  • 1. Data: 2016-01-10 22:26:19
    Temat: historia GPS
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Gdzies czytalem, ze zalozenia/teorie GPS wymyslil jakis Niemiec w latach
    20 XXw. Nikt wtedy jeszcze nic w kosmos nie wyslal, technika cyfrowa nie
    istniala jak i wiele innych rzeczy niezbednych do funkcjonowania
    systemu. Jednak idea pomiarow i wyznaczania polozenia zostala wymyslona
    wlasnie tak dawno. Chyba nawet to, ze tych satelitow musi byc min. 24 o
    takich, a nie innych orbitach itp.
    No i za cholere nie moge sobie przypomniec szczegolow, ani jak sie ten
    jegomosc nazywal, ani nawet gdzie to czytalem. Przypomni/poprawi ktos
    moja ulotna wiedze?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2016-01-11 00:45:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie niemiec tylko dwoch rosjan. Jeden to akademik Kompasow drugi akademik Mapow.

  • 3. Data: 2016-01-11 00:59:19
    Temat: Re: historia GPS
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    > Nie niemiec tylko dwoch rosjan. Jeden to akademik Kompasow drugi akademik Mapow.

    i pewnie wyszło im to, czym chwalił sie Wołow...

    a.

  • 4. Data: 2016-01-11 01:53:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Jan 2016 22:26:19 +0100, Pawel "O'Pajak" napisał(a):
> [...]
    > No i za cholere nie moge sobie przypomniec szczegolow, ani jak sie ten
    > jegomosc nazywal, ani nawet gdzie to czytalem. Przypomni/poprawi ktos

    https://en.wikipedia.org/wiki/GPS#History
    Jest pare niemieckich nazwisk, ale na tym sie konczy podobienstwo :-)

    Przed wojna to raczej jakas triangulacja na satelity, katowa z
    udzialem sektantu, moglaby przyjsc ludiom do glowy ... albo raczej
    radionamiernika.

    J.

  • 5. Data: 2016-01-11 17:20:21
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-01-11 o 00:59, Artur Miller pisze:

    > i pewnie wyszło im to, czym chwalił sie Wołow...
    No i zapomniałeś o Dupow..e koledze Zenka.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 6. Data: 2016-01-11 17:37:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Lotny jestes jak plyta chodnikowa.

  • 7. Data: 2016-01-11 23:07:22
    Od: "Zbino" <z...@p...abcdpocztaonet.pl>

    Z naziemnych starych systemów do wyznaczania położenia nasze wojsko mialo
    (jeżeli dobrze pamiętam) system RYM potem wszedl BRAS.
    Ten pierwszy umozliwiał wyznaczanie położenia jednostki bojowej z
    dokładnościa ok 150 m, a ten drugi do kilkunastu metrów. Ktoś pamięta
    więcej?
    Zby

  • 8. Data: 2016-01-12 10:18:53
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.01.2016 o 22:26, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > No i za cholere nie moge sobie przypomniec szczegolow, ani jak sie ten
    > jegomosc nazywal, ani nawet gdzie to czytalem. Przypomni/poprawi ktos

    W czasie 2 wojny były stosowane systemy działające na dokładne takiej
    samej zasadzie jak GPS. Czyli koncepcja musiała być nieco wcześniej,
    oczywiście nieruchome nadajniki upraszczają sprawę.

    Poczytaj tu

    http://heading.pata.pl/hiper.htm

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 9. Data: 2016-01-12 23:48:54
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 12 Jan 2016 10:18:53 +0100, Czarek Gr?dys
    <c...@w...onet.pl> wrote:

    >W czasie 2 wojny były stosowane systemy działające na dokładne takiej
    >samej zasadzie jak GPS. Czyli koncepcja musiała być nieco wcześniej,
    >oczywiście nieruchome nadajniki upraszczają sprawę.

    A jakich satelitow uzywali w czasie 2 wojny?

    A.L.

  • 10. Data: 2016-01-12 23:59:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Czarek Grądys wrote:

    > Czyli koncepcja musiała być nieco wcześniej,
    > oczywiście nieruchome nadajniki upraszczają sprawę.

    A z koncepcji nieco późniejszych, to są pomysły zbudowania
    systemu pozycjonowania opartego na pulsarach. Tylko antenki
    dość spore wychodzą.

    Pozdrawiam, Piotr