  • 1. Data: 2012-07-24 15:43:24
    Temat: Zmiana położenia dysku HDD
    Od: tryton <d...@o...pl>

    Mam używany dysk HDD 500GB, przez cały czas pracował poziomo, ten czas
    to 8tys godzin

    Od 2 tygodni mam nową obudowę w której mocowanie dysku jest pionowe.

    Jak na razie jest OK i nie ma problemów ale mam tam ważne dane (kopia co
    jakiś czas) i zastanawiam się czy dysk może się uszkodzić od pracy w
    pionie...

  • 2. Data: 2012-07-24 15:54:10
    Temat: Re: Zmiana położenia dysku HDD
    Od: "Chris" <s...@s...net>

    tryton nabazgrał(a):

> [...]
    > Jak na razie jest OK i nie ma problemów ale mam tam ważne dane (kopia co
    > jakiś czas) i zastanawiam się czy dysk może się uszkodzić od pracy w

    Nie ... standardowe położenie dysku to poziom lub pion ...

  • 3. Data: 2012-07-24 20:55:41
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 24/07/2012 14:43, tryton wrote:
> [...]
    >
    > Jak na razie jest OK i nie ma problemów ale mam tam ważne dane (kopia co
    > jakiś czas) i zastanawiam się czy dysk może się uszkodzić od pracy w

    Wszystko zależy od wykonania dysku... Ogólnie zasada jest taka, że dysk
    może pracować praktycznie w dowolnej pozycji, o ile jej się za często
    nie zmienia (tj. wyrabiają się niektóre elementy mechaniczne).
    Teoretycznie nic nie powinno się stać, zobaczysz w praktyce :>

    p.s. co to za obudowa? Ostatnio HP lubi montować dyski pionowo...

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 4. Data: 2012-07-24 21:14:12
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "tryton" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jak na razie jest OK i nie ma problemów ale mam tam ważne dane (kopia co
    > jakiś czas) i zastanawiam się czy dysk może się uszkodzić od pracy w

    Powinno być w opisie dysku na stronie internetowej producenta. Z reguły
    można dysk kłaść albo tak albo tak. Choć pamiętam jak Radek pisał, że jak
    dysk przepracował juz kilka lat w jednej pozycji to lepiej już jej nie
    zmieniać.

  • 5. Data: 2012-07-24 21:28:30
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "maX" napisał:

    > Z reguły można dysk kłaść albo tak albo tak.

    Albo i jeszcze inaczej - pionowo może oznaczać też "głową w dół", jak np. w
    IBM ThinkCentre Tower

    > Choć pamiętam jak Radek pisał, że jak dysk przepracował juz kilka lat
    > w jednej pozycji to lepiej już jej nie zmieniać.

    Pewnie miał rację, aczkolwiek dysk, który kilka lat przepracował w pozycji
    poziomej, wsadzony do wspomnianego IBM-a nie wykazuje po kilkunastu
    miesiącach jakichś nieprawidłowości. Ale nie jest to bynajmniej miarodajne,
    gdyż - jak powszechnie wiadomo - ja kupowałem tylko Seagate i to zazwyczaj w
    Komputroniku ;->

    JoteR

  • 6. Data: 2012-07-24 21:53:23
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "JoteR" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Albo i jeszcze inaczej - pionowo może oznaczać też "głową w dół", jak np.
    > w IBM ThinkCentre Tower

    Pamiętam ulotkę do któregoś z moich byłych dysków, dozwolone były pozycje
    "normalna" i na dłuższych bokach, za to przekreślone były pozycje
    "elektroniką do góry" oraz położenie na krótszych bokach. Inaczej mówiąc, na
    6 możliwych pozycji dysku dozwolone były 3.

> [...]
    > miesiącach jakichś nieprawidłowości. Ale nie jest to bynajmniej
    > miarodajne, gdyż - jak powszechnie wiadomo - ja kupowałem tylko Seagate i

    W praktyce pewnie działa, producenci się tylko asekurują.

  • 7. Data: 2012-07-24 22:45:48
    Od: dziobu <d...@g...pl>

    Dnia 7/24/2012 9:53 PM, Użytkownik maX napisał:

> [...]
    > "elektroniką do góry" oraz położenie na krótszych bokach. Inaczej mówiąc, na
    > 6 możliwych pozycji dysku dozwolone były 3.

    Większość stacji dokujących na USB/esata trzyma dysk właśnie krótszym
    bokiem w dół. Nikt nie wspomina że to zła pozycja. Dodam że część z tych
    stacji ma w założeniach pracować cały czas bądź długo
    (zamykane/zakręcane obudowy z wentylacją).

    Mam kieszeń (usb-sata) w której dysk pracuje..."do góry nogami". Żeby
    było śmieszniej mam drugą obudowe tej firmy (Welland) która wygląda
    identycznie (róznice: jedna to sata-usb, drugi sata-usb/esata), ale w
    niej dysk pracuje w normalnym położeniu.
    W jakimś asusie (laptop) w jakim grzebałem dysk też pracował odwrotnie
    (elektronika na górze).

    Pojęcia nie mam jak to się odbija na żywotności. Kieszeń kłade zawsze
    tak żeby dysk pracował normalnie, a laptop nie mój...

    dziobu
    xyzyk.pl

  • 8. Data: 2012-07-25 09:53:48
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-07-24, o godz. 21:53:23
    "maX" <a...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > pozycje "elektroniką do góry" oraz położenie na krótszych bokach.
    > Inaczej mówiąc, na 6 możliwych pozycji dysku dozwolone były 3.

    Lata temu miałem kontakt z kilkuset komputerami złożonymi przez
    Optimusa gdzie dyski były mocowane w pozycji "na plecach" w uchwycie na
    zasilaczu komputera (obudowy typu desktop). Dyski były PATA rzędu
    500-850MB. Te komputery miały około 3 razy więcej awarii dysków w
    stosunku takich samych konfiguracji ale w obudowach mini tower. No ale
    to było kilkanaście lat temu. Od tego czasu dyski mocowane "na plecach"
    spotykam sporadycznie i obecnie najczęściej w jakichś ciasnych
    obudowach nettopów gdzie np. dysk wisi pod napędem CD.

    Zdrówko

  • 9. Data: 2012-07-25 15:27:52
    Od: tryton <d...@o...pl>

    > p.s. co to za obudowa? Ostatnio HP lubi montować dyski pionowo...

    dokładnie HP

  • 10. Data: 2012-07-26 13:28:28
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2012-07-25 09:53, Maciek Babcia Dobosz wrote:

> [...]
    > spotykam sporadycznie i obecnie najczęściej w jakichś ciasnych
    > obudowach nettopów gdzie np. dysk wisi pod napędem CD.

    Tez nie jestem przekonany co do takiego polozenia. Mam Samsunga HD501LJ
    w SFF Lenovo Thincentre gdzie dysk lezy na plecach, trafil do tej budy
    z kieszeni USB i dosc szybko pojawily sie kolejno 2 pending sectory.
    I co jakis czas dochodza kolejne, w ciagu dwoch lat dorobil sie 8 szt.
    Co ciekawe, remapowania nie robi. Ale gdzies wyczytalem jakies niejasne
    pogloski ze te dyski moga miec troche lewo dzialajacy firmware pod tym
    wzgledem. Ogolnie zbieram sie zeby zrobic zerowanie i skanowanie MHDD.

    I mam wlasnie wrazenie ze te 'pendingi' maja zwiazek z polozeniem
    dysku - moze w tej pozycji glowica ma relatywnie wieksze problemy
    z odczytem sektorow i stad te markowanie w smarcie. Ale troche
    wiecej wnioskow bedzie mozna wyciagnac po zero/remapie.

    --

    memento lorem ipsum