    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 6 May 2014 01:37:04 -0700 (PDT)
    Subject: lampa zewnętrzna z dwoma poziomami świecenia
    From: "Jarek P." <j...@g...com>

    Panowie, jest problem do rozgryzienia i mała (albo duża) burza mózgów jest mi
    potrzebna.
    Jest dom, na nim dwa zewnętrzne kinkiety. Do nich doprowadzone trójżyłowe przewody,
    ich drugie końce dostępne w rozdzielni. Oprawy mają II klasę izolacji, więc na
    upartego można zrealizować dwuobwodowe zasilanie (tak, PE ma być, nawet jak jest nie
    wykorzystane, wiem... pomińmy). W kinkietach są standardowe oprawki E27, ale mogę je
    zmienić na inne, mogę je wywalić w ogóle, ogólnie, dużo mogę, kwestia tylko wybrania
    dobrego pomysłu na realizację tego, co poniżej:

    Na tym hardware chciałbym zrealizować oświetlenie z dwoma poziomami świecenia:
    1) całonocne oświetlenie ekonomiczne, ono ma nie tyle świecić, co bździć, do kompletu
    z oświetleniem podbitki, żeby elewacja ładnie wyglądała (żona się upiera, nie
    pytajcie). Oczywiście priorytetem tutaj jest niski pobór energii.
    2) oświetlenie "pełna moc" załączane na życzenie. Rzeczone kinkiety stanowią
    oświetlenie wjazdu do garażu i czasem przydaje się, jak świecą mocno.
    Jak to zrobić?

    Z rozwiązań, które chodziły mi po głowie:
    a) klasyczna żarówka, świecąca z pełną mocą, albo dzięki ściemniaczowi zredukowana do
    minimum. Rozwiązanie najprostsze, ale z ekonomią nie mające wiele wspólnego.
    b) jak a, ale z użyciem świetlówek energooszczędnych (albo LEDów 230V)
    "ściemnialnych". Tu pytanie do grupy, jak to z tymi ściemnialnymi świetlówkami jest,
    one faktycznie współpracują z normalnym fazowym regulatorem? I można je odpalić na
    wielogodzinną pracę z dajmy na to 15% mocy, ich przetwornica to zniesie?
    c)rozwiązanie, ku któremu się skłaniam: kinkiet zostawiam jak jest, w oprawkę wkręcam
    dużą świetlówkę energooszczędną, która realizuje świecenie "mocne", natomiast żyłę PE
    wykorzystuję (samowolnie i niezgodnie z przepisami, czyniąc to z pełną świadomością
    tego faktu - uwagę dodaję specjalnie na użytek elektrycznych purystów, o ile takowi
    są na grupie) do zasilania drugiego obwodu zakończonego małą przetwornicą ukrytą w
    podstawie kinkietu (a choćby mała ładowarka od komórki), zasilającą wianuszek LEDów
    super-flux zamontowany wewnątrz kinkietu wokół oprawki żarówki.
    d) rozwiązanie, ku któremu również się skłaniam z racji jego elegancji: w kinkiecie
    zabudowana duża żarówka LED 12V, przynajmniej z 10W i zasilam sobie to w zależności
    od potrzeb albo pełnym napięciem, albo... właśnie. Redukcja napięcia zasilania jest
    zdaje się bez sensu. PWM dla takich żarówek jest dopuszczalny?
    Druga sprawa: przeglądam pobieżnie oferty sklepów z LEDami i niestety nie mogę
    znaleźć żarówki z mocą tej wielkości (10W), która miałaby zasilanie 12V i była w
    formie bańki bądź walca (charakter kinkietu wyklucza inne formy). Jeśli bańka, to
    230V, jeśli 12V to reflektorek GU10, innych nie ma. Naprawdę nie ma, czy źle szukam?
    A może nie szukać, tylko kupić worek fluxów i zrobić sobie samemu?