  • 1. Data: 2015-06-03 22:22:31
    Temat: czym się różni ładowarka od balancera?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    mam dobrą ładowarkę - taką która określa ile mAh ogniwo przyjęło ale
    tylko na aa i aaa. potrzebowałbym coś podobnego na 18650. Poszukałem
    informacji i ludzie zachwycają się urządzeniami zwanymi balancer. niby
    jest to pudełko z elektroniką, ma wyświetlacz ale..... zamiast
    przegródek na ładowane akumulatorki są kabelki - więc na czym polega
    wyższość?

    ToMasz

  • 2. Data: 2015-06-03 22:37:19
    Temat: Re: czym się różni ładowarka od balancera?
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu środa, 3 czerwca 2015 22:22:31 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > jest to pudełko z elektroniką, ma wyświetlacz ale..... zamiast
    > przegródek na ładowane akumulatorki są kabelki - więc na czym polega

    To coś jest potrzebne jak się więcej niż jeden akumulatorek, jak są połączone
    szeregowo. Akumulatorki litowo...... mają wadę ze dają się ładować do oporu. Napięcie
    na nich rośnie i po przekroczeniu jakiegoś charakterystycznego akumulatorek robi bum.
    To potrzebne coś co w czasie ładowania nie dopuści do wzrostu napięcia na szeregowo
    połączonym z innymi akumulatorku. Na mój gust wystarczy dioda zenera cirka jebałt
    4,1V podlączona równolegle do każdego akumulatorka. Oczywiście dioda o odpowiedniej
    mocy.

  • 3. Data: 2015-06-03 22:44:16
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > To coś jest potrzebne jak się więcej niż jeden akumulatorek, jak są połączone
    szeregowo.

    moze ja się nieprecyzyjnie wyraziłem

    to jest ładowarka z 4 gniazdami na baterie. fajna wygodna

    http://tinyurl.com/prdw5ea

    a to niewygodny ale ponoć lepszy balancer, bo niema gniazd na ogniwa
    tylko kableki jakieś..

    http://tinyurl.com/o3583pq

  • 4. Data: 2015-06-03 23:06:10
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    Pierwsza jest do pojedynczych akumulatorków a druga do pakietów połączonych
    szeregowo.

  • 5. Data: 2015-06-03 23:33:50
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 03.06.2015 o 23:34, Waldek pisze:

    > Jak nie potrzebujesz ładować pakietów,
    wręcz przeciwnie. mam wkręcarkę w ktorej jest 6 ogniw. po 2 zgrzane
    równolegle - i takie 3 zgrzewki w szeregu. do tego nada się balancer?

    > Wystarczy siakas w miare przyzwoita a i uniwersalna do pojedynczych ogniw
    > np. na 2 lub na 4 cele ~80 zeta u chińczyka
    > z opcją dodatkowego zasilania z 12V
    za 80zł - zastanowie się
    Dzięki

  • 6. Data: 2015-06-03 23:34:09
    Od: Waldek <m...@n...dam>

> [...]
    >
    > http://tinyurl.com/prdw5ea
    >

    > a to niewygodny ale ponoć lepszy balancer, bo niema gniazd na ogniwa

    Jak nie potrzebujesz ładować pakietów, (i takich gdzie jest dostep do
    +/- miedzy ogniwami) , to IMO nie ma co przeplacać za ladowaczke z
    "balancerem"

    Wystarczy siakas w miare przyzwoita a i uniwersalna do pojedynczych ogniw
    np. na 2 lub na 4 cele ~80 zeta u chińczyka
    z opcją dodatkowego zasilania z 12V

    http://www.banggood.com/buy/Nitecore-charger.html

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2015-06-04 01:03:18
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu środa, 3 czerwca 2015 23:33:50 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

    > wręcz przeciwnie. mam wkręcarkę w ktorej jest 6 ogniw. po 2 zgrzane
    > równolegle - i takie 3 zgrzewki w szeregu. do tego nada się balancer?

    > za 80zł - zastanowie się
    > Dzięki

    Do takiego pakietu jest niezbędny.

  • 8. Data: 2015-06-04 01:05:39
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu środa, 3 czerwca 2015 23:28:18 UTC+2 użytkownik Waldek napisał:

> [...]
    >
    > Wystarczy siakas w miare przyzwoita a i uniwersalna do pojedynczych ogniw
    > np. na 2 lub na 4 cele ~80 zeta u chińczyka

    Pod warunkiem ze każde ogniwo jest zasilane z oddzielnego obwodu nie połączonego
    galwanicznie z innymi obwodami. Jak będą maiły wspólny któryś biegun to się nie da.

  • 9. Data: 2015-06-05 10:47:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 3 Jun 2015 16:03:18 -0700 (PDT), Zachariasz Dorożyński

    > Do takiego pakietu jest niezbędny.

    O ile pakiet nie ma balancera sam w srodku.
    Przy li-ion to w zasadzie niezbedne, ale moze to nie balancer, tylko
    prosty monitor odcinajacy ladowanie i rozladowanie.

    Wyobraz sobie - wkretarka lezy na polce pol roku nie uzywana, jedna z
    par jest nieco gorsza i sie samorozladowala do 40%, pozostale maja
    ciagle 80%. Zaczynasz uzywac - po tych 40% wkretarka staje, bo jedna
    para calkiem rozladowana. Ladujesz ... po 60% ladowanie staje bo dwie
    pary calkiem naladowane.
    I tu sie przydaje balancer.

    Co prawda w laptopach organizacja podobna, a tego problemu nie ma ...
    chyba nie ma ... a moze jest i balancer ...

    J.

  • 10. Data: 2015-06-05 11:50:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 5 Jun 2015 10:47:21 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    > ciagle 80%. Zaczynasz uzywac - po tych 40% wkretarka staje, bo jedna
    > para calkiem rozladowana. Ladujesz ... po 60% ladowanie staje bo

    To taka prosta rzecz a tak zawile tłumaczycie. Balanser stosuje się
    do ładowania szeregowo połączonych cel (pojedynczych ogniw 3.7V)
    lion/lipol. Prąd ładowania jest doprowadzony do całej baterii ogniw,
    natomiast każda cela ma wyprowadzone odczepy (połączone razem w tzw.
    złącze balansera) aby niezależnie monitorować na niej napięcie. Skoro
    bateria ogniw składa się z osobnych cel, to każda taka cela może mieć
    inne właściwości elektrochemiczne, przez co napięcia na
    poszczególnych celach trochę się różnią, co podczas ładowania może
    doprowadzić nie tylko do różnicy w naładowaniu poszczególnych cel ale
    do przekroczenia max. dopuszczalnego napięcia na cele (4.2V).
    Balanser właśnie dba aby nie dopuścić do przekroczenia nap.
    granicznego a najprościej realizuje się to poprzez aktywne
    dokłączanie sztucznego obciążenia do takiej celi. Stąd balanser nie
    musi być integralną częścią ładowarki ale może być osobnym
    urządzeniem.

    Balansera oczywiście nie stosuje się jeśli bateria składa się z
    jednego ogniwa lub kilku połączonych tylko równolegle (nP).

    Są również ładowarki równolegle (np. DNPower), które ładują nie przez
    główne złącze baterii ale tylko przez terminale do balansera. Taka
    ładowarka ma kilka równoległych obwodów ładowania, każdy ładuje i
    pilnuje swoją celę i w ten sposób uzyskuje się balans. Jedynym
    ograniczeniem takich ładowarek jest ograniczenie prądu złącza do
    balansera, które jest z reguły delikatniejsze prądowo (max ok 2A) niż
    główne złącze ogniwa.

    --
    Marek