  • 1. Data: 2009-04-27 21:11:09
    Temat: Zasada działania automatycznego balansu bieli w lustrzankach ?
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Witam.
    Nie znalazłem informacji dotyczącej metody pomiaru balansu bieli w
    trybie AWB w lustrzankach. Czy jest to realizowane przez niezależny
    moduł, czy też WB ustalany jest po wykonaniu zdjęcia a przed zapisaniem
    go w formie stratnej (jpg) wykorzystując do tego choćby pobieżną analizę
    danych z matrycy ???

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 2. Data: 2009-04-27 21:24:29
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Paweł W. <p...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > moduł, czy też WB ustalany jest po wykonaniu zdjęcia a przed zapisaniem
    > go w formie stratnej (jpg) wykorzystując do tego choćby pobieżną analizę

    Niektóre aparaty (np. olympus E-1, E-3 i E-30) mają oddzielny sensor balansu
    bieli - takie białe oczko z przodu korpusu.

  • 3. Data: 2009-04-27 22:34:20
    Od: H5N1 <m...@t...aster.pl>

    Dnia Mon, 27 Apr 2009 22:11:09 +0100, Paweł W. raczył(a) był(a) napisać:

    Nie wnikaj, tylko rób w RAWach. :)

  • 4. Data: 2009-04-27 23:06:05
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze H5N1:

    > Nie wnikaj, tylko rób w RAWach. :)

    Przy rawach i tak zwykle używa się Auto WB...

  • 5. Data: 2009-04-27 23:20:11
    Od: H5N1 <m...@t...aster.pl>

    Dnia Tue, 28 Apr 2009 01:06:05 +0200, Mateusz Ludwin raczył(a) był(a)
    napisać:

    > Rzecze H5N1:

    > Przy rawach i tak zwykle używa się Auto WB...

    Tylko, że w RAWie masz zapisane dane prosto z matrycy. AWB jest użyty
    tylko do jpega zaszytego w RAWie do podglądu. Ewentualnie oprogramowanie
    do wołania odczytuje ustawienia w z EXIFa i aplikuje je do zdjęcia. Ale
    to można zmienić.
    Nie to że bym miał coś przeciwko AWB. W 95% przypadków działa znakomicie.
    Natomiast w pozostałych 5% przypadków jpega można sobie wsadzić w buty,
    natomiast z RAWem można jeszcze powalczyć.

  • 6. Data: 2009-04-27 23:29:10
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze H5N1:

> [...]
    > Natomiast w pozostałych 5% przypadków jpega można sobie wsadzić w buty,
    > natomiast z RAWem można jeszcze powalczyć.

    Wiem, ale jednak to jest ciekawe, że w jednych aparatach AWB działa
    idealnie, a w innych koszmarnie.

  • 7. Data: 2009-04-28 00:57:23
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Paweł W. wrote:
    > Witam.
    > Nie znalazłem informacji dotyczącej metody pomiaru balansu bieli w
    > trybie AWB w lustrzankach.

    zalezy.

> [...]
    > czy też WB ustalany jest po wykonaniu zdjęcia a przed zapisaniem
    > go w formie stratnej (jpg) wykorzystując do tego choćby pobieżną analizę

    moze byc nawet jedno i drugie jednoczesnie. kwetsia tego jaki to aparat

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 8. Data: 2009-04-28 06:54:18
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Mateusz Ludwin napisał(a):
    > Rzecze H5N1:

    > Wiem, ale jednak to jest ciekawe, że w jednych aparatach AWB działa
    > idealnie, a w innych koszmarnie.

    Inne algorytmy rozpoznawiania koloru. Poza tym we wszystkich działa
    średnio przy świetle z nieciągłym widmem. Nasz mózg jest cholernie
    sprytny i balans bieli robi doskonale. Problem często dotyczy sytuacji
    gdy w kadrze mamy różne światła, aparat nie wie, które światło jest dla
    nas ważniejsze i zgaduje. Poza tym jest też tak jak z pomiarem jasności,
    18% najlepsze i mamy szary śnieg :) Konstruktorzy muszą przyjąć jakieś
    kompromisy.

    wer

  • 9. Data: 2009-04-28 07:45:49
    Od: "woj" <N...@w...pl>

    > średnio przy świetle z nieciągłym widmem. Nasz mózg jest cholernie
    > sprytny i balans bieli robi doskonale.

    To jest bardzo ciekawe zagadnienie. Ja zawsze obserwuje jak "on" to
    robi, kiedy zasypiam w pokoju z pomarańczowymi roletami. Kiedy rano budzę
    się w rozświetlonym pokoju (słońce przez te rolety oczywiście) mam wrażenie
    normalnej kolorystyki, dopiero spojrzenie na wyswietlacz telefonu kom.,
    który powinien mieć znajome kolory, zawsze powoduje moje zdziwienie.

    To jeszcze jeden mały OT

    Naświetlenie matrycy (oko) - oglądałem program, w którym zastanawiano się po
    co piratom były opaski na jednym oku - i doszli do wnisku, że kiedy podczas
    walki klient wpadał pod pokład to wiadomo, że jedno oko miał "naświetlone"
    światłem dziennym, które normalnie musiałoby przez te parenaście sekund
    przyzwyczajać do ciemności, co gość mógłby przypłacić głową, a tak odkrywał
    oko spod opaski i był w żywiole...

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 10. Data: 2009-04-28 08:36:20
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Valwit pisze:

    > moze byc nawet jedno i drugie jednoczesnie. kwetsia tego jaki to aparat

    Nadal mowa TYLKO o lustrzankach?
    Moje pytanie wynika z zestawienia poniższych informacji:
    - AWB lustrzanki działa przeważnie od ok. 4000K. Nie radzi sobie z
    niższymi temperaturami barwowymi
    - AWB generalnie radzi sobie dużo lepiej od AWB lustrzanki, łącznie z w
    miarę prawidłowym balansem bieli dla światła żarowego, co jak nieraz
    było wspomniane na grupie, wynika z tego, że kompakt ma dużo więcej
    informacji do ustalenia WB, bo może korzystać z informacji nawet z całej
    matrycy.

    Dlatego zastanawia mnie, dlaczego lustrzanka nie może podjąć decyzji o
    balansie bieli PO przeanalizowaniu danych RAW, a PRZED konwersją do jpg.

    Oczywiście sam bardzo często robię w RAW, jak mi tu ktoś wyżej
    zasugerował (pan/pani grypa, chyba), ale jest sporo takich sytuacji,
    gdzie nie potrzebuję ani tych 6mpx, ani rawa. Ot obrazki ze spacerku,
    imprezy, itp. Nic takiego. Do wrzucenia na dysk, obejrzenia i
    prawdopodobnie wyrzucenia większości. Dlatego miło byłoby mieć w miarę
    sprawnie i w szerokim zakresie działający AWB - szczególnie dotyczy to
    różnego rodzaju światła jarzeniowego, czy innego "energooszczędnego"
    świństwa.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.