  • 21. Data: 2015-06-10 14:57:30
    Temat: Re: Zabezpieczenie przeciwnasyceniowe transformatora
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    >A w stacjach trakcyjnych 3kV DC się tym przejmują ?

    Tam chyba prostowniki szesciopolowkowe ...

    J.

  • 22. Data: 2015-06-10 18:02:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Hello Paweł,
    >
    > Wednesday, June 10, 2015, 1:46:30 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Jakąś nową fizykę tworzysz. Stawiam na artefakt związany z
    > indukcyjnością rezystora drutowego - bardzo częsty błąd przy pomiarach
    > prądów impulsowych.

    Tu masz obrazek:

    https://www.flickr.com/photos/36151504@N08/186733976
    32/in/dateposted-public/

    Opornik 33 omy, biały słupek nawijany krzyżowo (te oporniki mają małą
    indukcyjność), transformator TS25/1, daje 18V bez obciążenia, żarówka od
    migacza, dioda R3002.
    Oscyloskop Voltcraft DSO2020, nie warto kupować, niska cena to jego
    jedyna zaleta :-(
    Przebieg żółty to napięcie na żarówce, przebieg zielony to napięcie na
    oporniku wpiętym w uzwojenie pierwotne. Jak wytłumaczysz skok prądu na
    pierwotnym w półokresie w którym na wtórnym nie płynie prąd?
    Indukcyjnością opornika? Przy 50Hz?

    Pozdrawiam,
    P.P.

  • 23. Data: 2015-06-10 19:36:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    > A w stacjach trakcyjnych 3kV DC się tym przejmują ?

    Nie mam pojęcia - nigdy tam nie pracowałem :)

    Ale czasy jednopołówkowego prostowania na prostownikach rtęciowych
    chyba już minęły?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2015-06-10 19:37:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Tam chyba prostowniki szesciopolowkowe ...

    Różnie to bywało w przeszłości.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2015-06-10 19:53:23
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Nie mam pojęcia - nigdy tam nie pracowałem :)
    >
    > Ale czasy jednopołówkowego prostowania na prostownikach rtęciowych
    > chyba już minęły?

    OIMW w systemach wielofazowych składowa stała się także pojawia.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 26. Data: 2015-06-10 20:42:19
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > Voodoo :(

    Mylisz się.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 27. Data: 2015-06-10 21:30:16
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-06-10 o 10:07, J.F. pisze:

    > Chyba voodoo, choc dla autora niekoniecznie - tzn fachowo rozwiazal
    > nieistotny problem :-)
    >
    > Miliony (liardy) transformatorow byly uzywane i jakos problemow nie bylo.
    Bądź tak łaskaw czytać dokładnie, on wyraźnie napisał że problem nie
    występuje dla normalnych transformatorów składanych z EE tylko dla
    toroidów i to od 500W i wyjaśnił dlaczego. Pokazał także oscylogram
    gdzie widać wyraźne piki prądu i na pewno nie mają one związku z typem
    opornika pomiarowego, jak próbuje dowodzić Roman.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 28. Data: 2015-06-11 16:59:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości

> [...]
    >gdzie widać wyraźne piki prądu i na pewno nie mają one związku z
    >typem opornika pomiarowego, jak próbuje dowodzić Roman.

    Faktycznie - oscylogramy ponoc rzeczywiste.
    Ale:

    a) trzeba miec obciazenie, ktore bierze 1A w polowce.
    Tak mysle, mysle ... piecyk jakis stary ?
    Suszarka do wlosow ? O, to moze byc dobry trop

    ale suszarka na innym gniazdku, to znow troche inny uklad
    opornikow, IMO - efekt bedzie mniejszy.

    b) trzeba miec trafo 500VA. Toroidalne. Ja np takiego nie mam i juz
    mial raczej nie bede, ale audiofile z ich wzmacniaczami ... no,
    powiedzmy, ze sie zdarza.

    c) trafo musi byc nieobciazone, czy tam - po obciazeniu efekt spada.
    No ... tez sie moze zdarzyc.

    d) efekt jak widac - 500VA trafo bierze nagle 1A w szczycie i wydziela
    50W .. nie, przepraszam - 50VA, ile W to trudno powiedziec.
    raczej to zniesie.

    W sumie - problem nadal jest gdzies na granicy nieistotnosci -
    wystepuje tylko z rzadka i ma znosna wartosc ..

    Aczkolwiek ... w sumie, to powinien tez dotyczyc innych cewek - silnik
    w wiatraku, lodowce itp ...

    J.

  • 29. Data: 2015-06-11 17:03:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >gdzie widać wyraźne piki prądu i na pewno nie mają one związku z
    >typem opornika pomiarowego, jak próbuje dowodzić Roman.

    Tak sobie jeszcze na to spogladam ... po prostu wlaczone dwa
    kondensatory elektrolityczne w szereg, i zabezpieczone diodami.
    Napiecie ograniczone do ~1.5V ... ale przemienne jednak.
    Nie rozwali tych kondensatorow ?

    J.

  • 30. Data: 2015-06-11 19:15:28
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-06-11 o 16:59, J.F. pisze:

    > Faktycznie - oscylogramy ponoc rzeczywiste.
    No właśnie.

    > W sumie - problem nadal jest gdzies na granicy nieistotnosci - wystepuje
    > tylko z rzadka i ma znosna wartosc ..
    Mylisz się, ja słyszę mojego ups-a jak zaczyna mocno buczeć gdy żona
    suszy głowę w łazience, akurat na tej samej fazie, suszarka na pół biegu
    ma moc 1000W co daje ponad 4A, w szczycie pewnie coś koło 6A.
    Jak widać już to robi różnicę.

    --
    Pozdr

    Janusz_K