  • 81. Data: 2014-07-09 12:04:33
    Temat: Re: "Znaki Specjalne" w SMS
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    hiqi <h...@a...pl> wrote:
    > Ktoras siec informuje, ze sms to iles bitow czy iles znakow i w
    > zaleznosci od znakow moze to byc <160 znakow?
    Na przyklad PlusGSM w swoich regulaminach, cytuje:

    przez wiadomość SMS rozumie się - wiadomość wysyłaną z telefonu GSM,
    zawierającą nie więcej niż 160 znaków alfanumerycznych, kodowanych na 7
    bitach lub nie więcej niż 140 bajtów danych w postaci binarnej, zgodnie z
    normami ETSI GSM. W przypadku przesłania wiadomości zawierającej polskie
    znaki (np. ą i ę) z wykorzystaniem aparatu telefonicznego kodującego
    polskie znaki (tryb UNICODE) długość wiadomości wynosi maksymalnie 70
    znaków alfanumerycznych

  • 82. Data: 2014-07-09 12:08:54
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    atm <...@v...pl> wrote:
    > Jesli stac
    > operatorow na nielimitowane smsy i inne swiecidelka w pakiecie to
    > rowniez dobrze mogliby przestac rozrozniac znaki w smsach. Dac 160
    > znakow na SMSa, niewazne w jakim jezyku.
    Nie, nie mogliby - jeden SMS to zawsze bedzie 1120 bitow, i inaczej byc
    nie moze. Nawet jesli zmieniliby w Polsce dlugosc pakietu w kanale
    kontrolnym, i wymusili produkcje dla Polski telefonow ktore posluguja sie
    standardem GSM-PL, to:
    a) taki telefon bylby pewnie o polowe drozszy
    b) nie dzialalby w roamingu
    c) w Polsce nie byloby roamingu dla telefonow spoza Polski

  • 83. Data: 2014-07-09 12:12:52
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    hiqi <h...@a...pl> wrote:
    > chuj mnie bity obchodza.

    >--
    >
    >Uwaga! Delfiny i malpy dolacza do internetu! šrednie IQ
    >internautow ma dzieki temu szanse znaczaco... wzrosnac!
    >
    >http://antyweb.pl/delfiny-i-malpy-dolacza-do-intern
    etu/

    >Czyz nie? ;)

    Najwyrazniej TAK.

  • 84. Data: 2014-07-09 12:16:02
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    hiqi <h...@a...pl> wrote:
    > Ale nie ma rozroznienia cenowego takiego jak w SMSsach.
    > Wiec za 1,25 litra place nie jak za 2 litry.
    >
    > Bo tak jest w SMSsach, za 1,25 (np. 200 znakow ascii) place nie 1,25
    > ceny smsa ale jak za 2 sms-y.
    Ale jest mleko 1 % tluszczu, i mleko 5 % tluszczu. Kosztuja inaczej, mimo
    ze jedno jest mlekiem i drugie jest mlekiem.
    Tak samo jedno i drugie jest znakiem, ale jedno ma wiecej bitow niz
    drugie.

  • 85. Data: 2014-07-09 12:38:01
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    Trybun <I...@j...com> wrote:
    > Dlaczego? Przeciez w dalekopisach sprzed IWS uzywanie liter z
    > ogonkami nie powodowalo jakichs perturbacji.. Dzisiaj Polska to
    > podobno dzieki obecnosci w Unii i NATO elita swiata, a nie mozemy
    > w komunikacji uzywac swojego jezyka bo mamy to utrudnione..
    a) masz jakies podstawy by twierdzic ze dalekopisy sprzed IWS mialy
    polskie znaki?
    b) faktem niestety jest, i to smutnym faktem, iz wprowadzenie komputerow
    zniszczylo typografie (nie tylko polską). Ksiazki wydawane jeszcze w latach
    '70 byly drukowane z wszystkimi 'ptaszkami' roznych jezykow w nazwiskach
    zagranicznych, i dalo sie to zrobic na linotypie. Weszla komputeryzacja, i
    nagle sie okazalo ze sie nie da - i mamy uproszczona pisownie. W sieci to
    nawet dobrze wyglada (i daje gwarancje poprawnego pokazania po drugiej
    stronie), ale w ksiazkach wyglada idiotycznie. Tak samo kreska nad o, n, s
    i c jest zle nachylona (inaczej niz mowia zasady polskiej typografii -
    stosuje sie bowiem zlozenie litery z akcentem acute, a nie nasz dodatek
    zmiekczajacy).

    "NetiaAbonent" <n...@a...invalid> wrote:
    > Dlatego, ze nie przewidziano w SMS uzycia kodowan takich jak UTF-8
    > gdzie znak moze miec wiecej lub mniej bitow tylko:
    > - kodowanie 7-bitowe
    > - kodowanie 16-bitowe
    Nieprawda. Niektore telefony stosuja UTF-8, i wtedy dodanie polskiej
    literki "zjada" czasem nawet 7 znakow :)

    "NetiaAbonent" <n...@a...invalid> wrote:
    > Do zakodowania pewnych znakow potrzeba szerszego kodowania, ktorym w
    > SMS'ach jest Unikod w formie ktoregos UTF-16 czyli po dwa bajty na
    > jeden znak a normalnie jest jakis base64 czyli po 7 bitow na znak.
    Jak juz piszesz, to pisz scisle, please.
    Bajt to wcale nie jest osiem bitow!
    Co prawda nie przejelismy z Francji pisania zamiast "byte" slowa "oktet",
    ale warto pamietac ze bajt w dalekopisach mial 5 bitow, w niektorych
    komputerach bajt mial zmienna dlugosc do bodajze 36 bitow...

    Standard C99 (jezyk C) mowi tak: A byte contains CHAR_BIT bits, and the
    values of type unsigned char range from 0 to (2^CHAR_BIT) – 1.

    Systemy POSIX (na ich modle jest zrobiony Linux, choc nie jest to pelna
    implementacja POSIXu) maja bajt ustalony na 8 bitow dopiero od 2001 roku.
    Zreszta mowi tenze standard takze tak: The term "character" is used to
    mean a sequence of one or more bytes representing a single graphic symbol.

  • 86. Data: 2014-07-09 13:00:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Grzexs g...@g...pl ...

    > Zgadzam się całkowicie! To powinno zostać opracowane i wdrożone razem z
    > pojawieniem się sms-ów, a nie po takim czasie, w dodatku jeszcze
    > niekompletnie i nikt chyba tego nie używa (wyłączając Azję z ich
    > egzotycznymi robaczkami).
    >
    > Myślę, że dałoby się zrobić jeszcze prościej - gdyby wyrzucić różne
    > greckie, niemieckie, portugalskie i francuskie litery z podstawowego, to
    > zmieściłyby się tam polskie. Zresztą w początkowym okresie korzystania z
    > sms-ów powszechnym zwyczajem było używanie ,,?" lub ,,ö" zamiast ,,ó", ,,?"
    > w miejscu ,,Ł" i ,,?" jako ,,ń".

    Ale po co?

  • 87. Data: 2014-07-09 13:00:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik hiqi h...@a...pl ...

    > No dla mnie za 1 zł* to jest roznica miedzy 70 a 180 literek
    >
    > *) tak dla uproszczenia, zeby pokazac roznice

    Ale chodziło o rozróznienie powyzszych zapisów, które sa tozsame.

    > Z promocjami to lepiej uwazac.
    >
    > ;)

    Nie rozumiem zartu... ;-P

  • 88. Data: 2014-07-09 13:01:00
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik hiqi h...@a...pl ...

    > Ale nie ma rozroznienia cenowego takiego jak w SMSsach.
    >
    > Wiec za 1,25 litra place nie jak za 2 litry.

    Bo tutaj dobrze rozumiesz, na co sie ze sklepem umówiles.

    > Bo tak jest w SMSsach, za 1,25 (np. 200 znakow ascii) place nie 1,25
    > ceny smsa ale jak za 2 sms-y.
    >
    > A za 0,5 sms-sa place jak za 1 sms.

    A tutaj źle ci się wydaje. Wydaje ci się, że umówiłes sie na przesył liter
    i cyfr, a tak naprawde umówiłes sie na przesył znaków.
    Stad nieporozumienie.

  • 89. Data: 2014-07-09 13:01:00
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik hiqi h...@a...pl ...

    > Ale ja, uzytkownik, piszę literami i cyframi - to sa znaki, ktorych
    > uzywam.Nie piszę "cyfrową bitową reprezentacją znaków w
    > standardzie..."

    No to musisz sie z jakims operatorem umówic na przesyłanie liter i cyfr.
    Na razie, byc moze nieswiadomie, umówiłes się na przesyłanie znaków.

    > Bo za dużo tych kreślonych przypadkół do prostej czynności. Za duzo IF
    > oraz THEN i ELSE :]

    Ale operatorzy juz rozwiazali ten problem.
    Sa nielimitowane pakiety smsów. I tu juz nie ma zadnych instrukcji
    warunkowych.

  • 90. Data: 2014-07-09 13:33:05
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 09 Jul 2014 00:17:39 +0200 osobnik zwany hiqi napisał:

    > chciałem, byś zrozumiał, dostosowałem poziom do rozmówcy.

    rozmawiasz sam ze sobą?

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?