  • 31. Data: 2016-11-28 15:24:42
    Temat: Re: Wzmacniacz DC - jak?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 28 Nov 2016 14:53:22 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > A taki LM358:
    > http://www.ti.com/product/lm358/description?keyMatch
    =LM358&tisearch=Search-EN-Everything
    > na przykład nie ma pinu GND.
    > I co dalej z Twoim twierdzeniem "Zawsze"?

    Ok, nie ma. Muszę to przemyśleć. Jednak zaczęliśmy od czego innego,
    od tego jaki jest układ tranzystorów na wejściu wzmacniacza
    stałoprądowego z jednym napięciem zasilającym, wzmacniającego bardzo
    małe napięcia. Analogia do wejść analogowych mikroprocesora.

    --
    Marek

  • 32. Data: 2016-11-28 15:40:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    rada.pl...
    On Mon, 28 Nov 2016 11:52:00 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >??
    > Zawsze w każdym wzmacniaczu operacyjnym z zasilaniem symetrycznym
    > (-Vz) i (+Vz) jest pin do podłączenia masy GND. Zawsze. Musi być bo
    > inaczej trzeba by wprowadzić "sztuczną masę", której potencjał 0V
    > oscylował by wokół GND.

    No wlasnie ze zaden nie ma (ok, prawie zaden - wszystkich nie
    sprawdzalem, poprosze o przyklad).

    w ukladzie scalonym jest +Vzas, -Vzas, +IN, -IN, OUT, kompensacje
    czasem ... a masy nie ma.

    GND masz w zasilaczu, i ona jakos tam jest do scalaka podlaczona od
    zewnatrz - czasem do +IN, czasem do jakiegos rezystora czy
    kondensatora.
    Nie ma reguly - to od calego ukladu zalezy, jak ja wykorzystujemy.
    Do masy sa podlaczone drugie zaciski wejsc (niekoniecznie) i wyjsc
    (tez niekoniecznie) calego ukladu wzmacniacza - nie samego opampa.

    Czyli opamp nie wie jaka ta masa jest, czy jest zasilany z +15V i -15,
    czy np -15 i 5V, czy np z jednego zasilacza 20V.

    >To GND jest odnośnikiem napięcia wejściowego, pomiarowego. Tego się w
    >operacyjnych dla prądu stałego nie robi. Są przypadki, że operacyjny
    >pracuje jako wzmacniacz m.cz. lub jako generator i tu można
    >zastosować operacyjny przy pojedynczym zasilaniu (+Vz) i utworzyć
    >taką sztuczną masę GND podziałem oporności.

    Akurat mozna i przy DC, tylko calosc troche dziwnie moze dzialac.

    Mozesz tez np zrobic z opampa wzmacniacz roznicowy - ma dwa wejscia, a
    na wyjsciu jest np napiecie 5-razy wyzsze niz roznica napiec
    wejsciowych.
    I tylko to wyjscie jest wzgledem jakiegos GND ... ale jakiego ? (to
    akurat wiadomo jakiego)

    Po prawdzie - to dobrze, jesli i napiecia wejsciowe sa tak naprawde
    wzgledem tego GND czy napiec zasilania ustalone.
    Bo taki wzmacniacz roznicowy pracuje poprawnie tylko w okreslonych
    granicach.

    Przy opampach bipolarnych/JFET pojawia sie tez kwestia pradu
    wejsciowego - znikomy bo znikomy, ale jednak plynie.
    Musi byc jakos domkniety obwod pradu.
    Tzn musi, aby dobrze dzialalo, bez domkniecia groza ciekawe efekty :-)

    J.

  • 33. Data: 2016-11-28 15:45:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 28-11-2016 o 15:24, Marek pisze:
    =LM358&tisearch=Search-EN-Everything

    > Ok, nie ma. Muszę to przemyśleć.

    Lepiej późno niż wcale.

> [...]
    > z jednym napięciem zasilającym, wzmacniającego bardzo małe napięcia.
    > Analogia do wejść analogowych mikroprocesora.

    Z tą analogią to nie za bardzo. Sygnał na wejściu analogowym
    mikrokontrolera (nie mikroprocesora) jest chyba próbkowany, a na wejściu
    wzmacniacza wzmacniany. To prowadzi do zdecydowanie odmiennych rozwiązań
    wejść.
    P.G.

  • 34. Data: 2016-11-28 16:51:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 28 Nov 2016 15:45:08 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Z tą analogią to nie za bardzo. Sygnał na wejściu analogowym
    > mikrokontrolera (nie mikroprocesora) jest chyba próbkowany,

    A czym jest próbkowanie? Napięciem badanym Jest ładowany kondensator,
    z którego przecież trzeba "odczytać" te pojedyncze mV żeby dokonać
    konwersji wielkości analogowej na postać cyfrową.

    --
    Marek

  • 35. Data: 2016-11-28 17:27:11
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Przy npn faktycznie trudno wymylec.
    > Ale przy pnp uklad juz dziala ... tylko jeszcze nic nie wzmacnia.
    > Za to wyjsciu mamy juz 0.701V ... (i dodatkowo -2mV/K :-))

    Przy dwóch tranzystorach już nie, a na jednej strukturze to już całkiem nie.

    --
    Desoft

  • 36. Data: 2016-11-28 17:46:06
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-11-28 o 16:51, Marek pisze:

    > A czym jest próbkowanie? Napięciem badanym Jest ładowany kondensator, z
    > którego przecież trzeba "odczytać" te pojedyncze mV żeby dokonać
    > konwersji wielkości analogowej na postać cyfrową.

    W MCU masz MOSFETy, prawdopodobnie z kombinacją kanałów wzbogacanych i
    zubażanych albo CMOS - z tym można wszystko. No i ważna sprawa - w takim
    np XMega zakres przetwarzanych napięć jest od 0 do napięcia odniesienia,
    które nie może być wyższe niż zasilanie minus 0.6V. Stawiam na PMOSy na
    wejściu. W MCU nie ma powodu żeby używać tranzystorów bipolarnych ani
    tym bardziej żeby na wejściu byl rail2rail. Byle od 0 łapał.

    Pozdrawiam

    DD

  • 37. Data: 2016-11-28 18:33:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    >W MCU masz MOSFETy, prawdopodobnie z kombinacją kanałów wzbogacanych
    >i zubażanych

    Nie bylbym taki pewien. Czy to nie wymaga innego procesu ?
    I juz moze produkcja drozec, a uzysk spadac.

    Zobacz jak niechetnie robili przed laty uC z Epromem.
    Dopiero Atmel i Microchip to jakos przeskoczyli.

    >albo CMOS - z tym można wszystko.

    Na pewno mozna P-MOS zrobic.

    J.

  • 38. Data: 2016-11-28 18:43:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    > Jakimiś strasznie krętymi drogami Twój umysł podąża... Albo ktoś Cię
    > strasznie okłamał.
    > Wzmacniacz operacyjny ma dokładnie zdefiniowane cechy i wśród nich nie
    > ma czegoś takiego jak pin masy. Nie ma go nawet w praktycznych
    > realizacjach. To aplikacja decyduje o tym co się z tym wzmacniaczem
    > dzieje. Ja przynajmniej nie kojarzę żadnego wzmacniacza operacyjnego z
    > wyróżnionym pinem masy.
    > A w ogóle to co to jest "wzmacniacz operacyjny dla prądu stałego" i czym
    > się różni? ;)

    Ma jedną nóżkę bardziej!

    NMSP :D

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2016-11-28 19:08:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 28-11-2016 o 16:51, Marek pisze:

    > A czym jest próbkowanie? Napięciem badanym Jest ładowany kondensator, z
    > którego przecież trzeba "odczytać" te pojedyncze mV żeby dokonać
    > konwersji wielkości analogowej na postać cyfrową.

    Próbkę można "przenieść" na inny poziom DC do dalszego porównywania, a
    przy wejściu analogowym (takim o jakim tu mowa) wzmacniać trzeba na tym
    poziomie na którym ktoś dostarcza sygnał.
    P.G.

  • 40. Data: 2016-11-28 19:53:29
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-11-28 o 18:33, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    >
    > Nie bylbym taki pewien. Czy to nie wymaga innego procesu ?
    > I juz moze produkcja drozec, a uzysk spadac.

    I tak jest ich tyle. Flash, eeprom.... nie wiem co tam jeszcze. To i
    może być jeden ekstra. A jak jeszcze jakieś zastosowanie się znajdzie?

    > Zobacz jak niechetnie robili przed laty uC z Epromem.
    > Dopiero Atmel i Microchip to jakos przeskoczyli.

    Bo to kwestia opanownia technologii. I ciśnienia na zdobycie klientów
    czymś nowym.

    > Na pewno mozna P-MOS zrobic.

    Co najmniej.

    Pozdrawiam