  • 1. Data: 2015-02-07 18:36:46
    Temat: polaryzator i LCD
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Przynioslem z kina 3D okularki.

    patrze na zegarek z LCD, krece - cos sie zmienia, ale slabo.
    Odwracam okularki - pieknie zaciemnia, ok - okularki sa kolowe.

    Patrze "liniowo" (tzn odwrotnie niz przewidziano) na ekran laptopa i
    pare innych wyswietlaczy - pieknie wygasza.
    Widok kolowy lekko sie zmienia przy kreceniu, ale to chyba normalne.

    Patrze na miernik metexa - nie wygasza. Odwracam na strone kolowa - w
    jednym szkle w miare dobrze, przez drugie ciemno na ekranie.
    Nie calym, gdzies tam przy brzegach jest odwrotnie.

    I na tym sie niestety zgodnosc z teoria konczy.

    a) kilka wyswietlaczy prezentuje piekne jakby prazki interferencyjne,
    kolorowe. Przy kreceniu strona liniowa sie przemieszczaja, przy
    kreceniu strona kolowa - znacznie mniej, w obu szklach odwrotnie.
    Co oni - dodali jakas szybke skrecajaca ? Niektore tworzywa skrecaja,
    moze nawet nieswiadomie dodali.

    b) telefon SE K510 - niby zwykly LCD. A jednak strona liniowa nie
    sciemnia calkowicie. strona kolowa ... w jednym "szkle" krecenie
    delikatnie zmienia odcien. W drugim zmienia jeszcze mniej.
    dodali skladowa eliptyczna ?

    c) telefon nokia c6 - niby zwykly LCD. w liniowym - widac kolorowe
    obszary. przemieszczaja sie przy obrocie. nigdzie nie wygasza nawet w
    polowie. W kolowym - tez widac kolorowe obszary, nie reaguja na
    krecenie. Dodali jakis rozpraszac czy co ?

    d) samsung S4 - niby OLED ... to czemu reaguje na krecenie liniowym ?
    w kolowych tez reaguje, no i miedzy szklami drobne roznice.

    e) samsung Ace3 ... chyba lcd ... bo zachowuje sie podobnie jak S4.

    f) usiluje zlapac kat Brewstera i wygasic odbicie ... w szybie S4 sie
    nie daje. Troche wygasza, ale slabo. To malpie szklo takie dziwne, czy
    warstw tam duzo, cos glebiej odbija ?

    J.

  • 2. Data: 2015-02-08 01:29:08
    Temat: Re: polaryzator i LCD
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:

    > Przynioslem z kina 3D okularki.
    [..]
    > d) samsung S4 - niby OLED ... to czemu reaguje na krecenie liniowym ?
    > w kolowych tez reaguje, no i miedzy szklami drobne roznice.

    Wyświetlacz w S4 ma polaryzator kołowy coby nie było odbić światła
    zewnętrznego (czarniejsza czerń), efektem ubocznym jest liniowa
    polaryzacja światła z OLED'u.

    > e) samsung Ace3 ... chyba lcd ... bo zachowuje sie podobnie jak S4.

    LCD

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2015-02-08 11:32:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 08 Feb 2015 00:29:08 +0000, AlexY napisał(a):
    > [..]
    >
    > Wyświetlacz w S4 ma polaryzator kołowy coby nie było odbić światła
    > zewnętrznego (czarniejsza czerń), efektem ubocznym jest liniowa
    > polaryzacja światła z OLED'u.

    Hm, ale czemu nie ma pelnego wygaszenia ?

    Jakas kiepska ta polaryzacja.

    > LCD

    No to tez ma jakis dziwny "rozpraszacz".

    J.

  • 4. Data: 2015-02-08 15:34:43
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:

    > Hm, ale czemu nie ma pelnego wygaszenia ?

    On jest skuteczny dla światła zewnętrznego. Nie bardzo rozumiem co masz
    na myśli pisząc o różnicach między szkłami, OIDP światło OLED'ów po
    wyjściu na zewnątrz ma polaryzację liniową.

    > Jakas kiepska ta polaryzacja.

    Efekt uboczny.

    > No to tez ma jakis dziwny "rozpraszacz".

    Ważne że wyświetlacz działa.

  • 5. Data: 2015-02-08 20:48:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 08 Feb 2015 14:34:43 +0000, AlexY napisał(a):

    > On jest skuteczny dla światła zewnętrznego.

    Tylko ze te skutecznosc osiaga sie tak:
    od zewnatrz liczac najpierw jest polaryzator liniowy, potem plytka
    cwiercfalowa zamieniajaca polaryzacje na kolowa. Jesli swiatlo sie
    dalej od czegos odbija, to zmienia sie przy tym kierunek polaryzacji
    kolowej, po przejsciu przez cwiercfalowke zamienia sie na liniowa, ale
    prostopadla do przepuszczania polaryzatora. i mamy czarna czern.
    Ale swiatlo z wewnatrz na koncu przechodzi przez polaryzator liniowy,
    wiec powinno byc spolaryzowane liniowo i dac sie wygasic calkowicie.

    > Nie bardzo rozumiem co masz na myśli pisząc o różnicach między szkłami,

    Jedno "szklo" w tych okularach przepuszcza lewoskretna polaryzacje,
    drugie prawoskretna.
    Wyswietlacz moze miec dolozona cwiercfalowke i wypuszczac swiatlo
    kolowe, ale wtedy przez jedno "szklo" powinno przejsc, a przez drugie
    nie.

    > OIDP światło OLED'ów po wyjściu na zewnątrz ma polaryzację liniową.

    Z samych LED jest niespolaryzowane, moze byc drobna polaryzacja przy
    opuszczaniu krysztalu.

    J.

  • 6. Data: 2015-02-09 06:26:18
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Z samych LED jest niespolaryzowane, moze byc drobna polaryzacja przy
    > opuszczaniu krysztalu.

    Czy OLED to aby na pewno kryszał?

  • 7. Data: 2015-02-09 14:33:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    >Czy OLED to aby na pewno kryszał?

    Tez mam watpliwosci ... chyba tak, bo jednak musi byc jakas tam
    bariera energetyczna.
    Ale jesli nie, to tym bardziej niespolaryzowane.

    J.

  • 8. Data: 2015-02-09 23:03:40
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > Ale swiatlo z wewnatrz na koncu przechodzi przez polaryzator liniowy,
    > wiec powinno byc spolaryzowane liniowo i dac sie wygasic calkowicie.

    Gdyby nie warstwa metalizacji kondensatorów ekranu dotykowego i samego
    szkła zapewne tak by było. Inna sprawa że polaryzator liniowy nie ma
    100% tłumienia, jeśli światło przechodzące przez filtr ma jakąś składową
    o wektorze zgodnym z filtrem to zostanie stłumione do wartości tego wektora.

> [...]
    > nie.

    > Z samych LED jest niespolaryzowane, moze byc drobna polaryzacja przy

    To miałem na myśli pisząc "po wyjściu na zewnątrz".

  • 9. Data: 2015-02-17 23:22:13
    Od: s...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > patrze na zegarek z LCD, krece - cos sie zmienia, ale slabo.
    > Odwracam okularki - pieknie zaciemnia, ok - okularki sa kolowe.

    https://www.youtube.com/watch?v=zL_HAmWQTgA

    Sprytne, proste a cieszy.