  • 21. Data: 2009-03-06 12:40:41
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
    news:gor4ur$iie$2@nemesis.news.neostrada.pl...

    > No zacytowalem cie, wiec wyjasnijj mi jak zachodzi proces bezposredniego
    > przekazywania energii promieniowania do cieczy?
    A nie pisze tam gdzieś "z absorbera" ? To że chodzi ci o magiczne brakujące
    słowo "przewodzenie"?
    Określenie "bezpośrednio" użyłem w sensie że między absorberem a cieczą nie
    ma już nic pośredniego

    > A ty rozrozniasz przekazywanie energii przez promieniowanie, konwekcje i
    > przewodzenie? Bo widze, ze nie, a w kazdym razie nie bardzo to rozumiesz.
    Rozumiem rozumiem.

    > Rozumiem, ze prawa fizyki cie nie przekonuja. Ale to nie grupa poswiecona
    > paranukom.

    Różnica między zwykła szybą a szybą z niską zawartością tlenków żelaza to
    około 5% uważasz że to pomijalnie mało ?

    Marek

  • 22. Data: 2009-03-06 12:58:49
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > słowo "przewodzenie"?
    > Określenie "bezpośrednio" użyłem w sensie że między absorberem a cieczą nie

    No wie nie bezposrednio. Jak sie rozmawia o fizyce to trzeba stosowac
    scisle terminy, inaczej to bedzie dyskusja jak u przekupek.

    > Różnica między zwykła szybą a szybą z niską zawartością tlenków żelaza to
    > około 5% uważasz że to pomijalnie mało ?

    Tak, uwazam, ze 5% to pomijalnie malo, po uwzglednieniu kosztow takiej
    specjalnej szyby.

  • 23. Data: 2009-03-06 13:17:55
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Nie wnikajac ogolnie w twierdzenia marko1a, to akurat to tutaj, co
    > piszesz nie jest prawda. Istnieje kat calkowitego wewnetrznego
    > odbicia, jesli postawisz szybe prostopadle do Slonca (ulatwienie
    > rozwazania), a kolektor pod szyba jest matowy, to wchodzi 100%, a
    > wychodzi tylko to, co miesci sie w stozku ponizej kata calkowitego
    > odbicia, a i to tylko czesciowo.

    Wydaje sie to sensowne. Dzieki za uwage.

  • 24. Data: 2009-03-06 13:52:10
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > No wie nie bezposrednio. Jak sie rozmawia o fizyce to trzeba stosowac
    > scisle terminy, inaczej to bedzie dyskusja jak u przekupek.
    No nie żartuj. Jeżeli kolejność jaka była napisana wskazywała absorber ->
    ciecz to mając twoją wiedzę chyba jest oczywistym że chodzi o
    "przewodzenie"
    Jak będziemy dyskutować o sprawności tranformatora znając temat to też
    będziesz zarzucał że ktoś nie napisał że chodzi o przenoszenie energii
    elektrycznej drogą indukcji ? Nie! Bo jest to oczywiste.

    > Tak, uwazam, ze 5% to pomijalnie malo, po uwzglednieniu kosztow takiej
    > specjalnej szyby.

    Były takie hewalexy 2000 bez literki ze zwykła szybą hartowaną oraz z
    literką z szybą pryzmatyczną o niskiej zawartości tlenków.
    Te drugie kolektory kosztowały 50 zł więcej. Piszę wszystko w czasie
    przeszłym bo obecnie hewalex to już wszystkie są "P"
    Kolektor ze zwykłą szybą kosztował około 4% mniej od tego "P".
    Z jednego kolektora uzyskasz średniorocznie 1700kWh. Minus 5% będzie
    1691kWh a więc o 85kWh mniej. Przeliczając to na ilość pieniędzy z tytułu
    zaoszczędzonego gazu to jest około 15zł rocznie czyli po 4 ,5 roku szyba
    zaczyna się zwracać. Dla prądu wyjdzie 46 zł a więc już po sezonie sie
    zwraca.

    I druga sprawa cena szyby "solarnej" jest wyższa nie tylko dlatego że jest z
    niską zawartością tlenków żelaza, lecz także że jest hartowana.
    Ktoś kto buduje kolektor sam i zastosuje zwykłą szybę z oszczedności musi
    sie liczyć z mniejszą odpornością np. na grad.

    Marek

  • 25. Data: 2009-03-06 14:57:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...ar.wroc.pl>

    On Thu, 05 Mar 2009 16:02:17 +0100, Piotr Curious Gluszenia Slawinski
    <c...@m...ip.tpnet.pl> wrote:

    >szba nie jest przezroczysta dla podczerwieni, przynajmniej nie
    >borosilikatowa z duza domieszka wody.
    >
    >sprobuj zdobyc szybke ze szkla kwarcowego wytapianego w piecu indukcyjnym
    >(nie gazowego)

    Szkło, w tym kwarcowe, nie przepuszcza podczerwieni w interesującym
    Cię zakresie. Ale możesz zastosować kryształ z chlorku sodu :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 26. Data: 2009-03-06 15:16:43
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > No nie żartuj. Jeżeli kolejność jaka była napisana wskazywała absorber ->
    > ciecz to mając twoją wiedzę chyba jest oczywistym że chodzi o
    > "przewodzenie"

    Nie takie oczywiste, bo mowilismy o przenoszeniu energii przez
    promieniowanie.

> [...]
    > zaoszczędzonego gazu to jest około 15zł rocznie czyli po 4 ,5 roku szyba
    > zaczyna się zwracać. Dla prądu wyjdzie 46 zł a więc już po sezonie sie

    Zakladajac, ze:
    a) to rzeczywiscie jest 5% a nie mniej,
    b) jestem w stanie do czegos wykorzystac ta energie. Jak juz kiedys
    pisalismy latem nie jestem w stanie wykorzystac takiej ilosci cieplej
    wody jaka produkuje kolektor, wiec dodatkowe 5% nic mi nie daje.

    Co do a) to problem w tym, ze zwykle szklo ma niska absorpcje do
    800-1200nm. Z kolei fale dluzsze sa silnie pochlaniane przez atmosfere z
    powodu obecnosci m.in. pary wodnej. To jak juz warto byloby w cos
    inwestowac to w szklo przepuszczajace UV.

  • 27. Data: 2009-03-06 19:09:44
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "marko1a" napisał:
    > Napisałem że sprawno?ć pocz?tkowa próżniowego jest wyższa ale końcowa nie
    > dorówna nigdy do płaskiego.

    co to jest ta sprawność początkowa i końcowa?

  • 28. Data: 2009-03-06 19:18:59
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "marko1a" napisał:
    > Kolego! Kolektory próżniowe maj? wła?nie niższ? sprawno?ć!

    dlaczego twierdzisz ze próżniowe mają mniejszą sprawnosć?

  • 29. Data: 2009-03-06 19:38:11
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Marek Lewandowski pisze:

> [...]
    > rozwazania), a kolektor pod szyba jest matowy, to wchodzi 100%, a
    > wychodzi tylko to, co miesci sie w stozku ponizej kata calkowitego

    Pod kątem padania zero stopni na każdej powierzchni jest
    odbicie 4%, do policzenia ze wzorów Fresnela.

    --
    Filip.

  • 30. Data: 2009-03-06 20:33:40
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Mirek pisze:
    > Niektórzy budują z powodzeniem kolektory z blaszanych panelowych
    > grzejników pomalowanych na czarno, przykrytych zwykłą szybą okienną.
    Niektórzy budują z powodzeniem antenę do tv z krzywego drutu wetkniętego
    w gniazdko, i czasem nawet programy jakieś widać. Czy oznacza to że jest
    to zgodna ze sztuką i zasadą działania antena ?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173