  • 211. Data: 2022-11-06 20:48:05
    Temat: Re: Zakaz rejestrowania normalnych samochodów w unii europejskiej od 2035?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 4 Nov 2022 12:19:10 +0100, J.F

    > Zaraz zaraz - nie mylmy sredniej i zapierdalania.

    Nie pisałem o średniej prędkości z jazdy, tylko średniej rędkości
    użytkowników.

    > Ja sie po autostradzie staram jechac przynajmniej 150,
    > i przyznaje - jest to w Polsce "szybko", wiekszosc jest wyprzedzana,
    > niewielu mnie wyprzedza.

    No właśnie. Większość jeździ w zakresie 100-120. To najekonomiczniejsza i
    najbardziej komfortowa prędkość na autostradzie. Jak jadę powyżej 140 to
    mnie szlag trafia, wtedy muszę zasadzić sobie słuchawki z redukcją szumów,
    co też do końca nie jest zdrowe ale ulgę nieco przynosi.

    > Ale jesli srednia wychodzi 120, to wina tych "snujących sie", i
    > wyprzedzających sie ciezarowek :-)

    Nie pisałem o ciężarówkach, bo tę prędkość mają stałą maksymalną dla
    siebie, z odchyłami 5%, tylko o osobówkach.

    > Jest kompletnie niekomfortowa. Co chwile trzeba zjezdzac na prawy pas.

    Jest komfortowa, różnica w hałasie między 120 a 140 to przepaść.
    Ale już ustaliliśmy nie raz, że ty głuchy jak pień jesteś, to nie
    zauważysz. :P No i przynajmniej się nie uśnie, bo się coś dzieje. Trzeba
    myśleć.

    > Choc owszem - czesto nie trzeba, bo "wyprzedzasz" i mozesz lewym,
    > no i robi sie taki sznureczek snujacych sie 110-120 lewym pasem :-)

    Sznureczek to się robi za tirolotami. Za osobówkami które jadą 110-120 się
    nie robi, zresztą osobówka jak wyprzedza możę na te 5 sek. przyśpieszyć do
    140. Ja tak zawsze robię, zdarza mi się chwilowo i 170 polecieć jak mam
    sznur tirolotów do wyprzedzenia. Oczywiście są tacy co twardo jadą an
    tempomacie w czasie wyprzedzania, ale to wyjątki.

    > Ale 3kW to wcale nie jest malo, bo jakies 20% wiecej ... czyli zasiegu
    > 20% mniej.

    Ale czytasz co piszę? Tyle to potrzeba przy siarczystych mrozach, przy 0sC
    potrzeba 1kW, a jak się soti to jeszcze mniej.

    > A jak bedzie korek na zakopiance na pare godzin, to jeszcze wiekszy
    > spadek :-)

    Znowu bzdura logiczna -- jak stoisz to mniej chłodzisz kabinę a więc mniej
    mocy jest potrzebne do jej ogrzania.

    > No ale ja bardziej o klimie/chlodzeniu.
    > Nie potrafie ocenic ile wymaga to mocy w spalinowym.

    Tyle samo. Tylko straty większe bo sprawność spaliniaka mniejsza. No i
    jeszcze dochodzi spadek wydajności klimy, bo spaliniak grzeje pod maską.

    > Elektryczna lepsza?
    > Niby odprowadzenie paru kW ciepla moze wymagac kilka razy mniej mocy
    > kompresora. Tym niemniej plotki mowią, ze mechaniczny zabiera pare kW.

    To wynik mniejszej sprawności spaliniaka i klimy.

    > A wiesz ile elektrownia wegla zuzywa na 15-20kWh ? :-)

    Sprawność elektrowni w gniazdku jest znana.

    > Ale po miescie, w trasie, srednio?

    Parokrotnie już to napisałem, nie będę powtarzać.

    > Skrzynia biegow pozwala dobrac lepsze parametry pracy silnika
    > spalinowego.

    Nie prawda. Dochodzi jeszcze element komfortu. Żaden silnik nie kręci się
    na 2500-3000 jeśli nie musi, a to tam ma najwyższą sprawność. Dlatego ja w
    korku czy poniżej 50/h nigdy nie jeżdżę w trybie charge, bo szlag człowieka
    trafia od hałasu jaki silnik spalinowy generuje wtedy (pracując w
    najlepszym zakresie).

    > Owszem, ale moj diesel w trasie pali ok 7, a z twoimi predkosciami,
    > to moze i 6 bym dal rade
    > Tylko nie wiem, na ile mozna Outlandera do Vectry porownac.

    Nie można.

    > Co powoduje, ze nie bardzo w to wierzę.

    Ale rozumiesz co to za wartość 70-84kWh?

    > Policzyles, czy krajowe elektrownie starczyly by dla Orlenu?

    Przecież to są dane koncernów paliwowych.
    Podejrzewam, że są to dane standardowo zaniżone.

    > Czemu - ciepla woda tez jest potrzebna.

    No toć piszę że jest potrzebna, więc elektrociepłownia ma wyższą sprawność
    niż elektrownia, ale do obliczeń przyjąłem niższą, a i tak elektryki
    dewastują spaliniaki, nawet diesle.

    > No ale chcesz chwalic elektryczne samochody, czy OZE?

    Nic nie chwalę, wykazuję tylko, że spaliniaki to syf energetyczny.

    > Bo elektryczne samochody tez wymagaja dostawy energii, chyba ze z
    > wlasnych solarow je łądujesz.

    Ale potrzebują, co wykaząłem, tej energii znacznie mniej niż spaliniaki. To
    że można je zasilać nie tylko z wungla, ale także z OZE tylko pieczętuje
    temat.

    > Smierdzic smierdzi, szczerze przyznaje. Czy jest bardzo szkodliwy,
    > to juz nie wiem.
    > Szczegolnie jak porownac wspolczesny diesel z kamazem czy jelczem
    > sprzed lat.

    U nas trupów z wyciętymi katalizatorami, lejącymi wtryskami, nie brakuje.
    Nawet tych nowoczesnych. I niczym się w zasadzie nie różnią od jelczy.

    > Ludzie w Polsce smrodzą kominami, diesle juz prawie bezwonne :-)

    Jeśli nos masz taki jak słuch, to się nie dziwię że tak twierdzisz.

    > O, mam ich troche, to korzystam.
    > No ale podaje, bo jakos mocno odstaje to od twoich wynikow.
    >
    > A autostrady sa w miare porownywalne, natomiast jazda po miescie wcale
    > - zalezy od korkow, buta, swiatel itp.
    >
    > PHEV, pozwalajacy jezdzic po miescie na pradzie - dobry pomysl.
    > Tylko zapominasz o kominach w Belchatowie :-)
    >
    > Ale po miescie to jeszcze mam tramwaj. Podobno najlepszy.

    Nie zapominam wcale. Tylko miny w Bełchatowie mają >150m, spaliny z nich
    wylatające są filtrowane i redukowane, a węgiel krajowy a nie
    turbanowo-putinowy. Wprost przeciwnie niż spaliniaki które generują niską
    emisję prosto w nasze nosy, nie są filtrowane, często nawet nie mają
    katalizatorów, a paliwo wiadomo...

    > Moj czasem sobie DPF wypala.
    > Oj, smierdzi przy tym i paliwo leje ...

    > No to podaj liczby z trasy i z miasta osobno.

    Podałem niejednokrotnie, nie tylko w tym wątku, od 4 lat to opisuję głównie
    w dyskusjach z tobą i to wszystko w pustkę leci jak widać.

    > Niby tak, ale tak jak patrze u siebie ... wiecej marnuje polityka
    > "pierwszenstwo tramwaju" zamiast zielonej fali.

    Bo w centrach gdzie jeżdżą tramwaje samochody nie mają sensu.

    > Bo one ciagle w miare nowe.

    No ale wg petrolhedów baterie padają po 3 latach najdalej. Ja mam 6.
    Baterię mi na gwarancji wymienili, nie skasowali jednak BMU i mimo wymiany
    miałem 70% pojemności. Wróciłem po tygodniu jak się douczyli, skasowali i
    mam 100%. I oczywiście już BMU klepie w dół. Już raz resetowałem i bateria
    oczywiście wróciła na 100%.

    > Fajnie.

    > Moze juz zapomnialem stare dobre czasy,
    > ale jakos dziwnie tanio mi sie wydaje.

    Wtedy nikt nie chciał 3-letnich PHEVów,
    bo przecież bateria już w nich zdychała.

    > Ale gwarancja na bateria ci sie skonczy zaraz :-P

    Już się skończyła, ale wcześniej wymienili dzbany,
    zamiast po prostu BMU skasować. No ale nie mój cyrk,
    nie moje małpy, chcieli dać nową, to wziąłem.

    > Masz PV na dachu?

    Mam na dwóch domach. Już się spłaciły.

    > Bo prad coraz drozszy ...

    Nie zauważam. 16 tkm przejeżdżam z jednej instalacji za 160 zł.
    Drugie 160 zł kosztuje ogrzanie domu i prąd bytowy.

    > Ale sa drozsze marki :-)
    > No, jesli te 100k i 80k są prawdziwe, to raczej drogo nie bylo.

    Tak było, inaczej bym nie kupił.

    > KIA to Hunday.

    > Tesla tez ma baterie w płynie, ale albo lepszym/trwalszym,
    > albo tanszym. Chyba trwalszym, bo pisza, ze raczej nie wymaga wymiany.

    Czyli się da. Tak realnie, to czym ten płyn się może różnić od tego w
    spaliniaku? Ma dawać/odbierać ciepło, nie gotować się i nie zamarzać.

    > https://spidersweb.pl/autoblog/plyn-chlodniczy-elekt
    ryczny-hyundai-kona-wymiana-cena/
    > 1669 zl co 60kkm.
    > No coz - pare wymian oleju w ASO moze kosztowac podobnie.

    Serwis spalinowy mojego PHEVa w ASO średnio 1600 zł co rok.
    Za olej kasują 120zł/L, a można to samo kupić za 40.
    Ogólnie marża w ASO 300%, rh 500.

    > A gdzie tam - klocki sa trwale, tarcze jeszcze trwalsze :-)

    Oczywiście, jak jeździłem Mazdą6 (z salonu) to mimo jeżdżenia w kółko na
    silniku wyrobiłem 80 tkm bez wymiany. Jak sprzedawałem z 200tkm to tarcze
    były już do wymiany. W PHEV mam aktualnie już 172 tkm i tarcze nówki sztuki
    praktycznie, zresztą co się dziwić, oryginalne klocki tam siedzą.

    > Tak szybko nie przestaną - kierowca sie o tym dowie za pare lat :-)

    Ich strata.

    > No i trzeba jezdzic do warsztatu i placic.
    > Tak samo, jak w spaliniaku.

    Ktoś twierdził inaczej? Po co piszesz o rzeczach oczywistych?

    > Jak baterie do samochodow potanieją ... a moze juz sa takie same tanie
    > stosowane? :-P

    I znowu to samo. Nie chodzi o technologię, ale o to jak są traktowane przy
    ładowaniu/rozładowaniu. Porównywanie baterii w rowerze/skuterze/hulajnodze
    to tak jakby porównywać baterie z laptopów/smartfonów do tych w EV. Słabej
    jakości, bo ma być taniej a wiadomo że nikt tego nie naprawia tylko
    "utylizuje", nijak nie chłodzone, nijak nie grzane, notorycznie
    roz-/przeładowywane itd. No, czyli porównanie z dupy.

    > No przeciez tak ma byc :-(

    Ale nie było.

    > Czolg jak jedzie, to halasuje.
    > Nie bardzo wiem co oni chcą tą hybrydą osiagnąc, ale moze oni wiedzą.

    POwiedzieli wprost, mniejszy hałąs i oszczędności paliwa. Wbrew pozorom
    ilość zużywanego paliwa na wojnie się liczy.

    > Podobno to ciagle ma turbine ... moze hybryda pozwala podniesc
    > sprawnosc i zmniejszyc wady turbiny.

    Nie bez powodu w lokomotywach hybryda to najbardziej rozpowszechniony
    napęd.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 212. Data: 2022-11-06 20:50:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-11-06 o 20:10, Shrek pisze:

    > To nie tak;)

    > Można się zdziwić;)

    > Dobra - więc napiszę wprost - w rozumieniu przepisów budowlanych, to czy
    > garaż jest zamknięty bramą, szlabenem, kratą czy wręcz niczym nie ma
    > specjalnie znaczenia w kwestii tego czy jest otwary czy zamknięty. Choć
    > rzeczywiście jak jest otwarty to zwykle jest szlaban albo krata.

    Napisz wprost, jeśli wiesz jak to jest w przepisach budowlanych ujęte,
    jeśli jest inaczej
    niż logiczne rozumowanie o ścianach i bramach.

    > ten jest otwarty mimo że ma szlaban:
    > https://www.google.pl/maps/@52.2113795,20.9582568,3a
    ,75y,18.74h,100.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_kxTi4f8IpFN
    hf8tdgXbdg!2e0!7i16384!8i8192

    Jak ma szlaban to jest otwarty, bo nie jest "szczelnie" zamknięty.

    > A ten zamknięty, mimo że szlabanu nie ma;)
    >
    > https://www.google.pl/maps/@52.2112984,20.9515553,3a
    ,15y,51.88h,87.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPIqzin9pPAQYj
    bQ-4xqx4Q!2e0!7i16384!8i8192

    Tam nic nie ma, więc powinien być otwarty.
    Z czego wynika jego zamkniętość?

    > Te są otwarte mimo, że mają bramy i na pierwszy rzut oka ściany:
    >
    > https://www.google.pl/maps/@52.2333534,20.9997942,3a
    ,90y,129.72h,125t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVw7a_UOMIY865x
    j6TL14-A!2e0!7i16384!8i8192

    > https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x471ecd481554f
    749%3A0x8f1007d24e3d2cbd!3m1!7e115!4shttps%3A%2F%2Fl
    h5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipOHLBi9yBmXc123q
    jEJRpJyYcwk7pBHICOFUS2C%3Dw106-h160-k-no!5sthe%20uni
    t%20warszawa%20-%20Szukaj%20w%20Google!15sCgIgAQ&ima
    gekey=!1e10!2sAF1QipPEfx2AuMA48okAINdlsuODHW1toY-b6H
    sq-J8C&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjfl4DzoJr7AhWws4sKHam9B
    bQQoip6BAhyEAM

    Te to nie bardzo widać jakie są.

  • 213. Data: 2022-11-06 22:04:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 06.11.2022 o 20:50, cef pisze:

    > Napisz wprost, jeśli wiesz jak to jest w przepisach budowlanych ujęte,
    > jeśli jest inaczej
    > niż logiczne rozumowanie o ścianach i bramach.

    Jak ci moje zapewnienie nie wystarczy to jutro poszukam. Pewnie w czyli
    rozporządzeniu o długiej nazwie tym jakim warunkom powinny odpowiadać
    budynki i ich usytuowanie.

    ,75y,18.74h,100.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_kxTi4f8IpFN
    hf8tdgXbdg!2e0!7i16384!8i8192

    > Jak ma szlaban to jest otwarty, bo nie jest "szczelnie" zamknięty.

    A co znaczy szczelnie - w twoim potocznym ujęciu jest zamknięty, bo jak
    szlaban w dole to nie wjedziesz.

    ,15y,51.88h,87.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPIqzin9pPAQYj
    bQ-4xqx4Q!2e0!7i16384!8i8192

    > Tam nic nie ma, więc powinien być otwarty.
    > Z czego wynika jego zamkniętość?

    Z tego że ma ściany.

> [...]
    gekey=!1e10!2sAF1QipPEfx2AuMA48okAINdlsuODHW1toY-b6H
    sq-J8C&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjfl4DzoJr7AhWws4sKHam9B

    No widzisz, otwarte a nie widać;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 214. Data: 2022-11-06 22:06:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 06.11.2022 o 22:04, Shrek pisze:

    > Jak ci moje zapewnienie nie wystarczy to jutro poszukam. Pewnie w  czyli
    > rozporządzeniu o długiej nazwie tym jakim warunkom powinny odpowiadać
    > budynki i ich usytuowanie.

    Dobra - masz- 5 sekund:

    https://arslege.pl/rozporzadzenie-ministra-infrastru
    ktury-w-sprawie-warunkow-technicznych-jakim-powinny-
    odpowiadac-budynki-i-ich-usytuowanie/k218/s3061/

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 215. Data: 2022-11-07 11:24:24
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 03.11.2022 o 09:05, Cavallino pisze:

    > Tak akurat, wierzę.
    > Już nieraz wyłączał silnik akurat w momencie gdy puszczałem sprzęgło i
    > chciałem ruszyć, a Ty takie zacne umiejętności sugerujesz.
    > Nie czytałeś nigdy o problemach ze Start/Stop vs klima w korku?

    Od lipca 2016 jeżdżę z systemem Start-Stop (drugie auto już), którego
    praktycznie nie wyłączam, więc wiem co piszę ?
    Coś mi świta, że pierwsza Insignia też miała, ale pewności już nie mam -
    wtedy można by 5 lat dodać ?

    Pozdrawiam - Mirek

    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 216. Data: 2022-11-07 12:04:32
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 7 Nov 2022 11:24:24 +0100, Mirek Ptak

> [...]
    > praktycznie nie wyłączam, więc wiem co piszę 😄
    > Coś mi świta, że pierwsza Insignia też miała, ale pewności już nie mam -

    Masz rację, silnik się sam włączy jak będzie zapotrzebowanie,
    albo się wcale nie wyłączy. Więc na grzyba ten start/stop
    potrzebny, więcej tego szkody niż pożytku.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 217. Data: 2022-11-07 12:31:37
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-11-2022 o 20:48, Myjk pisze:

> [...]

    To jest inny płyn, raczej gorszy niż lepszy.
    Ale generalnie do Kia też możesz go wlać nie ma zakazu.
    Wymogi spełnia.
    Tylko ryzykujesz trochę ścieżkę sądową w razie czego.

    > Czyli się da. Tak realnie, to czym ten płyn się może różnić od tego w
    > spaliniaku? Ma dawać/odbierać ciepło, nie gotować się i nie zamarzać.

    No nie.
    Ten w Kia/Hyundaiach ma jeszcze prądu nie przewodzić, żeby w przypadku
    awarii ogniwa nie robiś spinaka w baterii.
    Nie zawsze taki był wymagany, wprowadzili go zapobiegawczo jak LG dało
    ciała z bateriami.
    Lepiej dopłacić 500 zł do płynu raz na kilka lat, niż ryzykować pożar
    uszkodzonej (a raczej źle zrobionej) baterii.

    Nowsze ich modele też już mają zwykłe płyny.

  • 218. Data: 2022-11-07 12:33:22
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-11-2022 o 11:24, Mirek Ptak pisze:

    > Od lipca 2016 jeżdżę z systemem Start-Stop (drugie auto już), którego
    > praktycznie nie wyłączam, więc wiem co piszę ?

    Czy ktoś gdzieś pisał, że to obowiązkowa przypadłość w każdej
    marce/modelu/egzemplarzu?
    Bo jeśli nie - to czego by miało dowieść to że Tobie akurat się nie
    zdarzyło?

    Softy bywają różne, a to w nich cały problem.

  • 219. Data: 2022-11-07 13:13:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 6 Nov 2022 11:03:52 +0100, Myjk wrote:
    > Fri, 4 Nov 2022 11:22:00 +0100, J.F

    > Na palcach jednej ręki mogę policzyć jak się ładowałem na mieście (i to
    > głównie dlatego że i tak musiałem siedzieć w samochodzie, to se pojechałem
    > na kurczaka i stanąłem przy okazji na ładowarce, dzięki czemu ciepełko
    > miałem z grzałki). PHEV się do tego nie nadają, maksymalny prąd DC jaki mój
    > MOP przyjmuje to 15kW. I ładuje tylko do 80%.

    No coz - chce sie miec samochod elektryczny, to trzeba miec gniazdko.
    Unia to juz chyba zrozumiala i chce hybrydy rozliczac/zbanowac.

    Tym niemniej nawet PHEV po miescie moze jezdzic na prądzie,
    ja mam pod nosem kauflanda z darmową ładowarką - moglbym codziennie
    ładować.

    > Bo ma nadwyżkę mocy i ładuje baterię a potem z elektryka lepiej dysponuje
    > energię.

    No ale kiedy lepiej, jesli do Wloch masz ponad 1000km autostrad?

    > Powtarzam ponownie, do 120 pali mniej, powyżej 140 już się
    > wyrównuje bo nie ma nadwyżki mocy.

    Jest to ciekawe, bo przy 120 jedzie juz przeciez na spalinowym.
    I co - wspomaga sie elektrycznym wtedy?
    A kiedy baterie laduje?

    > Literalnie jak jadę poniżej 120 to
    > baterię mi nawet od zera do pełna naładuje (oczywiście po odpowiednio
    > długim czasie), a jak jadę >140 to nie naładuje.

    No ale skoro ładuje baterie, to powinien wiecej palic :-)

    > Kombinuj dalej.

    > Jest coś kiepskiego w spaliniaku? Toż to szok!
    > No ale akurat w Outlanderze ICE jest najlepszy
    > automat jaki może być, bezstopniowy.

    I pali 12/100? Dziekuje :-)

    I wyszlo szydlo z worka - to bylo z tym najlepszym automatem,
    czy jednak miales manual?

    > Nic nie poprawili, bo to jest po prostu wersja ICE
    > przekombinowana na PHEV, literalnie pod machę wsadzili
    > prądnicę do IDETNYCZNEGO silnika spalinowego, i baterie
    > w podłogę.

    No ale twierdzisz, ze ICE pali przy 120 wiecej niz PHEV.
    To cos skopali w tym ICE, chyba, ze reczna skrzynia biegow jest to
    odpowiedzialna ...

    > Różnica była, PHEV na uniwersalnych a ICE miał zimówki (wymóg właściciela,
    > specjalnie z Wawy do Łodzi jeszcze musiałem jechać je wymienić dzień przed
    > podróżą do Włoch).

    Czyli chyba nie bylo roznicy.

    > Nie taki sam, bo w PHEV napęd na 4 realizują dwa silniki elektryczne a w
    > ICE jest klasyczny. W ICE teoretycznie lepszy, znaczy z rolek zjeżdża

    Ale byl naped na 4 kola? Zawsze to wiecej pali niz na 2,
    a i elektryczny/hybrydowy moze byc oszczedniejszy.
    A ja mam oske :-)

    > zawsze, PHEV nie.

    Wow - to co oni tym razem w hybrydzie skopali?
    Elektryczny naped do AWD najlepszy, w ICE tego sie praktycznie nie da
    zrobic dobrze.

    > Ale już w praktyce PHEV lepiej jedzie w zakrętach, ma choćby żyroskop.

    Podejrzewam, ze i ICE ma, bo ma ESP.
    ESP od pewnego czasu obowiązkowy.

    Przy czym ja na zakrety w swoich samochodach nigdy nie narzekalem.
    No dobra - w RWD trzeba uwazac :-)

    > Przecież piszę, że obydwa jechały tak samo, bo mieliśmy gwiżdżące belki pod
    > BOX (w obydwu przypadkach te same belki i ten sam box) i nawet jakbym
    > chciał to nie dało się jechać szybciej niż 120.

    Eee tam sie nie da :-)

    P.S. szczeliny w belkach wypelniłes? Czy tylko z boxem gwizdzą?

    J.

  • 220. Data: 2022-11-07 13:24:50
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-11-2022 o 13:13, J.F pisze:

    > No ale twierdzisz, ze ICE pali przy 120 wiecej niz PHEV.
    > To cos skopali w tym ICE,

    Ale jeździłeś kiedyś suvem o gabarytach tego Outlandera, oraz też
    podobną hybrydą, czy tak sobie teoretyzujesz na podstawie informacji
    zdobytych płaszczakami sprzed 20 lat?

    RAV4 (hybrydowy i mocniejszy) pali połowę tego, więc to dość normalna
    sprawa.