-
11. Data: 2018-10-16 16:53:09
Temat: Re: jak powstaje BMW
Od: s...@g...com
On Monday, 15 October 2018 14:41:27 UTC-5, abn140 wrote:
> > J.
> dla mnie osobiscie ciekawe jest to ze wlasnie mialem tu pisac o tym filmie.
> ale jakos uszlo.
> pytac w kontekscie przesady robotyzacyjnej....
> nie wiem nie znam sie ale widac ze wiele czynnosci szybciej i lepiej
> zrobilby czlowiek.
> chyba ze raczej sie myle.
> z drugiej tesla zredukowala robotyzacje, przyczyny nieznane albo zznane ale
> raczej nie mozna ufac w podane powody.
> podobnie ponoc bylo z japonczykami w koncu lat ,80 i potem. Jak przyszla
> koniecznosc puszczania na tej samej linii wielu wersji nadwoziowych w sumie
> tego samego auta, + wiele wersji wyposazenia to robotyzacja nie dala rady i
> trzeba bylo przyredukowac...
> czyzby ten sam blad?
Ten problem jest znany od zawsze. O ile w oprogramowaniu daje sie go jakos ogarnac o
tyle w rzeczywistosci nie korzysta sie z tak wielu obostrzen jak w oprogramowaniu.
Piszac program trzeba zweryfikowac czy dane wejsciowe trzymaja sie kupy.
Sprawdza sie typy, zakres, jakosc danych. Jest to relatywnie proste do zrobienia bo
jak sie zrobi raz, poswieci na to 3 dni to potem starczy wklepac jedna czy dwie
linijki i mamy zrobione drugi raz a potem trzeci, piaty, setny, tysieczny.
Z czasem takie sprawdzenia sie zamyka w innych procedurach i juz piszac glowna logike
sie do tego nie wraca.
W oprogramowaniu jest struktura, reuzywalnosc, prostota. I jako tako to dziala. Bo
nawet implementujac to co czlowiekowi sie wymarzylo i tak sie trafiaja dziury
w tej logice.
A w rzeczywistosci jest trudniej. Bo jak automat ma sam drzwi przykrecic to i korpus
ma byc ustawiony poprawnie i nie ma na nim nic wisiec, przeszkadzac, i same drzwi tez
musza byc przygotowane, wiazka kabli nie moze sie byle gdzie paletac, ramie z
wkretakiem musi byc dopasowane aby moglo dojsc w okolice zawiasu itp. I kazda
niedokladnosc moze spowodowac to ze automatowi albo cos sie wyda nie takie jak trzeba
albo nie zadziala.
Juz nie wspominam o tym ile sie trzeba nagimnastykowac aby to wszystko zaprogramowac.
I jakby sie uprzec to mozna taka linie zrobic i potem bedzie miliony sztuk
produkowac. Tyle ze za rok czy dwa po 500 000szt. wchodzi nowy model, poprawiony.
I masa tych detali sie zmienia. A reuzyc sie nie da, to nie program gdzie starczy
jedna czy dwie linijki i duza logika jest dodana.
Podsumowujac: realia sa bardziej skomplikowane niz mozna sobie wyobrazic a ciagle
zmiany nie sprzyjaja implementacji zmian miedzy wersjami.
Z drugiej strony i tak automatyzacja zrobila wiele bo gdybysmy musieli robic te
samochody tak jak w latach 50-tych (czy nawet wczesniej) to bylo by kiepsko...
-
12. Data: 2018-10-16 21:08:45
Temat: Re: jak powstaje BMW
Od: Irokez <n...@w...pl>
W dniu 2018-10-16 o 14:00, J.F. pisze:
> Użytkownik "Miroo" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:5bc58138$0$493$6...@n...neostrada.
pl...
> W dniu 2018-10-16 o 02:51, J.F. pisze:
>>> Komputery coraz lepsze, to i roboty dadza rade ...
>
>> Ale podobno brakuje dobrych programistów.
>
> Do tego, zeby zmieniac programy w robotach nie trzeba dobrych.
> Tzn - nie modyfikowac przygotowanych programow, ale wybierac, ktore mają
> byc wykonywane.
Ale najpierw musi być co wybrać...
--
Irokez
-
13. Data: 2018-10-21 18:58:07
Temat: Re: jak powstaje BMW
Od: Marek <f...@f...com>
On Mon, 15 Oct 2018 19:11:41 +0200, "J.F."
<j...@p...onet.pl> wrote:
> https://www.youtube.com/watch?v=bFo7dc3cLRs
To jakaś ściema. Jak to możliwe, że te co wszystkie roboty są takie
czyste?
--
Marek
-
14. Data: 2018-11-04 09:14:04
Temat: Re: jak powstaje BMW
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2018-10-21 o 18:58, Marek pisze:
> On Mon, 15 Oct 2018 19:11:41 +0200, "J.F."
> <j...@p...onet.pl> wrote:
>> https://www.youtube.com/watch?v=bFo7dc3cLRs
>
> To jakaś ściema. Jak to możliwe, że te co wszystkie roboty są takie czyste?
>
Żadna ściema, roboty lubią czystość więc się czyści je systematycznie,
do tego kupa
czujników na linii także wymaga czystości.
--
Pozdr
Janusz