  • 71. Data: 2017-04-25 11:08:44
    Temat: Re: czy butan (sprężone powietrze w ciekłej postaci) przewodzi prąd?
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-24 o 20:22, HF5BS pisze:

> [...]
    > jakąś małą deflafrację, niż detonację, czy eksplozję, cos w rodzaju
    > duszka, zrobionego na butelce po spirytusie, nie większej, niż
    > półlitrowej. Bardziej liczę na lekkie fuuufff, niż gromkie JEBB, czy
    > BUUM. Cel, nie ukrywam, mam uszczypliwy, ale bez zamiaru zaszkodzenia.
    > Bardziej mi chodzi o przekonanie kogoś, że "tu straszą duchy". Kondon z
    > zawartością w jakiejś studzience, więc nie widać, z boku ktoś z pilotem
    > nawet niekoniecznie schowany, tylko udający, że nic nie wie, pilnuje
    > sytuacji i uruchamia zdalnie podpalenie lontu gdy ktoś nadejdzie - i

    Dobrze wybrałeś, mieszanina węglowodorów z powietrzem pali się
    stosunkowo wolno, to znaczy czoło płomienia rozchodzi się względnie
    powoli od punktu zapłonu. Dzięki temu łatwo jest spalać mieszankę
    węglowodorów z powietrzem w palniku, trzeba tylko zadbać, aby prędkość
    mieszanki w dyszy była większa od prędkości propagacji spalania. Bardzo
    rzadko zdarza się, ze płomień przeskoczy do komory mieszania, palnik
    huczy wtedy w charakterystyczny sposób. I trzeba go szybko wyłączyć...
    Inaczej jest na przykład z mieszanką wodoru z powietrzem, tu propagacja
    jest szybka i trudno zbudować bezpieczny palnik do wodoru.

    P.P.

  • 72. Data: 2017-04-25 11:10:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "sirapacz" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Z puszką nie problem:) problem z jej masą :)

    Myślisz np. o "snał ekstyngłyszer"?
    Chociaż, znów na bunkrach, z kolegą to robiłem:
    https://www.youtube.com/watch?v=_6RLByBxNnc
    W odmianie położyć na progu, pod progiem świeczka "obmywająca" płomieniem
    obiekt i wio za ścianę. W pomieszczeniach było to bardzo akustyczne, a
    świeczki przeważnie chyba nie znajdowaliśmy, ale tego ostatniego już nie
    pamiętam.

    --
    I śmiech niekiedy może być nauką,
    Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa(...)

  • 73. Data: 2017-04-25 11:41:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >spalania. Bardzo rzadko zdarza się, ze płomień przeskoczy do komory
    >mieszania, palnik huczy wtedy w charakterystyczny sposób. I trzeba go

    Tam jest chyba cos innego - plomien niechetnie przechodzi przez male
    otworki.
    Chyba, ze masz na mysli ktorys z palnikow chemicznych.

    Stary pomysl Davy'ego czy Faraday'a - wystarczy otoczyc plomien
    metalowa siatka i juz mozna swiecic w metanowej kopalni ?

    >Inaczej jest na przykład z mieszanką wodoru z powietrzem, tu
    >propagacja jest szybka i trudno zbudować bezpieczny palnik do wodoru.

    Hm, znajomy mial radzieckie urzadzenie o nazwie Prometeusz.

    Najprostszy elektrolizer wody, wodor z tlenem sie mieszal tuz nad
    elektrodami, bo to byla jedna przestrzen, mieszanka jedna rurka szla
    do palnika ... i nie slyszalem, aby kiedys wybuchlo :-)

    J.

  • 74. Data: 2017-04-25 11:43:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sirapacz" napisał w wiadomości grup
    >Z puszką nie problem:) problem z jej masą :)

    Chyba nie taki duzy, wbrew pozorom to chyba calkiem cienka blaszka
    moglaby byc.
    Tylko te wspolczynniki bezpieczenstwa ... a moze nie trzeba ?

    J.

  • 75. Data: 2017-04-25 13:10:41
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-25 o 11:41, J.F. pisze:
> [...]
    > otworki.
    > Chyba, ze masz na mysli ktorys z palnikow chemicznych.

    Tak, ale palniki tego typu są stosowane nie tylko w laboratoriach.

    > Stary pomysl Davy'ego czy Faraday'a - wystarczy otoczyc plomien metalowa
    > siatka i juz mozna swiecic w metanowej kopalni ?

    Tu jest trochę inaczej, siatka odbiera ciepło i nie dopuszcza do
    zapłonu. Nawiasem mówiąc, te lampy trzeba było bardzo powoli przenosić,
    szybki ruch i BUM...

> [...]
    > elektrodami, bo to byla jedna przestrzen, mieszanka jedna rurka szla do
    > palnika ... i nie slyszalem, aby kiedys wybuchlo :-)

    Używałem takiego ustrojstwa do przyklejania drutu platynowego do płytek,
    też platynowych (tak naprawdę był to stop z irydem) aby zrobić
    elektrody. Ohydna robota. I to rzeczywiście nie wybuchało.

    P.P.

  • 76. Data: 2017-04-25 13:21:05
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Chyba nie taki duzy, wbrew pozorom to chyba calkiem cienka blaszka
    > moglaby byc.
    > Tylko te wspolczynniki bezpieczenstwa ... a moze nie trzeba ?

    nie będę testował:)

  • 77. Data: 2017-04-25 21:38:22
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:58ff0fb6$0$5151$65785112@news.neostrada.pl...
    > Studenci mają różne pomysły...
    > A ciężkiej wody mieliśmy sporo, do magnetycznego rezonansu jądrowego.

    Tak zapytam... Czy, gdybym umył ręce czystą wodą ciężką z mydłem, bez
    najmniejszego nawet jej spożywania, mógłbym zamawiać dębową jesionkę, czy
    skończyło by się na szpitalu?
    Bo ZTCP, to dopiero tryt jest "promienisty"

  • 78. Data: 2017-04-25 21:45:11
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-04-25 o 21:38, HF5BS pisze:

> [...]
    > bez najmniejszego nawet jej spożywania, mógłbym zamawiać dębową
    > jesionkę, czy skończyło by się na szpitalu?

    Pogłoski o trujących właściwościach ciężkiej wody są ciężko przesadzone.
    Musiałbyś pić ciężkiej wody jakąś 1/4 całkowitego spożycia wody przez
    kilka dni, żeby się zatruć. Okazjonalna szklaneczka w ogóle nie ma
    znaczenia.

    MJ

  • 79. Data: 2017-04-25 21:53:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:58ff121a$0$15197$65785112@news.neostrada.pl...

    > Dobrze wybrałeś, mieszanina węglowodorów z powietrzem pali się stosunkowo
    > wolno, to znaczy czoło płomienia rozchodzi się względnie powoli od punktu
    > zapłonu. Dzięki temu łatwo jest spalać mieszankę

    W końcu płomień spawalniczy, to jest pewna forma takiego wybuchu, jakby nie
    patrzeć, spala się wybuchowa mieszanina...?

    > węglowodorów z powietrzem w palniku, trzeba tylko zadbać, aby prędkość
    > mieszanki w dyszy była większa od prędkości propagacji spalania. Bardzo

    Wiadomo.

    > rzadko zdarza się, ze płomień przeskoczy do komory mieszania, palnik huczy
    > wtedy w charakterystyczny sposób. I trzeba go szybko wyłączyć...

    Kilka razy zdarzało się w kuchence, jak w kuchni wiatr wiał, że wdmuchnęło
    płomień pod palnik. Rzeczywiście, zachowuje się niekoniecznie ładnie,
    zwłaszcza jak mały płomień, to daje charakterystyczny zapach, może i przy
    dużym bym miał, ale szybko gasiłem, a mały zdarzało się, że kilka minut
    palił się w środku, dopiero zapach poczuty w pokoju dał znać, że coś jest
    nie tak. Robię jak z "łindołsem", gaszę i ponownie zapalam. Kuchenka jest
    regularnie badana przez administrację i jest sprawna, choć już sfatygowana.

    > Inaczej jest na przykład z mieszanką wodoru z powietrzem, tu propagacja
    > jest szybka i trudno zbudować bezpieczny palnik do wodoru.

    W końcu ZTCW, rakiety kosmiczne są tak pędzone (przynajmniej niektóre),
    płomień aż widać, ze najchetniej by to rozerwał na strzępy. Widowiskowa jest
    przy tym powstająca fala stojąca - rząd stożków na osi płomienia. Próbuję
    sobie skojarzyć, czy są warsztaty mechaniczne, co oferują, że spawają
    wodorem, wiecie o co chodzi. Ja jedynie zrobiłem sobie taki prymitywny
    eudiometr, w postaci strzykawki, którą zbierałem gazy z elektrolizy, ale
    tłoczek chciał mi palca uszkodzić, ale nie uszkodził, nawet nie było za
    głośno. Zastanawiam się, ile bym wody zobaczył, gdybym zachował suchość
    wnętrza strzykawki...? Choć miał to być tylko wodór, ale cóż, mieszało się
    już w elektrolicie i fajnie pstrykało przypalane w bąbelki na powierzchni.
    To trochę jak "jacuzzi" robione pierdzeniem w wannie.

  • 80. Data: 2017-04-25 22:39:35
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:58ff2eaf$0$15194$65785112@news.neostrada.pl...

    > Używałem takiego ustrojstwa do przyklejania drutu platynowego do płytek,
    > też platynowych (tak naprawdę był to stop z irydem) aby zrobić elektrody.
    > Ohydna robota. I to rzeczywiście nie wybuchało.

    O ile pamiętam, platyna jest katalozatorem spalania wodoru w tlenie. Jakiś
    podręcznik, nie pamiętam, czy chemii, czy fizy, zeznawał, że blaszka
    platynowa włożona do mieszanki wodoru z tlenem, potrafi rozgrzać sie do
    czerwoności. Jako, że Pt jest metalem zdecydowanie szlachetnym, nie kojarzę,
    by towarzyszyła temu jakaś reakcja chemiczna samej platyny.
    Przyklejałeś... chodziło o właśnie katalizę tego spalania, że się zgrzewało,
    czy z uzyskiwanego płomienia grzało się połączenie, aby się scaliło?
    Prometeusz dał ludziom ogień... i przyłaził potem taki jeden i wysępiał od
    niego wątrobę po kawałku... Sęp jeden... Poczytam o tej maszynce urządzonej
    made in Charaszo. Tylko gdzie?
    Gugiel szumi informacyjnie... Obawiam się, że nie wyfiltruję.