  • 31. Data: 2010-11-04 15:34:34
    Temat: Re: Zepsuta wtyczka(jack) do komputera.
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    ""Michał \"HoMMeR\" Paszek"" napisał:

    > BTW. Do lutownicy proponuje dokupic cynę i kalafonię :)

    Tylko bez unio-eko-szaleństwa - omijać cynę bezołowiową ;-)

    JoteR

  • 32. Data: 2010-11-04 15:48:03
    Temat: [Długie] Re: Zepsuta wtyczka(jack) do komputera.
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Hej

    Użytkownik "Suri" <b...@p...fm> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    [...]
    Pytanie chyba już tendencyjne: I co dlai ?
    Koniaku nie pije, to jednak trza se bedzie
    lutownice kupić. (;
    [...]

    Postaram się w krótkich, zołnierskich słowach zawrzeć maksimum treści.
    Z góry przepraszam za skróty myślowe ;-)

    1. Wstęp

    W Twoim przypadku przewód (który był / utracił swoją wtyczkę) nie jest
    odączalny - jest przylutowany na stałe wewnatrz obudowy głośnika. W
    takim przypadku możliwe są trzy rozwiązania.
    1.1. Zaprawienie (przylutowanie) nowej wtyczki minijack.
    1.2. Dolutowanie do oryginalnego przewodu kawałka nowego, z fabrycznie
    zamocowaną wtyczką.
    1.3. Usunięcie starego przewodu w całości - przez demontaż obudowy
    głośnika i odlutowanie, a następnie zainstalowanie nowego przewodu z
    wtyczką minijack.

    Ad 1.1. Potrzebna nowa wtyczka mini jack 3,5 mm, stereofoniczna.
    Źródło - dowolny sklep z podzespołami elektronicznymi ew. audio-video.
    Musisz dokonać rozpoznania zwiadem ;-)
    Ad 1.2 / 1.3 W obu przypadkach potrzebny jest fabryczny kabel z
    odpowiednią wtyczką z jednej strony. To, co pierwotnie znajduje się po
    drugiej stronie jest bez znaczenia - i tak po obcięciu wędruje do
    kosza. Istotna jest długość. W 1.2 wystarczy kilkunastocentymetrowy
    odcinek. W przypadku 1.3 długość nowego kabla musi być porównywalna z
    długością starego.
    Źródło zakupu - jak w 1.1.

    2. Niezależnie od wybranej metody naprawy niezbędne są następujące
    narzędnia i materiały:
    2.1. Lutownica - w zasadzie dowolna. Istnieją zasadniczo dwa rodzaje -
    transformatorowe (pistoletowe) i grzałkowe. Ważne, aby były zasilane
    bezposrednio z gniazda sieci zasilającej 230 V. Świadomie pomijam
    lutownice gazowe czy zasilane napięciem bezpiecznym 12 lub 24 V.
    Przykład:
    http://www.yato.pl/brand_yato.phtml?action=cat_searc
    h&page=search&cat_search=lutownica&new_only=0&in_des
    cr=1#
    2.2. Cążki do paznokci (serio!) - będą słuzyły do równego obcięcia
    końcówek przewodów. W ostateczności moga być nozyczki.
    2.3. Niezbyt ostry nóź - raczej kuchenny niż stołowy. Będzie służył do
    rozcięcia i zdjęcia izolacji przewodów.
    2..4. Cyna do lutowania - w postaci "drutu" o średnicy od 0,5 do 2 mm,
    nawiniętego na plastikowej szpuli (większe ilości) lub konfekcjonowana
    w probówkach zamykanych korkiem.
    Przykład:
    http://www.nikomp.com.pl/opisy/AA000/AAC1010S.htm
    2.5. Topnik - kalafonia. Niezbędna do otrzymania pewnego połączenia.
    Dostepna w postaci proszku, grudek lub jednolitego odlewu w pudełkach.
    Przykład:
    http://www.nikomp.com.pl/opisy/AA000/AAKT020P.htm
    2.6. Taśma izolacyjna:
    http://www.yato.pl/product_card.phtml?cat_product_id
    =20620&brand=vorel. W
    ostateczności mozna uzyć plastra do opatrunków (powaznie).

    Oprócz tego - parę chwil niezbędnych do nauczenia się i jedna chwila
    do wykonia połączenia.

    3. Jądro ciemności czyli sedno problemu ;-)
    3.1. Cążkami przeciąć przewód w pożądanym miejscu.
    3.2. Przecięty przewód stereofoniczny przypomina w przekroju cyfrę
    "8".
    3.3. Końcem noża naciąć srodek przewodu, a nastepnie rozdzielić go na
    dwa przewody na długości rzędu 5 cm.
    3.4. Końcem noża _DELIKATNIE_ naciąć zewnętrzna izolację pojedynczego
    przewodu na długości rzędu 2-3 cm.
    3.5. Sciągnąć i wywinąć zewnętrzną izolację, a następnie delikatnie
    wydłubac z niej pojedyncze druciki tworzące ekran.
    3.6. Cązkami odciąć zewnętrzną izolację, a druciki ekranu skręcić w
    jedną wiązkę.
    3.7. Końcem noża _DELIKATNIE_ naciąć izolację przewodu wewnętrznego na
    długości rzędu 1 cm.
    3.8. Sciągnąć i odciąć izolację przewodu wewnętrznego.
    3.9. W tym momencie końcówki jednej żyły przewodu ekranowanego są
    gotowe do pobielenia (pokrycia) cyną.
    3.10. Rozgrzaną końcówką grotu lutownicy nanieść odrobinę kalafonii na
    przygotowany przewód.
    3.11. Końcówkę drutu lutowniczego (cyny) przyłożyć do przewodu
    pokrytego kalafonią, rozgrzać lutownicą aż do stopienia cyny.
    3.12. Roztopioną cynę rozprowadzić wdzłuż przewodu na pożądanej
    długości.
    3.13. czynności 3.10 do 3.12 powtórzyć dla wszystkich żył wszystkich
    przewodów wszystkich kabli ;-) Czyli 2 x 2 x 2
    3.14. W tym momencie przewody są gotowe do połaczenia (metodą
    "sztukowania" ;-) ).

    4. Łączenie przygotowanych uprzednio przewodów.
    4.1. Odizolowane i pobielone cyną żyły środkowe łączonych przewodów
    zbliżyć do siebie "na zakładkę" ___====------- (semigrafika nie do
    końca mi wyszła ;-) ) i rozgrzanym grotem lutownicy nanieść na miejsce
    połączenia cynę.
    4.2. NIE RUSZAJĄC PRZEWODÓW! odsunąć lutownicę i poczekać, aż cyna
    stygnąc zwiąże dwa przewody.
    4.3. Przez delikatne szarpnięcie sprawdzić pewność połączenia. W razie
    potrzeby powtórzyć operację lutowania.
    4.4. Przygotować krótki (1-2 cm) odcinek taśmy izolacyjnej (plastra) i
    _DOKŁADNIE_ owinąć nim miejsce łączenia. Tak, aby zasłonić odizolowane
    fragmenty przewodów.
    4.5. Punkty 4.1 do 4.4. powtórzyć dla żył drugiego kanału.
    4.6. W ten sposób otrzymano połączenie żył środkowych ("gorących")
    obydwu kanałów. Pozostało jeszcze połączenie skręconych przewodów
    ekranu ("masy").
    4.7. Łączyć przez lutowanie przeciwległe pobielone i skręcone oploty
    (ekrany) przewodów.
    4.8. Sprawdzić poprawność połączeń przez podłączenie zestawu głośników
    do komputera.
    4.9. W przypadku poprawnej pracy - zaizolować całość połączeń przez
    staranne owinięcie taśmą izolacyjną. Świętować sukces ;-)
    4.10. W razie niepowodzenia - powtórzyć czynności z punktów 3 i 4. Do
    skutku.

    5. Nie opisywano podłączenia samej wtyczki minijack. Dla osoby
    niewprawnej operacja podlutowania wtyczki może okazać się drogą przez
    mękę ;-) W razie potrzeby - zawsze można rozciąć zlutowane przewody i
    profesjonalnie przylutować wtyk. Jak Bóg przykazał ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 33. Data: 2010-11-04 19:19:28
    Od: Suri <b...@p...fm>

    On 4 Lis, 16:48, "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>
    wrote:
> [...]
    > mękę ;-) W razie potrzeby - zawsze można rozciąć zlutowane przewody i
    > profesjonalnie przylutować wtyk. Jak Bóg przykazał ;-)

    Jeszcze raz wszystkim Panom dziękuję za uświadomienie
    mnie biednej białogłowy w tym jakże trudnym przedsięwzięciu (:
    Tobie Pnie Krzysiu dzięki stokrotne za kawał pracy włożonej
    w wypunktowanie mi prawideł elektroniki jak tz "krowie na rowie" (((:
    A ja myślałam, że prawdziwy męscy i zarazem pomocni
    mężczyźni wyginęli gdzieś miedzy tygrysem szablo-zębnym a
    mamutem. Błagam Was, nie zmieniajcie sie nigdy.

    Pozdrawiam kolektywnie i każdego z osobna.

  • 34. Data: 2010-11-05 08:02:39
    Temat: Re: [Długie] Re: Zepsuta wtyczka(jack) do komputera.
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2010-11-04 16:48, Krzysztof Kucharski pisze:

> [...]
    > fragmenty przewodów.
    > 4.5. Punkty 4.1 do 4.4. powtórzyć dla żył drugiego kanału.

    Czekalem na 4.5, bo tu kiedys polegla moja Lidia. Wszystkie gole
    przewody _DOKLADNIE_ zaizolowala razem do kupy no i nie dzialalo ...
    --
    A S

  • 35. Data: 2010-11-05 08:10:44
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 4 Nov 2010 16:48:03 +0100, Krzysztof Kucharski napisał(a):
    /ciach/

    Kiedyś pisałem podobną instrukcję lutowania, niestety, tamto forum już
    wcięło. Szło to mniej-więcej tak:

    1. Idziemy do sklepu. Kupujemy w nim:
    - lutownicę (dowolną - patrz dalej)
    - cynę
    - kalafonię (można się bez niej obyć, ale kupujemy - patrz dalej)

    2. Wracamy do domu.

    3. Idziemy znowu do sklepu. Kupujemy kilka wtyczek.

    4. Rozkładamy wtyczkę. Przyglądamy się jej końcówką i zastanawiamy, jak to
    powinno działać. Jeżeli nic nie wymyśliliśmy przechodzimy do punktu 13.

    5. Ucinamy końcówkę kabla.

    6. Zrywamy kawałek izolacji.

    7. Jeżeli przy okazji zrywania izolacji urwaliśmy też przewód, wracamy do
    punku 5. Jeżeli skończył nam się już kabel, przechodzimy do punktu 13.

    8. Włączamy lutownicę i przy pomocy roztopionej cyny próbujemy *jakoś*
    połączyć styki we wtyczce z odizolowanymi kawałkami kabla. Od czasu do
    czasu zanurzamy końcówkę lutownicy w kalafonii, żeby zrobić trochę dymu.

    9. Jak już zniszczymy wtyczkę, to bierzemy kolejną i wracamy do punktu 5.
    Jeżeli skończyły nam się wtyczki, to przechodzimy do punktu 13.

    10. Zakręcamy nakrętkę wtyczki, oczywiście nałożyliśmy na kabel przed
    rozpopczęciem lutowania. Jeżeli nakrętka leży na stole, wracamy do punktu
    5. Jeżeli nie możemy nigdzie znaleźć nakrętki, wracamy do punktu 2.

    11. Jeżeli wszystko się właśnie rozpadło, wracamy do punktu 5.

    12. Jeżeli się jeszcze nie rozpadło, to znaczy, że zaraz się rozpadnie.
    Przechodzimy do punktu 13.

    13. Pakujemy kabelek i wtyczki. Idziemy do znajomego, który umie lutować.
    Po drodze możemy kupić jakąś flaszkę. Dzielnie znosimy pełne pogardy
    spojrzenie znajomego.

    14. Cieszymy się przylutowaną wtyczką.

    Sam z powodzeniem od wielu lat stosuję tę metodę i stwierdzam, że działa.

    --
    Yakhub

  • 36. Data: 2010-11-05 08:12:50
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 4 Nov 2010 16:34:34 +0100, JoteR napisał(a):

    > Tylko bez unio-eko-szaleństwa - omijać cynę bezołowiową ;-)

    Niestety, ostatnio w sklepie widziałem tylko taką :(.

    --
    Yakhub

  • 37. Data: 2010-11-05 08:16:45
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Yakhub" <y...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Niestety, ostatnio w sklepie widziałem tylko taką :(.
    [...]

    Bez problemu można _jeszcze_ kupić normalną, tzn. stop cyny z ołowiem.
    Najwyższa pora na poczynienie zapasów ;-/

    PZDR - K>

  • 38. Data: 2010-11-05 15:04:16
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2010-11-05 09:10, Yakhub pisze:
> [...]
    > - lutownicę (dowolną - patrz dalej)
    > - cynę
    > - kalafonię (można się bez niej obyć, ale kupujemy - patrz dalej)

    Kalafonię? LOL, do przewodów kalafonię, nie wygodniej pastę lutowniczą,
    czy jakiegoś fluxa? Technologia idzie do przodu i po co się męczyć z
    kalafonią :P

  • 39. Data: 2010-11-05 16:44:17
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Fri, 05 Nov 2010 16:04:16 +0100, BQB napisał(a):

    > Kalafonię? LOL, do przewodów kalafonię, nie wygodniej pastę lutowniczą,
    > czy jakiegoś fluxa? Technologia idzie do przodu i po co się męczyć z
    > kalafonią :P

    Odpowiedź znajduje się nieco niżej:

  • 40. Data: 2010-11-05 18:10:33
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "BQB" napisał:

    > Kalafonię? LOL, do przewodów kalafonię, nie wygodniej pastę lutowniczą,

    Eee tam, w kalafonii robią się bardziejsze kałuże, w których nurzamy
    końcówki przewodów. No i (jak pisał Yakhub) ten dym, zwłaszcza jeżeli na
    wieczku widnieją szyszki i gałązki.

    JoteR