  • 11. Data: 2010-10-30 21:09:30
    Temat: Re: kodowanie
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 29 Paź, 22:07, Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie> wrote:

    > jako
    > ciekawostkę można tu przytoczyć, że Majowie używali systemu
    > dwudziestkowego.

    Francuzi też używają, od 61 do 99. Dla śmiechu.

  • 12. Data: 2010-10-31 08:16:24
    Od: Adam Piotrowski <k...@i...pl>

    W matematyce rozwazano rowniez systemy o podstawach ujemnych oraz liczb
    zespolonych takich jak 2i lub (i-1)

    Adam

  • 13. Data: 2010-10-31 15:19:19
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > indeks_cyfry = 0;
    > while (liczba != 0) {
    > cyfry[indeks_cyfry++] = liczba % podstawa_systemu;
    > liczba = liczba / podstawa_systemu;
    > }

    cwane, jaka tu sztuczka obowiązuje, bo żadne przestawianie bitów mi tu nie
    pasuje, a algorytm działa poprawnie...

  • 14. Data: 2010-10-31 15:45:12
    Od: qwak <q...@w...pl>

    W dniu 31.10.2010 16:19, identifikator: 20040501 pisze:

    > cwane, jaka tu sztuczka obowiązuje,
    żadnych sztuczek... sama matematyka, prześledź sobie np. dla
    podstawa_systemu=10 aby sobie uświadomić dlaczego działa (wyobraź sobie
    też może algorytm odwrotny... np. zadanie zamiany łańcucha znaków
    zawierających liczbę zapisaną w systemie dziesiętnym np. "1059" na
    zmienną liczbową)

    > bo żadne przestawianie bitów mi tu
    > nie pasuje, a algorytm działa poprawnie...

    ależ to może być tożsame z "przestawianie bitów" w niektórych
    przypadkach (gdy podstawa_systemu będzie potęgą dwójki)... poczytaj
    sobie o związku dzielenia/modulo z operacjami bitowymi przesunięcia w
    prawo/&

    --
    Piotr Beling - http://qwak.w8.pl http://warcaby.w8.pl http://bcalc.w8.pl
    http://kiedygdzie.co

  • 15. Data: 2010-11-01 09:32:31
    Od: "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl>

    Adam Piotrowski wrote:

    > W matematyce rozwazano rowniez systemy o podstawach ujemnych oraz liczb
    > zespolonych takich jak 2i lub (i-1)

    Jakis link lub haslo? Chetnie bym poczytal

    --
    Na wszystko nie można odpowiadać "tak"

  • 16. Data: 2010-11-01 12:33:48
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_base
    http://en.wikipedia.org/wiki/Quater-imaginary_base

  • 17. Data: 2010-11-01 19:23:08
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On nie, 31 paź 2010 09:16:24 in article news:<iaj8kp$9vo$1@usenet.news.interia.pl>
    Adam Piotrowski wrote:
    > W matematyce rozwazano rowniez systemy o podstawach ujemnych oraz liczb
    > zespolonych takich jak 2i lub (i-1)

    A także o podstawach niecałkowitych:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio_base

    i nie tylko w matematyce:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Beta_encoder

    Z ciekawostek można zobyczyć np.

    http://en.wikipedia.org/wiki/NegaFibonacci_coding

  • 18. Data: 2010-11-03 09:20:51
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    > Systemy liczbowe o wyższych podstawach istnieją, bo to tylko kwestia
    > przyjęcia podstawy. Ich używanie to całkiem inna sprawa - jako
    > ciekawostkę można tu przytoczyć, że Majowie używali systemu
    > dwudziestkowego. W programowaniu z podstawą wyższą od 16 się nie
    > spotkałem, ale gdyby takie coś wystąpiło, to logicznie można oczekiwać,
    > że kolejnymi cyframi byłyby kolejne litery alfabetu.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Arkadesh

    32 by sie spoko zmiescilo (10 + 26 liter to nawet 36) ale chyba
    nie upowszechnilo sie bo paczka bitow jest nierowna - 5 bitow?
    Dla Old Time komputerowcow Fajne by bylo chyba doopiero kodowanie
    256 stanow w jednym polu znaku

  • 19. Data: 2010-11-03 11:05:30
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 03.11.2010 10:20, fir wrote:

> [...]
    > nie upowszechnilo sie bo paczka bitow jest nierowna - 5 bitow?
    > Dla Old Time komputerowcow Fajne by bylo chyba doopiero kodowanie

    Pytanie tylko po co? Na razie nie ma potrzeby, bo komputer i tak jest
    binarny, system szesnastkowy jest kompatybilny z binarnym, a
    wygodniejszy dla czlowieka i dlatego uzywany (jeden nibble to jeden znak).

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 20. Data: 2010-11-03 20:43:10
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 11/03/2010 10:20 AM, fir wrote:

> [...]
    > nie upowszechnilo sie bo paczka bitow jest nierowna - 5 bitow?
    > Dla Old Time komputerowcow Fajne by bylo chyba doopiero kodowanie

    256 znaków to bardzo dużo symboli do zapamiętania, a wszystko po to,
    żeby uniknąć używania dwóch symboli w miejsce jednego. Nie bez powodu
    tacy np. Wietnamczycy przeszli z chińskiego makaronu na alfabet łaciński.

    JD