  • 21. Data: 2009-04-13 12:27:32
    Temat: Re: inteligentne liczniki energii ... do 2020 roku !?
    Od: "Ryjek" <p...@c...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości:

    > Zdefinuj proszę "takiej" ?

    tzn. technologi wdrożonej w praktyce umożliwiającej jednoczesny odczyt w
    czasie rzeczywistym kilkudziesięciu milionów układów pomiarowych (liczba
    liczników rozliczeniowych w Polsce).

  • 22. Data: 2009-04-13 12:30:58
    Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>

    Ryjek pisze:

    > tzn. technologi wdrożonej w praktyce umożliwiającej jednoczesny odczyt w
    > czasie rzeczywistym kilkudziesięciu milionów układów pomiarowych (liczba
    > liczników rozliczeniowych w Polsce).

    Raczej chodziło mu o ilość danych.
    IMHO do zrobienia. Przecież nie trzeba przesyłać tego co pół sekundy,
    tylko wystarczy raz na 24 godziny.
    Cała paczka miałaby pewnie ze 20 bajtów...

    m.

    --
    Milea Wireless Communications, http://milea.pl
    Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.

    ``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
    matter and those who matter don't mind.''

  • 23. Data: 2009-04-13 13:18:26
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Marcin Łukasik" <.marcin.@.milea.pl.> napisał w wiadomości

    > Raczej chodziło mu o ilość danych.
    > IMHO do zrobienia. Przecież nie trzeba przesyłać tego co pół sekundy,
    > tylko wystarczy raz na 24 godziny.
    > Cała paczka miałaby pewnie ze 20 bajtów...

    W jakim celu raz na 24 godziny? Po co przetwarzac takie dane?

  • 24. Data: 2009-04-13 13:25:48
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    "Ghost" <g...@e...pl> wrote in message

    > W jakim celu raz na 24 godziny? Po co przetwarzac takie dane?

    bo jest okazja [zarobić na tym, utrzymać parę kierowniczych stołków, mówić
    mądre słowa na ten temat, i setki innych powodów]

    przeciez wiadomo po co są komputery ... sa po to, zeby rozwiązywac te
    problemy, których by nie było, gdyby nie było komputerów.

    @

  • 25. Data: 2009-04-13 13:36:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    T.M.F. napisał:

    > Swoja droga czytalem, ze w Kalifornii ma wejsc lub juz weszlo prawo, ze
    > nowe instalacjie AC maja miec mozliwosc zdalnego sterowania z
    > ichniejszego ZE. Chodzi o to, ze w sytuacji przeciazenia sieci operator
    > moze zdalnie wylaczyc lub ograniczyc pobor przez domowe urzadzenia AC.
    > Np. stwierdzi, ze masz klimatyzator ustawiony na 18 stopni a wystarczy
    > ci np. 22 co ograniczy pobor mocy wiec chwilowo tak ci to ustawi.
    > Nie po raz pierwszy sie okazuje, ze Orwell byl prorokiem.

    Taki Orwell znany jest od dawna pod nazwą "taryfa nocna" -- włącza
    urządzenia przez zegar (z braku innych możliwości technicznych), gdy
    obciążenie sieci jest mniejsze. Swoją drogą, to ja bym chętnie zawarł
    umowę z zakładem energetyczny, która by określała, że to ONI zdalnie
    sterują _możliwością_ włączenia prądożernych urządzeń w domu. Byle na
    uczciwych zasadach. Na uczciwych, czyli zamiast 40 groszy, za taki prąd
    by dostali 5-10 groszy.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2009-04-13 20:11:13
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Pedzenie bimbru nie jest juz zakazane.
    Mylisz się. Durnota prawa polega na tym że spryskiwacz do szyb albo
    rozpuszczalnik do farby można przedestylować. A wino też można ale nie wolno.

  • 27. Data: 2009-04-13 20:14:22
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek" <a...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Pedzenie bimbru nie jest juz zakazane.

    Poproszę o podstawę prawną!

    Włodek ;)

  • 28. Data: 2009-04-13 20:29:47
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jacek pisze:

    > I powstanie nowa galaz dzialalnosci hekerow o nazwie power-friking;)

    Nie tak łatwo. Wystarczy, że licznik będzie przesyłał do ZE (chociażby
    raz na miesiąc kilkadziesiąt bajtów) dane podpisane cyfrowo i to już
    będzie nie do obejścia. Klucz prywatny zaszyty głęboko w procku w
    liczniku. Nie uda się po prostu zrobić urządzenia "udającego" taki
    licznik (jeżeli chodzi o transmisję danych) jako wiarygodny dla drugiej
    strony, choćbyś nawet siedział w środku transmisji danych, wszystko
    podsłuchiwał i mógł podmieniać dane.

    BTW: Przesłanie raz na miesiąc numeru licznika oraz jego stanu to bardzo
    mała ilość danych, pomnożona przez wiele milionów abonentów i tak daje
    maleńką przepływność. Jak to się rozłoży równomiernie w ciągu miesiąca
    (a nie wszystkie liczniki na "hura" o 00:00 pierwszego w miesiącu) to
    każda sieć teleinformatyczna temu podoła. Nawet PLC (powerline), a nie
    wymaga dociągania żadnych dodatkowych kabli do odbiorcy końcowego.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 29. Data: 2009-04-14 00:11:37
    Od: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>

    Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > każda sieć teleinformatyczna temu podoła. Nawet PLC (powerline), a nie
    > wymaga dociągania żadnych dodatkowych kabli do odbiorcy końcowego.

    Ja to w ogóle w ten sposób widzę, że liczniki będą wysyłały dane po PLC
    do podstacji, gdzie będzie koncentrator zbierający te informacje i
    wysyłający dalej do ZE światłowodem, albo po również po PLC, tyle że na
    linii SN.

    Podobno przy nowobudowanych podziemnych liniach SN kładzie się wzdłuż
    kabla światłowód do zdalnego sterowania i telemetrii, więc jak znalazł
    będzie do kablowania odczytów liczników.

    Skoro już jesteśmy przy inteligentnych licznikach, to mnie by się marzył
    licznik, który notowałby zużycie energii w odcinkach np. 15 minutowych
    (wtedy by było 96 odczytów na dobę) i takie informacje wysyłał do ZE, a
    w ZE mnożyli by to przez koszt energii elektrycznej w danej
    15-minutówce. Wiadomo, że koszt energii się bardzo zmienia w ciągu doby,
    więc różne urządzenia typu bojler mogłyby być załączane wtedy, kiedy
    jest prognoza, że najbliższa 15-minutówka będzie odpowiednio tania.
    Czyli taki licznik dwutaryfowy, tyle że 96-taryfowy.

  • 30. Data: 2009-04-14 08:14:37
    Od: "Przemek" <p...@d...pl>

    m. wrote:

    > liczenie że na rachunku nie będzie opłaty
    > za odczyt (zdalny elektroniczny) to naiwność :)
    > zresztą dlaczego by miało niebyć, w końcu
    > ktoś musi system zbudować, i obsługiwać
    > i pewnie bedzie to koszt uzasadniony dla
    > taryfy :( podobnie jak kosztem uzsadnionym
    > jest inkasent i system elektroniczny obsługujacy
    > obecne rachunki
    > michal m.

    Ale za to znikna rachunki prognozowane bedace dla dostawcow darmowym
    kredytem -bo jak inaczej wytlumaczyc ze
    praktycznie zawsze mam nadplate a chyba tylko raz prognozowal na swoja
    niekorzysc i musialem doplacac

    __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów
    4005 (20090413) __________