-
71. Data: 2009-12-11 15:28:47
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>
Maciej Woźniak pisze:
>
> Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
> news:hfpans$6jh$1@nemesis.news.neostrada.pl...
>
>
>> Oczywiście, że można np. w pojeździe kołowym wykorzystać ruch kół do
>> napędu np. dodatkowego silnika. Ale w momencie, kiedy obiekt osiągnie
>> prędkość ośrodka będzie ostro hamowany, bo wtedy to, co go napędza
>> będzie działało jako hamulec.
>
> Wytłumacz żeglarzowi bojerowemu, ze jego żagiel na pewnych
> kursach działa jak hamulec.
> Albo pogódź się z tym, że pewnych spraw nie rozumiesz.
>
Ponieważ zaintrygowała mnie ta sprawa, to wciągnąłem się w tematykę i
wydaje się, że cała dyskusja jest spowodowana mieszaniem pojęć:
Bojery rzeczywiście mogą osiągać szybkości większe niż wiatr, ale nie
robią tego z wiatrem ani pod kątami typowymi dla jachtów, lecz
wykorzystują efekt, zwany siłą aerodynamiczną, wykorzystywany np. w
lotnictwie. Efekt ten występuje jednak nie zgodnie z kierunkiem wiatru,
ale prostopadle do niego i wynika z kształtu żagli (podobnego do
kształtu skrzydeł samolotów).
Mówienie w tym kontekście o szybkości większej niż wiatru jest mylące,
bo niezgodne są kierunki.
Zgodzę się, że można wykorzystać ruch powietrza i opór podłoża do
uzyskania szybkości ciała większych niż szybkość wiatru, ale pozostanę
przy moim poglądzie, że ma to niewielkie znaczenie praktyczne, bo - co
widać właśnie w przypadku bojerów - wymaga wielkich powierzchni nośnych,
małego tarcia, bardzo lekkiego pojazdu, itd.
Nieprzypadkowo napęd pojazdów wiatrem ma sens wtedy, kiedy można sobie
pozwolić na wykonanie dużej powierzchni żagla czy pola obrotu śmigła.
Jestem zdania, że praktyczny sens mają próby wznowienia użycia żagli w
żegludze (co w jakimś stopniu następuje), a także turbiny wiatrowe. Inne
rzeczy pozostaną w sferze sportu i zabawy.
W. Bicz
-
72. Data: 2009-12-11 15:47:05
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: adam <a...@w...de>
> Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
>
> Efekt ten występuje jednak nie zgodnie z kierunkiem wiatru,
> ale prostopadle do niego
Czytales to (strona 4):
www.nalsa.org/Articles/Cetus/Iceboat%20Sailing%20Per
formance-Cetus.pdf
Bojer jedzie z wiatrem i lekko w bok (6-12°) a nie prostopadle, przy
czym wyprzedza wiatr: Skladowa predkosci bojera rownolegla do wiatru
jest wieksza niz prekosc wiatru.
-
73. Data: 2009-12-11 16:04:28
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>
Użytkownik "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> napisał w wiadomości
>>> Gumowy...?
>>
>> Na przykład gumowy. A co, prawa fizyki zabraniają?
>
>
> Nie, nie zabraniają... Tylko powodują, że takie coś
> nie zadziała.
>
> Jeśli pokład nie będzie baaardzo rozciągliwy,
A prawa fizyki zabraniają, żeby był baaaardzo
rozciągliwy? To zrób wysięgnik teleskopowy.
Albo po prostu połóż długą belkę tak, żeby
opierała się im o maszty.
to one
> __przestaną__ płynąć. Halsowanie polega na dwukrotnym
> rozkładaniu wektora na składowe, kasowaniu jednej
> składowej i wyzyskaniu drugiej.
Dzięki za informację. Co prawda, mam dwa mistrzostwa
Polski i parę innych medali, ale całe życie człowiek
się uczy.
-
74. Data: 2009-12-11 16:07:54
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>
Użytkownik "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> napisał w wiadomości
news:hft3g3$dd0
>> Robisz szyne po ktorej bojery moga sie przesuwac.
>> Na szynie sa tak zawiszone ze moga sie obracac.
>
> Pisałem o połączeniu SZTYWNYM, prawda?
Szkoda tylko, że ja nie.
-
75. Data: 2009-12-11 16:15:38
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
adam wrote:
> On 10 Dez., 13:39, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
>> Użytkownik "adam" <a...@w...de> napisał w
wiadomościnews:914522f3-e958-4e0c-91e2-2e9db0244ba3@
b2g2000yqi.googlegroups.com...
>>> Normalny to jaki? Z pasazerem? Byl jeden:
>>> http://projects.m-qp-m.us/donkeypuss/wp-content/uplo
ads/2009/06/Bauer...
>> Szkoda, ze to tylko kolejny rysunek - tym razem z 1969.
>
> To nie tylko rysunek, tylko opis tego pojazdu:
> http://projects.m-qp-m.us/donkeypuss/wp-content/uplo
ads/2008/11/bauer_cart.jpg
>
>> No, ale moze starozytne gumisie potrafily budowac perpetuum mobile.
>
> Tylko ty twierdzisz ze to jakies perpetuum mobile, ale obliczen nie
> pokazales. A wiec na jakiej podstawie tak twierdzisz? Tylko wiara i
> intuicja?
NA tej posdstwaiem, że to anonim Ghost :)
Usdenet nie zna przypadjku, zeby przyznał komuś rację jeśli kiegykolwiek
zaprzeczył.
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
-
76. Data: 2009-12-11 16:18:01
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
bartekltg wrote:
> On 10 Gru, 02:26, Simp <a...@i...pl> wrote:
>
>> Może turbina świetlna też pójdzie szybciej od światła?
>>
>> Podmieniamy tylko hasła:
>> strumień atomów (wiatr), na strumień fotonów (światło).
>
> Wystepuje wtedy dodatkowy problem:)
>
> Zastanomow, co dzieje sie na tym obrazku,
> http://i46.tinypic.com/2ujo9jn.gif
> gdy 'air' to swiatlo.
>
> Co dzieje sie z belką, gdy jej 'oswietlany'
> kawalek porusza sie z predkoscia swiatla?
[...]
> pozdrawiam
> bartekltg
Daj spokój, rozmawisz z kolesiem który (jego własnym zdaniem) jest
mądrzejszy od Einsteina, Hilberta, Maxwella razem wiziętych...
Jedyny sposób to ingnorować...
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
-
77. Data: 2009-12-11 16:21:07
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
Ghost wrote:
>
> Uzytkownik "adam" <a...@w...de> napisal w wiadomosci
> news:70daffda-77b2-4305-aa52-a6212659de78@z41g2000yq
z.googlegroups.com...
>> On 10 Dez., 08:46, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
>>> przednie kola pobieraly naped od podloza, pasem transmisyjnym szlo
>>> to na tylne kola, ktore to z kolei popychaly pojazd do ruchu. To jest
>>> dokladnie ten sam model.
>>
>> Nie ten sam. Twoj model przeklada sile z ziemi na ziemie, co jest bez
>> sensu. Ten wozek ze smiglem przeklada sile z ziemi na powietrze, ktore
>> ma wzgledem wozka mniejsza predkosc niz ziema.
>
> Jakbys subtelnie nie wycial kontekstu widzialbys zalozenie "pojazd ma
> predkosc dokladnie rowna predkosci wiatru"
To założenie w niczym nie przeszkadza. Pojazd stoi względem powietrza
ale ma niezerową prędkość względem ziemi. Śmigło jest napędzane kołami i
powoduje ruch powietrza -- powietrze jest odpychane w jedną stronę co
popycha pojazd w drugą.
Zasada dźwigni.
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
-
78. Data: 2009-12-11 16:27:34
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
Jan Górski wrote:
>> Żaglówki pływały na wiatr na długo przed powstaniem
>> fizyki. A "z wiatrem szybciej od wiatru" nie jest żadnym
>> perpetum mobile. Ani nawet pm II rodzaju.
>
> No pewnie, że nie ;-) Jednak jak ktoś postuluje łamanie zasad
> zachowania, można dyskutować, czy uważa tak samo.
Żadne zasasdy zachowania nie są łamane. Masz dwa punkty podparcia, jeden
ziemia drugi powietrze (co z tego że nieco "miękki" -- ale jest)
poruszające się z różną prędkością -- mając te dwa punkty możesz
poruszać się względem dowolnie wybranego szybciej niż one poruszają się
względem siebie.
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
-
79. Data: 2009-12-11 16:34:50
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>
Maciej Woźniak wrote:
> Użytkownik "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> napisał w wiadomości
>
>>>> Gumowy...?
>>>
>>> Na przykład gumowy. A co, prawa fizyki zabraniają?
>>
>> Nie, nie zabraniają... Tylko powodują, że takie coś
>> nie zadziała.
>>
>> Jeśli pokład nie będzie baaardzo rozciągliwy,
>
> A prawa fizyki zabraniają, żeby był baaaardzo
> rozciągliwy? To zrób wysięgnik teleskopowy.
> Albo po prostu połóż długą belkę tak, żeby
> opierała się im o maszty.
Masz na myśli, że można puścić pod wiatr, dwie osobne
żaglówki i połączyć je gumką modelarską, albo innegym
prętem o zmiennej długości? To się da zrobić.
Synchronizacja w przeciwnym halsie będzie trudna do
wykonania, ale teoretycznie możliwa.
--
mjk
Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka
s/smieciarz/kotynski/
-
80. Data: 2009-12-11 16:36:27
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>
adam pisze:
>> Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
>>
>> Efekt ten występuje jednak nie zgodnie z kierunkiem wiatru,
>> ale prostopadle do niego
>
> Czytales to (strona 4):
> www.nalsa.org/Articles/Cetus/Iceboat%20Sailing%20Per
formance-Cetus.pdf
>
> Bojer jedzie z wiatrem i lekko w bok (6-12°) a nie prostopadle, przy
> czym wyprzedza wiatr: Skladowa predkosci bojera rownolegla do wiatru
> jest wieksza niz prekosc wiatru.
Owszem, ale jego żagiel jest ustawiony prawie równolegle do kierunku, z
którego wieje wiatr. I z tego bierze się siła napędowa pojazdu. Sam
pojazd ma znikomą płaszczyznę natarcia w porównaniu z żaglem.
W. Bicz