  • 21. Data: 2014-01-19 23:31:19
    Temat: Re: karta LPT a klucz sprzętowy
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Krzysiek" napisał:

    > Potrzebuję uruchomić program zabezpieczony kluczem HASP wtykanym
    > w port drukarkowy na komputerze takiego portu pozbawionym.

    Abstrahując od kwesti prawnych, licencyjnych tudzież moralnych - nie da się
    tego obejść jakimś emulatorem programowym HASP?

    JoteR

  • 22. Data: 2014-01-19 23:42:02
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemek" napisał w
    :> Taaa, kupiłeś rzecz i nie możesz zrobić z nią co chcesz?
    :
    : Tak jak na przykład nie możesz zeskanować książki i wystawić do
    : ściągnięcia. No a przecież kupiłeś...
    : A program kupiłeś z zabezpieczeniem sprzętowym i tak zobowiązałeś się go
    : używać. Na pewno nie krakować ani zmieniać kodu wykonywalnego.
    :

    Przemku, w odpowiedziach nie wycinaj "wrotki", która identyfikuje osobę, do
    której "piejesz", oraz pozwala (gdy jest taka potrzeba) ściągnąć konkretny
    text. Wrotka wygląda mniej więcej tak, jak u mnie 2 pierwsze linijki.

    Co do:

    : Na pewno nie krakować

    - to jeszcze podobna sprawa:
    Każdy chyba wie, czym jest "licencja". I jeśli kol. Krystek kupi sobie -
    dajmy na to - samochód, to *powinien* wiedzieć o tym, że nie może go
    "sklonować" - czyli: zbadać jak jest zbudowany, a następnie zacząć
    produkować na skalę przemysłową. Tytułem wyjaśnienia: produkcja małoseryjna
    byłaby absolutnie nieopłacalna, bowiem nie mógłby dorównać poziomowi cen,
    wynikającemu ze stosowania metod wielkoprzemysłowych.

    Nie wolno tego robić, na straży tego stoją odpowiednie prawa, nie mniej
    ważne niż te, które pozwalają zamknąć pospolitego złodzieja, czy też
    mordercę. Ktoś może uważać, że "ominięcie" licencji to nie jest tak naprawdę
    kradzież, ale - myli się bardzo! Przy czym nie chodzi mi o kontekst czysto
    karny, ale *moralny*... Tyle, że na wytłumaczenie tej trudnej kwestii
    należałoby machnąć text gdzieś tak na stron kilkanaście, albo i więcej,
    więc... póki co - poniecham. Dodam jedynie, że onegdaj cudze rozwiązania
    techniczne masowo "klonowali" Japończycy, Rosjanie (robią to nadal!), zaś
    obecnie największymi "kopistami" są Chińczycy. Świat nie bardzo wie, jak z
    tym sobie radzić, ogranicza się do kontroli celnych, czasami konfiskując
    towar: głównie jakieś podróbki znanych marek odzieżowych, czy kosmetyków.
    Ale w przypadku elektroniki jest już raczej bezradny. No bo jak stwierdzić,
    że jakiś telewizor narusza patenty Philipsa? Zapomnij!

    Patrzono przez palce na japońskie produkty, w których były zawarte
    rozwiązania, za patenty których jakieś-tam zaibatsu "zapomniało" zapłacić
    (na użytek niniejszej dyskusji nazwijmy taką produkcję "a-patentyzmem"),
    patrzono podobnie na ZSRR, a i dziś nikt nie ma pomysłu jak to
    "wyperswadować" Chinom. Ale problem jest arcyważny. A-patentyzm to taka sama
    kradzież, jak abordaż na statek, aby go przejąć, albo wymusić na armatorze
    okup.

    Rozwój cywilizacji postępuje mozolną drogą prób, i błędów. Rzadko da się
    wykoncypować jakąś niezawodną strukturę, nie wiadomo do końca jak się
    sprawdzi, więc "postęp" zachodzi wolniej niż byśmy sobie marzyli. Koncepcja
    "własności prywatnej" kształtowała się przez wiele stuleci. Dawniej wszystko
    było "królewskie", tudzież "pańskie", liczne warstwy społeczne mogły
    posiadać tylko to, co na grzbiecie. Kiedy "wymyślono", że może być inaczej -
    rozpoczęły się szybkie zmiany społeczne. Mieszczanie mogli wreszcie nabywać
    ziemię, stawiać manufaktury - bez obawy, że Książe Pan z nagła odbierze im
    dobrze prosperujące przedsiębiorstwo. Szybkimi krokami zbliżała się
    "rewolucja przemysłowa". A ta - w żadnym wypadku nie byłaby możliwa, gdyby
    nie zmieniono praw dotyczących własności prywatnej. Inaczej większość
    społeczeństwa pozostawałaby niewolnikami - tak jak w komunizmie (jak wiadomo
    w nim własność prywatna była zakazana, lub b. ograniczona)...

    Natomiast "własność intelektualna" - odkąd została "rozpoznana" i
    zdefiniowana - stanowi kolejny *gigantyczny* krok w rozwoju ludzkości. No
    ale na ten temat można by napisać księgę baaardzo grubą.

    A jeśli chodzi o możliwość skopiowania programu, to w prawie zwyczajowym
    jest (jak mi się zdaje) domniemana zgoda na to, żeby legalny użytkownik
    sporządził sobie "kopię bezpieczeństwa" zakupionego programu. Kodu zazwyczaj
    zmieniać nie wolno, ale może wystarczy pogmerać w ustawieniach - tego raczej
    żaden producenta nie zabrania?

  • 23. Data: 2014-01-20 00:17:58
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    W dniu 2014-01-19 23:42, (c)RaSz pisze:
    > Przemku, w odpowiedziach nie wycinaj "wrotki", która identyfikuje osobę, do
    > której "piejesz", oraz pozwala (gdy jest taka potrzeba) ściągnąć konkretny

    Proszę ;)
    BTW TB wywalił message-id, mogę bez nich? ;)

    > text. Wrotka wygląda mniej więcej tak, jak u mnie 2 pierwsze linijki.

    No weź, bo strzelę focha! :P

    > A jeśli chodzi o możliwość skopiowania programu, to w prawie zwyczajowym
    > jest (jak mi się zdaje) domniemana zgoda na to, żeby legalny użytkownik
    > sporządził sobie "kopię bezpieczeństwa" zakupionego programu.

    O ile wiem, to nawet nie domniemana. Sony z tym miało kłopot jakiś czas
    temu, bo robiło zabezpieczenia uniemożliwiające robienie takiej kopii,
    nie wspominając, że takie płyty na wielu czytnikach nie chodziły.

    > Kodu zazwyczaj
    > zmieniać nie wolno, ale może wystarczy pogmerać w ustawieniach - tego raczej
    > żaden producenta nie zabrania?

    Żeby klucz uruchomić? Sądzę, że stare rozwiązania były tu dość
    upierdliwe, a w czasach do Win98 standardem było grzebanie programowe po
    sprzęcie, a nie za pomocą API, szczególnie w nietypowych przypadkach,
    stąd teraz problemy z odpalaniem takich aplikacji, o braku sprzętowych
    LPT nie wspomnę.
    Przem

  • 24. Data: 2014-01-20 00:53:01
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "m4rkiz" napisał w
    : "Andrzej Lawa" <a...@l...com> wrote in message
    (...)
    : > Ale niestety kodeks karny tknięty.
    :
    : imho niespecjalnie
    :
    : "Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje cudzy
    program
    : komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej."
    :
    : jezeli posiada licencje to osiagniecie korzysci majatkowej raczej nie
    : wystepuje wiec fakt ze uzyskal nie ma znaczenia bo cel sie nie zgadza
    :

    Tu bym się zgodził z m4rkiz'em. A co do umów licencyjnych, do podpisywania
    których odbiorca jest zobligowany ( ~ przymuszony. Oczywiście może *nie*
    zawierać umowy, i danego softu nie kupować), to jest tu ewidentnie brak
    jakiegoś dobrego rozwiązania. Spodziewałbym się, że raczej rozwiązania
    bazujące na prawie zwyczajowym (uzusie) doprowadzą do jakiegoś przełomu, bo
    jeśli weźmie się za to Komisja Europejska, to wyprodukują jedno wielkie
    shit - niż coś pożytecznego.

  • 25. Data: 2014-01-20 09:53:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 19.01.2014 19:39, BQB pisze:

    > Ciekawe który paragraf? To, że coś jest zabronione w licencji, wcale nie
    > oznacza łamanie prawa. Licencja na oprogramowanie nie stanowi prawa.

    Generalnie modyfikowanie kodu w celu ominięcia zabezpieczeń jest
    nielegalne ALE myślę, że jednak w tym przypadku można by się powołać na
    klauzulę dopuszczającą tę zmianę bo jest to konieczne "do prawidłowego
    działania programu".

    I jeszcze jedno - konkretny przepis jest w Prawie Autorskim ale
    odpowiedzialność jest na zasadach Kodeksu Karnego (PA stanowi w tym
    przypadku przepisy szczegółowe).

  • 26. Data: 2014-01-20 09:55:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 19.01.2014 23:09, m4rkiz pisze:

> [...]
    >
    > jezeli posiada licencje to osiagniecie korzysci majatkowej raczej nie
    > wystepuje wiec fakt ze uzyskal nie ma znaczenia bo cel sie nie zgadza

    Szczegółowe przepisy są w prawie autorskim - ale w sumie jest też i
    wyjście awaryjne.

  • 27. Data: 2014-01-20 10:28:51
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" napisał w
    :
[...]

    O dziwo - tym razem zgadzam się z Tobą w 100% - tach...

    Myślę nadal, że chronienie własności intelektualnej jest ciągle w
    powijakach, i wiele jest do "wymyślenia". Temat wciąż czeka na jakiegoś
    genialnego prawnika - bądź ich wielu. Jednak wł. intelektualną TRZEBA
    chronić tak samo "intensywnie" jak rzeczową (a może nawet... silniej?), to
    dla mnie niepodważalne!

    Rewolucja przemysłowa nie byłaby możliwa, gdyby nie przezwyciężono odruchów
    sięgających korzeniami do "wspólnot plemiennych" - i nie odrzucono
    wynikającego z nich stosunku do własności. Nie może istnieć kapitalizm,
    jeśli wł. prywatna nie jest chroniona ("święta"). I w tym kontekście trzeba
    zauważyć, że doktrynalny komunizm był gigantycznym krokiem... w tył! -
    właśnie aż do epoki plemiennej, gdzie większość rzeczy była "wspólna", a o
    dystrybucji wielu zasobów decydował wódz, czy też (częściej) - rada
    plemienna. I tak oto marxizm cofnął myśl społeczną o kilka TYSIĘCY lat
    wstecz, myśl polityczna Grecji antycznej, Rzymu, chrześcijaństwa, kolejne
    stulecia rozwoju Europy - wszystko to poszło się - hm, kichać...

    Bez dobrej ochrony własności intelektualnej - daleko w cyfrowym rozwoju nie
    zabrniemy (nie tylko zresztą cyfrowym). Ta odmiana własności jest jednak
    trudno uchwytna, i - jak wspominałem - dotąd nie doczekała się swojego
    Hammurabiego. Wszelkie pomysły: dobre, ciekawe, a nawet... szalone - w
    wielkiej cenie!

  • 28. Data: 2014-01-20 11:26:29
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-01-18, o godz. 13:31:31
    Krzysiek <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Bardzo proszę nie pisać, żebym zmienił płytę / użył starego
    > komputera / postarał się o nową wersję programu. Wiem, że to można
    > zrobić.

    Najprościej zapytać producenta/dystrybutora programu o wersję z kluczem
    USB. W ostatnich 5-6 latach tylko jeden z producentów softu
    zabezpieczanego kluczami z jakim miałem do czynienia nie oferował
    takiego rozwiązania. Przydatne zwłaszcza w przypadku konieczności
    przeniesienia softu na inny sprzęt.

    Zdrówko

  • 29. Data: 2014-01-20 11:39:07
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-01-18, o godz. 18:57:32
    JDX <j...@o...pl> napisał(a):

    > On 2014-01-18 13:31, Krzysiek wrote:
    > [...]
    > Ale to chyba zależy przede wszystkim od tego zabezpieczonego softu.
    > Jeśli jest jakiś archaiczny, "dosowy", gdzie programista mógł gmerać w
    > porcie wg własnego widzimisię i do tego zakodował na twardo
    > nazwy/numery portów to mogą być problemy. Ale chyba już nikt nie
    > używa takich zabytków :-D. Natomiast jeśli korzysta z mechanizmów
    > Windows to nie powinno być żadnych problemów i każda sprawna karta
    > powinna działać.

    Zdziwiłbyś się jakie "zabytki" się sprzedaje i używa ;-)
    Jeden z popularniejszych na polskim rynku systemów sprzedaży w
    gastronomii wywodzi się z czasów Win95 i Access 2.0. Spolszczenie -
    dodam że niekompletne bo brak pełnej dokumentacji do backendu ;-) -
    systemu z USA zresztą. Między innymi zalecanym przez firmę go
    sprzedającą systemem jest maksymalnie WInXP bo w od Visty w górę
    pojawiają się problemy z połączeniami sieciowymi z terminalami.
    Podstawowym rodzajem klucza jest właśnie klucz na LPT. Wersja klucza na
    USB jest dostarczana na wyraźne życzenie i czeka się 2-3 miesiące aż
    przyleci z USA. I mimo tych ograniczeń system nadal się nieźle
    sprzedaje.

    Zdrówko

  • 30. Data: 2014-01-20 13:18:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > USB jest dostarczana na wyraźne życzenie i czeka się 2-3 miesiące aż
    > przyleci z USA. I mimo tych ograniczeń system nadal się nieźle

    Comtrex czyżby?
    Chyba do niego ładnych parę lat temu pisałem jakieś raporty w Clarionie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam