  • 1. Data: 2011-10-14 15:19:18
    Temat: Zakres prac zakładu energetycznego
    Od: Adam <b...@a...pl>

    Witam,

    Jest taka sytuacja - kilka domów prywatnych połączonych ścianami, na
    jednym z nim "tyczka" od której idą przewody ze słupa. Te przewody
    rozdzielają się w puszce na poszczególne budynki, w większości pod
    tynkiem. Instalacja bardzo stara. Liczniki w domach. No i w tej puszce
    zaczęło się coś chrzanić. Jednym popaliło nawet sprzęty. Przyjechali z
    zakładu energetycznego, coś tam podłubali i na razie będzie. Ale ta
    instalacja od góry do puszki gdzie się przewody rozchodzą jest do
    wymiany, bo już ledwo ciepłe to jest. Ale pracownicy zakładu mówią, że
    od tego miejsca gdzie przewody dochodzą do "tyczki" ze słupa to już jest
    problem mieszkańców i trzeba sobie prywatnie załatwić fachowca. Mi to
    się coś nie widzi żeby to nie było w ich gestii. Skoro nie, to na jakiej
    podstawie poprawili instalację i nie wzięli kasy? Czy ktoś tu kręci, czy
    faktycznie nie w każdej sytuacji instalacja do samego licznika podlega
    naprawie przez zakład energetyczny? Może ktoś zna odpowiednie przepisy?

    --
    Adam

  • 2. Data: 2011-10-14 15:27:41
    Temat: Re: Zakres prac zakładu energetycznego
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 14 Oct 2011 17:19:18 +0200, Adam napisał(a):

    > Czy ktoś tu kręci, czy
    > faktycznie nie w każdej sytuacji instalacja do samego licznika podlega
    > naprawie przez zakład energetyczny? Może ktoś zna odpowiednie przepisy?

    Granice właściwości są określone w umowie o dostawie energii (tzw. warunki
    zasilania).
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2011-10-14 15:40:40
    Od: Adam <b...@a...pl>

    > Granice właściwości są określone w umowie o dostawie energii (tzw. warunki
    > zasilania).

    No to jest problem... Nie wiem kiedy była robiona instalacja, i kto
    zawarł umowę z zakładem. To było robiona może 40, 50 lat temu, albo i
    dawniej. Umowę mogli mieć poprzedni właściciele.

  • 4. Data: 2011-10-14 15:44:57
    Od: TheWarAgainstTerror <n...@o...pl>

    W dniu 2011-10-14 17:40, Adam pisze:

    > No to jest problem... Nie wiem kiedy była robiona instalacja, i kto
    > zawarł umowę z zakładem. To było robiona może 40, 50 lat temu, albo i
    > dawniej. Umowę mogli mieć poprzedni właściciele.

    a gdzie jest licznik energii i kto opłaca rachunki ?

  • 5. Data: 2011-10-14 15:47:57
    Od: Adam <b...@a...pl>

    W dniu 2011-10-14 17:44, TheWarAgainstTerror pisze:

    > a gdzie jest licznik energii i kto opłaca rachunki ?

    Jak już pisałem kolejność jest taka - słup, tyczka, puszka gdzie się
    przewody rozchodzą, liczniki wewnątrz budynków. Rachunki opłacają
    właściciele domów.

  • 6. Data: 2011-10-14 16:22:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 14 Oct 2011 17:40:40 +0200, Adam napisał(a):

    > No to jest problem...

    Żaden problem - wpadnij do ZE i każ sobie dać kopię/odpis umowy. Albo
    chociaż pokazać :) A jak nie ma no to trzeba sporządzić nową :)
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2011-10-14 16:38:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    > Żaden problem - wpadnij do ZE i każ sobie dać kopię/odpis umowy.

    Życzę sukcesów :-)
    Zwykle przyłącze od słupa do licznika wykonuje właściciel, a później ZE
    łaskawie je przejmuje na własność. I w teorii to ZE powinien naprawiać
    uszkodzenia. To w teorii. A w praktyce ZE po złożeniu podania o naprawę
    wyznacza czas realizacji, na przykład 15 lat. W praktyce znowu jest więc
    tak, że robi to odbiorca energii na swój koszt. Ale tu uwaga: nie może
    tego zrobić sąsiad elektryk, a wyłącznie firma z którą ZE podpisał umowę
    na takie prace. Albo ZE na Twój koszt.
    Zabawne, nieprawdaż?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2011-10-14 16:48:03
    Od: Adam <b...@a...pl>

    W dniu 2011-10-14 18:38, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Ale tu uwaga: nie może
    > tego zrobić sąsiad elektryk, a wyłącznie firma z którą ZE podpisał umowę
    > na takie prace. Albo ZE na Twój koszt.
    > Zabawne, nieprawdaż?

    No właśnie chyba nie koniecznie. Oni mówili żeby sobie znaleźć prywatną
    osobę która to zrobi. Nie firmę, ale zwykłego elektryka z uprawnieniami.

  • 9. Data: 2011-10-14 17:42:47
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał:

    > Granice właściwości są określone w umowie o dostawie energii (tzw. warunki
    > zasilania).

    Wydaje mi się, że tzw. Warunki są materiałem do projektu przyłącza, a umowa to
    już insza inszość.

    Pzdr Remek

  • 10. Data: 2011-10-14 19:35:06
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 14.10.2011 17:19, Adam pisze:
> [...]
    > faktycznie nie w każdej sytuacji instalacja do samego licznika podlega
    > naprawie przez zakład energetyczny? Może ktoś zna odpowiednie przepisy?

    Jedno to jest naprawa, a drugie wymiana ;)... Prąd masz?? Masz!!
    Działa?? Działa!! Oni "nie widzą" powodu, dla którego mieliby to
    naprawiać, ale są na tyle mili, że pozwalają zrobić to Tobie ;)...

    Co do instalacji "do samego licznika" - tak być nie może, choćby z tego
    powodu, że wówczas ich kabel biegłby przez Twój dom (ten od puszki do
    licznika). Wyobraź sobie, że zrobiłeś spory remont, gładzie i inne cuda,
    a tu przychodzi pan z ZE i mówi, że chce wymienić swój kabel i Ci
    rozwala ściany ;)...

    Tak jak ktoś tu pisał - powinno to być w umowie napisane co jest czyje.
    A jeśli nie masz umowy - to człowieku! Czym prędzej to popraw, bo w
    sumie, to czemu oni Tobie mają dawać prąd, a czemu Ty masz im płacić??
    Jak nie masz umowy, to jak coś się sfajczy, to Ci będą wmawiać, że Ty
    się na dziko do nich podłączyłeś ;););)....

    Mój ojciec niedawno przechodził przez te ceregiele - generalnie było
    tak, że w sumie klient płacił za przyłączenie, ale to było jakoś
    podzielone... do pewnej odległości ZE, powyżej klient, czy na odwrót.
    Złącze pomiarowe oni stawiali. Natomiast kabel od złącza do domu i
    wszystko dalej to już była sprawa klienta.
    Z kolei w blokach itp. z reguły interpretacja jest taka, że wszystko do
    wejścia do budynku (do zabezpieczenia głównego) to sprawa ZE, reszta to
    sprawa klienta. Ale "normalnie" to wygląda nieco inaczej, jest złącze, z
    którego jest odejście na budynek itd. Normalnie - to znaczy tak, jak się
    to robi dzisiaj.

    Moim zdaniem najlepszym wyjściem byłoby, abyście od nowa zostali
    przyłączeni, na nowych zasadach. Wtedy ZE wkopie kabel, postawi złącza
    pomiarowe, a Wy się do tego przyłączycie. Oczywiście, bez kosztów się
    nie obejdzie, ale pamiętaj, że to w sumie Wasza sprawa. Ten kabel od
    słupa do Waszych domów, to nie jest infrastruktura ZE i to, w jakim jest
    to stanie, nikogo w ZE obchodzić nie będzie...

    Konop