  • 1. Data: 2012-01-24 00:41:59
    Temat: dziwny radiator (?) w routerze
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jest sobie całkiem fajny (w kwestii modyfikowania) router DIR-825
    dlinka. Jedyny jego minus (zwłaszcza po modyfikacjach firmware) to
    przegrzewanie się... A to dlatemu, że posiada najdziwniejsze na swiecie
    radiatory:
    http://mattgadient.com/wp-content/uploads/2011/01/dl
    ink-dir-825-1.png
    http://mattgadient.com/wp-content/uploads/2011/01/dl
    ink-dir-825-2.png

    Przyklejone jest na białą taśmę dwustronnie-klejącą, schodzi opornie ale
    odkleiłem, macam to właśnie, szare, szorstkie, 1mm grube, wygląda jak...
    z piaskowca albo innego kamienia. Przy próbie cięcia obcęgami - kruszy
    się do postaci drobnego piaseczku.

    Jeśli jeszcze by to miało masę ogromną - to bym zrozumiał, że jako
    zwiększenie bezwładności cieplnej (czip się w krótkich impulsach grzeje,
    by się nie przegrzał, to taka dodatkowa masa do ogrzania doczepiona, a
    średnie wydzielanie ciepła na tyle małe, że radiator nie potrzebny). Ale
    te płyteczki mają masę porównywalną z kawałkiem laminatu FR4 albo samym
    czipem.

    Ki czort? Co autor miał na myśli?

    Oczywiście po przyklejeniu prawdziwych radiatorów z prawdziwego metalu,
    z jakąś powierzchnią oddawania ciepła, router nie przegrzewa się już
    wcale. Ale ciekawość mnie zżera ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2012-01-24 01:32:10
    Temat: Re: dziwny radiator (?) w routerze
    Od: IDKrzych <_...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-01-24 01:41, BartekK pisze:
> [...]
    >
    > Oczywiście po przyklejeniu prawdziwych radiatorów z prawdziwego metalu,
    > z jakąś powierzchnią oddawania ciepła, router nie przegrzewa się już

    A może to jest tak, że chipy miały sobie poradzić z tą ilością ciepła,
    ale mogła ona być groźna dla innych elementów lub chociażby plastiku
    obudowy, dlatego to są _izolatory_ do ochrony? :)

    --
    IDKrzych

    "Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy
    - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie
    wielowymiarowym,
    w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."
    (S. Lem 1999)

  • 3. Data: 2012-01-24 04:58:50
    Od: Zenek <t...@p...pl>

> [...]
    >
    > Oczywiście po przyklejeniu prawdziwych radiatorów z prawdziwego metalu,
    > z jakąś powierzchnią oddawania ciepła, router nie przegrzewa się już

    Chinczyki to tluka dla debilnych amerykancow do biura dla 4 komputerow a
    tam nikt nie zastanawia sie nawet nad tym jak to podkrecic i dlatego
    taki badziew w srodku.

  • 4. Data: 2012-01-24 07:48:48
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 24 Jan 2012 01:41:59 +0100, BartekK napisał(a):

    > Ki czort? Co autor miał na myśli?
    [-]
    > Ale ciekawość mnie zżera ;)

    Mnie też :)
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2012-01-24 08:32:08
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jan 24, 1:41 am, BartekK <s...@N...org> wrote:
> [...]
    > odkleiłem, macam to właśnie, szare, szorstkie, 1mm grube, wygląda jak...
    > z piaskowca albo innego kamienia. Przy próbie cięcia obcęgami - kruszy

    Węglik krzemu, całkiem nieźle przewodzi ciepło, lepiej niż wiele
    metali (np. stal), porónwywalny z gorszymi stopami aluminium.
    Tylko ta taśma...
    http://www.thermal-paste.com/ceramic-heat-sink.html

  • 6. Data: 2012-01-24 08:46:54
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-01-24 09:32, shg pisze:

    > Węglik krzemu, całkiem nieźle przewodzi ciepło, lepiej niż wiele
    > metali (np. stal), porónwywalny z gorszymi stopami aluminium.
    > Tylko ta taśma...
    > http://www.thermal-paste.com/ceramic-heat-sink.html
    Dzięki za info, nie znałem. Jak z cenami tego? Musi być megatanie, skoro
    zastąpiło najpodlejszy radiatorek?
    Ale nadal zastanawia to, że przylepiony klocuszek ma praktycznie taką
    samą +/- 1-2mm wielkość jak czip pod nim, więc zysk powierzchni
    oddawania ciepła prawie żaden. Więc po co dawać coś, co jednak kosztuje,
    trzeba to przylepiać, a nic/niewiele działa?
    Założyłem radiatorek coś jak: http://img.archiwumallegro.pl/?204224848
    - i temperatura spadła o dobre 30'C - z blisko 100'C do 60-70'C przy
    zamkniętej obudowie, może 40'C przy otwartej - można dotknąć i tylko
    czuć że jest ciepłe, a na początku z ceramicznym czymś - parzyło z
    syknięciem ;)

    PS. chyba doszedłem w czym rzecz. Tam są 2 czipy mocno grzejące się,
    każdy miał to coś. Ale obie płytki są różnej wysokości, tak jak czipy są
    zapewne też różnej. Ten mniejszy - ma grubszą płytkę. Teraz tego już nie
    sprawdzę, bo mam radiatory zamocowane, ale byćmoże te ceramiczne płytki
    miały wyrównywać wysokość obu czipów (do jednego poziomu od góry)... dla
    wspólnego radiatora, którego jednak zabrakło?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2012-01-24 13:52:43
    Od: shg <s...@g...com>

    On 24 Sty, 09:46, BartekK <s...@N...org> wrote:

    > Dzięki za info, nie znałem. Jak z cenami tego? Musi być megatanie, skoro
    > zastąpiło najpodlejszy radiatorek?

    Przy takiej masówce wystarczy że jest odrobinę tańszy.
    Cena zależy od tego jak jest otrzymywany.
    Da się to zrobić bardzo tanio (krzemionka + koks i ciepło), tylko nie
    wiem jaką strukturę będzie miało.
    Można czystszy, ale drożej, przez pirolizę polialkilosiloksanów
    (popularne silikony).

> [...]
    > oddawania ciepła prawie żaden. Więc po co dawać coś, co jednak kosztuje,
    > trzeba to przylepiać, a nic/niewiele działa?

    Powierzchnię może mieć dużo większą, jest porowate, tylko że w
    praktyce to daje niewielki zysk.
    Pod tym linkiem, który przesłałem są wykresy dla różnych wyrobów, ze
    20°C da się wycisnąć.
    Może to ma być tylko wystarczające do obniżenia temperatury poniżej
    jakiejś krytycznej wartości.

    Jest jeszcze takie coś:
    http://www.tglobal.com.tw/en/xl-25.php
    SiC + Al2O3 + SiO2. Te, te które pokazałem wcześniej i Twoje to pewnie
    to samo.
    Dużo gorzej niż czysty SiC, 6.79 W/(m*K)

    Dla płytki o wymiarach 20x20x2 mm wychodzi rezystancja termiczna 7,36
    K/W (płytki, nie płytka - otoczenie).
    Niby nieźle, tylko że limitującym czynnikiem jest wnikanie ciepła od
    strony otoczenia. Dotyczy to radiatora wykonanego z dowolnego
    materiału.
    Pobieżnie policzone, z ogromnym uproszczeniem wychodzi ok. 100 K/W
    Może projektant optymistycznie założył tylko tę pierwszą wartość albo
    uwzględnił porowatą powierzchnię tak, jakby była ona płaska.

  • 8. Data: 2012-01-24 22:11:53
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    > oddawania ciepła prawie żaden. Więc po co dawać coś, co jednak kosztuje,
    > trzeba to przylepiać, a nic/niewiele działa?

    Może chodzi nie tyle o większe chłodzenie co o zmniejszenie wahań
    temperatury? Te kostki mają zapewne masę i pojemność cieplną większą niż
    chip i mogą zdecydowanie przeciwdziałać nagłym zmianom temperatury, może
    były jakieś problemy ze stabilnością i takie rozwiązanie było najtańsze
    a rozwiązywało problem?

  • 9. Data: 2012-01-30 20:07:21
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > oddawania ciepła prawie żaden. Więc po co dawać coś, co jednak kosztuje,
    > trzeba to przylepiać, a nic/niewiele działa?

    Działa, działa.
    Czip grzeje się punktowo, więc obszar oddający ciepło jest niewielki.
    Dzięki naklejce - dużo większy.

    __
    Irek.N.