  • 31. Data: 2013-02-18 16:15:00
    Temat: Re: kondensator dostrojczy radiowy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No, przypadek sprzed paru lat - przechodzil mezczyzna czy nawet dwoch
    > walem powodziowym pod linia wysokiego napiecia, i niosl wedke
    > rozlozona.
    > A wedka byla ambitna - dluga i z wlokna weglowego.
    >
    > I sie okazalo ze plastikowe podeszwy, a kto wie - moze i gumowe
    > kalosze, przewodza i to calkiem niezle.

    Zawadził kijem o druty? Pewnie nie, wystarczyło zbliżenie, by skoczyła
    iskra. To samo z butami -- wcale nie muszą przewodzić.

    Jarek

    PS
    "Baczność, wysokie napięcie" -- te napisy przy trakcji kolejowej zawsze
    mnie intrygowały, bardziej by pasowało "Padnij, wysokie napięcie".

  • 32. Data: 2013-02-18 16:21:55
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Ja rzadko uczyłem się wzorów. Jak wiesz i na logikę rozumiesz, co od czego
    > zależy i w jaki sposób (wprost proporcjonalnie, odwrotnie
    > proporcjonalnie),
    > to najczęściej wzór robi się oczywisty.

    Dobrze gadasz, masz u mnie wódkę! :)) Ale jak sam wiesz, czasem się trafiają
    przypadki, że dziesiętne 2+2 ich przerasta. Najgorsze, że nierzadko
    niektórzy z takich mają tytuł inżyniera...

    > Pytanie jaki rdzeń.

    W rzeczy samej - ferro-, para-, czy dia-magnetyk.

  • 33. Data: 2013-02-18 16:34:47
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > PS
    > "Baczność, wysokie napięcie" -- te napisy przy trakcji kolejowej zawsze
    > mnie intrygowały, bardziej by pasowało "Padnij, wysokie napięcie".

    Mnie też - ale w końcu wydedukowałem, na ile słusznie nie wiem, że nie
    chodzi o "baczność", jako stań wyprostowany, ale "baczność", jako "miej
    baczenie", czyli "uważaj".

  • 34. Data: 2013-02-18 16:46:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Mnie też - ale w końcu wydedukowałem, na ile słusznie nie wiem, że nie
    > chodzi o "baczność", jako stań wyprostowany, ale "baczność", jako "miej
    > baczenie", czyli "uważaj".

    Wieloznaczność słowa "baczność" jest mi znana, ale napis ma trafiać do
    prostego chłopa, co to wielki świat widział wtedy, gdy był we wojsku.
    Inni jakoś mogą pisać po ludzku "uwaga", tylko na kolei uparli się na
    to "baczność".

    Jarek

    --
    Ojciec porządny, matka porządna, a syn -- kolejarz.

  • 35. Data: 2013-02-18 17:06:53
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Wieloznaczność słowa "baczność" jest mi znana, ale napis ma trafiać do
    > prostego chłopa, co to wielki świat widział wtedy, gdy był we wojsku.

    Cóż, ale to "wadza wi lepij" (władza wie lepiej), jeszcze jedno jak mogę
    myśleć, to liczenie na to, że ujrzawszy "baczność" chłopina stanie na
    baczność i nie pójdzie dalej, a nagadany w remizie/w maglu/etc wobec
    jakiegoś mitycznego "Łużondzenia elekstrycznego" będzie sie go bać, jak
    diabeł wody swięconej (dzisiejsze diabły chyba juz się jej nie boją...), a
    może nawet będzie, pardon le mot, spierdalać stamtąd w tzw. podskokach...
    może to to?

    > Inni jakoś mogą pisać po ludzku "uwaga", tylko na kolei uparli się na
    > to "baczność".

    Pewnie "kuma 50 lat temu tak pisali", a kuma partyjna, a Partii Sprzeciwiać
    Się Nie Należy, to i mamy "baczność"... a może jednak to?

  • 36. Data: 2013-02-18 17:07:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w

> [...]
    >prostego chłopa, co to wielki świat widział wtedy, gdy był we wojsku.
    >Inni jakoś mogą pisać po ludzku "uwaga", tylko na kolei uparli się na

    Mozliwe ze jakis "germanista po wojsku" tlumaczyl niemieckie
    "Achtung", ktore tez jest wieloznaczne :-)

    J.

  • 37. Data: 2013-02-18 17:46:41
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > PS
    > "Baczność, wysokie napięcie" -- te napisy przy trakcji kolejowej zawsze
    > mnie intrygowały, bardziej by pasowało "Padnij, wysokie napięcie".

    Mnie kiedyś dawno (obóz wędrowny +- 1975) zaintrygowała stojąca gdzieś w
    Bieszczadach przy drodze (mogło to być w Brzegach Górnych) tablica o treści
    "PZPR zawsze z Partią" (nic poza tym napisem). Że sami ze sobą to jeszcze,
    jeszcze, ale żeby się z tym obnosić - nie mieściło nam się w głowach. Jednak
    człowiek był wtedy ograniczony :-( - parada gay-ów też by się nam nie
    mieściła w głowach.
    P.G.

  • 38. Data: 2013-02-18 18:41:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Mozliwe ze jakis "germanista po wojsku" tlumaczyl niemieckie "Achtung",
    > ktore tez jest wieloznaczne :-)

    Najbardziej rozwiniętą kolej odziedziczyliśmy po zaborze pruskim, więc
    tłumaczenie napisów kolejowych akurat z języka niemieckiego wydaje się
    oczywiste. Ale z drugiej strony, po pierwszej wojnie światowej ona chyba
    jeszcze w ogóle nie była zelektryfikowana.

    Jarek

    --
    "Acht Pferde oder achtundvierzieg Mann"

  • 39. Data: 2013-02-18 18:43:28
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-02-16 19:44, Anerys pisze:

    > Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości

    Statystycznie mniejsza powierzchnia okładzin ( nr buta ) i grubszy
    dielektryk ( obcasy ).

    > Ale za to ta indukcyjność... :))

    I skłonność do wpadania w rezonans :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 40. Data: 2013-02-18 18:51:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Cóż, ale to "wadza wi lepij" (władza wie lepiej), jeszcze jedno jak mogę
    > myśleć, to liczenie na to, że ujrzawszy "baczność" chłopina stanie na
    > baczność i nie pójdzie dalej,

    To bardzo źle. Takie napisy spotyka się na przykład przy przejazdach
    kolejowych. Jeśli dajmy na to jechać będzie furą, stanie na środku
    drogi i ani stępa dalej, to niedobrze. Jeszcze gorzej, gdy razem
    z batem stanie na baczność na tej furze -- wtedy to ani stać, ani
    jechać dalej.

> [...]
    > diabły chyba juz się jej nie boją...), a może nawet będzie, pardon le mot,
    > spierdalać stamtąd w tzw. podskokach... może to to?

    W podskokach przy tej trakcji niebezpiecznie. Lepiej gdyby się przeczołgał.

    > Pewnie "kuma 50 lat temu tak pisali", a kuma partyjna, a Partii Sprzeciwiać
    > Się Nie Należy, to i mamy "baczność"... a może jednak to?

    Źródła podają, że jako pierwszą zelektryfikowano linię z Warszawy do
    Otwocka. W roku 1936. Warto sprawdzić jak przede wojną pisali przy drutach.

    --
    Jarek