  • 1. Data: 2013-07-15 13:44:50
    Temat: Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    Miałem ostatnio przykrą niespodziankę, kiedy to pierwszy piorun z
    lokalnej burzy pierdyknął mi w blok i wysadził dwa zasilacze w dwóch
    komputerach. Razem z tym poszły dwie płyty główne i kto wie co jeszcze,
    bo jak na razie nie pozbierałem się i wszystkiego nie miałem jak sprawdzić.

    Ponieważ człowiek uczy się na błędach, postanowiłem zainwestować w
    jakieś zabezpieczenia na przyszłość. Wygląda na to, że instalacja
    elektryczna w moim bloku do dobrych nie należy i mam pewne obiekcje do
    działania uziemienia w gniazdkach. Czy istnieją jakieś sensowne
    zabezpieczenia na skoki napięcia i takie właśnie sytuacje? Jakieś listwy
    z filtrami, bezpiecznikami? Czy takie rzeczy przed piorunem uchronią
    jakoś sprzęt? Może są inne dobre sposoby?

    Ponownie wraca do mnie też temat, na który szkoda mi było czasu (bo
    jakoś to będzie, jeszcze mam czas ;)) i jednak chciałbym kupić dysk
    zewnętrzny na backup danych, który będę odpinał od komputera i trzymał
    np. w szufladzie, a tylko co parę dni zgrywał na niego kopie zapasowe.
    Jaki dysk do tego najlepiej wybrać? Rozmiar około 1GB. Chciałbym, żeby
    był jak najtrwalszy i najbezpieczniejszy, prędkość, głośność itp nie
    grają żadnej roli. No i podpinany pewnie przez USB, żebym miał łatwość
    podłączania. Ale do tego chyba wystarczy jakieś urządzenie, które na to
    pozwoli (takie już widziałem).
    Na pewno ktoś z was się tematem już interesował, to może się podzieli
    informacjami:)

    --
    GAD Zombie
    http://gad.art.pl/ http://sadist.art.pl/

  • 2. Data: 2013-07-15 14:27:13
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 15.07.2013 13:44, GAD Zombie pisze:

> [...]
    > był jak najtrwalszy i najbezpieczniejszy, prędkość, głośność itp nie
    > grają żadnej roli. No i podpinany pewnie przez USB, żebym miał łatwość

    Z własnego doświadczenia: dysk podpinany przez USB, to żadna wygoda, po
    jakimś czasie się orientujesz że nie chciało się i jakoś tak zleciało
    kilka miesięcy bez backupowania. Dobrze jak to się okaże przy innej
    okazji niż konieczność restora.

    Najlepiej zainwestować te 300-500zł w jakiegoś NASa i ustawić jakiś
    automatyczny backup.

    p. m.

  • 3. Data: 2013-07-15 14:41:47
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik GAD Zombie napisał:

    > Jaki dysk do tego najlepiej wybrać? Rozmiar około 1GB.

    Literówka? Bo jak masz do bkpowania 1GB to jakas chmura za free -
    dropbox 2 gb na starcie, copycom 15+5 gb jesli z linku polecajacego

  • 4. Data: 2013-07-15 14:46:14
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    orvaldi daje gwarancję dla swoich UPSów, ciekawe jak to jest w praktyce...
    tylko jak będziesz kupował to zapytać czy nie ma wiatraka, ostatnio
    zakupiłem jakiegoś ładnie wyglądającego, który nawet gdy jest wyłączony
    wentyluje witrakiem - kuriozum...

  • 5. Data: 2013-07-15 14:59:22
    Od: Robson <r...@...pl>

    W dniu 2013-07-15 13:44, GAD Zombie pisze:
> [...]
    > z filtrami, bezpiecznikami? Czy takie rzeczy przed piorunem uchronią
    > jakoś sprzęt? Może są inne dobre sposoby?

    Tak. Ubezpieczenie.

  • 6. Data: 2013-07-15 15:15:14
    Od: "$heikh el $hah" <x...@x...xx>

    W dniu 2013-07-15 14:59, Robson pisze:
    > Tak. Ubezpieczenie.

    Chyba sobie kpisz.
    Ile czasu by to pochłonęło?!

    Moja solucja: laptop. Podczas burzy odłączam zasilanie i jadę na baterii. :]

    --
    ?(??_?)? ? ???
    ???$ ?? ?????$

  • 7. Data: 2013-07-15 16:15:22
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-07-15 14:41, Mr. Misio pisze:

    > Literówka? Bo jak masz do bkpowania 1GB to jakas chmura za free -
    > dropbox 2 gb na starcie, copycom 15+5 gb jesli z linku polecajacego

    Bezmyślność ;) Oczywiście chodziło mi o 1TB

  • 8. Data: 2013-07-15 16:26:42
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-07-15 15:15, $heikh el $hah pisze:
> [...]

    Na co mi ubezpieczenie, kiedy mi chodzi o to, by nie stracić danych i
    sprzętu? Ubezpieczenie może zwróci za sprzęt, ale pytanie czy nie będzie
    mnie łącznie kosztowało więcej niż mi oddadzą w takim przypadku.
    Straconych danych z dysków nikt mi nie zwróci.

    > Moja solucja: laptop. Podczas burzy odłączam zasilanie i jadę na
    > baterii. :]

    W mojej sytuacji to super rozwiązanie zupełnie nic by nie dało.
    Siedziałem obok komputera, kiedy to się stało, więc mógłbym zareagować
    natychmiast. Jednak padał tylko deszcz, a rypnęło nagle, z zaskoczenia i
    to prosto u mnie. Nie słyszałem ani jednego grzmotu przed tym
    zdarzeniem, więc nie miałem żadnych podejrzeń, że coś się może stać.
    Gdybym miał laptopa i go chciał odłączyć w czasie burzy, to też bym nie
    zdążył nic zrobić, a szlag trafiłby całość od razu.

  • 9. Data: 2013-07-15 16:28:14
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-07-15 14:27, m pisze:

> [...]
    > okazji niż konieczność restora.
    >
    > Najlepiej zainwestować te 300-500zł w jakiegoś NASa i ustawić jakiś

    Tak, ale taki NAS byłby włączony do prądu cały czas. W takim przypadku
    podczas ostatniej burzy szlag trafiłby pewnie też tego NASa, podobnie
    jak dwa komputery.

  • 10. Data: 2013-07-15 16:32:39
    Od: "$heikh el $hah" <x...@x...xx>

    W dniu 2013-07-15 16:26, GAD Zombie pisze:
    > Gdybym miał laptopa i go chciał odłączyć w czasie burzy, to też bym nie
    > zdążył nic zrobić, a szlag trafiłby całość od razu.

    Albo tylko zasilacz, a zasilacze do laptopów są stosunkowo tanie. :)

    --