  • 71. Data: 2012-12-29 14:45:58
    Temat: Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Dec 2012 12:27:57 +0000, AlexY napisał(a):
    > J.F. wrote:
    > [..]
    >
    > od czego?

    od swietlowki kompatkowej.

    > LEDy mają najwyższą sprawność lm/W ze źródeł światła białego
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Skuteczno%C5%9B%C4%87_%
    C5%9Bwietlna

    W laboratorium. A jakas lampa dostepna w handlu ma 90lm/W ?

    > W jakimś konkretnym przypadku może tak być, wadą LED jest wymóg niskiej
    > temperatuty pracy a to znacznie ogranicza moc świetlną

    Konkretnym ? W pokoju zapalalem 3*100W, jakies 4000 lm.
    Teraz zapalam 3*20W, ale nadal ok 4000lm.
    Czym proponujesz to zastapic ?

    > Kwestia dyskusyjna, zmień dostawcę,

    Mowimy o zrodelkach o sumie 4000 lm

    > porównaj trwałość zwykle szacowaną na 50 tyś h

    A swietlowka ma 5 tys h i kosztuje 15 zl :-)
    A 50 zarowek to jakies 100zl

    > "nie do zajebania" chyba że przegrzejesz

    Dostane na to 10 lat gwarancji ? A czemu nie ? :-)

    Wystarczy dotknac, aby sie przekonac ze przegrzewaja sie one same.

    > ??? LED?

    LED. pomacaj kiedys.

    > wolna wola ale herezji nie rozsiewaj.

    To nie herezje, tylko prawda o dostepnych dzis w handlu masowym produktach.

    J.

  • 72. Data: 2012-12-29 15:46:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No wiesz, w mieszkaniu sam sobie wymienisz, gdybys mial jednak w biurze
    > z 500 zarowek, to elektryk mialby zajecie codziennie.

    No to się chyba facet cieszy, bo ma robotę i jest uzasadnienie dla etatu.

    > Niby pracownik moze sam wymienic, ale jak pojdzie po zarowke do magazynu,
    > uprzatnie biurko, zdejmie buty, czy przyniesie drabinke ... a przeciez
    > zarowke do magazynku tez trzeba jakos dostarczyc ... i te 10 minut dosc
    > realne.

    Nie może, bo nie ma uprawniń.

    > Z drugieej strony - nie mozna 8h dziennie programu non stop pisac.
    > Ale niech spadnie z tej drabiny ...

    Nie spadnie, bo ani myśli tam wchodzić -- będzie czekał na przybycie
    zewnętrznej firmy serwisującej oświetlenie. Chyba że biuro tak wielkie,
    że jest zajęcie dla miejscowego elektryka przy codziennej wymianie CFL.
    No i wyszło nam, że te wszystkie świetłowki godzą w podstawy bytu firm
    średniej wiekości.

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2012-12-29 15:51:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A swietlowka ma 5 tys h i kosztuje 15 zl :-)

    Jak ma 5 tysięcy godzin trwałości, to jest nielegalna i objęta
    zakazem sprzedaży w UE. Ma mieć 6 tysięcy.

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2012-12-29 17:11:17
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Niekoniecznie kaprys. W Skandynawii ma prąd z hydroelekrowni, a jak by
    > celem podgrzania chciał spalać olej, to mu powiedzą, że niepotrzebnie
    > zły dwutlenek węgla wytwarza.

    I niech nie spożywa grochu, czy kapusty, bo jeszcze się czepią o
    "nieprawomyślne" tiole...
    Wolno pyrtać wyłącznie po fasoli :P :))

  • 75. Data: 2012-12-29 19:45:59
    Od: m...@w...pl

    W dniu piątek, 28 grudnia 2012 19:04:46 UTC użytkownik DJ napisał:

    > Triaki padły na przebicie czy przepalenie?

    Przebicie. Zarowki konczac zywot maja tendencje do generowania łuku wewnatrz
    efektywnie powodujac chwilowe zwarcie. (chyba, tak mysle) I tego triaki nie
    wytrzymaly.

    I co ciekawe wszystkie dwie zarowki tak wlasnie padly. Pozostalacia po luku bylo
    osmalenie na wewnetrznej stronie banki.

    Pozostale zarowki ktore mialem po tym doswiadczeniu wyslalem do smietnika i
    pozakladalem LEDy.

  • 76. Data: 2012-12-29 22:32:44
    Od: Padre <P...@n...net>

    > ok, sam jestes, bez psa, tak to moze wygladac.

    Z dwoma psami :) halogen ma czas włączenia pi razy drzwi 2 minuty i
    świeci w zasadzie tylko kiedy jest potrzebny, przed domem przy furtce
    mam 20W energooszczędną która świeci zawsze kiedy jest ciemno bo ulica
    jest nieoświetlona i nawet udało mi się kupić włącznik zmierzchowy który
    załącza ją kiedy jest naprawdę ciemno i bierze 0,3W, do niedawna
    włączniki zmierzchowe tanie włączały światło lekko godzinę za wcześnie i
    tyleż za późno gasiły biorąc przy tym kilka watów.

  • 77. Data: 2012-12-29 22:52:24
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. wrote:
    > od swietlowki kompatkowej.

    Są porównywalne, można przyjąć że na chwilę obecną takie same, różnica w
    trwałości, cenie i LEDy można ściemniać.

    C5%9Bwietlna
    > W laboratorium. A jakas lampa dostepna w handlu ma 90lm/W ?

    A co to w laboratorium inna fizyka obowiązuje?

    > Konkretnym ? W pokoju zapalalem 3*100W, jakies 4000 lm.
    > Teraz zapalam 3*20W, ale nadal ok 4000lm.
    > Czym proponujesz to zastapic ?

    No to jest właśnie konkretny przypadek, potrzebowałbyś tak samo 60W
    LED'ów, osobiście zrobiłbym to na 30-tu 2W "halogenach" tych co mam
    pomontowane, nie mają problemu z przegrzewaniem bo każda składa się z 21
    diod. Ekonomicznie nie jest to uzasadnione więc raczej zostań przy CFL.
    Żarówki LED zawierające 1W lub 2W diody wymagają uwzględnienia ich
    chłodzenia - nie polecam.

    > Mowimy o zrodelkach o sumie 4000 lm

    Tak, koszt wyjdzie znacznie wyższy.

    > A swietlowka ma 5 tys h i kosztuje 15 zl :-)
    > A 50 zarowek to jakies 100zl

    Tylko że świetlówki nadal tak jak żarówki nie lubią częstego włączania,
    LED ma to w serdecznym poważaniu, w normalnej pracy jest włączany 100
    razy na sekundę.

    > Dostane na to 10 lat gwarancji ? A czemu nie ? :-)

    Nie mnie pytaj, raczej producenta/sprzedawcę
    jest cokolwiek co ma 10lat gwarancji?

    > Wystarczy dotknac, aby sie przekonac ze przegrzewaja sie one same.
    > LED. pomacaj kiedys.

    Moje są zimne, całkowicie.

    > To nie herezje, tylko prawda o dostepnych dzis w handlu masowym produktach.

    Nie, tylko część prawdy, fakt trzeba uważać na LED dużej mocy, i tyle.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 78. Data: 2012-12-29 23:43:24
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-12-29 13:27, AlexY pisze:

    > "nie do zajebania" chyba że przegrzejesz

    Śmieszny jesteś.
    Jak tam elektrolity mają 500h/85C pracy to wszystko a i tak wątpię by
    takie wypasione dawali.
    Jak patrzę na obudowy (radiatory) i weźmie się pod uwagę, że sporo
    żarówek świeci do dołu z zamkniętej obudowy, to się dziwię, że się w
    nich diody nie oblutowują od pcb. A czas życia LED nie spada liniowo z
    temperaturą....
    Te 50 tyś h to przy temperaturze struktury 25C z teoretycznych oszacowań
    wychodzi, twoje diody w życiu takiej temperatury nie widziały.
    Dodatkowo te oszacowania nie biorą przeważnie pod uwagę starzenia optyki.
    Żywotność żarówki LED nijak się ma do żywotności diody LED.
    Powoływać się na żywotność emitera mogą tylko głupcy lub oszuści
    wciskający te wynalazki.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 79. Data: 2012-12-30 00:14:16
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> wrote in message
    > No to sprawdź.
    > Kto ma to pierwszy sprawdzić? Pani Kazia z poczty czy elektronik ?
    > W tym wątku już za dużo jest tych co to im się wydaje.

    Sprawdź, sprawdź - a może już ktoś to rozbierał i wie czego się spodziewać.
    Powyżej ktoś wspomina o efekcie strobo, co przeczy zasilaniu przetwornicą.

    No to mi się zdaje, że możliwości są takie:

    Wariant zasilania obwodem RC, czyli dwie gałęzie LED włączone przeciwrównolegle.
    (dla mnie osobiście źródła światła modulowane pulsacją sieci są dość męczące,
    więc odpada).
    Wariant z przetwornicą nie wyklucza regulacji, ale jest ona wątpliwa (z
    wyjątkiem wykonań specjalnych, czyli znacznie droższych i trudnych do
    zdobycia.).
    Wariant zasilania pradem stałym, bez przetwarzania impulsowego, miał by
    sprawność nie do przyjecia.

    Z powyższego wynika moja niechęć do praktycznego stosowania tych wynalazków w
    miejscu, gdzie potrzebna jest regulacja siły oświetlenia.
    Mogę jednak nie znać najnowszych trendów azjatyckiej myśli technicznej i ktoś mi
    tę niewiedzę uświadomi.

  • 80. Data: 2012-12-30 00:21:06
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    > Zalezy jaka - niektore moga byc byc celowo kompatybilne.

    Czyli kilka razy droższe. Jeśli w ogóle dostępne są takie wykonania żarówek LED.
    Na pewno są dla wyładowawczych.

    > W innych ... ciekawe jak diody zasilane przez kondensator szeregowy zniosa
    > sciemniacz ustawiony na polowe ..

    W najlepszym wypadku będzie strobo. Gdyby wymienić kondensator ograniczający na
    mniejszy i zasilać np 400Hz z regulacją fazową, to może już było by dobrze.