  • 41. Data: 2015-06-02 22:04:43
    Temat: Re: co zrobić ze starymi TV, magnetowidami, telefonami dect....
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2015-06-01 15:25, ACMM-033 wrote:

    >(ciap)
    >
    > Co do tego VGA i zielonego, to raczej z wyjścia... widziałem gdzieś
    > układy, schematy znaczy się, gdzie sygnały RGB były sumowane i w takiej
    > postaci dopiero, podawane były do monitora mono-vga, jakaś drobna
    > przeróbka. Ale to tak dawno temu widziałem, że prawie nieprawda...

    Prawda, prawda, mam źródło :-)
    wyzej wspomniana zabawa była po to aby dało sie w niektóre gierki zagrać
    na monochromie

    Włodek

  • 42. Data: 2015-06-02 22:41:42
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <"WBodzimierz Wojtiuk"> napisał w
    wiadomości news:556e0aa2$0$27523$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nie było dokąd :-(

    No właśnie. Więc pozostawała opcja pierwsza. I kurwiło się na nieszczęsnego
    robotnika, że spier...dolił robotę, a nie miał wyboru...

    896510439 896126048
    (ten ostatni palant, to mnie o 7:47 rano w piątek obudził)
    (A ten przedostatni miał dla mnie "dobrą wiadomość", jehowita nawiedzony...)

  • 43. Data: 2015-06-02 22:53:50
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <"WBodzimierz Wojtiuk"> napisał w
    wiadomości news:556e0c5b$0$27528$65785112@news.neostrada.pl...

    > Prawda, prawda, mam źródło :-)
    > wyzej wspomniana zabawa była po to aby dało sie w niektóre gierki zagrać
    > na monochromie

    Nie inaczej!
    Chociaż... przez parę dni miałem w swoich rękach małego laptopa, 286, z VGA
    mono na LCD i chyba też tylko zielony tam był, bo nawet chyba klawisze były
    do przełączenia zestawu kolorów... nie pamiętam już co dokładnie to było,
    ale na pewno było tam przełaczanie, z zachowania się obrazu wynikało, że
    podstawiane były różne kolory...
    Skoro to analogowe niby było, to się zastanawiam, czy fabryka była taka
    biedna, że nie było jej stać na parę oporniczków do zrobienia drabinki, a
    wzmacniacz wizyjny, można by mu było przecież podbić jakoś czułość, żeby
    bilans na zero wyszedł... Może się nie opłacało? Hmm... Stawiałbym, że
    raczej się nie chciało. Bo monitor nieraz za grubą kasę (widziałem w jakimś
    sklepie kolejkę po monitorki chyba 10 cali, VGA mono, za kupę kasy... nie
    było by mnie stać nawet dziś), a koszt opornika, to grosze...

  • 44. Data: 2015-06-02 23:18:39
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 czerwca 2015 16:33:20 UTC+2 użytkownik ACMM-033 napisał:
> [...]
    > kurzu niekiedy trzeba wygrzebywać ręcznie mimo wody.
    > No, ale płytki od Rubina, to bym raczej tak nie potraktował, bo by się
    > pewnie rozpadła od rozmoknięcia :) Już nawet niezależnie od elementów na
    > niej osadzonych...
    >
    > --
    > Spamerzy z telefonu: 814605413 222768000 616285002 845383900 224093185
    > 896510439 896126048
    > (ten ostatni palant, to mnie o 7:47 rano w piątek obudził)
    > (A ten przedostatni miał dla mnie "dobrą wiadomość", jehowita nawiedzony...)

    W radioelektroniku z tamtych czasów było to opisane. Paliła się płytka do której była
    przymocowany wtyk kineskopu. laminat był papierowy nasączony preparatem robiącym
    niepalność. Od temperatury preparat parował. Trwało to kilka lat. W tym czasie
    osadzał się kurz. I ten kurz się zapalał po wyłączeniu. Po wyłączeniu płynęły jakieś
    prądy związane z rozładowaniem kondensatorów i one powodowały grzanie płytki
    wywołujące pożar. Zaleceniem było odkurzanie co jakiś czas i obowiązkowo przy każdej
    naprawie. Ponoć odkurzone płytki jeśli nie było kurzu nie paliły się a jedynie podle
    śmierdziały co skutkowało wezwaniem naprawiacza który wymieniał płytkę na nowszy
    model z niepalnego laminatu.

  • 45. Data: 2015-06-03 03:02:46
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Zachariasz Dorożyński" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:1d0939c0-e918-4112-b252-e1200aec6c8b@googlegrou
    ps.com...
    (Rubiny)
    W radioelektroniku z tamtych czasów było to opisane. Paliła się płytka do
    której była przymocowany wtyk kineskopu. laminat był papierowy nasączony
    preparatem robiącym niepalność (1). Od temperatury preparat parował. Trwało
    to kilka lat. W tym czasie osadzał się kurz. I ten kurz się zapalał po
    wyłączeniu. Po wyłączeniu płynęły jakieś prądy związane z rozładowaniem
    kondensatorów (2) i one powodowały grzanie płytki wywołujące pożar.
    Zaleceniem było odkurzanie co jakiś czas i obowiązkowo przy każdej naprawie.
    Ponoć odkurzone płytki jeśli nie było kurzu nie paliły się a jedynie podle
    śmierdziały (3) co skutkowało wezwaniem naprawiacza który wymieniał płytkę
    na nowszy model z niepalnego laminatu.

    (1) Czyli w zasadzie - pudrowanie już i tak trupa, puder odpadł, pokazała
    się dupa...
    (2) Czy tych bardziej WN, czy jakichś z pozoru niewinnych? Bo ja miałem ten
    OTV i jakoś mi płytka nie zaśmiardła... ale może przy pierwszej wymianie
    kinola jak padł, m.in. od nieudolnej "naprawy" przez "fahoffca" (gościu go
    po prostu "dobił"), ten drugi wymienił tę płytkę?
    (3) Starałem się regularnie czyścić, nie miałem większych kłopotów,
    natomiast raz mi powielacz powiedział, ze nie wstanie, tak będzie leżał. A
    chyba wiadomo, jak capi, przypieczony prostownik selenowy. I to był w
    zasadzie jedyny taki ostry smród, były mniejsze epizody, ale to wystarczyło
    na minutę otworzyć okno i po bólu. A selen, to się długo wietrzył...

    Czy byłbym w stanie wytrawić nową płytkę - czemu nie, choć malowana ręcznie
    pewnie by zabawnie wyglądała, ale z pewnością, nie zjarała by się.
    Oczywiście, odkurzało by się, aby nie prowokować diabła. Jedyny taki kłopot,
    który musiałem dobrze obmysleć ze względów konstrukcyjnych, to okablowanie
    6P45S - ach, zresztą pisałem, że od temperatury kabelki dostawały syndromu
    upieczonej (dosłownie) izolacji i mogły się zewrzeć, to tak nowe ułożyłem,
    żeby nawet jak się spalą, nie zwarły się. Oczywiście, spaliły się, ale OTV
    jeszcze kilka lat przetrwał. Pomyślalem sobie, czy dało by się przerobić WN
    z lampy na tranzystory...? :) Bo audio na pewno tak.

  • 46. Data: 2015-06-03 06:33:33
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Gof napisał:

    > Jak to działa?

    Na tle skali w godzinach jest kapilara z rtęcią. Podobnie jak w
    termometrze. Widziałem tylko jeden taki licznik - ten mój, więc nie wiem
    czy wszystkie konstrukcje są identyczne i czy mój nie był "kręcony"
    przez Ruskiego. U mnie rtęć dochodziła do 400 godzin z obu stron i te
    godziny były wskazywane przez przerwę między rtęcią. Przerwa wraz ze
    zużyciem przesuwała się. Musiały zachodzić jakieś reakcje chemiczne
    (elektrochemiczne) przesuwające tę przerwę. Dostanie się do tego
    licznika wymagałoby totalnego wybebeszenia oscyloskopu, czego nigdy nie
    zrobiłem, więc nie znam jego wnętrzności. Zasilany był z 12V stałego -
    prosto z zasilacza.

  • 47. Data: 2015-06-03 06:45:04
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

    > Czasami myślałem, żeby robić tak, aby zrobić ze "szkła" nową płytkę i
    > poprzekładać podzespoły, w sumie, jakby się tak zrobiło, to i OTVC byłby
    > bezpieczniejszy... Powielacz... coś by się wymyśliło, by były tam
    > normalne diody, a nie mikropłyteczki selenowe, które jak odparowały, to
    > było kupę wietrzenia pokoju... Trafo sieciowe, przewinąć miedzią, bo
    > było na drucie aluminiowym i nie zawsze połączenia były w dobrym stanie.
    > Sam projekt nie był taki najgorszy, ale jego wykonanie, to chujówka na
    > maxa.

    Projekt podobno francuski. Tylko nie wiem, czy pozyskany wraz z licencją
    na Secam, czy skradziony przez wywiad :-) Kradli na potęgę a potem
    dopasowywali po swojemu do realiów socjalizmu.

  • 48. Data: 2015-06-03 07:05:03
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Gof napisał:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotnicza_w_L
    esie_Kabackim

    > "Podkomisja ustaliła, iż krytyczne łożysko wałeczkowe, które stanowiło
    > rozgraniczenie i podporę pomiędzy współosiowymi wałami turbiny wysokiego
    > ciśnienia i turbiny niskiego ciśnienia, które powinno zawierać w sobie 26
    > wałeczków, w rzeczywistości (po jego demontażu podczas ekspertyzy)
    > zawierało 13 wałeczków. Zmiana ta została wprowadzona na etapie budowy
    > silnika.

    Silnik był wielokrotnie wymontowywany do sprawdzenia, ponieważ załogi
    skarżyły się na wibracje. Nie pamiętam już czy trafił do producenta, do
    remontu czy nadal kombinowali we własnym zakresie.
    Producent zapytany o wibracje stwierdził, że to jest normalne i należy
    go tak użytkować. Niestety nie mieli nadmiarowego silnika (brak
    pieniędzy), tak aby ten wadliwy definitywnie odstawić na części. Nasz
    strach przed twardym postawieniem się Ruskim i ich niedbalstwo
    kosztowały życie wielu ludzi.

    Na Discovery był program o Migach 29 w lotnictwie NRD, przejętych przez
    Luftwaffe. Tych które potem trafiły jako dar do Polski. Niemcy, po ich
    dostarczeniu przez producenta musieli je poddać naprawom, ponieważ były
    źle złożone. Np. lotki krzywo się schodziły na skrzydle. Z jednej strony
    lotka dochodziła do skrzydła a z drugiej odstawała.

    Jestem bardzo ciekawy jak obecnie wygląda ich technika? Czy nadal
    odstawiają taki sam fajans, czy jednak robią lepsze wyroby. Wiem że są
    telewizory LCD Rubin ale czy produkowane gdzieś w Korei, Chinach pod tą
    nazwą, czy jednak coś sami robią? Jest XXI wiek, mają znacznie
    nowocześniejsze podzespoły, bo to widać w internecie ale czy radziecka
    mentalność i jakość produkcji trwa nadal, czy coś uległo poprawie?

  • 49. Data: 2015-06-03 09:43:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup

    >Typowe chyba dla epoki socjalizmu. I nie tylko u Sowietów, u nas też.
    >Miałem książkę "Naprawa samochodów Syrena", duża A3 gruba jak
    >kalendarz zrywka z dawnych lat, jeśli nie bardziej. Do wszelkich
    >operacji opisywała jak rozebrać silnik, jak ściagać łożyska, jak
    >obrabiać części, jak..., jak...

    No, mialem podobna ksiazke do Renault 12 i do Dacii 1310 (to to
    samo) - podobnie gruba.
    Zreszta wszystkie ksiazki "sam naprawiam" podobnie grube.

    >Konia z rzędem temu, jeśli choć ćwierć produkcji, warsztatów,
    >stosowała się do wytycznych producenta.

    No wiesz - brak wlasciwych narzedzi. Ale myslisz ze teraz lepiej ?
    samochod wymaga wielu specjalizowanych przyrzadow, a mechanik
    "ogolny" - na wszystkie go nie stac ...

    >Także jakość części bywała, że lepiej nie mówić. I dziwić się, że
    >obtłuczone młotem przy zdejmowaniu łożysko potrafiło pęknąć w trakcie
    >jazdy?

    No, jak sie zdejmuje, to zazwyczaj w celu zalozenia nowego.
    A jak sie zaklada nowe fachowo, to sie lekko stuka mlotkiem :-)

    >Że urywały się czopy (BARDZO NIEBEZPIECZNE, zdarzyło się dwa razy, na
    >szczęście prędkość nie była wielka i udało się zatrzymać auto -
    >hamulce były dwuobwodowe).

    czopy ? W przegubach napędowych ?
    Ja nie wiem dokladnie co tam pekalo, ale te przeguby to byl slaby
    punkt syreny ... tylko ze one byly niefachowo zrobione.

    >Guma... Jedziemy na Pomorze Zachodnie, pogoda do dupy, włączone
    >ogrzewanie. Nagle robi sie zimno, a wskazówka temperatury idzie w
    >górę. Przyczyną okazała się gumowa fajka, ta szeroka wychodząca z
    >głowicy, pękła... po szwie...

    Zdarza sie. Choc ten "szew" to chyba zaden szew, tylko slad po
    zlaczeniu formy ...

    Z drugiej strony - stoje sobie kiedys w korku na zakopiance, na
    poboczu pare aut z podniesiona maska, a w mojej 15+ lat sierrze
    wskazowka termometru jak przynitowana.

    No ale np wezyki paliwa musialem zmieniac - guma sparciala na wylot

    J.

  • 50. Data: 2015-06-03 10:02:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    Użytkownik Gof napisał:

> [...]
    >Przerwa wraz ze zużyciem przesuwała się. Musiały zachodzić jakieś
    >reakcje chemiczne (elektrochemiczne) przesuwające tę przerwę.

    Normalna elektroliza. Z jednej strony rtec sie roztwarza, z drugiej
    wydziela.
    Ilosc wydzielona zalezy od ladunku, a ladunek od czasu I pradu.

    I chyba nie tylko z rtecia byly, kazdy metal sie nada.

    J.