  • 11. Data: 2013-02-03 11:39:31
    Temat: Re: no to juz wiemy czemu km drogi jest taki drogi :)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2013 08:06:23 +0100, Cavallino napisał(a):
> [...]
    rawdy-chcialem-poinformowac-pania-wlascicielke-ze-3-
    wrzesnia-bedzie-podpisywany-kontrakt-zycia-dla-twoje
    j-firmy

    > To akurat żadne zdziwienie nie jest, ani przez moment nie miałem
    > wątpliwości, że tak wysokie ceny dróg nie mają dokładnie nic wspólnego z
    > kosztami za które możnaby je wybudować.

    No wiesz, byl przetarg, mogles zlozyc tansza oferte i tez jeszcze krocie
    zarobic. Ale nie zlozyles, to nie zazdrosc :-)

    > Pewnie gdyby państwo zorganizowałoby sobie własny kombinat do budowy dróg i
    > kupiło cały potrzebny sprzęt jako nowy, to i tak wyszłoby kilkukrotnie
    > taniej.
    > Tyle że kto by wtedy zapłacił prowizje dla wszelkiej maści urzędasów, którzy
    > się na takim procederze z zawyżonymi kosztami obłowili?

    A malo to w kombinacie posad dla siebie i rodziny ? A malo to kombinat musi
    materialow i sprzetu kupowac ?
    A pensje ... prawdziwy fachowiec ma wysoka, i jeszcze mu sie nagroda za
    ukonczenie stadionu, tzn autostrady nalezy :-)

    > Swoją drogą - czy autorzy zawyżonych kosztorysów, które mimo przewałów na
    > przetargach i tak wychodziły jeszcze drożej niż przewalone zwycięskie kwoty,
    > ponieśli jakąkolwiek odpowiedzialność?
    > Tak tylko pytam, pytanie retoryczne.....

    Pamietam przetargi we Wroclawiu, gdzie najdrozsza oferta byla dwukrotnie
    tansza od najtanszej. To jaka ma podac kosztorysant ? Najnizsza, najwyzsza,
    srednia ?
    Zreszta w ogole po co ma cokolwiek podawac - otworzy sie oferty, bedzie
    wiadomo. Chyba juz zreszta nie widzialem szacunkowej wartosci zamowienia w
    ogloszeniu. Poza zdawkowym "przekracza 5 mln euro".

    Byly tez przetargi takie gdzie kosztorys byl niski ... a potem trzeba bylo
    decydowac - szukamy dodatkowych 100mln, czy nie budujemy ?
    Co nawiasem mowiac moze byc nieglupie - oglosi sie drugi przetarg, moze tym
    razem oferty beda bardziej zblizone.

    No i byl taki jeden przetarg gdzie z powodu 40zl pomylki miasto musialo
    dolozyc 150 mln zl ...

    A na kosztorysach to zarabia sie inaczej ...

    J.

  • 12. Data: 2013-02-03 11:53:31
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    net...
> [...]
    j-firmy

    > No wiesz, byl przetarg, mogles zlozyc tansza oferte i tez jeszcze krocie

    No i tu właśnie widzę problem - dlaczego nie ma ofert, w których ktoś
    zamiast kroci zarobiłby normalną marżę?
    Teraz wiadomo dlaczego - ceny były tak ustalane, żeby nikt takiej oferty nie
    dawał, tylko zawsze były krocie.

    >Pamietam przetargi we Wroclawiu, gdzie najdrozsza oferta byla dwukrotnie
    >tansza od najtanszej. To jaka ma podac kosztorysant ?

    A taką, która wynika z posumowania ilości potrzebnych materiałów,
    roboczogodzin wraz z ich ceną i dołożenia do sumy tegoż normalnej marży w
    usługach.
    A nie opiera się na chciejstwie chętnych nabić sobie nadmiernie kabzę za
    państwową kasę.

  • 13. Data: 2013-02-03 12:05:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2013 11:53:31 +0100, Cavallino napisał(a):
> [...]
    j-firmy
    > No i tu właśnie widzę problem - dlaczego nie ma ofert, w których ktoś

    Bo tak sie nie oplaca ? Bo musi wystarczyc na mieszkanie w Barcelonie,
    Telaviwie i Bueno-Aires ( mieszkania kosztuja grosze przy tych cenach :-)

    > Teraz wiadomo dlaczego - ceny były tak ustalane, żeby nikt takiej oferty nie
    > dawał, tylko zawsze były krocie.

    Skad wiadomo ? I co wiadomo ? Bo to ze kosztorysant zawyzy, to nic nie
    daje, musza sie jeszcze oferenci miedzy soba umowic.

> [...]
    > usługach.
    > A nie opiera się na chciejstwie chętnych nabić sobie nadmiernie kabzę za

    Ale jesli sie nie myle to tak sie wlasnie robi. Sa ilosci, kosztorysant
    wpisuje jakies ceny, ktore chyba nawet pochodza z odgolnie dostepnych
    zrodel, mnozy, dodaje i wychodzi mu kwota.
    Kazdy oferent wpisuje swoje ceny, mnozy, dodaje i mu wychodzi jego kwota.
    Kosztorysant wpisal cene 150, a oferent 100 albo 200 - i kto mu zabroni ?

    Na tym polegaja przetargi publiczne.

    J.

  • 14. Data: 2013-02-03 12:13:05
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Skad wiadomo ? I co wiadomo ?

    A co, masz wątpliwości po co było ustalanie stawek pomiędzy startującymi do
    przetargów?
    Czy jesteś zahibernowany i nie słyszałeś o tej aferze?

    >Bo to ze kosztorysant zawyzy, to nic nie
    > daje, musza sie jeszcze oferenci miedzy soba umowic.

    No i właśnie się umówili.

> [...]
    > Kazdy oferent wpisuje swoje ceny, mnozy, dodaje i mu wychodzi jego kwota.
    > Kosztorysant wpisal cene 150, a oferent 100

    Jak wpisał 100, a ktoś kto zarabia na mieszkanie w Barcelonie wpisał mniej,
    a dalej zarabia, to dlaczego nikt nie sprawdza na czym oszczędził?
    I nie patrzy mu na ręce przy każdym etapie tych oszczędności?

  • 15. Data: 2013-02-03 12:25:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2013 11:22:56 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Bo była robiona po normalnych pieniądzach, jeszcze przed Euro-szałem.

    Pisze o pierwszych odcinkach Kulczyka - robione mniej wiecej w tym samym
    czasie, i jeszcze przed 2004r

    > To potem każdy kontrakt na drogi przemnożył się razy kilka, ciekawe co tak
    > mocno w uzasadniony wzrosło od tego czasu..

    Wszystko ? i ludzie (akurat robocizna to chyba pomijalnie mala) i paliwo do
    ciezarowek, i winietki, i koncesje dla firm transportowych, i mandaty z ITD
    :-)

    > Ale akurat państwa tu nie winię, no bo co ma niby zrobić - faktycznie
    > założyć własne firmy budowlane?

    Prace publiczne dla pobierajacych zasilek zorganizowac :-)
    Albo skierowac bezrobotnych gornikow do firm drogowych - nawet robota w
    miare podobna.

    > Jeden jest, węzeł Słupca. Ale też musiał dostawiać.

    Jeden. A na A4 wszystkie. 8 dodatkowych wiaduktow sie doliczylem.
    Kiedys mnie to bulwersowalo, ilez to dodatkowych km autostrad moznaby
    wybudowac gdyby nie zalozona z gory pazernosc panstwa.
    No ale dzis ... no ile - 15 km ? :-)

    > Od razu widać że ściema i że ceny mocno odbiegały od faktycznych.
    > No ale jak na remoncie 60 km trzeba zarobić na nowe mieszkania i samochody
    > (i to pewnie nie jedna osoba), to nie ma co się dziwić.

    A ty co - charytatywnie pracujesz ? Po to sie biznes prowadzi, zeby cos z
    tego miec. Dawniej mogles sie krygowac ze nieprzezwoicie drogo itp, teraz -
    zlozyles najtansza oferte.

    Ostatnio pare razy te najtansze oferty zawiodly, moze jednak tyle to
    kosztuje ?
    Panstwo oglasza przetarg dosc otwarty, jak widac nawet Chinczycy mogli
    startowac.

    Przyklad z A1 Alpine Bau tez jest ciekawy.

    J.

  • 16. Data: 2013-02-03 12:39:25
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    e.net...

    > Pisze o pierwszych odcinkach Kulczyka - robione mniej wiecej w tym samym
    > czasie, i jeszcze przed 2004r

    Wiem, chodziło mi o to, że teraz też by A4 była zrobiona po zawyżonej kasie.

    > Wszystko ? i ludzie (akurat robocizna to chyba pomijalnie mala) i paliwo
    > do
    > ciezarowek

    Jaki to % kosztu?

    >, i winietki

    Te akurat staniały, bo nie płaci się nic za jeżdżenie po bocznych drogach.

    >, i koncesje dla firm transportowych

    O ile?

    > Prace publiczne dla pobierajacych zasilek zorganizowac :-)
    > Albo skierowac bezrobotnych gornikow do firm drogowych - nawet robota w
    > miare podobna.

    Jestem za.

    > A ty co - charytatywnie pracujesz ? Po to sie biznes prowadzi, zeby cos z
    > tego miec. Dawniej mogles sie krygowac ze nieprzezwoicie drogo itp,
    > teraz -
    > zlozyles najtansza oferte.

    Wcześniej ustaloną z konkurencją.
    Nie czujesz różnicy?

  • 17. Data: 2013-02-03 13:03:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2013 12:39:25 +0100, Cavallino napisał(a):
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał
    > Wiem, chodziło mi o to, że teraz też by A4 była zrobiona po zawyżonej kasie.

    Zapewne. Autostrady budujemy caly czas i szczesliwie mozna porownac, tylko
    warto przy tym pamietac co porownujemy - zeby nie porownywac odcinka w
    szczerym polu z AOW np (100mln/km ?)

    > Jaki to % kosztu?

    Tu procent, tam procent, az uzbiera sie 100% :-)
    Tak czy inaczej - skads sie ta cena bierze, a transport stanowi pewnie dosc
    istotna czesc.

    > Te akurat staniały, bo nie płaci się nic za jeżdżenie po bocznych drogach.

    Ale to od niedawna. No i sie nie jezdzi, bo tam stoi ITD z waga i sprawdza
    te 8t na os czy jakos tak. I nie tylko z waga, ale tez z DR.

    P.S. Pamietam jakies dane AW - wykonanie nawierzchni, czy moze wrecz calych
    drog to byla polowa kosztu. Druga polowa to rzeczy towarzyszace - jakies
    budynki, w tym dla pracownikow itp.
    W kazdym badz razie teraz mamy juz trzy spolki pod dwoma adresami, i 5
    obwodow utrzymania, i maszyny do tego, i nawet komisariat policji - troche
    milionow na to poszlo ..

    > Wcześniej ustaloną z konkurencją.
    > Nie czujesz różnicy?

    Biznes jest biznes :-)

    Konkurencja ... kazdy moze startowac, firmy z calej europy, a nawet z Chin.
    Nie wiem jak sie tam dzielili zleceniami, ale cos mi sie nie chce wierzyc
    ze sie wszyscy umowili. No dobra, moze i nie ma tych firm tak duzo, a jak
    sie jakas nowa wtraca miedzy wodke i zakaske, to sie jej rzuca klody pod
    nogi.

    No ale zobacz - mimo takich lukratywnych interesow DSS jakos bankrutuje i
    inne ponoc tez ... a to w ogole bardzo ciekawe, bo przetargi rozpisywane w
    czasach prosperity i ceny powinny byc wysokie, a budowane i placone juz w
    kryzysie ...

    J.

  • 18. Data: 2013-02-03 13:30:56
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Tu procent, tam procent, az uzbiera sie 100% :-)
    > Tak czy inaczej - skads sie ta cena bierze, a transport stanowi pewnie
    > dosc
    > istotna czesc.

    Pewnie tak, ale nie podrażał kilka razy tak jak ceny km.

    > Biznes jest biznes :-)

    Raczej przewał jest przewał.

> [...]
    > Nie wiem jak sie tam dzielili zleceniami, ale cos mi sie nie chce wierzyc
    > ze sie wszyscy umowili. No dobra, moze i nie ma tych firm tak duzo,

    No właśnie to podejrzewam, że firm które są w stanie (i chcą) udźwignąć
    ciężar generalnego wykonawcy jest za mało, więc im łatwo ze sobą zmowę
    zrobić.

    > a jak
    > sie jakas nowa wtraca miedzy wodke i zakaske, to sie jej rzuca klody pod
    > nogi.

    Ano, tak było z Chińczykami.

  • 19. Data: 2013-02-03 18:24:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2013 13:30:56 +0100, Cavallino napisał(a):

    > No właśnie to podejrzewam, że firm które są w stanie (i chcą) udźwignąć
    > ciężar generalnego wykonawcy jest za mało,

    Az tak malo to nie - od Atlantyku do morza Czarnego pewnie sie
    kilkadziesiat znajdzie.

    > więc im łatwo ze sobą zmowę zrobić.

    Ale co - dziela sie zamowieniami po rowno ?

    > Ano, tak było z Chińczykami.

    Podobno.
    No ale skoro to taki lukratywny interes, to Chinczyki nie powinni miec
    problemow nie do pokonania :-)

    J.

  • 20. Data: 2013-02-03 18:55:26
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Ale co - dziela sie zamowieniami po rowno ?

    Z tego co opisywali, to dzielą się robotą - czyli zlecają podwykonawstwo
    ustawiaczom na których nie było kolejki w tym przetargu.

    > Podobno.
    > No ale skoro to taki lukratywny interes, to Chinczyki nie powinni miec
    > problemow nie do pokonania :-)

    O ile by przywieźli ze sobą swoje materiały, maszyny i robotników.
    Ale to już by pewnie inną skalę kosztów generowało.