  • 1. Data: 2010-01-13 22:19:26
    Temat: Wzmacniacz operacyjny i filtr, wzmacniacz operacyjny wydajność prądowa
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    Witam serdecznie,

    Jestem aktualnie w trakcie budowy płytki analogowej, stanowiącej tor
    wejściowy przetwornika A/C( f=256Hz). Celem układu jest pomiar
    niewielkiego napięcia różnicowego (10-100)uVp-p ze źródła o wysokiej
    rezystancji i wzmocnienie go do poziomu 4Vp-p. Układ zasilany jest z
    pojedynczego źródła zasilania +5V( na przetwornicy impulsowej). W
    układzie stosuje wzmacniacz pomiarowy AD623,
    oraz w dalszej części wzmacniacze operacyjne serii TLC27M2 (docelowo
    TS912).
    Schemat układu przedstawia się klasycznie, sygnał wzmacniany jest we
    wzmacniaczu pomiarowym (12x), następnie przechodzi przez zestaw filtrów
    i wzmacniaczy, HP (1uF, 1MOhm), wzm. op. w konfiguracji nieodwracającej
    wzmocnienie regulowane w zakresie 6..100 razy, zestaw filtrów Bessela( 2
    bieguny, wzm. 1x, fgr=39Hz) i Butterwortha ( 2x 2bieguny o wzmocnienu
    kolejno 2x i 1x i fgr=69Hz), ew. dodatkowy wzmacniacz po filtrowaniu dla
    dopasowania poziomów napięć.

    Udało mi się zmontować część układu dla testów na płytce uniwersalnej.
    Za filtrem HP otrzymuje w miarę czysty sygnał o wartości ok 1mV.
    Problem powstaje w części między wzmacniaczem nieodwracającym a
    pierwszym filtrem (Bessela). Na oscyloskopie zamiast sygnału, który
    powinienem otrzymać, wzmocnionego ok. 40 razy, widzę sinusoidę o
    f=~250kHz dokładnie przykrywającą interesujący mnie przebieg. Fizycznie
    wzmacniacz nieodwracający oraz filtr Bessela zmontowałem używając
    wzmacniacza podwójnego WO1(piny OUT(1), -IN(2), +IN(3)) to wzmacniacz
    nieodwracający, WO2( piny OUT(7), -IN(6), +IN(5)) to filtr. Co może być
    powodem takiego zachowania układu ?

    Kolejny problem to wydajność prądowa sztucznej masy wytwarzanej w tym
    układzie. Na poziomie 2V znajduje się sztuczne "0", które jest punktem
    odniesienia dla wzmacniaczy. "0" popędzane jest z wtórnika napięciowego,
    obawiam się, że w skrajnych warunkach nie będzie on wstanie przeładować
    wszystkich pojemności w układzie i powstaną oscylacje. Poszukiwałem
    optymalnej metody zwiększenia wydajności prądowej tego układu.
    Natknąłem się na realizacje z dwoma wzm. operacyjnymi (wolałbym tego
    uniknąć, ze względu na miejsce na płytce) oraz z początków przygody z
    elektroniką pamiętam układ przedstawiony w książce Panów Tietze i Schenk
    (niestety nie mam dostępu do tej pozycji), w którym wydajność
    wzmacniacza jest powiększana przez parę tranzystorów polaryzowanych z
    linii zasilania WO, jest to preferowana przeze mnie metoda, niestety nie
    mogę znaleźć schematu. Czy może ktoś jest w posiadaniu schematu/książki
    i może poratować mnie wspomnianym schematem ?
    Czy ta metoda się sprawdzi, może jednak lepiej jest zrobić to na dwóch
    wzm. operacyjnych ?

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 2. Data: 2010-01-14 13:27:51
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Wojciech Bartczak schrieb:
> [...]
    > wzmacniacza podwójnego WO1(piny OUT(1), -IN(2), +IN(3)) to wzmacniacz
    > nieodwracający, WO2( piny OUT(7), -IN(6), +IN(5)) to filtr. Co może być
    Tak na pysk zdalnie trudno powiedzieć, ale wygląda na to, że ci się toto
    wzbudza. A dlaczego, to trzeba by layout sprawdzić.

> [...]
    > mogę znaleźć schematu. Czy może ktoś jest w posiadaniu schematu/książki
    > i może poratować mnie wspomnianym schematem ?

    Mam pod nogą Tietze/Schenk w oryginale i tam są dwa różne rozwiązania.
    Oba wypróbowałem kiedyś robiąc na szybko wzmacniacz słuchawkowy.
    1. WO w normalnym okablowaniu. Na wyjściu para komplementarna, C NPN do
    +, C PNP do -, emitery połączone ze sobą. Bazy też do wy WO. Między
    bazami a emiterami jest opór 68 omów. Wyjście to emitery.
    Moja robota (na uczelni, trzeba było robić z tego, co w szufladzie): WO
    to 741, tranzystory BC550C/560C dparowane wg h21e i Icb0. Opornik to 100
    omów z podłączonym równolegle potencjometrem 100 omów do tego szeregowo
    20 omów. Na we dałem sinusoidy 1kHz, 20Hz, 20kHz i potencjometrem
    dobrałem opór tak, by nie było widocznych skoków na granicy przewodzenia
    tranzystorów. To rozwiązanie zastosowałem w projekcie (tor transmisji
    sygnału MCz przez IR, pasmo 20Hz-20kHz).
    2. Wzmacniacz operacyjny jest zasilany przez oporniki R1, R2. Baza PNP
    podłączona do plusa zasilania WO, Baza NPN do minusa. Kolektory
    połączone do kupy i do wy WO, to jest też wyjście "wzmocnionego WO".
    Oporniki R1 i R2 należy dobrać tak, by w stanie spoczynkowym Ube
    wynosiło około 400mV. To też skleciłem, ale projekt był już oddany.

    Waldek

  • 3. Data: 2010-01-14 13:56:16
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-01-13 23:19, Wojciech Bartczak pisze:

> [...]
    > wzmacniacza podwójnego WO1(piny OUT(1), -IN(2), +IN(3)) to wzmacniacz
    > nieodwracający, WO2( piny OUT(7), -IN(6), +IN(5)) to filtr. Co może być

    bez pełnego schematu i widoku układu ścieżek to zgadywanie, oscylacje
    może powodować na przykład pojemnościowe obciążenie wyjście wzmacniacza
    - niektóre tego bardzo nie lubią, niektóre są nawet specjalnie
    uodparniane na to przez producenta.

> [...]
    > wszystkich pojemności w układzie i powstaną oscylacje. Poszukiwałem
    > optymalnej metody zwiększenia wydajności prądowej tego układu.

    jakiego tam prądu potrzebujesz?
    Bo może wystarczy po prostu zastosować jakiś wzmacniacz mający większy
    dopuszczalny prąd wyjściowy niż standardowe WO.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 4. Data: 2010-01-14 15:41:39
    Od: "u" <...@w...yz>

    Użytkownik "Wojciech Bartczak" <o...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:hilh4n$abl$1@mx1.internetia.pl...
> [...]
    >zasilany jest z pojedynczego źródła zasilania +5V( na przetwornicy
    >impulsowej). W Udało mi się zmontować część układu dla testów na płytce

    10uV pp ???
    Toż tylko śmieci możesz tam mieć, a nie użytecznie wzmocniony sygnał
    Montaż najważniejszy

  • 5. Data: 2010-01-14 19:17:34
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    W dniu 2010-01-14 14:27, Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > Oporniki R1 i R2 należy dobrać tak, by w stanie spoczynkowym Ube
    > wynosiło około 400mV. To też skleciłem, ale projekt był już oddany.

    Dziękuje za podpowiedź
    Mnie w głowie utknął schemat 2 z zasilaniem WO przez oporniki :)
    Wydaje mi się, że przy dobrym doborze rezystorów ( oryginalnie chyba
    100R) będzie łatwiej o brak zniekształceń nieliniowych :) Zamierzam
    zastosować tranzystory unipolarne. Ale przetestuje obie konstrukcje.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 6. Data: 2010-01-14 19:49:04
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    W dniu 2010-01-14 14:56, Michał Baszyński pisze:

> [...]
    > może powodować na przykład pojemnościowe obciążenie wyjście wzmacniacza
    > - niektóre tego bardzo nie lubią, niektóre są nawet specjalnie

    Chwilowo układ jest montowany na płytce uniwersalnej, także, ścieżki to
    równoległe kawałki miedzi z dziurkami w środku :) poprzerywane zaraz za
    obwodem wzmacniacza. Poniżej dorzucam link do schematu ideowego,

    http://img691.imageshack.us/img691/5175/filtry.jpg .

    Chciałem sprawdzić jak działa całość bez produkowania płytek.
    Dodam, że problem nie występował, jeżeli podłączony był tylko wzmacniacz
    nieodwracający. Sygnał o wysokiej f. pojawia się tylko
    wtedy kiedy podłączone są oba wzmacniacze w kostce.

    > jakiego tam prądu potrzebujesz?
    > Bo może wystarczy po prostu zastosować jakiś wzmacniacz mający większy
    > dopuszczalny prąd wyjściowy niż standardowe WO.

    Nie sam prąd jaki potrzebuje to problem, tylko raczej pojemność ok. 1uF
    do przeładowania w czasie startu i stanów nieustalonych.

    Wojtek.

  • 7. Data: 2010-01-14 19:58:35
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 13 Jan 2010 23:19:26 +0100, Wojciech Bartczak
    <o...@o...pl> napisał:
> [...]
    > wzmacniacza podwójnego WO1(piny OUT(1), -IN(2), +IN(3)) to wzmacniacz
    > nieodwracający, WO2( piny OUT(7), -IN(6), +IN(5)) to filtr. Co może być

    Po pierwsze to takich ukladow nie robi sie na plytce uniwersalnej, tylko
    minimum na zwyklym druku z przemyslanymi sciezkami i ekranami.
    Po drugie 10uV to jest malo, nawet z termosilami moze byc problem,
    pomiar powinien odbywac sie na zasadzie lockina.
    Policz sobie jakie jest klasyczne napiecie szumow w Twoim ukladzie,
    stawiam ze podobnego rzedu co sygnal mierzony.
    Po trzecie nie uzywaj za duzych wzmocnien w jednym stopniu wzmacniacza,
    w lockinach przewaznie jeden stopien mial kolo 10x (np dynatrac).

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 8. Data: 2010-01-14 23:00:40
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-01-14 20:49, Wojciech Bartczak pisze:

> [...]
    > nieodwracający. Sygnał o wysokiej f. pojawia się tylko
    > wtedy kiedy podłączone są oba wzmacniacze w kostce.

    a jak masz poodsprzęgane zasilania?

    > Nie sam prąd jaki potrzebuje to problem, tylko raczej pojemność ok. 1uF
    > do przeładowania w czasie startu i stanów nieustalonych.

    to znaczy, że goły WO nie da rady..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 9. Data: 2010-01-15 07:44:58
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    W dniu 2010-01-15 00:00, Michał Baszyński pisze:

    > a jak masz poodsprzęgane zasilania?

    Za zasilaczem kondensatory 100u,
    później bateria kondensatorów 10n, 100n oba ceramiczne, dodatkowy 10u,
    i 100n i 10n, ze względu na kawałek kabla zasilającego. Przy układach po
    100n między Vcc i GND.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.