  • 1. Data: 2010-12-21 09:36:27
    Temat: algorytm - poprzenosic pilki miedzy koszami tak zeby bylo po rowno
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Witam

    Temat może jest głupi ale nie wiedziałem jak to napisać.

    Mam jakieś pojemniki a w nich losowe ilości "cosiów". Muszę je tak poprzenosić
    aby uzyskać równe ilości najmniejszym kosztem. Koszt przeniesienia każdego elementu
    między dwoma dowolnymi pojemnikami jest z góry określony.

    Jaki w miarę prosty algorytm zastosować ? Jest w ogóle jakiś w miarę prosty ?

    Pojemników jest 500 a cosiów jakieś 5000. W większości pojemników jest już na
    starcie
    prawidłowa ilość elementów więc można ich nie ruszać chyba, że koszt przeniesiania do

    takiego pojemnika a potem z niego dalej będzie mniejszy niż koszt bezpośredniego
    przeniesienia
    między dwoma pojemnikami.

    Fajnie by było dodatkowo założyć, że lepiej przenieść do jednego pojemnika więcej
    elementów z tego samego pojemnika niż z różnych. To pewnie dałoby się uzyskać przez
    dynamiczne zmiany tych kosztów zależnie od tego co już wcześniej zostało
    przeniesione.

  • 2. Data: 2010-12-21 10:08:15
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    W dniu 2010-12-21 10:36, bagno pisze:
> [...]
    > między dwoma dowolnymi pojemnikami jest z góry określony.
    >
    > Jaki w miarę prosty algorytm zastosować ? Jest w ogóle jakiś w miarę prosty ?

    To jest wariacja assignment problem (
    http://en.wikipedia.org/wiki/Assignment_problem ). Prostych algorytmów
    nie ma.

    Pozdrawiam,
    Wit

  • 3. Data: 2010-12-21 11:09:19
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 21 Gru, 10:36, "bagno" <b...@o...pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Temat może jest głupi ale nie wiedziałem jak to napisać.
    Wrecz przeciwnie, jest ciekawy.

> [...]
    > aby uzyskać równe ilości najmniejszym kosztem. Koszt przeniesienia każdego elementu
    > między dwoma dowolnymi pojemnikami jest z góry określony.

    Czyli masz N pojemikow, K*N obiektow i macierz NxN kosztow. Dazysz
    do tego, aby w kazdym pojemniku bylo K elementow jak najmniejszym
    kosztem.

    Pierwsza sprawa, jakie sa wartosci kosztow w macierzy NxN? Jesli sa
    zerowe, to kazdy sposob przeniesienia jest sobie rowny, a jesli
    zdarzaja sie ujemne, to koszt mozna obnizac w nieskonczonosc :)

    > Jaki w miarę prosty algorytm zastosować ? Jest w ogóle jakiś w miarę prosty ?
    Wyglada to na jakas odmiane zadania transportowego. Prosty i chyba
    dosc
    dobry algorytm zachalnny na pewno istnieje.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-12-21 12:18:57
    Od: Marcin Gąska <w...@w...pl>

    Mariusz Marszałkowski wrote:

> [...]
    > zerowe, to kazdy sposob przeniesienia jest sobie rowny, a jesli
    > zdarzaja sie ujemne, to koszt mozna obnizac w nieskonczonosc :)

    Może być logarytmiczny im wiecej przenosisz tym drożej. (lub taniej)

    > Wyglada to na jakas odmiane zadania transportowego. Prosty i chyba
    > dosc
    > dobry algorytm zachalnny na pewno istnieje.

    Ciekawe czy nie jest to związane z szyfrowaniem plecakowym.

  • 5. Data: 2010-12-21 13:19:14
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 21 Gru, 13:18, Marcin Gąska <w...@w...pl> wrote:

    > Może być logarytmiczny im wiecej przenosisz tym drożej. (lub taniej)

    > Ciekawe czy nie jest to związane z szyfrowaniem plecakowym.

    Nie wiem, ale na pewno programowanie nieliniowe może podsunąć
    przybliżone rozwiązanie.
    http://www.przeklej.pl/plik/tt-xls-00250lbvq1dc
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-12-21 14:50:22
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 21 Dec 2010 11:08:15 +0100, Wit Jakuczun
    <w...@g...com> wrote:

    >To jest wariacja assignment problem (
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Assignment_problem ). Prostych algorytmów
    >nie ma.
    >
    >Pozdrawiam,
    > Wit

    Jezeli to jest assignment problem, to sa bardzo proste algorytmy
    "greedy" dajace gwarantowana 50% sprawnosc. Sa tez algorytmy dajace
    gwarantowana sprawnosc 2/3, ake sa skomplikwoane.

    No i zawsze jest programowanie liniowe ktore nie jest rocket science

    A.L.

    P.S. Linki do artykulow dam Oryginalnemu Pytaczowi jak dotre do pracy
    bo tam mam owe artykuly

  • 7. Data: 2010-12-21 15:26:30
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 21 Dec 2010 10:36:27 +0100, "bagno" <b...@o...pl> wrote:

> [...]
    >dynamiczne zmiany tych kosztów zależnie od tego co już wcześniej zostało

    Jak pisal Wit Jakuczun, to jest "Assignment problem". Assignment
    problem mozna rozwiazac przy pomocy programowania liniowego (albo
    specjalnej wersji dla assignment problem zwanej Hungarian algorithm.
    Implementacje mozna znaleac w sieci).

    Twoj problem jest dosyc duzy, wiec programowania liniowego bym nie
    zalecal.

    Assignment problem jest znany jako "bipartite matching minimum weight
    problem", co z kolei jes tszczegolnym przypadkiem "general minimum
    weigh matching problem". Do tego ostatniego sa dobre algorytmy
    przyblizone. Gwarantuja ze koszt nei bedzie gorszy niz 1/2 kosztu
    optymalnego.

    Opis algorytmu (a wlasciwie dwoch) jest tutaj

    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.
    1.1.11.5212

    Kazdy z nich zapisuje sie na pol stronei Javy i oba sa bardzo szybkie.

    Ci sami autorzy podaja algorytmy gwarantujace 2/3 optymalnosci, ale sa
    one bardzo skomplikwoane i jak wykazuje moje doswiadczenie, nei warte
    zachodu

    A.L.

  • 8. Data: 2010-12-21 15:27:44
    Od: A.L. <l...@a...com>

> [...]

    >Mam jakieś pojemniki a w nich losowe ilości "cosiów". Muszę je tak poprzenosić
    >aby uzyskać równe ilości najmniejszym kosztem

    Nie zawsze sie da rowne ilosci. Na przykald 13 cosow nie da sie
    podzielic na 3 pojemniki tak zeby bylo po rowno

    A.L.

  • 9. Data: 2010-12-21 15:44:17
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    W dniu 2010-12-21 16:27, A.L. pisze:

    > Nie zawsze sie da rowne ilosci. Na przykald 13 cosow nie da sie
    > podzielic na 3 pojemniki tak zeby bylo po rowno

    Problem jest niedoprecyzowany. Wygląda, że jest dwu-kryterialny: koszt i
    to na ile równo rozdzielono. W szczególności nie wiadomo jak postąpić w
    przypadku, który podałeś.

    Pozdrawiam,
    Wit

  • 10. Data: 2010-12-21 15:52:47
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 21 Dec 2010 16:44:17 +0100, Wit Jakuczun
    <w...@g...com> wrote:

    >Problem jest niedoprecyzowany. Wygląda, że jest dwu-kryterialny: koszt i
    >to na ile równo rozdzielono. W szczególności nie wiadomo jak postąpić w
> [...]

    Podzial mozna przyjac arbitralnie. jak podzial sie zacznie
    optymalizowac, to problem wyjdzie gigantyczny i juz nie bedzie
    assignment. Ja mam podobny problem i rozwiazuje go dwuetapowo przy
    pomocy LP, ale oczywiscie rozwiazanei globalnie nie jest optymalne

    A.L.