  • 21. Data: 2012-12-28 19:05:07
    Temat: Re: Żarówki , k..wica już czł eka bierze
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2012-12-27 23:49:11 +0100, Padre <P...@n...net> said:

    > Niestety producenci do gotowych wyrobów wkładają zazwyczaj najtańszą
    > chińszczyznę, te halogeny najczęściej padają nie przez przepalenie
    > żarnika tylko zniszczenie połączeń zatopionych w szkle.

    Tak się zastanawiam czy zrobienie soft-startu może im wydłużyć żywot?
    Przecież to najczęściej pada przy zapalaniu.

    --
    DJ

  • 22. Data: 2012-12-28 19:07:56
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2012-12-28 10:32:26 +0100, =?UTF-8?Q?S=C5=82awomir?= Szczyrba
    <c...@o...the.night> said:

    > Quo vadis DJ ?
    > Oooo, też kupiłeś buty Ecco?

    Od dawna nie zwracam uwagi na napisy na butach. Teraz rozlatuje się
    wszystko. Markowe za 500pln również.

    --
    DJ

  • 23. Data: 2012-12-28 20:04:09
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-12-28 19:05, DJ pisze:

    > Tak się zastanawiam czy zrobienie soft-startu może im wydłużyć żywot?

    U mnie ten pomysł wypalił, w miejscach gdzie jest częsty włącz/wyłącz,
    np. WC, łazienka, kuchnia. Jest odczuwalne wydłużenie żywotności żarówek.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 24. Data: 2012-12-28 20:04:46
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2012-12-28 17:39:40 +0100, m...@w...pl said:

    > Nic to nie pomoglo. Zarowki pozdychaly w kilka godzin, przy okazji
    > niszcząc triaki.

    Triaki padły na przebicie czy przepalenie?

    --
    DJ

  • 25. Data: 2012-12-28 20:23:12
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2012-12-28 20:04:09 +0100, PeJot <P...@m...pl> said:

    > U mnie ten pomysł wypalił, w miejscach gdzie jest częsty włącz/wyłącz,
    > np. WC, łazienka, kuchnia. Jest odczuwalne wydłużenie żywotności
    > żarówek.

    A soft-start robiłeś NTC czy regulacją fazową?

    --
    DJ

  • 26. Data: 2012-12-28 20:31:59
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2012-12-28 11:31:47 +0100, =?iso-8859-2?Q?Piotr_Ga=B3ka?=

    > Zakładając najgorszy moment włączenia (U=1,41*230=325V) moc w udarze
    > wychodzi 1760W.
    > Jakby połączyć ją w szereg z NTC:

    Modyfikowałem kiedyś oprawy halogenowe, liniowe 150W, dodając właśnie
    NTC rozruchowy.
    NTC stosownie obliczone i pomierzone przy uruchamianiu, niby było OK.
    Jednak nie zauważyłem jakiejś konkretnej poprawy w żywotności żarnika.
    Zdychały w podobnym czasie jak kilka nieuzbrojonych w NTC które
    pozostawiłem do celów porównawczych. I były różne żarniki, zarówno
    osramy, jak i tania chińszczyzna.
    Stąd właśnie miałem pomysł wydłużenia czasu startu jeszcze bardziej, np
    triakiem. Ale przypuszczalnie niewele to da, jak pisał kolega mysior.
    Zgaduję, że konsumencie żarowe źródła światła są tak skonstruowane
    materiałowo, że żaden hack-by-user nie jest możliwy. Ma się sfajczyć i
    już :(

    Zresztą mam tu w rękach do porównania dwie żarówki, tym razem klasyczne
    E27, jedna współczesna, druga made in USSR, gdzieś z lat 80-tych. Czym
    się różnią? Głównie drucikami doprowadzającymi od trzonka do bańki.
    Nowoczesne są w tym miejscu cieńsze... na oko tak o połowę. I w tym
    miejscu najczęściej się przepalają.

    --
    DJ

  • 27. Data: 2012-12-28 20:49:28
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-12-28 20:31, DJ pisze:
> [...]
    > Zgaduję, że konsumencie żarowe źródła światła są tak skonstruowane
    > materiałowo, że żaden hack-by-user nie jest możliwy. Ma się sfajczyć i

    Można jeszcze niedowoltować żarówkę o większej mocy licząc się z niższą
    sprawnością i żółtym światłem. Ale do kibelka czy na korytarzu może być,
    a pracuje dłużej.

    --
    pozdrawia Adam
    /lubię palić ogniska w lesie, szczególnie podczas suszy.../

  • 28. Data: 2012-12-28 21:02:53
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-12-28 20:23, DJ pisze:

    > A soft-start robiłeś NTC czy regulacją fazową?

    NTC się niemiłosiernie grzeje podczas pracy, a trzeba go gdzieś upchać,
    a i redukcja maksymalnego prądu rozruchu w przypadku żarówki halogenowej
    nie powala na kolana. Wykorzystałem gotowe układy z miękkim startem i
    regulacją fazową mocy z jakiegoś AGD, OIDP chyba z odkurzacza, tylko
    triaki musiałem pozamieniać na słabsze, bo oryginalne 16 A nie chciały z
    żarówkami działać ( za mały prąd podtrzymania ). W tych układach miękki
    start trwa ~ 2 sekundy, sporo za dużo, ale efekt powolnego rozjaśniania
    światła jest akceptowalny. W WC 2 żarówki z miękkim startem działają coś
    koło 8 lat bez wymiany. W kuchni po tym samym czasie niedawno wymieniłem
    jedną z trzech. Ponieważ ledówki dosyć szybko tanieją, chyba i tak
    trzeba będzie je pozakładać zamiast żarówek, które w fikuśnych
    odmianach, np z odbłyśnikiem kosztują >10 zł, a żyją krótko.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 29. Data: 2012-12-28 21:37:33
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości
    > 0,4%
    > Wskaż mi, gdzie w moim poście jest cokolwiek o ekologii o o CO2?
    > Tak, tak. To jest Twój wybór, Polsatu, TVN i Radia Maryja.
    > A mój wybór jest taki, że na 3 piętrach mam energooszczędne i kilka LED.
    > Tobie funduję wycieczkę do Leroy Merlin.

    I bardzo dobrze! o prawo wyboruy chodzi. Ktos może nie chcieć urządzeń z
    rtęcia w środku. Dlaczego? bo nie!

    > Tam znajdziesz taką tablicę ze ściemniaczem i żarówkami energooszczędnymi
    > przystosowanymi do ściemniaczy.

    cena?

    > Możesz sobie nawet potencjometrem wprost regulować.
    > Wyłącz TV, włącz myślenie, płać rachunki :-)

    Płacę. Bo mam tak kaprys. Mam jedną energooszczędną bo uznałem że w tym
    miejscu warto bo lampa wisi nad stołem i tradycyjna za bardzo grzała. Ale to
    jest mój wybór a nie wybór urzędnika z Brukseli

    BTW przyszło mi właśnie do głowy, że turbina parowa to wynalazek starożytny.
    Jednakże jest z powodzeniem używana do wytwarzania energii elektrycznej. To
    tyle w temacie przestarzałej technologii z XIX wieku...
    MaW

  • 30. Data: 2012-12-28 23:22:57
    Od: Padre <P...@n...net>

    > mając w każdym sklepie co najmniej 2 technologie bijące bambusa na
    > głowę: energooszczędne i led.

    No to napisz mądralo w którym sklepie za rozsądna cenę leżą ledowe
    odpowiedniki 300W halogenów bo chyba nie sugerujesz że mam sobie
    czujnikami ruchu 50W energooszczędne włączać i wyjść na plus. Nie
    wszyscy mieszkają w bloku i czasem trzeba większe przestrzenie oświetlić
    a niekoniecznie na stałe.