  • 1. Data: 2009-10-12 18:31:49
    Temat: dopasowanie impedancji
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    jak dopasować impedancyjnie odbiornik do źródła?

    przykład: akumulator o impedancji 1omuf i żarówka o impedancji 10omuf,
    dla uproszczenia żeby dało sie to zrobić za pomocą transformatora można
    założyć że akumulator jest prądu zmiennego:O)

  • 2. Data: 2009-10-12 20:42:22
    Temat: Re: dopasowanie impedancji
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > dla uproszczenia żeby dało sie to zrobić za pomocą transformatora można
    > założyć że akumulator jest prądu zmiennego:O)

    Rozumiem, że chcesz uzyskać maksimum mocy, ale po co?? ;)...

    Jak chcesz transformatorem, to pamiętaj, że impedancja transformowana
    jest przez n^2 ;)... czyli musisz mieć przekładnię ok 3,16 i dać go tak,
    że po stronie żarówki będziesz miał 3,16x mniejsze napięcie ;)...
    Obciążenie "akumulatora prądu zmiennego" takim transformatorem idealnym
    z "żarówką 10 ohm" będzie widziane przez ten akumulator jako "żarówka 1
    ohm" :P...

    Dobra, bez jaj, napisz coś więcej o co chodzi ;)...

    Bo moim zdaniem łatwiej "dopasować" żarówkę niż akumulator, kupując taką
    o odpowiedniej mocy i na odpowiednie napięcie ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 3. Data: 2009-10-12 22:48:17
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Konop" napisał:
    > Rozumiem, że chcesz uzyskać maksimum mocy, ale po co?? ;)...

    dokładnie, maksymalna moc i minimalne straty,
    po to żeby maksymalnie wykożystać energię ze źródła:O)

> [...]
    > "akumulatora prądu zmiennego" takim transformatorem idealnym z "żarówką 10
    > ohm" będzie widziane przez ten akumulator jako "żarówka 1 ohm" :P...

    ok, dzięki ze to w pamięci policzyłeś, ale ja nadal nie wiem jak,
    jakoś nie mogę tego ugryżć:O(

    > Dobra, bez jaj, napisz coś więcej o co chodzi ;)...

    dałem przykład, bo problem jest ogulny dopasowania wszędzie:O)

    > Bo moim zdaniem łatwiej "dopasować" żarówkę niż akumulator,
    > kupując taką o odpowiedniej mocy i na odpowiednie napięcie ;)...

    problem w tym że żadko kiedy da się w ten sposób dobrać obciążenie a nawet
    wybór żarówek masz ograniczony, albo masz konkretne obciążenie, albo
    konkretne źródło zasilania (na przykład masz wzmacniacz 4omowy a głośniki
    8mio),
    albo i to i to, trzeba to podłączyć a nie ma dopasowania impedancyjnego i
    problem
    w tym jak to dopasować, z zasilaniem prądem zmiennym da sie zastosować
    transformator, a co dla żródeł stałych?:O(

  • 4. Data: 2009-10-13 06:23:20
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > że po stronie żarówki będziesz miał 3,16x mniejsze napięcie ;)...

    Pewny jesteś ?

    Marek

  • 5. Data: 2009-10-13 08:44:55
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    Co to są "omuf'y" - nie znam takiego zwierza....

    Dziwny przykład wybrałeś.
    Przy zasilaniu energią elektryczną nie stosuje się dopasowania
    impedancyjnego !
    Wyobraź sobie turbinę elektrowni, w której wydzielaąj się MEGAWATY
    ciepła.
    Akumulator z dopasowanym impedancyjnie obciążeniem zagotuje się a po
    chwili wybuchnie.
    W takich zastosowaniach stosuje się najczęściej dopasowanie napięciowe
    -
    źródło ma impedancję o rzędy wielkości mniejszą od obciążenia.

    Wybierz jakiś inny przykład (i bez omufów)

    Wmak

  • 6. Data: 2009-10-13 08:48:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wmak,

    Tuesday, October 13, 2009, 10:44:55 AM, you wrote:

    > Co to są "omuf'y" - nie znam takiego zwierza....

    Jak ktoś ma słabiutki poziom wiedzy, to nadrabia takim pseudofachowym
    bełkotem. Typowe, niestety - wzmaki, kondy, trafoki a teraz omufy :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2009-10-13 10:13:15
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Pewny jesteś ?

    Nie, nie jestem... masz rację, po stronie żarówki oczywiście ma być
    większe napięcie ;)... sorry...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-10-13 14:31:10
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Wmak" napisał:
    > Dziwny przykład wybrałeś.
    > Przy zasilaniu energią elektryczną nie stosuje się dopasowania
    > impedancyjnego !

    jak zauważyłęś to jest tylko przykład!:O)
    jak to sie nie stosuje, ty nie stosujesz, nikt nie stosuje, nie da się
    zastosować?:O)

> [...]
    > się najczęściej dopasowanie napięciowe
    > źródło ma impedancję o rzędy wielkości mniejszą od obciążenia.

    ale to sobie teoretyzujesz w oderwaniu od tematu, mnie interesuje
    dopasowanie impedancyjne, czyli pobieranie maksymalnej mocy ze źródła przy
    jednoczesnych minimalnych stratach, to że w energetyce nie stosuje się
    dopasowania impedancyjnego jest inna bajka, bo tam nie znasz impedancji
    obciążenia, więc bezpiecznie jest jesli impedancja źródła jest sporo
    mniejsza, to zapobiega jego uszkodzeniu i tyle, a o ekonomię też nikt tam
    nie dba!:O)

    > Wybierz jakiś inny przykład (i bez omufów)

    ale co, nie skumałeś czy jak, bo jak to sie mówi że byle baletnicy to i
    rąbek u spudnicy prtzeszkadza, wybacz, ale nie mam omegi na klawiaturze,
    wiec mogą być łomy?:O)

  • 9. Data: 2009-10-13 14:38:26
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > dokładnie, maksymalna moc i minimalne straty,
    > po to żeby maksymalnie wykożystać energię ze źródła:O)

    Tak "ogulnie" (normalnie aż ciężko się to czyta) to jednak sprecyzuj.
    Jeżeli chcesz maksymalnie wykorzystać energię ze źródla, to potrzebne jest
    niedopasowanie.
    W przypadku dopasowania połowa mocy tracona jest w źródle, a tylko połowę
    wykorzystujesz. Moc to nie energia.

    Dopasowanie potrzebne nam jest z reguły przy sygnałach zmiennoprądowych i
    małych mocach.

> [...]
    > wybór żarówek masz ograniczony, albo masz konkretne obciążenie, albo
    > konkretne źródło zasilania (na przykład masz wzmacniacz 4omowy a głośniki

    Zły przykład. Wzmacniacze mają niską impedancję wyjściową na poziomie 0,1
    ohma.

    > albo i to i to, trzeba to podłączyć a nie ma dopasowania impedancyjnego i
    > problem

    Raczej mały problem. W takich przykładach rozważa się straty mocy i
    możliwości mocowe źródła - obciążenia. Oczywiście inne też, specyficzne dla
    danego urządzenia. Np. zniekształcenia w przypadku wzmacniacz - głośnik.

    > w tym jak to dopasować, z zasilaniem prądem zmiennym da sie zastosować
    > transformator, a co dla żródeł stałych?:O(

    Transformator prądu stałego :-) czyli przetwornicę. Ale nadal nie ma
    dopasowania (nie dąży się do dopasowania), bo przy obciążeniu przetwornicy
    jej impedancją wyjściową uzyskamy maksymalnie 50% sprawności, a w praktyce
    uzyskujemy 70-80%

    Pytanie jest zbyt ogólne i robi się z tego temat-rzeka.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2009-10-13 14:42:45
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:hb215c$3qn$2@atlantis.news.neostrada.pl...

    > dokładnie, maksymalna moc i minimalne straty,
    > po to żeby maksymalnie wykożystać energię ze źródła:O)

    Nigdy się nie interesowałem dopasowaniem, ale coś mi się wydaje, że
    maksymalna moc to owszem, ale minimalne straty i maksymalne wykorzystanie
    energii ze źródła to już nie.
    P.G.