-
1. Data: 2023-11-19 02:55:58
Temat: nieco inny Wankel
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
https://arstechnica.com/cars/2023/11/this-inside-out
-design-solves-most-of-the-rotary-engines-problems/
https://youtu.be/jLtyNtf9_ew
Ale widzę uszczelnienia jakby podobne, tylko w odwrotnym układzie, a
zdaje się w wanklach to był też problem?
--
Marcin
-
2. Data: 2023-11-21 03:54:46
Temat: Re: nieco inny Wankel
Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>
On Saturday, November 18, 2023 at 7:56:01 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> https://arstechnica.com/cars/2023/11/this-inside-out
-design-solves-most-of-the-rotary-engines-problems/
> https://youtu.be/jLtyNtf9_ew
>
> Ale widzę uszczelnienia jakby podobne, tylko w odwrotnym układzie, a
> zdaje się w wanklach to był też problem?
>
>
Ten sam problem, niewazne z ktorej strony sie na to patrzy.
Te uszczelnienia nie sa takim wyzym problemem.
Te silniki da sie zrobic tak aby cala komore (doslownie 4-6 czesci) plus te uszczelki
dalo sie wymienic w 30 minut.
Ale to nie jest prawdziwy problem. Glownym klopotem jest ze trzeba smarowac i ten
olej dostaje sie do komory spalania i kopci.
To juz chyba prosciej dzis robic turbo turbiny i w nich palic co tam sie da wlac...
-
3. Data: 2023-11-21 08:39:00
Temat: Re: nieco inny Wankel
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2023-11-21, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:
> On Saturday, November 18, 2023 at 7:56:01 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
>> https://arstechnica.com/cars/2023/11/this-inside-out
-design-solves-most-of-the-rotary-engines-problems/
>> https://youtu.be/jLtyNtf9_ew
>>
>> Ale widzę uszczelnienia jakby podobne, tylko w odwrotnym układzie, a
>> zdaje się w wanklach to był też problem?
>>
>>
>
> Ten sam problem, niewazne z ktorej strony sie na to patrzy.
> Te uszczelnienia nie sa takim wyzym problemem.
> Te silniki da sie zrobic tak aby cala komore (doslownie 4-6 czesci) plus te
uszczelki dalo sie wymienic w 30 minut.
> Ale to nie jest prawdziwy problem. Glownym klopotem jest ze trzeba smarowac i ten
olej dostaje sie do komory spalania i kopci.
> To juz chyba prosciej dzis robic turbo turbiny i w nich palic co tam sie da wlac...
Tez mi się nie wydaje, że koncepcyjnie jest to jakoś odległe od Wanka.
Owszem, bardziej kompaktowy, wiekszej mocy, bardziej przemyślany i
zoptymalizowany, ale to jakby nadal Wankel z większością jego przypadłosci.
--
Marcin
-
4. Data: 2023-11-22 20:43:16
Temat: Re: nieco inny Wankel
Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>
On Tuesday, November 21, 2023 at 1:39:03 a.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> On 2023-11-21, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:
> > On Saturday, November 18, 2023 at 7:56:01 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> >> https://arstechnica.com/cars/2023/11/this-inside-out
-design-solves-most-of-the-rotary-engines-problems/
> >> https://youtu.be/jLtyNtf9_ew
> >>
> >> Ale widzę uszczelnienia jakby podobne, tylko w odwrotnym układzie, a
> >> zdaje się w wanklach to był też problem?
> >>
> >>
> >
> > Ten sam problem, niewazne z ktorej strony sie na to patrzy.
> > Te uszczelnienia nie sa takim wyzym problemem.
> > Te silniki da sie zrobic tak aby cala komore (doslownie 4-6 czesci) plus te
uszczelki dalo sie wymienic w 30 minut.
> > Ale to nie jest prawdziwy problem. Glownym klopotem jest ze trzeba smarowac i ten
olej dostaje sie do komory spalania i kopci.
> > To juz chyba prosciej dzis robic turbo turbiny i w nich palic co tam sie da
wlac...
> Tez mi się nie wydaje, że koncepcyjnie jest to jakoś odległe od Wanka.
> Owszem, bardziej kompaktowy, wiekszej mocy, bardziej przemyślany i
> zoptymalizowany, ale to jakby nadal Wankel z większością jego przypadłosci.
>
Ta. Sa ciekawe koncepcje wanklopodobne.
Ostatnio gdzies widzialem ciekawe filmy.
Ten to ten "twoj" https://www.youtube.com/watch?v=X5UOqZn43gY
Ten mi sie wydaje najsensowniejszy.
https://www.youtube.com/watch?v=pgQSCFRPac4
Ma pewne zalety i nie wyglada na dramat w eksploatacji.
Ten mniej ciekawy:
https://www.youtube.com/watch?v=9I0_3qFmPUM
Nie jestem pewien czy ktorykolwiek z nich sie spopularyzuje. Nikt nie chce inwestowac
w spaliniaki w aktualnej narracji.
A IMHO spalinowce beda potrzebne i uzyteczne nawet jak elektryki beda tanie jak
barszcz.
Nie sadze aby dogoniono gestosc energii jaka ma benzyna a nawet jak tak to ladowanie
i tak zostanie waskim gardlem. A nawet jak by uzywac wymienne baterie to nadal bedzie
ciezko je wymieniac czasem.
A spaliniak dobrze zrobiony jest i sprawny (szczegolnie zeby sie ugrzac) i mozna
dlugi czas go magazynowac w gotowosci do dzialania i paliwo latwo dostepne (jakby na
oleju rzepakowym jezdzil...)
Ale narazie popularyzacji nie widze. No, moze jakby sie okazalo ze w co drugiej wsi
mamy centrum obrobcze cnc i takie silniki sie bedzie robic jako opensource. To tak,
spopularyzuja sie.
-
5. Data: 2023-11-24 01:29:10
Temat: Re: nieco inny Wankel
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2023-11-22, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:
> On Tuesday, November 21, 2023 at 1:39:03 a.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> Ten mi sie wydaje najsensowniejszy.
> https://www.youtube.com/watch?v=pgQSCFRPac4
> Ma pewne zalety i nie wyglada na dramat w eksploatacji.
Koncept ciekawy, ale spodziewam się problemów z uszczelnieniem komór po
pewnym czasie ekploatacji. Całość musiałby być MZ praktycznie pozbawiona
luzów.
> A IMHO spalinowce beda potrzebne i uzyteczne nawet jak elektryki beda
> tanie jak barszcz.
Spalinowce same w sobie nie są złe. Spliny (określone) są złe, więc
kwestia paliwa. Cos ten wodór kuleje od lat.
--
Marcin
-
6. Data: 2023-11-24 19:28:33
Temat: Re: nieco inny Wankel
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
piątek, 24 listopada 2023 o 01:29:13 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):
> On 2023-11-22, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:
> > On Tuesday, November 21, 2023 at 1:39:03 a.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> > Ten mi sie wydaje najsensowniejszy.
> > https://www.youtube.com/watch?v=pgQSCFRPac4
> > Ma pewne zalety i nie wyglada na dramat w eksploatacji.
> Koncept ciekawy, ale spodziewam się problemów z uszczelnieniem komór po
> pewnym czasie ekploatacji. Całość musiałby być MZ praktycznie pozbawiona
> luzów.
> > A IMHO spalinowce beda potrzebne i uzyteczne nawet jak elektryki beda
> > tanie jak barszcz.
> Spalinowce same w sobie nie są złe. Spliny (określone) są złe, więc
> kwestia paliwa. Cos ten wodór kuleje od lat.
>
> --
> Marcin
Nie musisz obawiać sie zadnych problemow z uszczelnieniem bo to nie twoja sprawa.
-
7. Data: 2023-11-25 03:18:19
Temat: Re: nieco inny Wankel
Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>
On Thursday, November 23, 2023 at 6:29:13 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> On 2023-11-22, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:
> > On Tuesday, November 21, 2023 at 1:39:03 a.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> > Ten mi sie wydaje najsensowniejszy.
> > https://www.youtube.com/watch?v=pgQSCFRPac4
> > Ma pewne zalety i nie wyglada na dramat w eksploatacji.
> Koncept ciekawy, ale spodziewam się problemów z uszczelnieniem komór po
> pewnym czasie ekploatacji. Całość musiałby być MZ praktycznie pozbawiona
> luzów.
To sie jakos da zrobic. Ale pozytek z tego wielki nie jest wiec raczej nit tego
popularyzowac nie bedzie.
> > A IMHO spalinowce beda potrzebne i uzyteczne nawet jak elektryki beda
> > tanie jak barszcz.
> Spalinowce same w sobie nie są złe. Spliny (określone) są złe, więc
> kwestia paliwa. Cos ten wodór kuleje od lat.
>
>
Bo wodor to durna idea. Podobnie jak LPG.
Spaliny nie sa zle. Sa tak samo zle jak wyrzucone baterie albo inne odpady
poenergetyczne.
-
8. Data: 2023-11-27 00:54:24
Temat: Re: nieco inny Wankel
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2023-11-25, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:
> On Thursday, November 23, 2023 at 6:29:13 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
>> > A IMHO spalinowce beda potrzebne i uzyteczne nawet jak elektryki beda
>> > tanie jak barszcz.
>> Spalinowce same w sobie nie są złe. Spliny (określone) są złe, więc
>> kwestia paliwa. Cos ten wodór kuleje od lat.
>>
>>
> Bo wodor to durna idea. Podobnie jak LPG.
Dlaczego durna?
> Spaliny nie sa zle. Sa tak samo zle jak wyrzucone baterie albo inne
> odpady poenergetyczne.
Spalin jakby więcej i bardziej rozproszone. Nad szeroko rozumianym
recyklingiem akumulatorów pracuje obecnie sporo osób. Co z tego wyjdzie,
dopiero się okaże.
--
Marcin
-
9. Data: 2023-11-28 03:55:15
Temat: Re: nieco inny Wankel
Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>
On Sunday, November 26, 2023 at 5:54:27 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> On 2023-11-25, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:
> > On Thursday, November 23, 2023 at 6:29:13 p.m. UTC-6, Marcin Debowski wrote:
> >> > A IMHO spalinowce beda potrzebne i uzyteczne nawet jak elektryki beda
> >> > tanie jak barszcz.
> >> Spalinowce same w sobie nie są złe. Spliny (określone) są złe, więc
> >> kwestia paliwa. Cos ten wodór kuleje od lat.
> >>
> >>
> > Bo wodor to durna idea. Podobnie jak LPG.
> Dlaczego durna?
Zle sie skladuje, suche i silnik zaciera jak zle zrobiony.
Benzyna znosna, dizel najlepszy.
> > Spaliny nie sa zle. Sa tak samo zle jak wyrzucone baterie albo inne
> > odpady poenergetyczne.
> Spalin jakby więcej i bardziej rozproszone. Nad szeroko rozumianym
> recyklingiem akumulatorów pracuje obecnie sporo osób. Co z tego wyjdzie,
> dopiero się okaże.
>
Spaliny sie recyrkuluja. Jak sie dizel robi z rzepaku to wszystko sie wyrowna i po
sezonie wychodzi na zero.
Paliwa plynne sa geste energetycznie, w wielu przypadkach cieplo nie jest odpadem.
Skladuja sie wysmienicie. Po roku nie traca nawet procenta energii.
Maja pozyteczna wlasciwosc samo moderacji przy spalaniu (zwlaszcza dizel) - pare
typow baterii tez to potrafi ale dzieki temu sie wolniej laduja co jest wada.
Paliwa plynne sie bajecznie latwo transportuje i laduje do baku. Sprawnosc
przenoszenia paliw plynnych jest wyzsza (nieduzo) od przenoszenia elektrycznosci.
Transport 40ton paliwa na odleglosc 100km pochlania jakies 30-50 litrow tegoz paliwa.
I tak dalej...
Co do baterii to jak juz beda to pogadamy. Narazie nie sa. Ale ja w temacie zalet
paliw plynnych i wad wodoru.
Wodór nie ma prawie zadnych zalet dizla a mase wad. Gestosc energii taka se, ucieka
doslownie w oczach. Wybuchowy, latwo palny, pali sie na sucho albo wrecz na mokro.
Pamietaj, dla metalowych elementow tlusto - dobrze, sucho - zle, mokro - przejebane.
Jedyny pozytek jaki widze to to ze mozna go robic za pomoca fotowoltaiki i czasem za
pomoca wysokich temperatur i transportowac jako tako.
No i moze drugi - jak sie spala to grzeje.
Juz chyba lepiej ogniwa paliwowe ale tu chyba lepiej etanol.
Dlugo by pisac.