  • 1. Data: 2013-09-20 21:54:16
    Temat: brzydki prad z generatora a UPS
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    jest wykonywana siec zasilania IT i ma byc zastosowany UPS i pewnie
    bedzie to UPS online. Jest tez wiekowy generator (agregat) pradu. Ma
    chyba z 50 lat - wielki, duzej mocy, dziala i nikt go nigdy juz chyba
    nie wymieni. Jakosc pradu - stalosc napiepia, czestotliwosci, ksztaltu
    NIEZNANA.

    Czy UPS online poradzi sobie z takim zasilaniem? Jezeli nie, to czy
    jest jakis sposob, aby z takiego brzydkiego pradu zrobic prad lepszy,
    ktory lyknalby UPS? Czy mozna byloby podlaczyc jakis
    inverter/falownik/????brak wiedzy na nazwe ????, ktory z pobieralby
    zasilanie z brzydkiego pradu...generowalby (przetwarzalby) prad
    czysty....stalosc napiecia, czestotliwosci....Potrzeba cos ok. 2-3kVA
    ???

    230V przemienny ---->prad staly---->inverter 230V (-15% / +10%, 50Hz
    +/-5%, sinusoida

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2013-09-20 22:06:55
    Temat: Re: brzydki prad z generatora a UPS
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 20 września 2013 21:54:16 UTC+2 użytkownik a...@p...pl napisał:

    > jest jakis sposob, aby z takiego brzydkiego pradu zrobic prad lepszy,
    > ktory lyknalby UPS? Czy mozna byloby podlaczyc jakis

    Założę się, że to brzydkie napięcie z brzydkiego generatora będzie miało 10x lepszą
    sinusoidę niż to z cudacznego UPS-a :>

    L.

  • 3. Data: 2013-09-21 11:41:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-20 22:06, Lisciasty pisze:

    > Założę się, że to brzydkie napięcie z brzydkiego generatora będzie miało 10x lepszą
    sinusoidę niż to z cudacznego UPS-a :>

    Właśnie. Co złego mogła by zrobić prądnica synchroniczna?

    Rozumiem, że gdyby pierścienie ślizgowe wzbudzenia były skorodowane, to
    wzór skorodowania odbijałby się na przebiegu wychodzącej sinusoidy, ale
    te rzeczy raczej się nie zdarzają.

  • 4. Data: 2013-09-22 09:54:19
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    Użytkownik>>> jest jakis sposob, aby z takiego brzydkiego pradu zrobic prad
    lepszy,
    Jeśli już to UPS APC, w starszej wersji, ja kombinowałem kiedyś np. z APC
    Smart 2000 VA wersja rack podłączałem agregat prądotwórczy rzędu 3000 kW i
    działało nieźle, ale lubią być niespodzianki, tańsze agregaty bez
    stabilizacji AVR powodowały częste przełączanie UPSa na baterie.

  • 5. Data: 2013-09-22 10:54:03
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Właśnie. Co złego mogła by zrobić prądnica synchroniczna?
    Działać synchronicznie (z obrotami)? A te zależą od obciążenia
    mechanicznego silnika spalinowego, a obciążenie mechaniczne - od
    obciążenia elektrycznego prądnicy. Obciążenie systemu wzrasta -
    silnikowi spadają obroty (nim regulator obrotów je skoryguje, i na ile
    dokładnie je skoryguje), zmienia się częstotliwość generowanego
    napięcia, ups przełącza się na baterie - odcinając od generatora, więc
    generatorowi spada obciążenie, obroty wzrastają - i tak w kółko...

    > Rozumiem, że gdyby pierścienie ślizgowe wzbudzenia były skorodowane, to
    > wzór skorodowania odbijałby się na przebiegu wychodzącej sinusoidy, ale
    > te rzeczy raczej się nie zdarzają.
    Zmiana napięcia to jedno, zmiana częstotliwości to drugie, a przebieg
    prądu i napięcia to 3cie.
    Po pierwsze - generator indukcyjny nie będzie dawać ładnego sinusa. A
    przynajmniej na pewno nie w pełnym zakresie obciążeń. Wynika to z paru
    różnych mechanizmów, ale wychodzi mniejwięcej coś takiego:
    http://obrazki.elektroda.net/100_1235642369.jpg
    Po drugie - obciążenia "współczesne" typu zasilacze impulsowe, gdzie na
    wejściu są prostowniki - dają obciążenia prądem impulsowym, praktycznie
    tylko na "wierzchołku sinusoidy" (gdy doładowywane są kondensatory),
    więc przebieg jest jeszcze bardziej zniekształcony...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2013-09-22 11:02:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Sunday, September 22, 2013, 9:54:19 AM, you wrote:

> [...]
    > Smart 2000 VA wersja rack podłączałem agregat prądotwórczy rzędu 3000 kW i

    To już elektrownia a nie agregat...

    > działało nieźle, ale lubią być niespodzianki, tańsze agregaty bez
    > stabilizacji AVR powodowały częste przełączanie UPSa na baterie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2013-09-22 11:06:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello BartekK,

    Sunday, September 22, 2013, 10:54:03 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > tylko na "wierzchołku sinusoidy" (gdy doładowywane są kondensatory),
    > więc przebieg jest jeszcze bardziej zniekształcony...

    Dla sprzętu klasy D czyli komputerów i telewizorów, o mocy pobieranej
    większej od 75W, wymagane jest stosowanie układów PFC. I jest to
    powszechne w nowoczesnym sprzęcie.

    Zasilacze liniowe z kondensatorami za prostownikiem pobierają prąd
    tylko na wierzchołkach sinusoidy. Współczesne zasilacze impulsowe mają
    układ aktywnego PFC.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2013-09-22 11:07:56
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > 230V przemienny ---->prad staly---->inverter 230V (-15% / +10%, 50Hz
    > +/-5%, sinusoida

    stary generetor 230V/50hz ->zasilacz->akumulatory samochodowe->UPS APC->
    ładny prąd

    Tylko że to druciarstwo. może być o wieeeeele tańsze niż porządny system
    awaryjnego zasilania, ale dalej nie będzie to miało atestów, badań
    sertyfikatów itp.
    Chociaż z drugiej strony, w zależności od mocy, samo podłączenie
    akumulatorów samochodowych, może spowodować że ów generator spalinowy,
    będzie tak rzadko wykorzystywany, że załączał go będzie człowiek

    ToMasz

  • 9. Data: 2013-09-22 12:07:53
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    >
    > Zasilacze liniowe z kondensatorami za prostownikiem pobierają prąd
    > tylko na wierzchołkach sinusoidy. Współczesne zasilacze impulsowe mają
    Ja wiem, że ty jesteś fachowcem w dziedzinie zasilaczy, więc może mi
    wyjaśnisz, jak się ma to PFC (już nie mówiąc o aktywnym PFC), które (jak
    nazwa wskazuje) ma skorygować fazę pobieranego prądu, do przebiegu
    pobieranego prądu? Przy pasywnym pfc - to po prostu wstawiony solidny
    dławik podtrzymujący prąd ładujący kondensator 330V, więc trochę (jak
    bardzo) wygładzi ten prąd, ale przecież nie od zera.

    Przy aktywnym - teoretycznie możnaby wyobrazić sobie przetwornicę która
    idzie od najniższego napięcia, aż do szczytowego, równomiernie ładując
    kondensator prądem, ale czy akurat tak jest robione?

    Pytam, bo teoria teorią, a praktyka jest taka, że zapinając oscyloskop
    na sieć (przez dzielnik, oraz bocznik prądowy) - ani napięcie sinusa nie
    przypomina, a prąd to już w ogóle, pomimo że zasila się urządzenia z PFC.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2013-09-22 13:17:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Faza po angielsku pisze sie przez P :-)

    > Przy pasywnym pfc - to po prostu wstawiony solidny
    > dławik podtrzymujący prąd ładujący kondensator 330V, więc trochę (jak
    > bardzo) wygładzi ten prąd, ale przecież nie od zera.

    Ale wspolczynnik sie polepszy i moze pozwoli przejsc przez badania.

    No i mozna np zastosowac taka sztuczke:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Valley-fill_circuit

    > Przy aktywnym - teoretycznie możnaby wyobrazić sobie przetwornicę która
    > idzie od najniższego napięcia, aż do szczytowego, równomiernie ładując
    > kondensator prądem, ale czy akurat tak jest robione?

    Jak czytasz - taki wymog.

    > Pytam, bo teoria teorią, a praktyka jest taka, że zapinając oscyloskop
    > na sieć (przez dzielnik, oraz bocznik prądowy) - ani napięcie sinusa nie
    > przypomina, a prąd to już w ogóle, pomimo że zasila się urządzenia z PFC.

    PFC troche kosztuje - skoro wymaga sie od 75W, to trzeba napisac 74W
    :-)

    J.