  • 1. Data: 2010-06-25 11:32:23
    Temat: Odkurzacz
    Od: quasi <s...@s...spamem.pogania>

    Witam,
    Posiadam kilkuletni komputer o następującej konfiguracji:

    Płyta Abit BH7
    Procek P4 2,8GHz Northwood (s478)
    Grafika ATI Radeon X1650 Pro 512MB
    Pamięć 2x1GB DDR 333MHz
    2 dyski ATA (80 i 200 GB)
    Nagrywarka DVD oraz nagrywarka CD

    Zasilacz noname 300W

    Całość jest głośna jak odkurzacz. Zdaję sobie sprawę że ten komp już
    jest archaiczny ale nie czuję powodu wymieniać go na inny: do internetu,
    filmów, pracy biurowej starcza. Czasem też zapuszczę starszą gierkę. Nie
    chciał bym w niego za bardzo inwestować.

    Czy możliwym jest że z powodu małej wydajności zasilacza:
    - wiatrak w zasilaczu chodzi na wyższych obrotach?
    - napędy optyczne czasami nie chcą czytać niektórych płyt?
    - jeden z dysków (na szczęście nie systemowy) czasami nie jest wykrywany?

    Co zrobić żeby było ciszej? Czy jak wsadzę tam jakiś zasilacz 400W i
    wiatrak na procka arctic cooling (teraz jest boxowy intela) to będzie
    spokój?

    Korzystam też z laptopa HP nx7300 i jego praktycznie nie słyszę - chodzi
    tylko dysk, wiatrak na procku włącza się od czasu do czasu.

    Czy ten blaszak byłby tak samo cichy?

    Przyznam że kurwica mnie bierze jak słyszę ten komputer.

  • 2. Data: 2010-06-25 11:45:29
    Temat: Re: Odkurzacz
    Od: "Santana" <s...@i...pl>

    Użytkownik "quasi" <s...@s...spamem.pogania> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy ten blaszak byłby tak samo cichy?
    >
    > Przyznam że kurwica mnie bierze jak słyszę ten komputer.

    PIV to wyjątkowo "gorący" proc i wentylator boxowy wyje bo jest mało wydajny
    :) Taki wentyl zapewni Ci spokój:
    http://allegro.pl/item1082755034_arctic_cooling_free
    zer_7_pro_pwm_rev_2_kurierem.html
    Tylko dobierz odpowiedni do podstawki proca. PIV był chyba na różnych
    montowany więc nie wiem jaką ty akurat masz. Zasilacz też może hałasować ale
    to stwierdzisz po wymianie wentyla :) Jeśli to no name to też bym go
    wymienił ale nie na jakiś tylko na porządny :)

  • 3. Data: 2010-06-25 11:54:44
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W dniu 2010-06-25 13:32, quasi pisze:
    > Witam,
    /ciach/
    > Czy możliwym jest że z powodu małej wydajności zasilacza:
    > - wiatrak w zasilaczu chodzi na wyższych obrotach?

    Najpierw sprawdź, który wiatrak faktycznie wyje. Zatrzymaj palcem
    wiatrak na procesorze (przez chwilę nic mu się nie stanie) i sprawdź,
    czy ucichło. Jeżeli tak, to masz winowajcę, jeżeli nie - próbuj z
    wiatrakami na karcie graficznej (jeżeli jest takowy) i chipsecie (jw).

    Wiatrak w zasilaczu może chodzić głośno nawet nie z powodu małej
    wydajności samego zasilacza, tylko z powodu jego badziewności. Wiele
    zasilaczy, nawet całkiem porządnych, nie reguluje obrotów swoich
    wiatraków, a pomimo to nie wyją.

    > - napędy optyczne czasami nie chcą czytać niektórych płyt?

    Raczej mało prawdopodobne.

    > - jeden z dysków (na szczęście nie systemowy) czasami nie jest wykrywany?

    Możliwe.

    > Co zrobić żeby było ciszej? Czy jak wsadzę tam jakiś zasilacz 400W

    Nie "jakiś zasilacz 400W". Zasilacz spokojnie może mieć 300W, ale nie
    może być "jakiś".

    > wiatrak na procka arctic cooling (teraz jest boxowy intela) to będzie
    > spokój?

    Być może wiatrak na procesorze wcale nie jest głośny i wystarczy zmiana
    zasilacza. A być może to wiatrak na procesorze wyje a zasilacz jest cichy.

    > Korzystam też z laptopa HP nx7300 i jego praktycznie nie słyszę - chodzi
    > tylko dysk, wiatrak na procku włącza się od czasu do czasu.
    > Czy ten blaszak byłby tak samo cichy?

    To może być bardzo trudne i pewnie nieopłacalne. Ale na pewno da się go
    wyciszyć do akceptowalnego poziomu.

    > Przyznam że kurwica mnie bierze jak słyszę ten komputer.

    :)

    --
    Yakhub

  • 4. Data: 2010-06-25 12:02:43
    Od: Giecze <czechowski@post.#skasujto#.pl>

    quasi wrote:

> [...]
    > - napędy optyczne czasami nie chcą czytać niektórych płyt?
    > - jeden z dysków (na szczęście nie systemowy) czasami nie jest wykrywany?

    Tego nie jestem pewien, nie sądzę.

    > Co zrobić żeby było ciszej? Czy jak wsadzę tam jakiś zasilacz 400W i
    > wiatrak na procka arctic cooling (teraz jest boxowy intela) to będzie
    > spokój?

    Sprawdź blokując chwilowo (np. paluchem) wiatraki. Mi strasznie
    hałasował radek 1550 (brak kontroli obrotów, np. X800 był dużo cichszy w
    2D). W dajszej kolejności boxowy wiatrak procka, potem wiatrak
    zasilacza, a na końcu HDD (Barracuda).
    Wymieniałem grafikę (na nową, dość mocną ale w spoczynku wolnoobrotową,
    tobie pewnie starczyła by pasywna), chłodzenie procka i wiatrak w
    zasilaczu (łatwiej i bezpieczniej kupić nowy cichy), i HDD na
    jednotalerzowego Pipeline'a. Za dnia nie słyszę kompjutera, nocą zależy
    z jakiej odległości)

    Grzegorz

  • 5. Data: 2010-06-25 12:05:06
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    quasi pisze:

    > Co zrobić żeby było ciszej? Czy jak wsadzę tam jakiś zasilacz 400W i
    > wiatrak na procka arctic cooling (teraz jest boxowy intela) to będzie
    > spokój?
    Jakiś zasilacz to nie - musiałbyś kupić coś cichego (tanie zwykle nie
    są ciche). Jeśli założysz wszechdostepnego Chieftec'a 400W (OEM wyjdzie
    najtaniej) - to i tak będzie cichutko - tyle, że za pół roku zacznie
    chodzić głośniej (ale ide o zakład, ze i tak o niebo ciszej niz obecny).
    AC na CPU to dobry pomysł. Musisz zadbac o dobra wentylacje obudowy:

    regularnie usuwaj kurze + ułóż wszystkie kable i taśmy tak - aby
    zapewnić jak najwięcej przestrzeni w środku.

    Pzdr, OMSON

  • 6. Data: 2010-06-25 12:45:23
    Od: zielony bazyliszek <b...@a...pl>

    Użytkownik Yakhub napisał:

    > Raczej mało prawdopodobne.

    No jak sa zakurzone, to czasem moga nie chciec czytac....

    Jak najbardziej prawdopodobne ;)

  • 7. Data: 2010-06-25 12:59:48
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W dniu 2010-06-25 14:45, zielony bazyliszek pisze:

    > No jak sa zakurzone, to czasem moga nie chciec czytac....
    >
    > Jak najbardziej prawdopodobne ;)

    W sensie: mało prawdopodobne, aby za to był odpowiedzialny zasilacz.

    --
    Yakhub

  • 8. Data: 2010-06-25 13:01:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 25 Jun 2010 13:32:23 +0200, quasi napisał(a):

    > Czy możliwym jest że z powodu małej wydajności zasilacza:
    > - wiatrak w zasilaczu chodzi na wyższych obrotach?
    Nie, starsze wykonania zasilaczy 300W nie miały regulowanych wiatraków.

    > - napędy optyczne czasami nie chcą czytać niektórych płyt?
    Też nie, po prostu napedy się kończą.

    > - jeden z dysków (na szczęście nie systemowy) czasami nie jest wykrywany?
    Też nie. Diagnostyka dysku zalecana.

    > Co zrobić żeby było ciszej?
    1. Kup nowy zasilacz o dużym wiatraku na spodzie i sterowanym automatycznie
    w zależności od obciążenia lub temperatury.
    2. Wiatrak na procku zastąp TC Arctic Cooling, tylko wylutuj termistor i
    przedłuż go przewodami na kilka cm i wetknij go miedzy żeberka radiatora.
    3. Nie wiem czy twoja grafika ma wiatrak. jak ma, zamień ją na chłodzoną
    biernie.
    4. jak juz to zrobisz, będzie ciszej i będziesz mógł posłuchać dysków. Jak
    który głośny, to do wymiany. Niekiedy pomaga elastyczne zawieszenie dysku.

    --
    Jacek

  • 9. Data: 2010-06-25 13:25:56
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-06-25 13:32, quasi pisze:
    > Posiadam kilkuletni komputer o następującej konfiguracji:
> [...]
    Otóż to. Procesor "grzałka" który nie posiada skutecznych systemów
    zmniejszania poboru prądu w spoczynku, a w dodatku nie ma zbyt dużej
    wydajności (byle co go obciąża), tak więc prawie cały czas daje w ciepło
    całą swoją moc - grzeje się, a jego chłodzenie wyje. W dodatku stary
    noname zasilacz - też nie ma regulacji wentylatora zapewne, i też wyje.
    No i x1650 też raczej ciche nie były - to jeszcze stara technologia

> [...]
    > - napędy optyczne czasami nie chcą czytać niektórych płyt?
    > - jeden z dysków (na szczęście nie systemowy) czasami nie jest wykrywany?
    Możliwe że z powodu małej wydajności (noname, to tych 300W nie miał
    nawet nowy), ale również z powodu zużycia ze starości (wyschnięte
    kondesatory, niestabilne napięcia), aczkolwiek również może oznaczać że
    oprócz zasilacza dysk/napęd też jest już stary i niedołężny...

    Skoro taka wydajność ci wystarcza, a nie chcesz inwestować za dużo, to
    ja to widzę tak: By zrobić z tego "czegoś" cichy komputer musiałbyś dac:
    - około 100-150zł za sensowny cichy zasilacz
    - jakieś 80zł za chłodzenie dla tego procesora (sensowny duży Arctic na
    s478 jest drogi)
    - pewnie napęd i tak byś musiał zmienić prędzej czy później, skoro płyt
    nie chce czytać
    - dysk(i) sprawdziłbym smart itp, bo stary zasilacz mógł je nadwyrężyć,
    ale po pierwsze są już stare (większe zużycie, bliżej awarii) a po
    drugie są wolne (bo stare), a po trzecie nowe są tanie szybkie i pojemne...
    Więc inwestując conajmniej 200zł masz nadal stary komputer, który
    grzeje ci z 200W w ciepło w idle, jest wolny (choć ci to nie
    przeszkadza), i nieuchronnie zbliża się do potencjalnej awarii czegoś ze
    starości. Czy nie lepiej zebrać się w sobie, i zrobić to inaczej -
    nawet najsłabsze "współczesne" komponenty będą o wiele wydajniejsze, a
    pobór prądu spadnie ci 4x, a cisza będzie nieporównywalna...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 10. Data: 2010-06-25 13:48:45
    Od: quasi <s...@s...spamem.pogania>

    Właśnie napisałem, że mam jeszcze laptopa na którym pracuję. Natomiast
    ten komp jest dla reszty domowników - mam to nieszczęście że stoi w moim
    pokoju.

    Widziałem zasilacz fortron (z tego co przeglądałem fora to chyba dobra
    firma) 400W na allegro za ~50zł + przesyłka. Tak samo wiatrak na proca
    arctic cooling można trafić w dośc rozsądnej cenie.

    Co do wiatraka na grafice to w czasie normalnej pracy się nie kręci,
    więc to nie on hałasuje.