  • 21. Data: 2015-08-08 16:10:48
    Temat: Re: indukcyjność w 21 wieku
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 06.08.2015 o 13:17, P03 pisze:
    > Śmieszne, ale na grupie pl.listserv.chomor-l nie zrozumieją.
    > Dokonałem zakupu cewek powietrznych do takiego tam
    > odbiornika RFID na 125 kHz.
    > Przychodzą, mierzę na CHY24C pokazuje każdą
    > 2,7 mH, a zakup był 2,3 mH.
    > Piszę do sprzedawcy - a on mi odpisuje że indykcyjność
    > zależy od częstotliwości pomiarowej !
    > Daleko zajedziemy z taką elektroniką i elektronikami.
    > http://www.anony.ws/image/DGWp

    Pomiar będzie zależał od częstotliwości, bo cewka ma też pojemność.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 22. Data: 2015-08-08 22:21:26
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-08-08 16:10, Czarek Grądys wrote:
    [...]
    > Pomiar będzie zależał od częstotliwości, bo cewka ma też pojemność.
    Ale pomiar której wielkości będzie zależał od częstotliwości?
    Zakładając, że mierzymy przy niskich częstotliwościach (do 150 kHz
    powiedzmy) to co się będzie zmieniać w funkcji f? Indukcyjność?
    Pojemność pasożytnicza? Bo IMO L i Cp będą stałe, a zmieniać się będzie
    impedancja, a w zasadzie to reaktancja.

  • 23. Data: 2015-08-08 23:57:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    Saturday, August 8, 2015, 10:21:26 PM, you wrote:

> [...]
    > powiedzmy) to co się będzie zmieniać w funkcji f? Indukcyjność?
    > Pojemność pasożytnicza? Bo IMO L i Cp będą stałe, a zmieniać się będzie

    Potrafisz bezpośrednio zmierzyć indukcyjność elementu o stałych
    rozłożonych? Gratuluję...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2015-08-09 00:35:42
    Od: d...@g...com

    użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Potrafisz bezpośrednio zmierzyć indukcyjność elementu o stałych
    > rozłożonych? Gratuluję...

    Nie wymyślono jeszcze takiego przyrządu, może jakiś soft to
    symuluje.
    W mostkach cyfrowych wynik jest wyliczany z impedancji,
    R i X (Z=R+jX) nie jest wynikiem uwzględniającym wszystko.

  • 25. Data: 2015-08-09 00:37:30
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-08-08 o 22:21, JDX pisze:
    > On 2015-08-08 16:10, Czarek Grądys wrote:
    > [...]
    > Ale pomiar której wielkości będzie zależał od częstotliwości?

    Indukcyjności efektywnej czyli, wartości wyliczanej przez miernik przy
    jakichś założeniach. Np przy założeniu, że cewka posiada pojemności
    pasożytnicze tak małe, że nie wpływają na dokładności pomiaru. Np
    miernik wylicza indukcyjność z równania Z=R+jwL.
    Parametr ten (indukcyjność efektywna) możesz uznać za bezsensowny, ale w
    sumie ma taki sam sens jak pokazywana przez woltomierz (pozbawiony
    TrueRMS) wartość napięcia skutecznego AC. Też ma sens tylko przy
    spełnionych warunkach co do kształtu i częstotliwości sygnału.

> [...]
    > powiedzmy) to co się będzie zmieniać w funkcji f? Indukcyjność?
    > Pojemność pasożytnicza? Bo IMO L i Cp będą stałe, a zmieniać się będzie

    Reaktancja oczywiście będzie się zmieniać. Ale chodzi o to, że będzie
    się zmieniać w sposób odbiegający od założeń, że układ można opisać
    równaniem Z=R+jwL. Po prostu miernik daje ci wynik przekształconego tego
    równania czyli L=(Z-R)/jw w sytuacji gdy zależność od częstotliwości
    jest opisana równaniem L=(Z-1/jwC -R)/jw albo bardziej złożonym.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 26. Data: 2015-08-09 02:38:38
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-08-08 23:57, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [...]
    > Potrafisz bezpośrednio zmierzyć indukcyjność elementu o stałych
    > rozłożonych? Gratuluję...
    Parametry rozłożone przy wspominanych częstotliwościach pomiarowych?
    Raczej wątpię. Ale jeśli nawet traktować taką cewkę RFID jako element o
    parametrach rozproszonych no to co z tego? Jest ona dwójnikiem który
    "jest widoczny" dla świata jako pewna impedancja Z o charakterze
    indukcyjnym która jest funkcją skupionych parametrów zastępczych R, L, C
    które można sobie zmierzyć i policzyć (zgodnie z przyjętym modelem).

  • 27. Data: 2015-08-09 03:04:41
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-08-09 00:37, Mario wrote:
    [...]
    > Reaktancja oczywiście będzie się zmieniać. Ale chodzi o to, że będzie
    > się zmieniać w sposób odbiegający od założeń, że układ można opisać
    > równaniem Z=R+jwL.
    No ja to wiem, ale inni koledzy zdają się nie wiedzieć. :-)

    > Po prostu miernik daje ci wynik przekształconego tego
    > równania czyli L=(Z-R)/jw w sytuacji gdy zależność od częstotliwości
    > jest opisana równaniem L=(Z-1/jwC -R)/jw albo bardziej złożonym.
    Ale to tylko świadczy o ch..i przyrządu, a w zasadzie to metody pomiaru.
    Bo gdy tak sobie patrzę na równania na Lx i Rx dla mostków
    Maxwella-Wiena i Haya (dla których również przyjmuje się dwuelementowy
    szeregowy bądź równoległy model cewki) to nie widzę tam częstotliwości.
    Od częstotliwości zależna jest tylko dobroć.

  • 28. Data: 2015-08-09 11:01:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    Sunday, August 9, 2015, 2:38:38 AM, you wrote:

    > Parametry rozłożone przy wspominanych częstotliwościach pomiarowych?

    Oczywiście.

> [...]
    > indukcyjnym która jest funkcją skupionych parametrów zastępczych R, L, C
    > które można sobie zmierzyć i policzyć (zgodnie z przyjętym modelem).

    I jak zmierzysz L i C takiego modelu?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 29. Data: 2015-08-09 11:04:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    Sunday, August 9, 2015, 3:04:41 AM, you wrote:

> [...]
    > szeregowy bądź równoległy model cewki) to nie widzę tam częstotliwości.
    > Od częstotliwości zależna jest tylko dobroć.

    I właśnie dlatego, przez błędne przyjęcie dwuelementowego modelu cewki
    mamy błędne wyniki.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2015-08-09 14:28:12
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-08-09 o 03:04, JDX pisze:
    > On 2015-08-09 00:37, Mario wrote:
    > [...]
    > No ja to wiem, ale inni koledzy zdają się nie wiedzieć. :-)

    To po co drążysz temat?

    > Ale to tylko świadczy o ch..i przyrządu, a w zasadzie to metody pomiaru.

    Zmierzył prostym przyrządem który ma jakieś ograniczenia. JEłśi ma
    trochę inteligencji i resztkę wiedzy ze studiów to mierząc w kilku
    częstotliwościach (choćby tylko 2) policzy sobie rzeczywistą L
    pasożytniczą C i wyliczy jak mu się ta cewka zachowa w docelowym
    układzie. Jak mu się nie chce liczyć to metodą prób i błędów znajdzie
    sobie rozwiązanie w Spice.
    Nie wiem jaki jest cel twojej krucjaty. Żeby wykazać ze mostek mierzący
    w jednej częstotliwości jest gówniany? Każdy ogarnięty elektronik ma
    tego świadomość i potrafi sobie z tym problemem poradzić.

> [...]
    > szeregowy bądź równoległy model cewki) to nie widzę tam częstotliwości.
    > Od częstotliwości zależna jest tylko dobroć.

    Owszem, bo indukcyjność jest porównywana do pojemności, która ma w
    teorii odwrotną zależność częstotliwościową niż cewka, a pomiar jest w
    warunkach zbalansowania mostka. Ale korzystając z takiego mostka też
    zobaczysz zależność mierzonej indukcyjności od częstotliwości. Wzorcowa
    pojemność jest z reguły wysokiej klasy i ma małą indukcyjność
    pasożytniczą. Jeśli będziesz mierzył indukcyjność zawierającą relatywnie
    duży udział pojemności pasożytniczej to w zależności od mierzonej
    częstotliwości zbalansowanie mostka będzie przy innej wartości R2*R4
    http://pl.dao.wikia.com/wiki/Pomiar_Mostkowy
    Jeśli masz wątpliwości to zastanów się co będzie z równowagą mostka gdy
    do mierzonej indukcyjności dołączysz równolegle jakąś pojemność.

    Czyli reasumując przy pomiarze cewki z relatywnie dużą pojemnością
    pasożytniczą, klasyczne mostek Maxwella-Wiena to taka sama chu...nia jak
    multimetr wyposażony w pomiar indukcyjności.
    O porządnym mostku będzie można mówić wtedy gdy możesz sobie w nim
    wybrać model zastępczy mierzonego elementu, dokona ci automatycznie
    pomiar dla wielu częstotliwości i poda ci błąd wynikający z
    niedopasowania modelu do elementu rzeczywistego. Wydaje mi się, że dla
    kogoś kto chce sobie po prostu zrobić odbiornik RFID kupno takiego
    przyrządu nie ma sensu. Wystarczy prosty mutlimetr i trochę pomyślunku.

    --
    pozdrawiam
    MD