  • 11. Data: 2009-10-16 14:52:58
    Temat: Re: parowary itp.
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    > No nie przesadzaj :-). To gotujesz dla pulku wojska? Ile Cie kosztuje
    > gotowanie na gazie? Nawet jesli na parowarze wyjdzie 2 razy drozej to i
    > tak sa to niewielkie kwoty...

    zartujesz?
    2x drozej, jesli teraz rachunki za prad mam powiedzmy 100zl miesiecznie, to
    jesli bedzie 2x drozej czyli 200zl to 100% wiecej to jednak dla mnie duze
    obciazenie.

    --
    j...@p...pl / gg: 207344
    http://picasaweb.google.pl/Jacek23333

  • 12. Data: 2009-10-16 15:21:59
    Od: WojtasW <w...@g...pl>

    Witam
    Jacek23 pisze:

    > to jesli bedzie 2x drozej czyli 200zl to 100% wiecej to jednak dla mnie
    > duze obciazenie.

    Ale chyba nie zużywasz całej energii na gotowanie?

  • 13. Data: 2009-10-16 15:26:26
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-16 16:52:58 +0200, "Jacek23" <j...@p...pl> said:

    > zartujesz?
    > 2x drozej, jesli teraz rachunki za prad mam powiedzmy 100zl
    > miesiecznie, to jesli bedzie 2x drozej czyli 200zl to 100% wiecej to
    > jednak dla mnie duze obciazenie.

    No to przed domem ognisko, ruszt, kociołek i heya... gotujemy :)

    --
    DJ

  • 14. Data: 2009-10-28 00:10:32
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Papkin" <s...@s...net> wrote in message

    > pl.rec.dom ?

    Chyba lepiej pl.rec.kuchnia

  • 15. Data: 2009-10-28 00:13:06
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jacek23" <j...@p...pl> wrote in message

    > zartujesz?
    > 2x drozej, jesli teraz rachunki za prad mam powiedzmy 100zl miesiecznie,
    > to jesli bedzie 2x drozej czyli 200zl to 100% wiecej to jednak dla mnie
    > duze obciazenie.

    Popelniasz blad zakladajac ze w rachunku za prad 100% to gotowanie.
    A przeciez oprócz piecyka na prad masz tez lodówke, pralke, swiatla,
    pewnie TV i komputer, Junkersa a moze nawet odkurzacz... ? :-)

  • 16. Data: 2009-10-28 02:51:32
    Od: shg <s...@g...com>

    On 15 Paź, 23:43, Butek <e...@i...invalid> wrote:
    > Rozumiem, ze chodzi o parowar elektryczny? Liczenie pobranej mocy,
    > uwzglednianie kalorycznosci gazu w danym miejscu, strat na ogrzewanie
    > powietrza, roznic w cisnieniu pary etc. jak dla mnie zakrawa na
    > maksymalny masochizm matematyczny po ktorym i tak pewnie wyjdzie, ze nie
    > warto bylo sobie tym zawracac glowy. Chyba ze tak akademicko.

    E tam, proste obliczenia, tylko trochę pomiarów trzeba wykonać.
    Robiłem dla czajnika. Elektryczny wychodzi taniej. Na gazie sprawność
    (stosunek energii przekazanej wodzie do energii spalania jaką można
    uzyskać ze zużytej objętości gazu) jest rzędu 40-60% i dużo dłuższy
    czas gotowania. Elektryczny (plastikowy) ma sprawność bliską 100%.
    Przypuszczam, że podobnie będzie z parowarami i innymi urządzeniami.
    Straty ciepła do otoczenia są niewielkie, zwłaszcza w plastikowych
    sprzętach, szkło też nie powinno wypadać najgorzej, natomiast metale
    już niekoniecznie.

  • 17. Data: 2009-10-29 22:20:06
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    shg pisze:

> [...]
    > uzyskać ze zużytej objętości gazu) jest rzędu 40-60% i dużo dłuższy
    > czas gotowania. Elektryczny (plastikowy) ma sprawność bliską 100%.

    Zgadza się. Zagotowanie 1,7l wody trwa w moim czajniku elektrycznym
    około 3,5 minuty (zaczynając od temperatury pokojowej), miernik mocy w
    tym czasie wskazuje ok. 1800W. Wychodzi na to, że koszt jednego takiego
    gotowania to ok. 4 grosze. Wychodzi 2,35gr/litr. Jak to się ma do kosztu
    zużytego gazu w czajniku na kuchni gazowej?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 18. Data: 2009-10-29 22:47:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009 23:20:06 +0100, Adam Dybkowski wrote:
> [...]
    >gotowania to ok. 4 grosze. Wychodzi 2,35gr/litr. Jak to się ma do kosztu
    >zużytego gazu w czajniku na kuchni gazowej?

    Kiedys mierzylem, i wyszlo mi ze na gazie dwa razy taniej.

    J.

  • 19. Data: 2009-10-29 23:03:42
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    J.F. pisze:

    > Kiedys mierzylem, i wyszlo mi ze na gazie dwa razy taniej.

    Taaa, ale obecnie stosunek ceny prądu do gazu uległ wyraźnej zmianie.
    Niż było jeszcze kilka lat temu. Ktoś ma obecne wyniki pomiarów?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 20. Data: 2009-10-30 00:03:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Dybkowski napisał:

    > Taaa, ale obecnie stosunek ceny prądu do gazu uległ wyraźnej zmianie.
    > Niż było jeszcze kilka lat temu. Ktoś ma obecne wyniki pomiarów?

    Pomiarów czy obliczeń? Gaz ma wartość opałową 38MJ/m3. Za ten metr
    płacę 1,50zł. 38MJ to 10,55kWh, co daje koszt kilowatogodziny na
    poziomie 15 groszy. Podchodząc do tego czysto energetycznie,
    faktycznie gaz jest ponad dwa razy tańszy.

    Przy ogrzewaniu domu, to się nawet sprawdza, bo sprawność grzania
    prądem wynosi (z definicji) 100%, a gazowe też można do tej wartości
    przybliżyć. Do gotowania wody na herbatę trzeba podchodzić bardziej
    ostrożnie. Jako stary praktyk muszę się przyznać, że mam na sumieniu
    dwucyfrową liczbę czajników spalonych na gazie. Gdyby nie wymyślono
    samoczynnie wyłączających się czajników elektrycznych, to już bym
    pewnie dobił do liczby trzycyfrowej. Kiedy tkwiłem jeszcze w epoce
    gazowej, wyrobiłem sobie odruch nalewania w czajniku wody do pełna.
    Zwiększało to szansę (ale tylko szansę), że wcześniej zauważę te dwa
    kilogramy kłębów pary wydobywającj sie z kuchni zanim dotrze do mnie
    swąd palonego czajnika. Nie wiem czy zużywałem 10% przygotowanego
    wrzątku czy mniej. Natomiast teraz wcale nie tak rzadko zdarza mi się,
    że z elektrycznego czajnika wylewam ugotowaną wodę do dna.

    --
    Jarek