  • 11. Data: 2012-05-17 12:07:32
    Temat: Re: podgląd języka
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    f...@g...pl wrote:

    > Prawie wszystkie (z grubsza wszystkie programy pod windowsa, maka czy
    > linuxa (o ile wiem) mozesz co najwyzej disasemblowac

    Źle wiesz - pod Linuksem standardem jest raczej udostępnianie źródeł (są
    oczywiście wyjątki), poza tym jest dużo skryptów (głównie w shellu i w
    perlu).

    > wymaga ciezkiej laboratoryjnej roboty (zapewne opierajacej sie glownie
    > na eksperymentowaniu polegajacym na zmienianiu i odpalaniu i zgadywaniu
    > po wynikach co moze robic ten kawalek)

    Jesteś pewien?

    > sam nie jestem jakims specjalnym zwolennikiem open source

    Z ciekawości - dlaczego?

    --
    Gof

  • 12. Data: 2012-05-17 20:54:31
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 17-05-2012 12:07, Adam Wysocki wrote:

    > Z ciekawości - dlaczego?

    Z bardzo prostej przyczynym wiekszosc ludzi ma gdzies licencje i piraci
    na potege uzywajac zrodel na licencji GPL do komercyjnych produktow
    softwarowych, wykorzystujac czyjes idealy. To raz. Dwa iz jak za cos
    jest darmo (a przewaznie open source jest za darmo) to generalnie obniza
    to wartosc innych produktow na rynku. Dziwi mnie iz ludzie zajmujacy sie
    programowaniem nie chca chronic swoich interesow.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 13. Data: 2012-05-17 21:10:19
    Temat: Re:
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    jesli o mnie chodzi to nie dlatego, po prostu zrodla nie sa
    tak potrzebne (jak programy) [nie rozumien na co komu az tyle
    tych zrodel] (zreszta samo slowo zeodla mi sie jakos nie podoba,
    kod albo listingi jakby lepsze)

  • 14. Data: 2012-05-17 21:55:40
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-05-17, Marek Borowski <m...@...borowski.com> wrote:

    > Z bardzo prostej przyczynym wiekszosc ludzi ma gdzies licencje i piraci
    > na potege uzywajac zrodel na licencji GPL do komercyjnych produktow
    > softwarowych, wykorzystujac czyjes idealy. To raz.

    1. Oprogramowanie kryptograficzne closed source nie jest wiarygodne
    z definicji (nie mam *żadnej* gwarancji, że ktoś nie wstawił
    backdoora, a teoretycznie da się wstawić takiego, którego
    niewykrywalność będzie matematycznie dowodliwa). Jeszcze mniej jest
    wiarygodne, jeśli formaty plików i protokoły używane przez to
    oprogramowanie nie są opublikowane (nie mam żadnej gwarancji, że
    format został przygotowany zgodnie ze sztuką przez osobę
    kompetentną).

    2. Używam dość licznego zestawu softu na GPL, BSD, MIT i podobnych
    licencjach. Używam go w najróżniejszy sposób. Nie wyobrażam sobie,
    jak miałbym skompletować taki sam toolbox komercyjny.
    * Gdzie szukać drobnego softu dla admina? (tcpdump, hping3, syslog,
    grep, Vim, OpenSSH, swaks, ldapvi, wget, rsync, git, make i tak
    dalej)
    * Ile będzie kosztować? I to nie tylko pieniędzy; również wysiłku,
    żeby go pokupować, a nawet sprawdzyć czy/że będzie mi pasować.
    * Czy odtworzy wszystkie możliwości, które mam teraz?
    * Czy będzie tak elastyczny, że pozwoli mi budować z siebie większe
    systemy?

    3. Oprogramowanie open source wytworzyła społeczność. Właściwie w każdej
    społeczności zdarzają się osoby nieprzestrzegające zasad. Trudno. Ale
    soft OS powstał nie dla tych łamiących zasady, tylko dla
    społeczności. Póki korzysta na nim przede wszystkim społeczność, póty
    jest sens tworzyć OS.

    A teraz zagadka: po co ludzie tworzą otwarte oprogramowanie? Część dla
    pieniędzy (na etacie czy na zlecenie), owszem. Ale po co przede
    wszystkim?

> [...]
    > to wartosc innych produktow na rynku. Dziwi mnie iz ludzie zajmujacy sie
    > programowaniem nie chca chronic swoich interesow.

    Iż ponieważ albowiem. Za mało iżów użyłeś.

    Może i obniża, ale
    * nie wartość, tylko cenę
    * obniża cenę w kierunku poziomu, który jest sensowny (piszesz raz,
    sprzedajesz wiele razy)
    * zmusza do sprzedaży softu na rozsądniejszych warunkach (np. wersje
    trial czy zestaw edycji community + commercial + enterprise)

    Konkurencja, drogi Watsonie. Konkurencja zawsze jest zdrowa. Jeśli ktoś
    będzie mi próbował sprzedać za $40 sysloga, który umie tyle samo, co
    stareńki sysklogd, to go wyśmieję, bo sysklogd umie bardzo mało. Czy też
    odwrotnie: jak ktoś mi będzie chciał za $40 sprzedać syslog-ng, to
    zapytam "a co on umie takiego, że miałby być dla mnie wart 40 dolarów?".

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 15. Data: 2012-05-17 22:36:19
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 17-05-2012 21:55, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

> [...]
    > * Gdzie szukać drobnego softu dla admina? (tcpdump, hping3, syslog,
    > grep, Vim, OpenSSH, swaks, ldapvi, wget, rsync, git, make i tak
    W/w nie zwiazku z tematem ktory poruszam. Piszesz o uzytkownikach
    koncowych. Ja pisze o programistach co na sprzedazy programow zarabiaja.

    > * Ile będzie kosztować? I to nie tylko pieniędzy; również wysiłku,
    > żeby go pokupować, a nawet sprawdzyć czy/że będzie mi pasować.
    Hmm, no coz rownie dobrze mozesz narzekac iz mlotkow nie rozadaja za
    darmo i trzeba je sprawdzac. Program to tool jak kazdy inny i sluzy do
    konkretnych celow. Jesli na nim sporo zarabiasz nie widze powodow aby za
    niego nie placic. Zwlasza ze produkujesz produkt podobny.

    > * Czy odtworzy wszystkie możliwości, które mam teraz?
    > * Czy będzie tak elastyczny, że pozwoli mi budować z siebie większe
    > systemy?

    To tez nie zwiazku z tematem. Dyskusje o jakosci free vs. komercyjne
    oprogramowanie byly wielokrotnie i raczej zadnym sensownym wioskiem sie
    nie konczyly. Tu i tu sa dobre i slabe programy.

> [...]
    > soft OS powstał nie dla tych łamiących zasady, tylko dla
    > społeczności. Póki korzysta na nim przede wszystkim społeczność, póty

    Ehm, tak bylo owszem na poczatku. Obecnie uwazam iz po prostu
    spolecznosc (programistow) o ktorej piszesz sklada sie z
    idealistow/hobbystow ktorzy nie zauwazaja iz sa wykorzystywani.

    > A teraz zagadka: po co ludzie tworzą otwarte oprogramowanie? Część dla
    > pieniędzy (na etacie czy na zlecenie), owszem. Ale po co przede
    > wszystkim?

    Bo lubia. Tak sam jak naukowcy lubia sie dzielic swoimi dokonaniami, a
    powinni brac za to ciezka kase.

    > Iż ponieważ albowiem. Za mało iżów użyłeś.
    >
    > Może i obniża, ale
    > * nie wartość, tylko cenę
    Whatever, programista dostaje % od ceny sprzedazy i to mi chodzilo.

    > * obniża cenę w kierunku poziomu, który jest sensowny (piszesz raz,
    > sprzedajesz wiele razy)
    Mozesz rozwinac ?

> [...]
    > odwrotnie: jak ktoś mi będzie chciał za $40 sprzedać syslog-ng, to
    > zapytam "a co on umie takiego, że miałby być dla mnie wart 40 dolarów?".

    Znow piszesz z punktu widzenia uzytkownika. Ogol na darmowym
    oprogramowaniu zyskuje (i tego nie kwestionuje) ale programisci traca.
    Moze zwroc uwage na nazwe grupy na ktorej dyskutujemy i zdecyduj czy
    jestes bardziej uzytkownikiem czy tworca oprogramowania.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 16. Data: 2012-05-18 00:15:28
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-05-17, Marek Borowski <m...@...borowski.com> wrote:

    > Ehm, tak bylo owszem na poczatku. Obecnie uwazam iz po prostu
    > spolecznosc (programistow) o ktorej piszesz sklada sie z
    > idealistow/hobbystow ktorzy nie zauwazaja iz sa wykorzystywani.

    Dobrze, to teraz konkrety poproszę. Kto i przez kogo jest wykorzystywany
    (nazwy projektów i firm) oraz jakie kokosy na tym zbił wykorzystujący?

    > Bo lubia. Tak sam jak naukowcy lubia sie dzielic swoimi dokonaniami, a
    > powinni brac za to ciezka kase.

    Nie: bo lubią. Dla sławy i uznania w środowisku. Gdyby tylko lubili, to
    by pisali do szuflady. Dokładnie to samo z naukowcami.

    Zauważ, że w obu przypadkach (programiści i naukowcy) postęp się
    dokonuje w dużej części dzięki otwartości wyników. Na przykład do tej
    pory najlepszą metodą zarządzania systemami operacyjnymi na serwerach
    byłoby gówniane IBM Tivoli, a dla zbierania logów nie byłoby nic
    rozsądniejszego niż stareńki syslog albo niestandardowe rozwiązania
    dedykowane jednemu programowi.

    > Whatever, programista dostaje % od ceny sprzedazy i to mi chodzilo.

    Aj, nie whatever. Różnica semantyczna.

    > Mozesz rozwinac ?

    Dlaczego niby masz zarabiać przez 10 lat na czymś, co napisałeś jeden raz?

    > Znow piszesz z punktu widzenia uzytkownika. Ogol na darmowym
    > oprogramowaniu zyskuje (i tego nie kwestionuje) ale programisci traca.

    Programiści czy sprzedawcy? Sprzedawcy -- zdecydowanie tracą. Ale za
    straty programistów bym głowy nie dał.

    Ot, choćby mnóstwo języków (chyba wszystkie z sensowniejszych) ma
    interpretery/kompilatory na licencjach OS.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 17. Data: 2012-05-18 13:07:26
    Od: KO <K...@e...org>

    On 2012-05-17, Marek Borowski <m...@...borowski.com> wrote:

    > Bo lubia. Tak sam jak naukowcy lubia sie dzielic swoimi dokonaniami, a
    > powinni brac za to ciezka kase.

    Moze sie myle, ale czy nie jest tak, ze wiekszosc osrodkow naukowych
    jest finansowanych z publicznych pieniedzy?
    Jezeli tak to czy ich dokonania nie sa rowniez w penwym stopniu publiczne?

    --
    ko

  • 18. Data: 2012-05-19 21:29:52
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

> [...]
    > to wartosc innych produktow na rynku. Dziwi mnie iz ludzie zajmujacy sie
    > programowaniem nie chca chronic swoich interesow.
    ... i co z tego? Efekt warty jest swieczki. Traci tez ten kto prboje to uzyc bez
    udostepniania. ``Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 19. Data: 2012-05-21 10:17:36
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Friday, May 18, 2012 12:07:26 PM UTC+1, KO wrote:

    > Moze sie myle, ale czy nie jest tak, ze wiekszosc osrodkow naukowych
    > jest finansowanych z publicznych pieniedzy?
    > Jezeli tak to czy ich dokonania nie sa rowniez w penwym stopniu publiczne?

    W teorii. W praktyce kase na nich zarabiaja takie firmy jak Elsevier czy Springer.

    RW

  • 20. Data: 2012-05-21 21:39:35
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    Roman W <b...@g...pl> napisał(a):
    > W teorii. W praktyce kase na nich zarabiaja takie firmy jak Elsevier czy Sp=
    > ringer.
    Na czym to polega?