  • 1. Data: 2012-04-12 18:25:53
    Temat: dyski SATA
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    Jak to jest z tymi nowoczesnymi dyskami?
    Czy geometria CHS odgrywa tam jeszcze jakąś rolę? Czy tylko LBA?

    Pytam, bo odkryłem że zainstalowany dysk ma skopaną geometrie, (tak
    przynajmniej twierdzi TestDisk).
    Ustawiono 240 głowic zamiast 255.
    Faktem jest że partycje zaczynają się i kończą w dość dziwnych
    położeniach ale dysk pracuje cicho, szybko i bez problemów.
    I teraz pytanie: Czy warto to zmieniać, a jeśli tak, to jak to zrobić
    możliwie bezboleśnie? To jedyny dysk w kompie, 3 partycje.
    Dodam że mam miejsce na backup ale musiałbym robić odzielne na
    poszczegolne partycje bo nie mam dość miejsca na całościowy bkp.
    I drugie pytanie: Czy eksperymentalna zmiana geometrii zrobiona w DOS
    może skończyć się tym że BIOS w ogole nie zobaczy dysku i nie bedzie
    mozliwe przywrócenie poprzedniej geometrii po ponownym zabootowaniu w
    DOS?
    Może ktoś ćwiczył coś podobnego?

    sTav

  • 2. Data: 2012-04-12 19:36:42
    Temat: Re: dyski SATA
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-04-12 18:25, sTav wrote:
> [...]
    > I teraz pytanie: Czy warto to zmieniać, a jeśli tak, to jak to zrobić
    > możliwie bezboleśnie? To jedyny dysk w kompie, 3 partycje.

    1. Już chyba w większości (a jeżeli to niedługo) LBA będzie adresować
    bloki 4KiB, w związku z czym dziwne poczatki partycji mogą wpływać na
    wydajność dysku. Są różne opinie, niektórzy sugerują by partycja
    zaczynała się np. od pełnych 64KiB, ale nie zagłębiałem tematu - kluczem
    jest 4KiB. Swoją drogą to czym zakładałeś te partycje, że powstał taki
    potworek?

    > Dodam że mam miejsce na backup ale musiałbym robić odzielne na
    > poszczegolne partycje bo nie mam dość miejsca na całościowy bkp.

    2. Backupy na tym samym dysku? Jak odtworzysz dane gdy dysk padnie?

> [...]
    > może skończyć się tym że BIOS w ogole nie zobaczy dysku i nie bedzie
    > mozliwe przywrócenie poprzedniej geometrii po ponownym zabootowaniu w DOS?

    CHS w DOS, czyli jak rozumiem zmiana tablicy partycji? BIOS zobaczy dysk
    bo i dlaczego nie (zmieniając tablice partycji zmieniasz informacje na
    dysku). Przy zmianie geometrii w tablicy partycji same partycje mogą być
    niewidoczne przy starcie systemu.

  • 3. Data: 2012-04-12 20:51:39
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    Użytkownik "Rafal Lukawski" <r...@l...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zaczynała się np. od pełnych 64KiB, ale nie zagłębiałem tematu -
    > kluczem jest 4KiB. Swoją drogą to czym zakładałeś te partycje, że

    Komp był z preinstalowanym OS. Nie wiem kto i czym zakładał partycje.

    > 2. Backupy na tym samym dysku? Jak odtworzysz dane gdy dysk padnie?

    Oczywiście nie na tym samym dysku!
    Ale na innych nie mam miejsca na zmieszczenie całości, więc bkp muszę
    porozkladać.

> [...]
    > informacje na dysku). Przy zmianie geometrii w tablicy partycji same
    > partycje mogą być niewidoczne przy starcie systemu.

    BIOSy bywają różne i mają swoje fanaberie. Nie wiem jak zachowa się BIOS
    ktoremu adresacja nie bedzie sie zgadzała. Zabootowany z pena pod DOSem
    jeśli nie pokaże HD to leżę... Nie wiem czy to w ogole możliwe, ale
    wole się zapytać.
    Może ktoś miał jakieś niemiłe doświadczenia w podobnym przypadku.

    sTav

  • 4. Data: 2012-04-12 21:34:55
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > się zapytać.
    > Może ktoś miał jakieś niemiłe doświadczenia w podobnym przypadku.

    Dla formalności - BIOS dysk zobaczy na 100%, czy program bootujący
    'zobaczy' partycje to już inna sprawa. Owszem na tym poziomie startu
    systemu bootstrap korzysta z BIOS (nie z własnych driverów), więc
    prawdopodobnie przy zmianie tablicy partycji na dysku... zgłupieje.

    więc a) jeżeli CHS zmieni się tylko w BIOS, to zawsze można przywrócić
    -> do BIOS można wejść
    b) jeżeli zmieni się tablice partycji na dysku, to też to można
    zmienić/poprawić po testach, ale najlepiej z jakiegoś LiveCD (linux + fdisk)

  • 5. Data: 2012-04-12 21:52:18
    Od: "Q" <n...@s...org>

    > Czy geometria CHS odgrywa tam jeszcze jakąś rolę? Czy tylko LBA?

    Raczej nie - teraz wieksza role odgrywa tworzenie partycji
    z zachowaniem np. 8-krotnosci sektora (4kB):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Format

  • 6. Data: 2012-04-13 03:23:35
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    Użytkownik "Q" <n...@s...org> napisał w wiadomości

    > Raczej nie - teraz wieksza role odgrywa tworzenie partycji
    > z zachowaniem np. 8-krotnosci sektora (4kB):
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Format

    ale o ile dobrze zrozumiałem, dla zachowania wstecznej zgodności,
    translacji dokonuje firmware dysku, co może wrózyć jeszcze gorzej...

    TestDisk ostrzega:
    A partition's CHS values are based on disk translations which is make
    then different than its physical geometry. The most common values are:
    255, 240, and sometimes 16.
    Wiec może ta wartość u mnie: 240, nie jest błędna lecz zamierzona?

    sTav

  • 7. Data: 2012-04-13 03:45:56
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

> [...]
    > prawdopodobnie przy zmianie tablicy partycji na dysku... zgłupieje.
    >
    > więc a) jeżeli CHS zmieni się tylko w BIOS, to zawsze można

    W BIOS nic nie ma o CHS
    jest tylko enable/disable channel

    > b) jeżeli zmieni się tablice partycji na dysku, to też to można
    > zmienić/poprawić po testach, ale najlepiej z jakiegoś LiveCD (linux +
    > fdisk)

    Mam bootable pen z DOSowymi narzędziami, m.in. Cute Partition Manager
    (CPM).
    Boje się dwóch rzeczy:
    1) że BIOS zgłupieje i nie zabootuje z pena (w trybie ZIP)
    2) że po uruchomieniu już po ewentualnych zmianach, Vista wstanie -
    (jest na pierwszej partycji i zmiana CHS jej raczej nie dotknie bo 18GB
    chyba nie siega poza
    239H) - i zacznie coś "naprawiać" z wiadomym skutkiem.

    sTav

  • 8. Data: 2012-04-13 09:00:57
    Od: "Q" <n...@s...org>

> [...]
    > 240, and sometimes 16.
    > Wiec może ta wartość u mnie: 240, nie jest błędna lecz zamierzona?

    Mi ten sam dysk na tym samym kompie
    raz pokazywal 16 heads a raz 255.
    Po partycjonowaniu juz nie zmienial tej wartosci.

  • 9. Data: 2012-04-13 09:02:30
    Od: "Q" <n...@s...org>

> [...]
    > 240, and sometimes 16.
    > Wiec może ta wartość u mnie: 240, nie jest błędna lecz zamierzona?

    Aha - problem byl jak chcialem przeniesc ghostem
    partycje 16 heads na 255 heads.
    Nie dalo rady :).
    A tak w ogole to olej to - wszystko masz dobrze.

  • 10. Data: 2012-04-13 15:35:11
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    > Aha - problem byl jak chcialem przeniesc ghostem
    > partycje 16 heads na 255 heads.
    > Nie dalo rady :).
    > A tak w ogole to olej to - wszystko masz dobrze.

    Też tak sądzę. Bardzo dziękuję za ostrzeżenie że ghost nie nadpisał
    partycji z inną geometrią, - choć może trzeba było go uruchomić z jakimś
    dodatkowym switchem (?).
    U mnie wystąpił problem z ghostem, że kolejnego backupu (wcześniejsze
    kopie bez problemu) nie chciał za nic odtworzyć na właściwej partycji
    (systemowej), - nie dawał wyboru ustawiajac się na sztywno na innej
    partycji z DATA. Pomogł któryś switch NT lub NTFS. Pewnie jakas
    zainstalowana w miedzyczasie poprawka z M$ ustawiła jakiś killbit czy
    coś...

    sTav