  • 11. Data: 2011-02-13 15:20:36
    Temat: Odp: ładowanie akumulatora
    Od: "Maikok" <b...@v...pl>

    Użytkownik "mz" <2...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:4d4152e0$0$2485$65785112@news.neostrada.pl...
    > Witam
    > Na stronie
    > http://www.auto-swiat.pl/1-jak-ladowac-akumulator-cz
    yli-uwaga-nie-zrob-wybuchu
    > wyczytałem, że akumulator ładować trzeba, aż napięcie ładowania osiągnie
    > poziom 15,5V - 16,5V.

    Podstawową wartością ladowania akumulatora kwasowego
    to prąd ladowania. Wynosi on 0.1 wartości pojemności,
    czyli akumulator 60 Ah należy ładowac pradem 6 A przez 10 godzin
    i bedzie on naladowany w 100 % (dotyczy sprawnego akumulatora).
    w końcowej fazie ładowania akumulator osiąga napięcie ok 15 V.
    Można ladować prądem większym lub mniejszym odpowiednio
    skracając lub wydlużając czas ładowania tak aby ampery mnożone
    przez czas dały wartość pojemności akumulatora. Przy zwiększonym
    prądzie nie wolno przekroczyć temperatury elektrolitu (chyba 45 stC ).

  • 12. Data: 2011-02-13 16:25:56
    Temat: Re: Odp: ładowanie akumulatora
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Sun, 13 Feb 2011 15:20:36 +0100, "Maikok" <b...@v...pl> wrote:

    >czyli akumulator 60 Ah należy ładowac pradem 6 A przez 10 godzin
    >i bedzie on naladowany w 100 % (dotyczy sprawnego akumulatora).

    przykro mi to stwierdzić, ale bzdury piszesz. Zapomniałeś o sprawności
    procesu. Gdybyś napisał o 14 godzinach ładowania - byłbyś znacznie
    bliżej prawdy.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 13. Data: 2011-02-13 17:26:56
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Maikok <b...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > przez czas dały wartość pojemności akumulatora. Przy zwiększonym
    > prądzie nie wolno przekroczyć temperatury elektrolitu (chyba 45 stC ).

    Wlaśnie napisaleś jak szybko i skuteczne wykończyc akumulator rozruchowy
    kopertowy. Czyli kazdy stosowany we wspólczesnych samochodach. I tyle w tym
    temacie. Nie wiesz nie pisz.

  • 14. Data: 2011-02-14 12:57:17
    Temat: Odp: Odp: ładowanie akumulatora
    Od: "Maikok" <b...@v...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Wlaśnie napisaleś jak szybko i skuteczne wykończyc akumulator rozruchowy
    > kopertowy. Czyli kazdy stosowany we wspólczesnych samochodach. I tyle w
    > tym
    > temacie. Nie wiesz nie pisz.

    No to napisz co ty wiesz i podaj źrodło.
    Zobaczymy czy znasz lepszy sposób.
    O akumulatorach jest tu :
    Akumulatory samochodowe i motocyklowe
    Zdzisław Ziętkiewicz
    Wydawnictwo Komunikacji i Łączności 1983.

  • 15. Data: 2011-02-14 13:05:27
    Od: "Maikok" <b...@v...pl>

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > przykro mi to stwierdzić, ale bzdury piszesz. Zapomniałeś o sprawności
    > procesu. Gdybyś napisał o 14 godzinach ładowania - byłbyś znacznie
    > bliżej prawdy.

    A skąd wytrzasnąłeś 14 godzin ? A może 11 godzin ? A może 18 godzin ?
    Zapoznaj się z problemem przeładowania akumulatora ołowiowego
    i poczytaj o ładowaniu takiego akumulatora.
    Ja mogę polecić książkę :
    Akumulatory samochodowe i motocyklowe
    Zdzisław Ziętkiewicz
    Wydawnictwo Komunikacji i Łączności 1983.
    Przypuszczam, że są też dostępne inne.

  • 16. Data: 2011-02-14 13:21:18
    Temat: Re: Odp: Odp: ładowanie akumulatora
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Mon, 14 Feb 2011 13:05:27 +0100, "Maikok" <b...@v...pl> wrote:

    >Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    >A skąd wytrzasnąłeś 14 godzin ? A może 11 godzin ? A może 18 godzin ?

    14h stosuje się przy ładowaniu NiCd prądem 10-godzinnym. Przyznaję,
    jest to inny typ akumulatora i inaczej się go ładuje.

    Jednak z całą pewnością proces ładowania jest znacznie mniej efektywny
    niż 100%, więc i Twoje twierdzenie, że po 10h ładowania prądem 0,1C
    akumulator będzie w pełni naładowany jest błędne.

    >Zapoznaj się z problemem przeładowania akumulatora ołowiowego
    >i poczytaj o ładowaniu takiego akumulatora.

    A Ty poczytaj o sprawności (w sensie fizycznym)

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprawno%C5%9B%C4%87

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_elektryczny

    "Sprawność akumulatora, czyli stosunek energii oddanej podczas pracy
    do energii włożonej do akumulatora w procesie ładowania, jest zawsze
    mniejsza od jedności. W większości akumulatorów sprawność jest rzędu
    60%."

  • 17. Data: 2011-02-14 13:46:33
    Temat: Re: ładowanie akumulatora
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

> [...]
    > do energii włożonej do akumulatora w procesie ładowania, jest zawsze
    > mniejsza od jedności. W większości akumulatorów sprawność jest rzędu

    A sam przeczytałeś aby tę definicję dokładnie?

    Sprawność: stosunek energii. Nie - ładunku.

    Stosunek ładunku włożonego i odebranego w wielu akumulatorach jest bliski
    jedności (np. 95% - pod warunkiem oczywiście że nie przeładowujemy).
    Większość ogniw LiIon, NiMh których używam, oddaje praktycznie tyle,
    ile się w nie włoży. Co wcale nie przeszkadza, że sprawność może wynosić
    np. 70%. Hint - napięcie! ;)

  • 18. Data: 2011-02-14 13:48:20
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-01-28 15:43, J.F. pisze:

    > Ale co - ze stabilizacja pradu, czy musisz co chwila schodzic i
    > regulowac ?

    No pisałem, że przy ciągłej obserwacji ;) Nie pamiętam kiedy tak robiłem ostatnio :)

  • 19. Data: 2011-02-14 13:50:02
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-02-14 12:57, Maikok pisze:

    > Wydawnictwo Komunikacji i Łączności 1983.

    Skonfrontuj liczbę 1983 i słowo "współczesny".
    Tak, trochę się zmieniło.

  • 20. Data: 2011-02-14 14:16:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Feb 2011 13:50:02 +0100, Jakub Witkowski wrote:

    >Skonfrontuj liczbę 1983 i słowo "współczesny".
    >Tak, trochę się zmieniło.

    W akumulatorach rozruchowych tez ?

    Ja tylko przypomne ze samochod stabilizuje napiecie na ok 13.8-14.5V,
    a pradem sie w ogole nie przejmuje.

    J.