  • 11. Data: 2010-08-24 23:37:24
    Temat: Re: polskie znaki w adresie URL
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Tue, 24 Aug 2010 01:26:49 +0100, pikny zenon <z...@g...pl>
    wrote:

    > Serwer stoi w zewn. hostingu.
    > Do przeglądarek (kilka sprawdziłem) wpisuję po prostu adres do strony,
    > która jest na faktycznie serwerze WWW i jest zapisana jako plik z
    > polskim znakiem. To gdzie ja niby decyduję o jakimkolwiek kodowaniu?

    Decydujesz podając link na swojej stronie. Ściągawka:

    href="ó.html" <- to jest zawsze błędne. Efektem jest loteria kodowaniowa.
    href="&oacute;.html" <- to jest zawsze błędne. Efekt taki sam, tylko
    zwiększa się liczba błędnych kombinacji, jakie dostaniesz.
    href="%F3.html" <- ISO. Dopuszczalne i zazwyczaj działa, ale nie wiadomo o
    jaki znak ci chodzi (URL-e [a dokładniej IRI-e] z góry zakładają UTF-8, a
    to nie jest prawidłowe UTF-8).
    href="%C3%B3.html" <- UTF-8. Zalecana wersja, oznaczająca link do ó.html.

    Niezależnie od wersji, znaki spoza ASCII i tak zostaną przekręcone przez
    część botów, linkujących stron, itp.

    Adresy wklepane ręcznie w przeglądarce (bez %XX) będą zakodowane w UTF-8
    (z wyjątkiem pewnych trybów kompadebilności IE). Przeglądarki niekiedy
    pokazują za-url-kodowane sekwencje UTF-8 jako znaki (tzn. do serwera idzie
    %C3%B3, ale użytkownik na ekranie widzi ó).

    No i to wszystko tyczy się tylko znaków w ścieżce i query string. Domeny
    mają zupełnie inne kodowanie...

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 12. Data: 2010-08-25 13:25:14
    Od: "Taki Sobie Ktos" <m...@i...pl>

    Biorac pod uwage, ze i tak nie wszystkie przegladarki to "lykna" lepiej
    chyba uzywac tradycyjnych czcionek, choc o polskich znakach gdzieniegdzie
    slyszalem i to nawet chyba w adresach DNS. Swego czasu gdzies tez nawet
    czytalem o pierwszej... arabskiej domenie!

    Pozdrawiam, M.

  • 13. Data: 2010-08-25 15:20:09
    Od: Vax <m...@z...sie>

    no pewnie, ze lepiej nie uzywac polskich czcionek wcale,
    zwlaszcza na usenecie i odpowiadac nad nieprzycietym cytatem
    i wrotka.

    W dniu 2010-08-25 15:25, Taki Sobie Ktos pisze:
> [...]
    > slyszalem i to nawet chyba w adresach DNS. Swego czasu gdzies tez nawet
    > czytalem o pierwszej... arabskiej domenie!

    Nie, jednak przytnę i będę normalny.
    Napisz mi, która mianowicie przeglądarka "nie łyknie".
    Znam pewną, która w określonych okolicznościach przerabia
    link na kodowany, ale pomijając fakt, że to wyłącznie kwestia
    "estetyki" w pasku adresu, to jeszcze "fix" na takie zachowanie
    zajmuje jedną linijkę kodu, zaś reszta nawigacji w witrynie
    (poprzez polskich linków klikanie) odbywa się prawidłowo i bez
    wyzwalania wzmiankowanego "fixa".
    A taki google linki te indeksuje prawidłowo, chwaląc sobie
    nadto (i odpowiednio doceniając) ich zgodność np. z frazami kluczowymi.

    v.

  • 14. Data: 2010-08-25 16:56:52
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    W dniu 2010-08-24 04:50, pikny zenon pisze:
    > (a tu pewnie jakiś php albo mod_rewrite przetwarza po drodze).

    i to jest klucz do problemu.

    --
    Mateusz Papiernik
    m...@m...net, http://www.maticomp.net

  • 15. Data: 2010-08-25 22:33:20
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Wed, 25 Aug 2010 14:25:14 +0100, Taki Sobie Ktos
    <m...@i...pl> wrote:

    > Biorac pod uwage, ze i tak nie wszystkie przegladarki to "lykna"

    Kodowanie urlencode w ścieżkach łykają wszystkie przeglądarki od
    pradawnych czasów.

    Polskie znaki w domenach (IDN) to inna sprawa. W niezakodowanej postaci
    działają tylko w nowych przeglądarkach, ale w postaci punycode są w pełni
    kompatybilne wstecz (tylko wyglądają głupio w starych przeglądarkach).

    > lepiej chyba uzywac tradycyjnych czcionek,

    Znaki to nie czcionki. Polskie znaki w URL mogą działać nawet, jak ktoś
    nie ma odpowiedniego fontu (bo czcionkami to się strzela z procy ;)

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");