-
11. Data: 2012-02-13 12:07:08
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: Mario <m...@...pl>
W dniu 2012-02-13 10:06, wchpikus pisze:
> Witam!
>
>> Za malo, w zime lepiej jak jest nawet powyzej 14,5.
> Nieprawda, 14.5V dla aku to napiecie troche za duze (gazowanie)
Chyba na ładowarce. W samochodzie masz regulatory ustawione fabrycznie
zazwyczaj na 14.4 V.
>> 13,8 nie nadaluje w mr?z akumulatora praktycznie w lato - aby, aby. To
>> prawie napiecie pracy buforowej a nie cyklicznej.
> Naladuje
Akumulator w pełni naładowany ma jakieś 13,5 czy 13,7 wolta. Aby to
uzyskać musisz ładować większym napięciem. No chyba ze byłby ładowany
ciągle przy pracy buforowej (alarm/UPS)
--
pozdrawiam
MD
-
12. Data: 2012-02-13 12:08:27
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: "Desoft" <N...@i...pl>
> Też miło mi Cię poznać, coś wiecej możesz w temacie?
> Charakterystyki, czasy, mile widziane.
Zapominacie o jednym: o sposobie (warunkach) pomiaru.
Też kiedyś mierzyłem i byłem zaskoczony, że nie przekracza 14,0V
Napięcie zależy nie tylko od obciążenia, od stanu naładowania też - 14,5V
uzyskiwałem zaraz po odpaleniu samochodu. Sprawa dodatkowa: mierzył napięcie
na alternatorze? pewnie nawet nie na akumulatorze - to alernator ma mieć
napięcie 14,5V - akumulator ma trzymać "swoje". Aby uzyskać spadek 0,5V przy
prądzie 25A wystarczy 20mohm.
I całą teorię burzy jeszcze sprzężenie zwrotne: elektronika silnika pilnuje
stanu nładowania.
Teoria, teorią a samochody jeżdzą przy 14V
--
Desoft
-
13. Data: 2012-02-13 12:14:14
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Mario,
Monday, February 13, 2012, 1:07:08 PM, you wrote:
>>> Za malo, w zime lepiej jak jest nawet powyzej 14,5.
>> Nieprawda, 14.5V dla aku to napiecie troche za duze (gazowanie)
> Chyba na ładowarce. W samochodzie masz regulatory ustawione fabrycznie
> zazwyczaj na 14.4 V.
W nowszych samochodach może być 13.8V - dostosowanie do żelowych
akumulatorów...
>>> 13,8 nie nadaluje w mr?z akumulatora praktycznie w lato - aby, aby. To
>>> prawie napiecie pracy buforowej a nie cyklicznej.
>> Naladuje
> Akumulator w pełni naładowany ma jakieś 13,5 czy 13,7 wolta. Aby to
> uzyskać musisz ładować większym napięciem. No chyba ze byłby ładowany
> ciągle przy pracy buforowej (alarm/UPS)
W samochodzie ciężko odróżnić pracę buforową od cyklicznej... Wszystko
zależy od czasów przejazdów pomiędzy postojami.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
14. Data: 2012-02-13 12:24:22
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: Mario <m...@...pl>
W dniu 2012-02-13 13:14, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello Mario,
>
> Monday, February 13, 2012, 1:07:08 PM, you wrote:
>
>>>> Za malo, w zime lepiej jak jest nawet powyzej 14,5.
>>> Nieprawda, 14.5V dla aku to napiecie troche za duze (gazowanie)
>> Chyba na ładowarce. W samochodzie masz regulatory ustawione fabrycznie
>> zazwyczaj na 14.4 V.
>
> W nowszych samochodach może być 13.8V - dostosowanie do żelowych
> akumulatorów...
Łatwo sprawdzić wstawiając dość dobrze podładowany akumulator (aby za
bardzo nie obciążał) i zobaczyć do jakiej wartości dąży napięcie gdy
wyłącza się odbiorniki i wkręca obroty.
>>>> 13,8 nie nadaluje w mr?z akumulatora praktycznie w lato - aby, aby. To
>>>> prawie napiecie pracy buforowej a nie cyklicznej.
>>> Naladuje
>> Akumulator w pełni naładowany ma jakieś 13,5 czy 13,7 wolta. Aby to
>> uzyskać musisz ładować większym napięciem. No chyba ze byłby ładowany
>> ciągle przy pracy buforowej (alarm/UPS)
>
> W samochodzie ciężko odróżnić pracę buforową od cyklicznej... Wszystko
> zależy od czasów przejazdów pomiędzy postojami.
No ale regulatora nie przestawiasz w zależności od typu planowanej
jazdy. Jest fabrycznie ustawiony na jakąś wartość. Do tej pory
spotykałem się z 14.4 V.
--
pozdrawiam
MD
-
15. Data: 2012-02-13 12:29:47
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w wiadomości
news:2950355184$20120213131415@squadack.com...
> W nowszych samochodach może być 13.8V - dostosowanie do żelowych
> akumulatorów...
Z racji pracy mam w samochodach przechodzone żelówki z UPSów i bez zmian w
regulatorze śmigają zwykle zaskakująco długo (3-4 lata, sumarycznie z 8 lat
pracy), ot taki eksperyment. W żelowych zresztą przy pracy cyklicznej też
można z napięciem podjechać do znamionowo 14,5V - ale to o czym piszesz
niżej - trudno określić czy to cykliczna czy buforowa.
Z moich doświadczeń wynika, że standardowe padają z racji wytrzęsionego
materiału płyt, zmian w strukturze z racji głębokiego
rozładwania/zasiarczenia. Nie często moje aku wysycha - ubytek elektrolitu
powstaje tylko upalnym latem - gdzie znów powinno się napięcie ładowania
zgodnie z zasadą zmniejszać no i do tego akumulator pracuje non stop praweie
w pełni naładowany.
Regulator w moim samochodzie ustala od prawie 15 przy -25 do 14 przy +30.
--
Pozdrawiam,
Łukasz
-
16. Data: 2012-02-13 12:43:58
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: l...@...pl
On Mon, 13 Feb 2012 13:03:59 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:
>> Akumulator 5-10 minut po wylaczeniu silnika wskazywal na multimetrze
>> 12.6V. Czy to dobrze czy zle???
>
>Kilka minut po wyłączeniu to powinien raczej pokazywać około 13,5 V.
auto stoi na dworze od 16h (w nocy bylo -9 C) - napiecie na
akumulatorze 12.6V nadal tyle ile wczoraj.
-
17. Data: 2012-02-13 13:02:56
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: Mario <m...@...pl>
W dniu 2012-02-13 13:43, l...@...pl pisze:
> On Mon, 13 Feb 2012 13:03:59 +0100, Mario<m...@...pl> wrote:
>
>
>>> Akumulator 5-10 minut po wylaczeniu silnika wskazywal na multimetrze
>>> 12.6V. Czy to dobrze czy zle???
>>
>> Kilka minut po wyłączeniu to powinien raczej pokazywać około 13,5 V.
>
> auto stoi na dworze od 16h (w nocy bylo -9 C) - napiecie na
> akumulatorze 12.6V nadal tyle ile wczoraj.
Moim zdaniem niedoładowane.
--
pozdrawiam
MD
-
18. Data: 2012-02-13 13:08:10
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: "j.r." <j...@g...pl>
Ukaniu wrote:
> Użytkownik "wchpikus" <w...@w...wp.pl> napisał w wiadomości
> news:jhajpn$1t9o$1@news2.ipartners.pl...
>
>> Nieprawda, 14.5V dla aku to napiecie troche za duze (gazowanie)
>>
> Do pracy cyklicznej napięcie normalne i zalecane.
> Co wiecej przyjmuję jakieś -(4 do 5)mV na celę od 14,5 (20 stopni) -
> wyjdzie w -20 ponad 15.
>
Może na początek niech autor wątku poda ważne dane:
czy akumulator jest w komorze silnika, w kabienie czy w bagażniku.
Później będziemy dyskutować.
Jeśli w komorze silnika to przy -25stC na zewnątrz po godzinie od odpalenia
akumulator będzie miał?
5stC? 25stC?
--
pzdr ,j.r.
-
19. Data: 2012-02-14 13:00:08
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 13 Feb 2012 09:24:13 +0100, l...@...pl napisał(a):
> Ale wczoraj przejechalem sie jakies 430 km w dwie strony (4 razy
> odpalony a tak czysta jazda). Ladowanie od 13.8V (wlaczone swiatla,
> radio, wentylator, szyba) do 14,0V bez.
>
> Akumulator 5-10 minut po wylaczeniu silnika wskazywal na multimetrze
> 12.6V. Czy to dobrze czy zle???
Troche zle. Ostatnio taki wymienilem, bo juz sie naladowac nie dawal -
wywalal bezpiecznik w prostowniku.
Swiezo naladowany akumulato powinien miec powyzej 13V - aczkolwiek to
napiecie szybko spada, szczegolnie jak cos prad bierze.
J.
-
20. Data: 2012-02-15 08:20:51
Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
,
"J.F." 1...@4...net
> Troche zle. Ostatnio taki wymienilem, bo juz sie naladowac
> nie dawal - wywalal bezpiecznik w prostowniku.
Można spróbować ładować bardzo długo (dwie doby) bardzo małym
(pojemność/30h) prądem. Ja tak wniosą 2004 roku uratowałem
zupełnie rozładowany akumulator kupiony w 2001 roku, którego
nie można było naładować. Służył dobrze do końca roku 2008.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....