  • 11. Data: 2009-07-28 08:11:23
    Temat: Re: plus zrezygnuje z GSM na rzecz UMTS?
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Jan Strybyszewski pisze:

    > Nikt niczego nie wywali... wyjma z zasobow np 8 kanałów i zrobia na tym
    > UMTS. I tak Kowalski z GSM900 nie zauwazy.

    WCDMA wymaga 5MHz, czyli 25 kanałów. Chyba że uruchomią CDMA - wtedy
    wystarczy 1,33MHz, czyli 7 kanałów. Ale to będzie wówczas "tylko
    Internet" (specjalne karty SIM+RUIM, jak w Centertelu) i nie max.
    7,2Mbps, tylko ok. 1 Mbps.

    Możliwe też, że wejdą od razu w LTE: tutaj najmniejsza szerokość kanału
    to 1.4MHz (w paśmie 900 przewiduje się też kanały 3, 5 i 10 MHz, więc
    można dobrać według potrzeb, także w przyszłości). I moim zdaniem to ma
    największy sens, jednak trzeba poczekać na szerszy "roll-out" tej
    technologii, to raczej pieśń przyszłości.

    Marek

  • 12. Data: 2009-07-28 08:23:22
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    > WCDMA wymaga 5MHz, czyli 25 kanałów.

    Dobrze ze w Finlandii o tym nie wiedza.

    Define channel plan with
    UMTS- and GSM-carriers
    four 2x5MHz blocks for UMTS
    four 2x3,75MHz blocks for UMTS

    defined by regulator

    >Chyba że uruchomią CDMA - wtedy
    > wystarczy 1,33MHz, czyli 7 kanałów. Ale to będzie wówczas "tylko
    > Internet" (specjalne karty SIM+RUIM, jak w Centertelu) i nie max.
    > 7,2Mbps, tylko ok. 1 Mbps.

    CDMA to byłby bezsens. CHodz zgodnie z wytycznymi UK. Operator po
    zmienie koncesji moze uzyc dowolnej technologii w danym pasmie.

    LTE to takie tam mrzonki... za lat 5

  • 13. Data: 2009-07-28 08:59:48
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Jan Strybyszewski pisze:

    > Dobrze ze w Finlandii o tym nie wiedza.

    A co to - jakieś zadania dla regulatora? Podasz link do źródła?

    > Define channel plan with
    > UMTS- and GSM-carriers
    > four 2x5MHz blocks for UMTS
    > four 2x3,75MHz blocks for UMTS
    >
    > defined by regulator

    Napisałem: "WCDMA wymaga 5MHz", co jest prawdą. Tu jest mowa o UMTS, a
    nie WCDMA.

    Nie wiem, co mieli na myśli Finowie. CDMA2000 też bywa zwane (chyba
    nieco mylnie) UMTSem, jako specyfikacja 3GPP2 w ramach IMT-2000. Można
    robić CDMA 2000 3xEv-Do, czyli 3x1.25MHz (3.75MHz), ale sam napisałeś,
    że "CDMA to bezsens". Nigdy nie spotkałem się z czymś takim jak 3.75MHz
    WCDMA.

    Autopoprawka, nie 1,33MHz, a 1,25MHz (zawsze się mylę), co i tak daje 7
    kanałów.

    > LTE to takie tam mrzonki... za lat 5

    A myślisz, że Polkomtel szybciej się pozbiera? ;-)
    Zobaczymy...

    Marek

  • 14. Data: 2009-07-28 11:18:09
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Jan Strybyszewski wrote:
    > Maksymalna wielkosc zalezy od ilosci kodow ortogonalnych przewidzianych
    > w specyfikacji, bodaj jest to 512. Przy czym to dosyc "teoretyczna
    > wielkosc" skoro sam kanal radiowy ma nieco ponad 3Mczipy/s

    po przemysleniu ... czy jestes na 100% pewien, ze max. liczba
    uzytkownikow zalezy od ilosci kodow, i wynosi ok. 512? przeciez co za
    problem wylaczyc 1 uzytkownika na np. 10ms, wlaczyc 2 na 10ms, potem
    wylaczyc 2 i wlaczyc 1, i tak na przemian, przeciez to nie jest zaden
    problem, napewno wiesz ze zrobili wogole jakies ograniczenia na liczbe
    uzytkownikow w WCDMA? niesadze zeby to tak skopali ...

  • 15. Data: 2009-07-28 14:57:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MarekM" <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>
    napisał w wiadomości news:h4ksed$9ie$1@news.interia.pl...
    > 3. Do działania WCDMA potrzebne jest 5MHz pasma dupleksowego
    > (2x5MHz).

    A w ogole jest to juz wdrazane na swiecie, czy nasi operatorzy
    musieliby zaplacic za pierwsza implementacje ?

    > 5. Największy problem ma Centertel, bo posiadają tylko 34 kanały
    > GSM900. Po przeznaczeniu 25 na WCDMA zostałoby im zaledwie 9 na
    > GSM - to zdecydowanie za mało.

    Nie ma w planach jakiegos przetargu na pare kanalów ?

    A tak swoja droga .. naprawde nie da sie zbudowac ogolnopolskiego
    zasiegu na 1800 ?
    Przeciez to tylko kwestia gestosci stacji, a ta rosnie ... i nawet
    koszta nie sa juz jakies olbrzymie ...

    No i jeszcze trzecia droga - teoretycznie mozna by jakis okrojony
    CDMA wprowadzic, z mniejszym pasmem.

    J.

  • 16. Data: 2009-07-28 20:23:12
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Jul 2009 13:18:09 +0200, R.M. wrote:
> [...]
    >problem, napewno wiesz ze zrobili wogole jakies ograniczenia na liczbe
    >uzytkownikow w WCDMA? niesadze zeby to tak skopali ...

    Jak sobie internetuja to owszem, ale jak gadaja to i przerw zbyt
    dlugich robic nie wypada [20ms byloby akceptowalne], a i przepustowosc
    przy 512 ludziach tak jakby akurat w sam raz ..

    J.

  • 17. Data: 2009-07-28 21:18:39
    Od: "r." <n...@n...com>

    R.M. pisze:
    > http://nt.interia.pl/telekomunikacja/wiadomosci/news
    /szybki-internet-w-calej-polsce,1344554

    > cos mi sie w to niechce wierzyc, sporo ludzi ma komorki obslugujace
    > wylacznie GSM, w jaki sposob mialaby im sie udac ta zamiana?

    Skoro dyskusja zeszła na tematy mocno techniczne, to też zapytam o P4.
    Jest jedna dziwna sprawa z ich GSMem. Po nawiązaniu połączenia, w 90%
    przypadków telefon przechodzi z danego kanału na kanał H989. Wg. mnie to
    jest dziwna konfiguracja, do tego powodująca interferencje i zakłócenia
    w sąsiednich komórkach, bo chyba wszystkie bazy w mieście pracują wtedy
    na jednym kanale.
    Jak sądzicie, ile jeden sektor w P4 może przenieść rozmów na raz ? Wg.
    mnie 7 na kanale podstawowym i 8 na kanale H, bo w tej ich puszcze na
    maszcie mieszczą się tylko 2 TRXy na sektor. Ale może to moje
    spekulacje. Czy ktoś obeznany może wyjaśnić sprawę ?

    pozdrawiam
    r.

  • 18. Data: 2009-07-29 08:23:56
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    J.F. pisze:

    > A w ogole jest to juz wdrazane na swiecie, czy nasi operatorzy
    > musieliby zaplacic za pierwsza implementacje ?

    Testowano (z sukcesem) we Francji i gdzieś w Skandynawii, ale niestety
    nie wiem, czy działa komercyjne. W każdym razie sprzęt jako taki istnieje.

    > Nie ma w planach jakiegos przetargu na pare kanalów ?

    Już nie. Pasmo E-GSM (50 kanałów) zostało podzielone między P4 a Aero2.
    Gdyby ktoś w UKE pomyślał, mielibyśmy dziś czterech operatorów z
    wystarczającą ilością pasma 900. Zamiast 2x25 kanałów można było zrobić
    jeden przetarg na 42 kanały (który prawdopodobnie wygrałby Play).
    Dopiero po jego rozstrzygnięciu przetarg "uzupełniający" na 8 kanałów,
    mocno promujący operatorów posiadających niedobór pasma 900 (Centertel
    mógłby uzupełnić posiadane 34 kanały o dodatkowe 8 do 42). W ten sposób
    czterech dużych graczy miałoby po mniej-więcej tyle samo kanałów GSM (45
    lub 42) - 25 z nich mogliby przeznaczyć na WCDMA900, a 17/20
    wystarczyłoby do "zrobienia" ogólnopolskiego zasięgu GSM900 w terenach,
    gdzie nie opłaca się stawiać GSM1800/WCDMA2100.

    Ale mamy co mamy... Nie ma chyba żadnego innego kraju w Europie, w
    którym pasmo 900MHz jest podzielone na pięciu operatorów. Ba, nawet
    czterech to rzadkość...

    > A tak swoja droga .. naprawde nie da sie zbudowac ogolnopolskiego
    > zasiegu na 1800 ?
    > Przeciez to tylko kwestia gestosci stacji, a ta rosnie ... i nawet
    > koszta nie sa juz jakies olbrzymie ...

    Obawiam się, że największe koszta są właśnie "w terenie": stawianie
    masztów. Bez roamingu wewnętrznego raczej nie ma szans. Poza tym:
    chciałbyś korzystać z sieci operatora, który nie zapewnia zasięgu "w
    górach, w lesie, na jeziorze"? Wiadomo, teoretycznie można pokryć
    wszystkie miasta i ważniejsze drogi, ale wioska, gdzie jest 1000
    mieszkańców - nawet jakby połowa z nich chciała korzystać z tej sieci,
    to inwestycja byłaby chyba nieopłacalna (tylko szacuję, niestety nie
    mogę podeprzeć się żadnymi danymi).

    > No i jeszcze trzecia droga - teoretycznie mozna by jakis okrojony
    > CDMA wprowadzic, z mniejszym pasmem.

    Tylko to rozwiązanie połowiczne: nie jest możliwe, by nasi operatorzy
    byli w stanie zamówić u producentów odpowiednią ilość telefonów
    CDMA+GSM+WCDMA, więc wykrojony kawałek pasma nadawałby się tylko do
    mobilnego internetu. Centertel w to nie wejdzie, bo mają 450MHz. PTC i
    Polkomtel jak najbardziej mogą, tylko po co, skoro mają na tyle pasma,
    by dać radę zrobić GSM900 + WCDMA900, a WCDMA900 nada się także do
    głosu, a nie tylko do internetu.

    Jest jeszcze jedna droga - wydawać by się mogło nieco nieprawdopodobna,
    ale przecież zwykle rządzi rachunek ekonomiczny, więc kto wie.
    Operatorzy (dwaj, trzej, nawet czterej) mogą utworzyć wspólną spółkę
    "hurtową" zarządzającą ogólnopolską siecią w paśmie GSM900, do której
    "wnoszą" po kilka-kilkanaście (albo nawet i wszystkie) własne kanały
    GSM900. Po skonsolidowaniu pasma wystarczy i na GSM900, i na WCDMA900.

    Marek

  • 19. Data: 2009-07-29 18:58:20
    Od: "darnok" <d...@a...spam.ch>

    In news:h4nfnm$p6k$1@node1.news.atman.pl, *r.* wrote:

> [...]
    > to jest dziwna konfiguracja, do tego powodująca interferencje i
    > zakłócenia w sąsiednich komórkach, bo chyba wszystkie bazy w mieście

    Pierwszy TRX pracuje w nominalnej czestotliwosci BCCH, a drugi pracuje w RF
    Frequency Hopping, jak zreszta u wszystkich operatorow.
    To ze ci monitor pokazuje ze drugi trx ma 989 to bledna info, bo po prostu
    netmonitor nie nadaza z aktualizacja info o tym jaka jest aktualnie
    czestotliwosc.
    BSC przy RF FH zmienia czestotliwosc dla wszystkich stacji zgodnie z pewna
    przydzielona sekwencja, wlasnie po to by zminimalizowac interferencje. Kazda
    stacja ma inny punkt startowy po prostu.

> [...]
    > maszcie mieszczą się tylko 2 TRXy na sektor. Ale może to moje
    > spekulacje. Czy ktoś obeznany może wyjaśnić sprawę ?

    Miewaja konfiguracje na 4TRXy na specjalne okazje ale to wymaga dwoch
    "puszek".

    --
    darnok
    "TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."