  • 21. Data: 2008-11-12 20:19:50
    Temat: Re: dorobic jako ISP
    Od: Bartosz Feński aka fEnIo <f...@d...org>

    W artykule Wasyl napisał(a):

    > przyznam ze obecnie serwerownia nie jest klimatyzowana,
    > jest natomiast w budynku ze scianami o grubosci 90cm i mieści sie od strony
    > polnocy wiec nigdy słonce sie tam nie "opiera",

    Masz tam dwie maszyny, że się to nie grzeje?

    Problemem nie jest ciepło z zewnątrz, a to generowane przez serwery.
    Przynajmniej w przypadkach z którymi mam styczność.

    pozdr,
    fEnIo

    --
    ,''`. Bartosz Fenski | mailto:f...@d...org | pgp:0x13fefc40 | irc:fEnIo
    : :' : 32-050 Skawina - Glowackiego 3/15 - malopolskie v. - Poland

  • 22. Data: 2008-11-12 20:44:49
    Od: "Krzysztof Adamski" <k...@c...pl>

    jesli drugi dostawca energii bedzie mial prad na podstawie umowy resellingu
    i bedzie wykorzystywac infrastrukture poprzedniego dostawcy to sie nic nie
    zmieni. Musialbys byc podpiety pod 2 niezalezne stacje transformatorowe SN
    (Srednie Napiecie 15KV), ktore bylyby podlaczone do 2 niezaleznych ringow
    energetycznych (czyli w roznych stacji WN). Generalnie bardzo ciezko takie
    miejsce znalezc. Co do agregatu to teoretycznie agregat odpalany recznie sie
    srednio nadaje... Bo co jak niezdarzysz i sie polozy system plikow na
    serwerze klienta itp ?
    Co do klimatyzacji to nie chodzi o temp otoczenia a o emisje ciepla przez
    serwery, zdzwiwilbys sie ile ciepla potrafi oddac 100 serwerow ;-).

  • 23. Data: 2008-11-12 20:56:02
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Krzysztof Adamski <k...@c...pl> wrote:
    > Piszesz, ze udostepnilbys serwerownie. Serwerownia to sporo wiecej niz tylko
    > samo "szerokie" lacze. Glownym problemem jest zapewnienie zasilania
    > bezprzerwowego. Nawet jesli w Twojej serwerowni jest zasilacz awaryjny to
    > nadal troche za malo. Przy dluzszych awariach zasilania powinien byc
    > agregat pradotworczy z automatyka do samostartu. Do tego przy wiekszej

    Ale przeciez chodzi tylko o udostepnienie jednego lacza bez BGP, czyli
    do celow gdzie redundancje mozna zapewnic w inny sposob liczac sie z
    awaria calego wezla. Po co zapewniac redundantne zasilanie skoro
    i tak lacze jest jedno. Zobacz pierwszy post w watku.

    a.

  • 24. Data: 2008-11-12 20:56:34
    Od: "Wasyl" <w...@o...pl>

    no mam 3 maszyny,
    kurcze, nie pomyslalem ze to chodzi o cieplo z serwerow a nie z zewnatrz!!!
    ;)

    pozdro
    Wojtek

  • 25. Data: 2008-11-12 21:04:33
    Od: Bartosz Feński aka fEnIo <f...@d...org>

    W artykule Wasyl napisał(a):

    > no mam 3 maszyny,
    > kurcze, nie pomyslalem ze to chodzi o cieplo z serwerow a nie z zewnatrz!!!
    > ;)

    No to wyobraź sobie awarię klimy i skok temperatury z 20 stopni do ~50
    w kilka minut. Realne?

    Dla ułatwienia odpowiedzi dodam, że środek zimy, godzina 2 w nocy i otwarte
    drzwi do serwerowni ;)

    pozdr,
    fEnIo

  • 26. Data: 2008-11-12 21:05:16
    Od: "Wasyl" <w...@o...pl>

    >Generalnie bardzo ciezko takie
    > miejsce znalezc.

    drugi dostawca jest CALKOWICIE niezalezny
    szczesliwie mam takie miejsce:)

    >Co do agregatu to teoretycznie agregat odpalany recznie sie
    > srednio nadaje... Bo co jak niezdarzysz i sie polozy system plikow na
    > serwerze klienta itp ?

    tak to rzecz ktorej mi brakuje ale jak podlacze dwoch niezaleznych dostawcow
    to wystarcza mi upsy
    chyba nie bede narazie inwestowal w agregat z automatycznym startem,
    musze jedynie pomyslec nad jakims automatycznym przelacznikiem miedzy
    dostawcami zasilania
    (gdy zrodlo "domyslne" nie dziala, przelac na zrodlo zapasowe itp.)
    nie mam pojecia skad wziac takie "cudo" :)

    > Co do klimatyzacji to nie chodzi o temp otoczenia a o emisje ciepla przez
    > serwery, zdzwiwilbys sie ile ciepla potrafi oddac 100 serwerow ;-).

    nie pomyslalem o tym, pewnie dlatego za narazie serwerownia jest prawie
    pusta
    i sprzety wydzielaja malo ciepla:) w przyszlosci wobec tego planuje zakupic
    klime

    pozdrawiam serdecznie i dzieki za wszystkie sugestie!

    Wojtek

  • 27. Data: 2008-11-12 21:17:43
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Wed, 12 Nov 2008 21:01:57 +0100, Wasyl <w...@o...pl>
    wrote:

    > trzymam tak swoje serwery juz dobre kilka lat i nic sie nie dzieje (moze
    > malo przekonywujace:) ),

    Jak masz w jednej szafie maszyny żrące lekko 15-20kW, a takich
    szaf naście-dziesiąt, to temperatura wewnątrz zaczyna być
    problemem.

    r.
    _____________
    robert rędziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com
    zmien kreseczkę na kropeczkę: http://forum-subaru.pl

  • 28. Data: 2008-11-12 21:26:43
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Bartosz Feński aka fEnIo <f...@d...org> writes:

    > Problemem nie jest ciepło z zewnątrz, a to generowane przez serwery.
    > Przynajmniej w przypadkach z którymi mam styczność.

    Hehe, nie wiem, jak teraz, ale jak nascie lat temu na UW pojawil sie
    pierwszy Cray, to w serwerowni stal potezny generator diesla sluzacy
    wylacznie do zasilania chlodzenia komputera w razie awarii zasilania.
    Procedura byla taka, ze komputer sie od razu wylaczalo, ale nawet
    wylaczony wymagal przez pewien czas chlodzenia, zeby sie nie
    ugotowal...

    MJ

  • 29. Data: 2008-11-12 21:49:39
    Od: Bartosz Feński aka fEnIo <f...@d...org>

    W artykule Michal Jankowski napisał(a):

> [...]
    > Procedura byla taka, ze komputer sie od razu wylaczalo, ale nawet
    > wylaczony wymagal przez pewien czas chlodzenia, zeby sie nie

    No ludzie sobie chyba do końca sprawy nie zdają jak się serwery grzać
    potrafią. Jeden pecet w domu się ostro grzeje, ale przez rozkład na
    powierzchni mieszkania jest to praktycznie niezauważalne.

    W momencie gdy się naście/dziesiąt takich pecetów skompresuje do 1U i ułoży
    jeden nad drugim problem zaczyna być poważny ;)

    pozdr,
    fEnIo

  • 30. Data: 2008-11-12 22:15:36
    Od: "brum" <b...@o...eu>

> [...]
    > awaria calego wezla. Po co zapewniac redundantne zasilanie skoro
    > i tak lacze jest jedno. Zobacz pierwszy post w watku.

    przerwy w dostawie energii zdarzaja sie czesciej niz awarie lacza