  • 31. Data: 2010-11-08 07:46:54
    Temat: Re: kodowanie
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    > 256 znaków to bardzo dużo symboli do zapamiętania, a wszystko po to,
    > żeby uniknąć używania dwóch symboli w miejsce jednego. Nie bez powodu
    > tacy np. Wietnamczycy przeszli z chińskiego makaronu na alfabet łaciński.

    Imo wcale nie tak dużo - kanji (troche ucze sie japonskiego ale bardzo
    powoli do tej pory zapamiataem (po czym w wiekszosci znowu zapomnialem) ok
    80 liter ;-) ma o ile pamietam 49 tys znakow z czego w powszechnym uzyciu
    jednak jest ok 1940 - 256 znakow to naprawde luzik; dla mnie temat jest
    ciekawy - hex moze byc konfudujacy, bajt to bajt; co prawda temat jest
    spozniony o co najmniej 30 lat bo obecnie uzywalnosc takiego myslenia
    owym alfkiem zachodzilaby raczej bardzo rzadko - ale kiedys.. mozna by
    latwo czytac asemblera z kodu binarnego bo poszczegolne komendy
    mapowalybysie na litery; warto by looknac na pierwsze 256 znakow unikodu
    apropos - nie nadaje sie oczywiscie bo pewnie sa tam niewidzialne znaki
    ale warto by looknac

  • 32. Data: 2010-11-08 07:47:15
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

  • 33. Data: 2010-11-08 10:59:54
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Mon, 08 Nov 2010 08:47:15 +0100,
    fir <p...@p...onet.pl> screamed:

> [...]
    > 80 liter ;-) ma o ile pamietam 49 tys znakow z czego w powszechnym uzyciu
    > jednak jest ok 1940 - 256 znakow to naprawde luzik;

    Tak się wetnę w rozmowę między jedną twoją jaźnią a drugą.
    W japońskim oprócz liczby znaków kanji dochodzi jeszcze dwojaka ich
    wymowa ??? (on'yomi) i ??? (kun'yomi). Co do ich liczby - jeśli
    ?? (gaijin) opanuje je na poziomie kyoiku kanji to już będzie bardzo dobrze.
    Sam już opanowałem sylabowe kana i wdrażam się powoli w kanji.

    Z ciekawszych rzeczy dotyczących języka japońskiego (dla tych, którzy
    się go nie uczą) - istnieją grupy wyrazów używane wyłącznie przez
    mężczyzn i wyłącznie przez kobiety - po tym japończyk jest w stanie
    zorientować się, czy obcokrajowiec uczył się japońskiego od lektorki czy
    też lektora. :>

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:232B ]
    [ 11:52:10 user up 12615 days, 23:47, 1 user, load average: 0.56, 0.38, 0.99 ]

    I can still enjoy sex at 74 - I live at 75 so it's no distance.

  • 34. Data: 2010-11-08 11:38:00
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 11/08/2010 08:46 AM, fir wrote:

    >mozna by
    > latwo czytac asemblera z kodu binarnego bo poszczegolne komendy
    > mapowalybysie na litery

    Propozycja: może da się dociągnąć do 256 kombinacji spółgłoska +
    samogłoska, wtedy miałbyś jedną liczbę zakodowaną jako sylabę. Jak
    zbraknie liter, można się posiłkować tonami, w Azji popularne.

    JD

  • 35. Data: 2010-11-09 07:45:42
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > samogłoska, wtedy miałbyś jedną liczbę zakodowaną jako sylabę. Jak
    > zbraknie liter, można się posiłkować tonami, w Azji popularne.

    fajne, naprawde niezłe

    [co do koncepcji jednak jak zbudowac taki alfabet-256 to jest to sprawa
    wymagajaca duzo niskopoziomowego myslenia - do tego nie koniecznie powinien
    sie za to brac ktos kto nie bylby w tym odpowiednio b wysoko dobry (by
    nie wyprodukowac smiecia - tak mysle, moze sie myle) - sam sie taki w tym
    dobry nie czuje dotego musiabym wziac na barki duzo tego niskopoziomowego
    myslenia - choc z drugiej strony pokombinowac moze kazdy - juz moze np
    sektor czy qrczak moliby pokombinowac bo pamietam obaj interesowali sie
    alfabetami (kurczak pokazywal kiedys jakis 'slowianski' alfabet a sektor
    pisal o 'c cedilla' (oildp) (o ile dobrze pamietam)]

    pzdr fir

  • 36. Data: 2010-11-09 08:45:11
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    > dzięki,
    > ale naszły mnie pewne wątpliwości, jak na przykład zamienić liczbę w
    > systemie dziewiątkowym (1-8) na piątkowy (1-4)?
    >
    > muszę się nad tym jeszcze pozastanwaiać, chyba, że Ktoś wklei gotowca?

    faktycznie jest to fajna sztuczka

    co do przeliczenia z 9 na 5 to bardzo proste -

    jedziesz po liczba_w_podst_9_digits[i] od 0 do końca
    i sumujesz "liczba_w_podst_9 += 9^i*digit9ToValue(liczba_w_podst_9_digits[i]);"
    masz wczytana liczbe (choc niestety trzeba potegowanie wziac z biblioteki
    bo w c nie ma operatorow ^ czy **) masz wczytana liczbe z postaci tekstowej
    do postaci 'liczbowej' dalej zamieniasz ta postac zgodnie z tym
    co qwak podał

    for(int i=0;liczba_in!=0;i++)
    {

    liczba_out_digits[i] = valToDigit5(liczba_in % podst_out);
    liczba_in /= podst_out;

    }

    na postac tekstowa - jest tu pare typowych drobiazgow 'edycyjnych'
    wymagajacych znajomosci glupich szczegolow obslugi stringow lub cos
    takiego ale generalnie to sa te owe dwie proste petelki - fajne! naprawde
    dzieki qwak bo algorytm choc dosyc oczywisty to nie znalem go

    nie mam sily napisac tego kodu (odsiac bledy skompilowac) bo to mimo wszystko
    najmniej pol godziny roboty a jestem dzis zmeczony i niewyspany

    pzdr - fir

  • 37. Data: 2010-11-09 15:14:13
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 08.11.2010 08:47, fir wrote:
> [...]
    > mapowalybysie na litery; warto by looknac na pierwsze 256 znakow unikodu
    > apropos - nie nadaje sie oczywiscie bo pewnie sa tam niewidzialne znaki

    Tak to było w czasach MOS6502, że pierwszy bajt to komenda. Później już
    tak różowo nie było, na MC680x0 nie dało się czytać maszynówki.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 38. Data: 2010-11-10 08:03:23
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    > Tak to by&sup3;o w czasach MOS6502, &iquest;e pierwszy bajt to komenda.
    Pó&frac14;niej ju&iquest;

    asm 6510 to zasadniczo moj pierwszy jezyk programowania - znalem go pod
    koniec podstawowki juz calkiem niezle

    > tak ró&iquest;owo nie by&sup3;o, na MC680x0 nie da&sup3;o si&ecirc; czyta&aelig;
    maszynówki.

    dlaczego? na x86 o ile pamietam sa przedrostki ale wtedy zamiast kodu
    np (sorki za wyrazeniae) "fuck" (cztery komendy) czytalbys fxuxck (tez
    cztery komendy w tym dwie z przedrostkami) o czywiscie platalyby sie tu
    argumenty i skoki wiec tak rózowo by nie bylo - ale ciekawy jest pomysl
    JD by reytowac kod sylabicznie po japońsku "mov ax, 678f45c2" byloby
    pieciosylabowcem mo-wu-sa-te-ro ('mowusatero zamayahote zu dehote...') itd

  • 39. Data: 2010-11-10 17:28:35
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    Jacek wrote:

    > A ja myslalem, ze 1s wynika z 360°...

    360 stopni z 360 dni (takie przybliżenie roku).
    A jak by to miało z 1s wynikać, to już nie wiem :P

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka