  • 1. Data: 2010-06-27 16:58:14
    Temat: problem z ACPI, bledy w dzienniku zdarzen
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    W dzienniku zdarzen mam duzo bledow o tej tresci:

    "AMLI: System BIOS ACPI dokonuje próby odczytu z niedozwolonego adresu portu
    We/Wy (0x71), który znajduje się w chronionym zakresie adresów 0x70 - 0x71.
    To może prowadzić do niestabilności systemu."

    Zapowiadanej niestabilnosci systemu nie ma. Za to są ewidentne objawy
    jakiejs chorej "gospodarki elektrycznej". Np. sprzety podpinane pod USB
    (port stary i chyba malo pradu ma, to fakt) samoczynnie ulegaja awarii.
    Choćby modem (oczywiscie podpiety do huba, ktory to hub wpiety jest do usb
    z wlasnym zasilaczem) ma chwile dzialania, a potem dziekuje za wspolprace,
    zrywa internet jakby mial za malo prądu.

    Problem jest opisany w sieci, rady rozliczne, ale co flashowania biosu - u
    mnie odpada, jest max najnowszy.

    Z tego komunikatu kluczowe zdaje sie być : "system BIOS ACPI dokonuje próby
    odczytu z niedozwolonego adresu portu We/Wy (0x71)"
    Zgodnie z tym: http://support.microsoft.com/kb/283649/pl adresy: 0x70-0x71
    to: Włączenie CMOS/NMI

    No i co mam o tym myslec?
    O co moze chodzic z tym "niedozwolonym Wlaczeniem CMOS/NMI"?

  • 2. Data: 2010-06-27 17:54:51
    Temat: Re: problem z ACPI, bledy w dzienniku zdarzen
    Od: RyAn <r...@k...pl>

    W dniu 27-06-2010 18:58, 1634Racine pisze:
    [...]
    > No i co mam o tym myslec?
    > O co moze chodzic z tym "niedozwolonym Wlaczeniem CMOS/NMI"?

    NMI to No Maskable Interrupt. Zrobienie tego "Enable" faktycznie może zdrowo
    namieszac. Z opisu na podanym linku wynika,że MS blokuje możliwość zrobienia
    tego "Enable".
    W starożytności(1970-80) o ile dobrze pamiętam NMI było używane do
    przechwytywania
    między innymi parity errors ale szczegółów już nie pamiętam - za stary
    jestem a książki
    w którym to było dawno wylądowały w piwnicy :-)

    A odblokowanie NMI przy jakimś idiotycznie zaprogramowanym sterowniku
    mogłoby zrobić straszliwy bałagan w dodatku bardzo trudno byłoby znaleźć
    winowajcę.

    --
    pozdrawiam
    RyAn

  • 3. Data: 2010-06-27 20:55:38
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    RyAn in news:i08398$u6q$1@news.dialog.net.pl
    [..................]
    > A odblokowanie NMI przy jakimś idiotycznie zaprogramowanym sterowniku
    > mogłoby zrobić straszliwy bałagan w dodatku bardzo trudno byłoby znaleźć
    > winowajcę.

    czy sugerujesz, ze jakis sterownik (na przyklad sterownik) usiluje tak
    wlasnie zrobić? i stad opisane notki w dzienniku zdarzeń?

  • 4. Data: 2010-06-27 23:13:52
    Od: RyAn <r...@k...pl>

    W dniu 27-06-2010 22:55, 1634Racine pisze:
    > RyAn in news:i08398$u6q$1@news.dialog.net.pl
    > [..................]
    >
    > czy sugerujesz, ze jakis sterownik (na przyklad sterownik) usiluje tak
    > wlasnie zrobić? i stad opisane notki w dzienniku zdarzeń?

    Nie sugeruję. Może to być np.jakiś komponent z własnym BIOS'em,
    program narzędziowy , sterownik też oczywiście.
    Coś te notki w dzienniku powoduje. Niestety nie potrafię powiedzieć co.

    Chciałem Ci tylko przybliżyć co to jest NMI i co się z tym wiąże.

    --
    pozdrawiam
    RyAn

  • 5. Data: 2010-06-28 13:10:01
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    RyAn in news:i08lvg$8su$1@news.dialog.net.pl
> [...]
    > Coś te notki w dzienniku powoduje. Niestety nie potrafię powiedzieć co.
    > Chciałem Ci tylko przybliżyć co to jest NMI i co się z tym wiąże.

    a czy jest inna metoda - poza zobaczeniem w dzienniku, że bledy są i opisane
    tak mniej wiecej - dokladniejszego śledzenia chwili pojawiania sie takiego
    błędu? żeby wiedzieć wiecej. Bo poki co, to prawie wszystko moze byc powodem
    mikroawarii.

  • 6. Data: 2010-06-28 13:44:40
    Od: RyAn <r...@k...pl>

    W dniu 28-06-2010 15:10, 1634Racine pisze:
> [...]
    > opisane tak mniej wiecej - dokladniejszego śledzenia chwili pojawiania
    > sie takiego błędu? żeby wiedzieć wiecej. Bo poki co, to prawie wszystko

    Zapewne są jakieś metody z wykorzystaniem np.specjalistycznych narzędzi do
    monitorowania stanów poszczególnych układów płyty głównej. 35 lat temu
    używałem do tego analizatora stanów logicznych i hardwareowych debbugerów.
    Nie wiem jakie masz przygotowanie do tego typu czynności, ale nie masz chyba
    potrzeby tego robic bo do niczego właściwie nie doszło :-) System
    wyłapał zdarzenie
    , zablokował je nie pozwalając na bałagan.

    Nic więcej powiedzieć Ci na ten temat nie potrafię.

    --
    pozdrawiam
    RyAn