  • 11. Data: 2014-09-12 13:16:12
    Temat: Re: micro Mega hos
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Może komuś te simensy zdały się wygodne, tak jak innym omy?

    Niewątpliwie, ale w takim razie po co mieszać światy i w środowisku
    "omowym" pisać w datashitach o transkonduktancji tranzystora JFET
    w siemensach? Bo w czym sobie czystość wody mierzą wodociągi, to
    mnie średnio...

    > Myśmy się umówili, by zużycie paliwa podawać w litrach na sto kilometrów.

    Ktoś tu słusznie napisał, że napoprawniejsze w układzie SI jest
    podawanie zużycia paliwa w metrach kwadratowych... :-)

    > Kiedyś też podawano długość fali, na której pracuje stacja
    > radiowa. Zamiast, albo obok częstotliwości. Znów to samo.

    Niezupełnie to samo, bo długośc fali zależy od ośrodka
    i to uzasadnia istnienie osobnych pojęć. Herc to jest 1/sekunda,
    więc o sieci energetycznej mam zacząć pisać 230V/50 dnoces? :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2014-09-12 13:50:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Swoją drogą, to po kiego grzyba w ogóle wprowadzono te dwie jednostki?

    Tu myślałem, że piszesz o mho i S

    > Albo umawiamy się na omy, albo na siemensy i stosujemy konsekwentnie,

    A tu, że ohm i S.
    P.G.

  • 13. Data: 2014-09-12 13:51:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Niezupełnie to samo, bo długośc fali zależy od ośrodka
    > i to uzasadnia istnienie osobnych pojęć. Herc to jest 1/sekunda,
    > więc o sieci energetycznej mam zacząć pisać 230V/50 dnoces? :-)

    A teraz wygląda, że może jednak o mho dyskutujesz.

    Nie ogarniam.
    P.G.

  • 14. Data: 2014-09-12 14:09:26
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Tu myślałem, że piszesz o mho i S

    Nie, o omie i siemensie. Mho == S.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2014-09-12 14:39:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    >Niewątpliwie, ale w takim razie po co mieszać światy i w środowisku
    >"omowym" pisać w datashitach o transkonduktancji tranzystora JFET
    >w siemensach?

    Ale transkonduktancja to transkonduktancja, i co proponujesz za
    jednostke, om^-1 ?
    A/V mogla by byc ...

    >Niezupełnie to samo, bo długośc fali zależy od ośrodka
    >i to uzasadnia istnienie osobnych pojęć. Herc to jest 1/sekunda,
    >więc o sieci energetycznej mam zacząć pisać 230V/50 dnoces? :-)

    Ale np w spektrometrii popularna byla jednostka 1/cm ..

    J.

  • 16. Data: 2014-09-12 14:53:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

> [...]
    > "omowym" pisać w datashitach o transkonduktancji tranzystora JFET
    > w siemensach? Bo w czym sobie czystość wody mierzą wodociągi, to

    W tym tranzystorze, to też jest kanał, którym coś płynie, więc...

    > Ktoś tu słusznie napisał, że napoprawniejsze w układzie SI jest
    > podawanie zużycia paliwa w metrach kwadratowych... :-)

    Jam ci to, nie chwaląc się, był.

    > Niezupełnie to samo, bo długośc fali zależy od ośrodka
    > i to uzasadnia istnienie osobnych pojęć.

    Brano po prostu 300 tysięcy km/s i niczym nie uzasadniano. W zakresie
    krótkofalowym (o, nawet nazwa odnosi się do długości) mówiono po prostu
    "tu Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa na falach krótkich 49, 39 i 25
    metrów". A na długich było "tu Warszawa na fali długiej 1321 i pół metra",
    co oznaczało częstotliwość (wzorcową!) 227 kHz. A jak się podzieli, to
    jest jeszcze 85,903 milimetry ponad te pół metra.

    > Herc to jest 1/sekunda, więc o sieci energetycznej mam zacząć
    > pisać 230V/50 dnoces? :-)

    Wzmiankowani Amerykanie w ogóle mieli, a może i jeszcze mają, jakieś
    uprzedzenie do tych herców. Na radiowych skalach pisali o kilocyklach
    i megacyklach (kc, Mc). Nawet w Głosie Ameryki czasem tak powiedzieli.

    Jarek

    --
    Člověk měl prázdný břich však víry byl pln
    uši měl otlačené od krátkých vln

  • 17. Data: 2014-09-12 14:56:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale np w spektrometrii popularna byla jednostka 1/cm ..

    Nie tylko w spektrometrii przecież. Wciąż używa się dpi (dot per inch),
    bo to wygodna jednostka. W profesjonalnej poligrafii, ale też w całkiem
    amatorskich rzeczach dotyczących obrazków i drukowania.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2014-09-12 14:58:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale transkonduktancja to transkonduktancja, i co proponujesz za
    > jednostke, om^-1 ?

    To niech piszą o transrezystancji. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2014-09-12 15:05:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > W tym tranzystorze, to też jest kanał, którym coś płynie, więc...

    Mnie nie chodzi o to, że jest kilka jednostek w obiegu, bo
    to sprawa wygody, tylko o ich dość dowolne mieszanie w jednym
    kontekście. Dlaczego w jednym dokumencie mam dla MOSFETa
    podane R_DS_on w miliomach, a transkonduktancję w simensach,
    choć obie wielkości dotyczą własności tego samego kanału?
    Odpowiedź "bo tak się utarło" będzie akceptowalna, choć
    dowodzi głównie bajzlu u pionierów...

    > Jam ci to, nie chwaląc się, był.

    Toś Waćpan mądrym człowiekiem jest.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2014-09-12 15:20:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
    J.F. wrote:

    >To niech piszą o transrezystancji. :-)

    Tez bys protestowal.

    Interesuje nas I(U) i zaleznosc I=f*U jest piekna.

    chcesz miec w macierzach jeszcze wiecej pozycji 1/r ?

    J.