  • 11. Data: 2004-07-31 19:51:14
    Temat: Re: internet drogą radiową
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@S...pro.onet.pl>

    On Sat, 31 Jul 2004 11:01:12 +0200 I had a dream that M <m...@v...pl> wrote:
    > Koleś zapytał się o odczucia, to jemu powiedziałem, skoro w moim mieście
    > stawiam antenę i skanuje sieć i widze że jest 10 aktywnie działających
    > accespointów o dużej mocy, to nie ma sensu, a prześciganie się w
    > urządzeniach i wzmacniaczach o większej mocy, i z kontrolami, które myślę
    > że niedługo najdejdą, to ogólnie widzę więcej negatywów niż pozytywów.

    Wyobraź sobie, że poza 2.4 GHz istnieją inne pasma w eterze...

  • 12. Data: 2004-07-31 21:01:22
    Od: Paweł Tyll <o...@o...pl>

    "M" <malin23(WYTNIJ_TO_RAZEM_Z_NAWIASEM)@vp.pl> wrote in message
    > Ja miałem do czynienia tylko z tymi tańszymi, między innymi Linksys,
    > I mnie bardzo zraził do sieci radiowych.
    > A jakie urządzenia polecasz ??
    > I co powiesz na to że jest 10 ap jest wkoło, a jak wiadomo żeby poprawnie
    > działało powinno być najwyżej 5.
    > jakie urządzenia zastosować, może się przekonam z powrotem ??
    Czy dla Ciebie dostęp radiowy kończy się na 2400-2483.5 MHz?
    Bo jeśli tak, to chyba coś nie tak.

    Wcale nie trzeba kupować SAFa, by zestawić stabilny link o sensownej
    przepustowości.

    Zdrówko.

  • 13. Data: 2004-07-31 21:31:19
    Od: Paweł Tyll <o...@o...pl>

    "Tomasz Śląski" <t...@k...org.pl> wrote in message
    > 5. BreezeCom Tele2 - nie widzialem dobrze działającego (lagi, lossy);
    Beznadziejne wdrożenie, to i beznadziejnie działa - generalnie to się nadaje
    do niewielkich sieci (bodajże 16 mbit/sektor z czego max 3 mbit może pożreć
    jedno CPE) - zaryzykuję, że tele2 działałoby lepiej, gdyby zawalili stolicę
    często gęsto APkami na 2.4GHz - ceny alvariona są takie, że na inwestycji
    wyszliby lepiej ;) - zresztą, z poważnych zastosowań eliminuje BreezeComa brak
    zarządzania ruchem przez stacje bazowe - chodzi toto jak 802.11b, tyle że na
    licencjonowanym paśmie. By wbić ostatni gwóźdź do trumny dodam, że mając hasło
    dostępu do CPE, można zmienić bardzo wiele parametrów pracy urządzenia, które
    dla klienta końcowego (a co za tym idzie przez końcówkę) modyfikowalne być nie
    powinny.

    Abstrahując od sprzętu, nie wiem jak jest teraz, ale nie tak dawno temu, wiele
    zmieniłby chociaż jeden człowiek, który miałby pojęcie co robi i pracowałby
    dla tele2.

    DISCLAIMER: Nie wczytywałem się w dokumentację stacji bazowej dla Breezecoma
    na 3.5GHz - mogę (choć wątpię) naginać rzeczywistość jeśli chodzi o możliwości
    sprzętu - być może to co zaobserwowałem wynika z poruszanego przeze mnie
    czynnika ludzkiego.

    > 6. Wynalazki na 2,4 GHz - w biurze OK, osobiście uważam, ze
    > tylko do tego wymyślono tą technologię, a nie do budowy sieci
    > dostępowych outdoor;
    Jeśli masz mózg i potrafisz go użyć, oraz nie masz pierdyliarda wesołych gości
    co również wpadli na super-pomysł stania się ISP na 2.4GHz, to można zrobić
    całkiem sensownie działającą sieć dla klienta końcowego który chce wiecznie
    taniej - bo tylko tak da się zrobić taniej. Oczywiście w pewnym momencie sam
    siebie wykończysz i trzeba robić ostrożne posunięcia, ale wiem z autopsji że
    się da, w dodatku w pełni legalnie. Wady: Jak ktoś umie i chce, to usunie Ci
    taką sieć szybko i skutecznie, a Ty nie będziesz wiedział, co się stało -
    przecież byłeś grzeczny. Ot, taki protokół - aczkolwiek ludzie którzy mają
    taką możliwość, zwykle mają też ponadprzeciętne IQ i zwyczajnie mają lepsze
    rzeczy do roboty - nie powstało też żadne znane mi ogólnodostępne narzędzie do
    siania pustki na 2.4.

    > 7. Ustrojstwa na drugie wolne pasmo 5GHz - ze względu na
    > znacznie mniejsze zapchanie eteru, dużo stabilniejsze i od
    > biedy nadające sie do budowy małych szkieletów osiedlówek.
    Hehe, nie masz ZIELONEGO pojęcia o czym mówisz :)
    (No offense.)

    Co do zapchania eteru, to nawet gdyby było identyczne, pasmo legalne jest
    szersze prawie czterokrotnie (na upartego można się ulokować gdziekolwiek od
    4.9GHz do 6.1GHz - ale wejście na część z tych częstotliwości skończy się w
    skutkach od cienko przez marnie do fatalnie).

    Co do przepustowości - niewielkim (w porównaniu z innymi, jak to niektórzy
    nazywają, profesjonalnymi, urządzeniami do połączeń radiowych) nakładem
    kosztów zestawisz link 60-70mbps fdx. Eat this. Fajny szkielet dla osiedlówki.

    Dodatkowo obraziłeś wiele w/w profesjonalnego sprzętu, który działa na tych
    częstotliwościach i wg Twoich standardów (coś jest dobre, jeśli nie stać na to
    coś małej osiedlówki) przeczysz sam sobie.

    Zdrówko.