivery do Matlaba. Gdzieś widziałem obrazek PCta wypchanego
    kartami graficznymi do oporu ;-). W końcu procesory 256 bitowe nie są w
    powszechnym (normalnym) zastosowaniu. A jak jest tych procesorów
    kilka(naście) na jednej karcie, to jeszcze lepiej. Tylko potrzebujesz
    dobry zasilacz (albo dobre zasilacze).

    Waldek


  • 13. Data: 2010-10-11 15:48:55
    Temat: Re: procesory PC
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 11 Paź, 14:30, "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl>
    wrote:
    > ptoki wrote:
    > > On 11 Paź, 09:18, "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>
    > > wrote:
    > >> pytałem na grupie .pecet, ale tam raczej nie wiedzieli... czy Ktoś może
    > >> wie czemu to częstotliwości taktowania procesorów do PC już od ładnych
    > >> paru lat nie wzrastają?
    >
    > Jest jeszcze sciezka asynchronicznosci lub hybryd. Sam widzialem opisy
    > dialajacych ukladow intela z rdzeniem weglowym. A asynchronicznosc zupelnie
    > omija bariere jakichkolwiek herców.
    >
    Ale asynchronicznosc juz jest. Bo procek czeka na dane ktore najpierw
    zaciaga cache a czasem to cache juz te dane ma bo sobie przewidzialo
    ze beda potrzebne. I o ile do rejestru i do cache L1 cpu ma dostep w 1
    cyklu to z pamieci OIDP jest to minimum 5 operacji (nawet nie cykli)
    (OIDP translacja adresu z przestrzeni programu na przestrzen
    wirtualna, potem na fizyczna (OIDP daje sie zrobic w 1 cyklu ale nie
    zawsze), potem jakies inkrementacje, zabranie z cache lub z pamieci do
    cache a potem z cache) Nie jestem na bierzaco ale jeszcze za czasow
    pentium 3 bylo to tak pomotane. Teraz pewnie wirtualizacja pododawala
    kolejne cykle...

    > Teoretycznie można by nawet zrobic hybryde asynchroniczną. Kiedys nazywało
    > się to transputerami. Kazdy procek działa sobie, ale komunikują się bardzo
    > mocno na poziomie procesorów. Trochę podobnie działa PS3 i nowe potwory 80 i
    > wiecej procesorowe Intela, ale z kolei obcinajac dosc mocno instrukcje. Nie
    > sa to zwykle procesory.

    No, jak amiga kiedys :)
    Generalnie jak kiedys badalem jak zbudowac sobie samemu mp3 player to
    zniesmaczylo mnie ze wiekszosc projektow opierala sie na karcie sd, uC
    i sta013. Ale tak naprawde to jest ta "lepsza" droga. Dedykowane
    tranzystory dla standardowych zastosowan. Tak jak karty mpeg, ssl,
    mp3, GPU i takie tam.
    Niech beda skuteczne, szybkie, energooszczedne.
    A tak winrar pakuje standardowy algorytm w cpu a moglo by byc szybciej
    w dedykowanym scalaku.

    PS. Wiem, wiem. Klient by zglupial jakby sie sprzedawca zapytal jaki
    chce modul rar czy zip i ile MB pojemnosci zobie zyczy :)


  • 14. Data: 2010-10-11 16:47:27
    Temat: Re: procesory PC
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 11.10.2010 17:48, ptoki pisze:
    > Niech beda skuteczne, szybkie, energooszczedne.
    > A tak winrar pakuje standardowy algorytm w cpu a moglo by byc szybciej
    > w dedykowanym scalaku.
    >
    > PS. Wiem, wiem. Klient by zglupial jakby sie sprzedawca zapytal jaki
    > chce modul rar czy zip i ile MB pojemnosci zobie zyczy :)
    Po czym okazywałoby się, że lzma jest znacznie lepsze, więc nie będziesz
    używał chipu, tylko procesora. Albo okaże się, że jest błąd w
    implementacji i przy pewnych parametrach pliki wychodzą uszkodzone - nie
    mówiąc o tym, że do "często używanych algorytmów" porobiłoby się wiele
    kostek.


    Robi się już od pewnego czasu FPGA na kartach PCI-E. Nie widzę problemu
    w tym, żeby za jakiś czas nie było możliwości kupienia sobie
    karty+zestawu zaimplementowanych algorytmów, które mogą być w niej
    skonfigurowane w zależności od potrzeb - ale to tylko dla specyficznych
    zastosowań. W "zwykłych" komputerach procesor jest uniwersalny i to jest
    jego siła. Karty graficzne też ze specjalizowanych układów stały się
    uniwersalnymi procesorami wektorowymi.

    --
    Pozdrawiam
    Michoo


  • 15. Data: 2010-10-11 17:02:20
    Temat: Re: procesory PC
    Od: "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl>

    ptoki wrote:

    > On 11 Paź, 14:30, "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl>
    > wrote:
    >> ptoki wrote:
    >> > On 11 Paź, 09:18, "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>
    >> > wrote:
    >> >> pytałem na grupie .pecet, ale tam raczej nie wiedzieli... czy Ktoś
    >> >> może wie czemu to częstotliwości taktowania procesorów do PC już od
    >> >> ładnych paru lat nie wzrastają?
    >>
    >> Jest jeszcze sciezka asynchronicznosci lub hybryd. Sam widzialem opisy
    >> dialajacych ukladow intela z rdzeniem weglowym. A asynchronicznosc
    >> zupelnie omija bariere jakichkolwiek herców.
    >>
    > Ale asynchronicznosc juz jest. Bo procek czeka na dane ktore najpierw
    > zaciaga cache a czasem to cache juz te dane ma bo sobie przewidzialo
    > ze beda potrzebne.


    Nie wiesz co to asynchronicznosc lub wymyslasz na sile.
    Wiesz co to jest cykl? To wlasnie propagacja sygnalu lub instrukcji po
    procesorze. nie da sie wydac procesorowi instrukcji przed zakonczeniem
    poprzedniej (pomijam skrypty czy jak to kazdy producent nazywa).
    W asynchronicznych procesorach nie wiesz ile bedzie dzialac instrukcja.
    Nawet moze byc tak, ze jeden procesor moze robic je 2,3 na raz.

    Tak, ze cache i mikroprogramy to zupelnie inna bajka.

    >> Teoretycznie można by nawet zrobic hybryde asynchroniczną. Kiedys
    >> nazywało się to transputerami. Kazdy procek działa sobie, ale komunikują
    >> się bardzo mocno na poziomie procesorów. Trochę podobnie działa PS3 i
    >> nowe potwory 80 i wiecej procesorowe Intela, ale z kolei obcinajac dosc
    >> mocno instrukcje. Nie sa to zwykle procesory.
    >
    > No, jak amiga kiedys :)

    Nie bardzo. Nawet mocno nie bardzo. Ale kto inny lepiej to opisał niż mi się
    chce.


    --
    Na wszystko nie można odpowiadać "tak"


  • 16. Data: 2010-10-11 17:03:16
    Temat: Re: procesory PC
    Od: "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl>

    Michoo wrote:

    > Robi się już od pewnego czasu FPGA na kartach PCI-E. Nie widzę problemu
    > w tym, żeby za jakiś czas nie było możliwości kupienia sobie
    > karty+zestawu zaimplementowanych algorytmów, które mogą być w niej
    > skonfigurowane w zależności od potrzeb - ale to tylko dla specyficznych
    > zastosowań. W "zwykłych" komputerach procesor jest uniwersalny i to jest
    > jego siła. Karty graficzne też ze specjalizowanych układów stały się
    > uniwersalnymi procesorami wektorowymi.

    Wlasciwie cos takiego już jest od lat. IBM robi procesory do baz danych ;)

    --
    Na wszystko nie można odpowiadać "tak"


  • 17. Data: 2010-10-11 18:49:23
    Temat: Re: procesory PC
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>


    Użytkownik "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl> napisał w
    wiadomości news:4cb3428f$0$22800$65785112@news.neostrada.pl...
    > Michoo wrote:
    >
    >> Robi się już od pewnego czasu FPGA na kartach PCI-E. Nie widzę problemu
    >> w tym, żeby za jakiś czas nie było możliwości kupienia sobie
    >> karty+zestawu zaimplementowanych algorytmów, które mogą być w niej
    >> skonfigurowane w zależności od potrzeb - ale to tylko dla specyficznych
    >> zastosowań. W "zwykłych" komputerach procesor jest uniwersalny i to jest
    >> jego siła. Karty graficzne też ze specjalizowanych układów stały się
    >> uniwersalnymi procesorami wektorowymi.
    >
    > Wlasciwie cos takiego już jest od lat. IBM robi procesory do baz danych ;)
    >

    Na przykład do DB2...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.



  • 18. Data: 2010-10-12 07:12:28
    Temat: Re: procesory PC
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Mon, 11 Oct 2010 08:36:57 -0700 (PDT),
    ptoki <s...@g...com> screamed:
    > Mialem na mysli ciutke co innego. Chodzi o to ze jak procek "cos"
    > liczy to relatywnie duzo jego elementow musi pracowac. Trudno osiagnac
    > taki stan zeby film sobie lecial a 90% procka spalo.

    Chyba nie wiesz, jak zbudowany jest procesor. Co innego gdy 90% czasu
    CPU śpi, a co innego gdy jego 90% nic nie robi.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:233B ]
    [ 09:11:27 user up 12588 days, 21:06, 1 user, load average: 0.97, 0.28, 0.64 ]

    Democracy is too good to share with just anybody. -- Nigel Rees


  • 19. Data: 2010-10-12 08:28:10
    Temat: Re: procesory PC
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 12 Paź, 09:12, "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>
    wrote:
    > In the darkest hour on Mon, 11 Oct 2010 08:36:57 -0700 (PDT),
    > ptoki <s...@g...com> screamed:
    >
    > > Mialem na mysli ciutke co innego. Chodzi o to ze jak procek "cos"
    > > liczy to relatywnie duzo jego elementow musi pracowac. Trudno osiagnac
    > > taki stan zeby film sobie lecial a 90% procka spalo.
    >
    > Chyba nie wiesz, jak zbudowany jest procesor. Co innego gdy 90% czasu
    > CPU śpi, a co innego gdy jego 90% nic nie robi.
    >
    Oczywiscie ze co innego.
    A to jak zbudowany i jak dzialaja niektóre procesory z rodziny x86
    dosyc dobrze wiem.
    Co nadal nie zmienia faktu ze wiekszosc malych rzeczy jakie robi cpu w
    PC powoduje ze relatywnie duzo czesci procesora nie moze ani sie uspic
    ani zmienic taktowania na mniejsze. O duzych zadaniach juz nie
    wspominam.
    Sytuacje troche ratuje fakt ze buforowanie danych w peryferiach
    pozwala na krótkie okresy pracy i dluzsze okresy usypiania CPU ale
    byle flaszyk na stronie czy antywirus ktory sie obudzi i zaczyna
    skanowac caly dysk sytuacje mocno pogarsza.


  • 20. Data: 2010-10-12 09:01:04
    Temat: Re: procesory PC
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 12.10.2010 09:12, Artur M. Piwko pisze:
    > In the darkest hour on Mon, 11 Oct 2010 08:36:57 -0700 (PDT),
    > ptoki<s...@g...com> screamed:
    >> Mialem na mysli ciutke co innego. Chodzi o to ze jak procek "cos"
    >> liczy to relatywnie duzo jego elementow musi pracowac. Trudno osiagnac
    >> taki stan zeby film sobie lecial a 90% procka spalo.
    >
    > Chyba nie wiesz, jak zbudowany jest procesor. Co innego gdy 90% czasu
    > CPU śpi, a co innego gdy jego 90% nic nie robi.
    >
    Ale oba przypadki są na raz możliwe:
    jeżeli procesor budzi się tylko po to, żeby nakazać kolejny transfer
    MDMA z dysku do pamięci a potem z pamięci do pamięci karty to nie
    pracuje zbyt dużo. Że wykonywane przez niego operacje są relatywnie
    proste to nie pracuje zbyt intensywnie. (Podobno obciążenie procesora
    (load avg) na poziomie 3% nie jest niczym dziwnym przy dekodowaniu
    obrazu full-hd za pomocą VA-API.)

    --
    Pozdrawiam
    Michoo

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: